2012.09.24. 10:29
A szakiskolákban folytatódik a népbutítás
Bólogató paprikajancsik tömege kerül ki az iskolákból, ha az oktatási tárca tovább gyengíti a szakiskolák színvonalát. Olyan generáció kinevelése kezdődhet, amely nem rendelkezik az alapműveltség fontos elemeivel, így pedig nem képes összefüggéseiben átlátni dolgokat.
Folytatódik a magyar oktatás mélyrepülése, ha valóban életbe lép a napokban nyilvánosságra hozott szakiskolai kerettanterv. Az államtitkárság szerint a három évesre csökkentett képzésben az egyéni fejlesztés kap majd kiemelt szerepet. Lássuk, mit is értenek pontosan ez alatt: először is, heti – csupán! -12 közismereti órát tennének kötelezővé, melyből 5 testnevelés lenne, 2 idegen nyelv és most kapaszkodjon meg mindenki, heti EGY órában tartanának csak matematikát, magyart, természet- és társadalomismeretet. Lenne viszont a beilleszkedést szolgáló, osztályközösség-építés elnevezésű tantárgy.
Az üggyel kapcsolatban az a hír is felröppent, hogy a feleltetést és dolgozatírást is eltörölnék, mert azok „erősíthetik a gátlásokat, kudarcélményhez vezetnek, aminek a következménye a motiváltság elvesztése”. Ezt azonban az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet gyorsan megcáfolta, mondván: „A tanulói teljesítmények évközi értékelése kötelező, ez alól a szakiskolai képzés sem kivétel. A szakiskolai kerettanterv-tervezet nem tartalmaz az értékelésre vonatkozóan olyan javaslatot, amely a feleltetést, a dolgozatírást elveti”.
Minden bizonnyal az OFI gyors számításokat végzett, és a pszichológusokkal való konzultációk sorozata után rájött, talán nem is mászkál annyi, a dolgozatírás és feleltetés által lelkileg megnyomorított ember az országban.
A szakiskolák célja – ahogy a nevük is jelzi – a jó szakemberek képzése, akikre nagy szüksége is van ennek az országnak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ezeknek a szakembereknek ne kellene azokkal az ismeretekkel rendelkezniük, amelyek az alapkultúrához tartoznak. Olyan ismeretekkel - és semmivel sem kevesebbel -, amit minimálisan megkövetel a társadalom.
Tényleg nincs más eszköz, amellyel a szakmákat népszerűsítenék?
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Törvénybe iktatott nemzetbutulás 2012.09.25. 12:02:31
Trackback: Kormány konkurencia 2012.09.25. 07:11:00
Trackback: Tíz parancsolat vs. úttörők 12 pontja 2012.09.25. 07:10:31
Trackback: Az egyértelmű kérdés 2012.09.24. 21:01:57
Trackback: Az egyértelmű kérdés 2012.09.24. 21:01:54
Trackback: Az egyértelmű kérdés 2012.09.24. 21:01:19
Trackback: Az egyértelmű kérdés 2012.09.24. 21:01:16
Trackback: Hoffmann Rózsa fúrta meg a Tévémacit? 2012.09.24. 19:23:38
Trackback: Hét tantárgyból bukott Hoffmann Rózsa 2012.09.24. 19:21:06
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:31:49
Nekem van kimondottan intelligens szakács ismerősöm, akinek nincsen érettségije. Csak ő tőlünk egyel nyugatabbra végezte el az általános iskolát és a szakmunkásképzőt is, és ott a szakmunkásképző nem azt jelenti, hogy oda csak a hülyék mennek. Nem is keres rosszul...
Környezettudatos 2012.09.25. 10:33:41
egy_mérnök 2012.09.25. 10:37:15
...........
Ma is van. Minden komplexebb rendszerben kell valaki, aki az igényt lefordítja a kódoló számára használható tervrajzzá.
Ez az eszköz lehet UML, SSADM, vagy bármi más, a lényeg, hogy a tervező értse meg az igényt, és képes legyen nyelvfüggetlen modellt gyártani belőle.
Ennek az embernek NEM kell a legjobb programozónak lennie. Nem az a dolga.
Példát kértetek: ERP rendszerek, adatbázis modellezők, stb.
Ugyanis egyszerűen nem várható el a kód írójától, hogy értsen egy összetett üzleti tranzakciót. Nem kell tudnia, hogy miért az pl. a Tartozik/Követelel mező, ami. A specifikációt kell olvasnia, és működő, hibabiztos kóddá alakítania.
Még egy: azt írta valaki, hogy a jó programozó jó hibakereső is.
Hát, egy komplex ERP könyvelési műveletét dibágolhatja valaki, ha nem ismeri az üzleti folyamatot :)
Kuruttya 2012.09.25. 10:38:22
totalcar.hu/magazin/technika/2012/05/20/szervizben_320_ezer_kulonben_csak_egy_takaritas/
(Ill. lásd Novoth Tibor többi cikkét.)
Namármost, jólfejlett matek/fizika/gépész tudás nélkül én nem vagyok hajlandó elhinni, hogy ezt valaki megérti és jól csinálja. Az ismerősöd valószínűleg nagy mennyiségű gyakorlati tudással rendelkezik, de a megfelelő matematikai/fizikai háttér nélkül sosem fogja igazán érteni az egészet, tele lesz félinformációkkal, "babonákkal". Sok ilyet láttam már, sok területen.
Persze egy fékbetétet biztos ki tud cserélni, meg akár egy lengőkart is, de jó autószerelő soha nem lesz. Legfeljebb elmehet dolgozni egy műhelybe egy jól képzett, valódi szakember segédjének.
Környezettudatos 2012.09.25. 10:38:49
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:39:14
Az, hogy nem jó matekból, nem azt jelenti, hogy nem tudja megmérni a helyszínen és ez alapján elkészíteni a bútort. Szakmunkásképzőbe pedig 8 általánossal szoktak menni, az az alap már meg kellene hogy legyen, ami egy asztalosnak szükséges. De érdekes módon az említett ismerősöm jól él, mondjuk manapság inkább autószerelésből, holott egyáltalán nem lehúzós. De te majd megmondod, hogy neki nem szabadna ezzel foglalkozni, mert hülye hozzá. Na ezért nem szabadna annyi bölcsészt képezni, mert így a sok "okos" bölcsész megmagyarázza a szakmunkásoknak, hogy hogyan is kellene csinálni.
vomit 2012.09.25. 10:39:59
igyhat ezeknek a kedves embereknek volt igaza kb. 150 eve:
"Közben a lakosság túlnyomó többsége,
amely szellemileg képtelen e
pénzrendszer működését felfogni, zokszó
nélkül fogja elviselni a terheit."
Környezettudatos 2012.09.25. 10:40:42
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:41:48
Nyilván teljesen más amikor egy mai modern autó elektronikáját szerelik, ehhez azonban már specializálódni kell, ehhez nem elég a szakmunkásképző, akkor sem ha jó a közismereti alapozás. Ettől még kisebb dolgokból egy átlag autószerelő simán megél.
Sword 2012.09.25. 10:42:55
Nemzetidegenek nyálverése 2012.09.25. 10:43:52
A dicsőséges szocialista foxi maxi évtizedek -->> büszke eredménye
- az, hogy
...Magyarországon napjainkban minden negyedik-ötödik ember funkcionális analfabéta
... MOST.. alig tud olvasni,
... MOST a szuper volt rendszer alapján
nehezen ért meg egy összefüggő szöveget, és
gondot okoz neki az értelmezése is, de még az összeadás is.
www.origo.hu/itthon/20120515-felnottek-akiket-az-otodikesek-is-lepipalnak-olvasasban-funkcionalis-analfabetak-illiteracio.html
Környezettudatos 2012.09.25. 10:44:17
angyalföldi partizán 2012.09.25. 10:44:51
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 10:44:56
A munkahelyemen pl. mindenképp külső céggel kell csináltatni a szerelési munkákat. De ez semmi, egy bérelt vonal megrendelésébe kb. 5 céget kell bevonni, alvállalkozói rendszerben. Mind az 5 leakasztja a sápot. Minden cégnél van pár projektmanager, meg mérnök a dologban. Ez ugyanaz a bonyolítás, nagyban.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:45:43
Na de a programozók többsége nem nagy cégnél dolgozik Magyarországon. Mikor én ügyviteli rendszer fejlesztésén dolgoztam, meg kellett ismernem a számvitel alapjait, mert nem volt részletes specifikáció. Mikor egy kollégám fékrendszert programozott, a munkahelyén az első napon egy 600 oldalas könyvet kapott a kezébe, amelyben le volt írva a fizikai háttere az egésznek.
Szóval az elmélet szépen hangzik, csak a gyakorlatban ez a programozók néhány százalékát érinti hazánkban.
Környezettudatos 2012.09.25. 10:46:33
Kisebb dolgok alatt érthetjük a fékbetét cseréjét vagy a téli-nyári gumik cseréjét? Mert ha igen, akkor igazad van. Én a kp. zárat sem bíznám a haverodra, az én autómban ugyanis azt is a computer kezeli, de még a gázt is.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:48:36
Na de egy modern autó elektronikáját a szakmunkásképzőben sem tanítják, de még a matematikai, fizikai alapjait sem, eddig is kevés óraszámban volt matematika, fizika. Az irodalommal meg sokra megy...
Te egészen más dimenzióról beszélsz. Biztosan eljön az idő, amikor az autószerelők helyett is mérnökök lesznek, na de mi köze ennek a hazai szakmunkásképzéshez?
Kuruttya 2012.09.25. 10:51:49
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:54:47
De nem a mérnök fogja szerelni az autót. Szvsz a jövő az, hogy sokkal nagyobb szerelő műhelyek lesznek, ahol a mérnök irányítja a szakmunkást. Az elméleti hátterével pedig nem lesz tisztában a szakmunkás.
Kuruttya 2012.09.25. 10:56:42
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.09.25. 10:59:24
Általános műveltség valóban kell. Adja meg az általános iskola (vajon miért is ez a neve?)
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 10:59:36
Már ha a boncmester is az szerinted.
optizsiffin 2012.09.25. 11:02:37
ursus artos 2012.09.25. 11:05:22
Az a baromság amit te írsz.
Az, hogy szerinted hogy van, az nem azt jelenti, hogy valóban úgy is van.
Don Quixote de la Ferko 2012.09.25. 11:09:10
Ez igaz. Jelen szituációban megvan az összefüggés.
De sajnos részben egyetértek azzal amit a nem éppen a szakmaiságról híres fideszesek művelnek. Tanítsák meg a szakmunkásokat a szakmára, a három év alatt tanulja meg azt, ami neki valóban szükséges, és ha nem axiómákkal, hexameterekkel tömik tele az agyát, akkor talán a "szakember" után nem találok a szomszéd konyhai világításában fázist a zöld-sárgán, mert hidd el, baromira nem vigasztal az ha agyonver az áram, de a szaki keni-vágja József Attila összest.
Don Quixote de la Ferko 2012.09.25. 11:18:56
Ez speciel igaz. Eljött az az idő, amikor az autóreszelő rádugja a kábelvéget a verdára, kiolvassa a hibamemóriát, érteni nem érti, működésével nincs tisztában, de a számítógép megaszongya neki, hogy a 423.487.62.14 cikkszámú kütyüt kell kompletten cserélni.
Te meg fizetsz egy diódacsere 30 forintja helyett egy komplett generátort 130 ezerért.
Éljen.
Marós 2012.09.25. 11:19:24
Szerintem nem a szakmunkásiban kell differenciálszámítást és vektoranalizist, vagy a Szigeti veszedelem stílustanulmányát megtanulni, hanem a szakmunkafogásokat és munkaerkölcsöt kell megfelelően elsajátitani, elsősorban.
Jimbo75 2012.09.25. 11:30:09
tundrazuzmo (törölt) 2012.09.25. 11:33:42
Az, hogy szerinted hogy van, az nem azt jelenti, hogy valóban úgy is van."
Jaj, ne gyere már a "minden érvet lesöprök, mert félek szembenézni a tényekkel" hozzáállással...
Funkcionális agyi vizsgálatokkal is alátámasszam, hogy ha valaki NEM FOGJA FEL A TANULTAKAT, AKKOR NEM ALAKUL KI BELŐLE KOMPETENCIA. Ennyire bonyolult lenne megérteni? Ha semmi nincs a fazékban, abból semmit sem fogsz főzni.
Nézzetek már szembe:
- a funkcionális analfabétizmussal, melyet "világhírű" oktatási rendszerünk eredményez
- a sok kiégett gyerekkel, akik 10-12 éves korukra (rosszabb esetben 7-8 éves korukra) akkora frusztrációt szednek össze, hogy soha többé nem akarnak _az iskolarendszerben_ tanulni.
- a sok diszfunkcionális kapcsolattal, mert konfliktuskezelést azt nem tanítanak a tinédzsernek, de kémiát igen.
egy_mérnök 2012.09.25. 11:45:35
"Na de a programozók többsége nem nagy cégnél dolgozik Magyarországon. Mikor én ügyviteli rendszer fejlesztésén dolgoztam, meg kellett ismernem a számvitel alapjait, mert nem volt részletes specifikáció."
.................
Nézd, kisebb ügyviteli rendszernél(egyszerű számlázás, stb.) még el is tudom képzelni, hogy működik. Mit tennél egy integrált rendszernél? Megtanulnád a kontrolling működését? Az IFRS beszámolót-t? Az anyagrendszer mozgások mérlegsori bizonylatait? Az éves terv/tény beszámolókat?
Mert megtanulhatod, nem is kétlem. Csakhogy onnantól kezdve ne programozz, mert jobban megélsz a pénzügyi ismeretekből.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 11:47:20
"- a sok diszfunkcionális kapcsolattal, mert konfliktuskezelést azt nem tanítanak a tinédzsernek, de kémiát igen. "
Azért kíváncsi lennék hogyan valósítanád meg ezt te. Ugyanis ehhez olyan tanár kellene, aki nem csak az elméletét tudja, hanem valóban képes a konfliktuskezelésre. Ki döntené el, hogy melyik tanár képes erre? Egy háromszor elvált tanár például képes lenne erre?
Csak azért mert én tanultam pedagógiát és pszichológiát, elméletet nyilván, de az életben 0 amit ebből hasznosítok.
Környezettudatos 2012.09.25. 11:48:03
egy_mérnök 2012.09.25. 11:48:56
.. érteni nem érti, működésével nincs tisztában, de a számítógép megaszongya neki, hogy a 423.487.62.14 cikkszámú kütyüt kell kompletten cserélni.
Te meg fizetsz egy diódacsere 30 forintja helyett egy komplett generátort 130 ezerért.
..........
Ez így azért csúsztatás, mert egy autóvillamossági megjavítja neked a generátor, vagy újratekercseli, ha kell.
Néhány ezerért.
De az nem új lesz, hanem javított. Kevés szerviz vállalja a nem garanciális egység beépítését. (és egyet is értek velük.)
Környezettudatos 2012.09.25. 11:50:25
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 11:51:34
Egy programozó nem biztos, hogy a teljes területet tanulja meg, de ha nem érti mi miért van adott részterületen, akkor azzal nő a hiba lehetősége. A kulcsszó pedig a specializálódás, pl. aki egy bank informatikai rendszerét fejleszti, az beletanul a bankszakmába is, ha munkahelyet vált, nagyobb eséllyel indul egy másik banknál, mint mondjuk ahol biotechnológiai rendszert fejlesztenek.
Pénzügyi ismeretekből viszont önmagában nem lehet megélni, főleg nem egy programozónak, aki nagy eséllyel elég kocka ahhoz, hogy a gazdasági életben ne tudjon érvényesülni.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 11:53:28
Képzeld el, dolgoztam bankban is bölcsészkém.
Környezettudatos 2012.09.25. 11:55:18
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 11:57:23
Egyébként amiről beszélsz, annak köze nincsen ahhoz, amiről vitatkozunk. Ugyanis a nagyobb rendszerek tervezésénél magasabb szinten is vannak informatikusok, mérnökök, nyilván nem a pénzügyes tervezi meg a különböző alrendszerek kapcsolódásait. Bölcsebb lennél ha hallgatnál, ha már fingod nincsen az egészről bölcsészkém.
Környezettudatos 2012.09.25. 12:03:19
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.09.25. 12:03:39
csak nem a magyaré ...
minyimaaa 2012.09.25. 12:04:10
+ - . és esetleg osztás.
ennyire van szüksége, semmi többre.
ennyi egy bútor matematikája.
egy bútor nem szoboljev tér, nincs schauder bázisa, stb
Környezettudatos 2012.09.25. 12:06:50
ursus artos 2012.09.25. 12:07:45
Kik? Mi? Agymosott fideszesek? Vagy kire gondolsz.
A mai kor tananyaga, követelményei nem mélyebbek annál, hogy azt minden épelméjű tanuló el ne tudná sajátítani.
Ha valaki nem fogja fel a tanultakat, akkor az vagy a populáció azon 5%-ba tartozik, amely gyengeelméjű, vagy nem megfelelő ideig gyakorolta, tanulta.
"melyet "világhírű" oktatási rendszerünk "
Soha nem volt világhírű az oktatási rendszerünk.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 12:10:11
Megfontoltam, köszi. És mivel láthatóan én dolgozok az IT szektorban, nem te bölcsészkém, úgy vélem az én tapasztalatom relevánsabb, mint a te hallomásból szerzett információid.
Igen, olyan is van, amiről egy_mérnök beszél, ahol megkapja a programozó a pontos specifikációt, és nem kell tudnia, hogy mi miért van így. Azonban ilyen területen a programozók töredéke dolgozik. És még ezzel együtt sem droid munka, amit azok a programozók végeznek, akik részletes leírást kapnak, mivel minden eset más, ha nem így lenne, már rég automatizálható lenne a szoftverfejlesztés. De hát ha kívülről ugatsz, akkor fogalmad sem lehet az egészről. Ezért mondom, hogy fontold meg a tanácsomat, mert konkrétan hülyeségeket ugatsz.
dr Smittpálelnökúr 2012.09.25. 12:12:28
amúgy is tök hülyék tanulnak a szakiskolákban, és eddig sem tanulták meg a közismereti tárgyakat, tehát azokat meg kell szüntetni.
Fantasztikus!
Ilyen érvek alapján szüntessük meg a rendőrséget is, mert úgysem kapják el a bűnözőket, tehát feleslegesek.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.25. 12:14:44
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 12:15:26
Én pontosan erről beszélek. 9-edik osztályra meg elvileg jóval előbbre kell tartani, mint a 4 alapművelet. Az más kérdés, hogy amit ott megtanítanak, annak a többség a töredékét sem tudja. Ez a probléma, nem az, hogy Hoffmannék csökkentik a közismereti órákat a szakmunkásképzőben. Elvileg addigra már minden olyat tudni kellene, ami közismereti, és szükséges a szakmunkás képzések szakmai részéhez.
@Környezettudatos:
Nem írható le minden magasabb matematika a 4 alapművelettel, sőt eleve nem a 4 alapművelet az alapja a matematikának. Vannak axiómák és alapfogalmak, amelyek egy része nem szükséges a 4 alapművelethez, azonban van amihez igen. De persze magyarázhatom egy bölcsésznek, aki érettségi után nem látott matematikát, és azt hiszi az kizárólag számokból áll.
Környezettudatos 2012.09.25. 12:18:49
"Szabad vagyok! - mondta a majom a rácsnak.
Én nem! – mondta a rács - Engem majmok köré zártak."
Itt fejezzük is be, mert megrekedt a beszélgetés a személyeskedés szintjén, amit nem érdemes folytatni, mert nincs semmi hozadéka. Ne is kezdjük el a ki kezdte témát sem! :)
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.09.25. 12:23:10
más kérdés, hogy vannak olyan intézkedések, amelyek eleve rossznak tűnnek a többség számára. Már csak az a nagy kérdés, miért jó a kisebbség számára ...
Marós 2012.09.25. 12:23:50
Nem is a munkaerkölcs hiánya, hanem a nagyfokú felelőtlenség hiánya. (Hacsak nem ugyanaz mind a kettő..)
Most tapasztalom a FŐGÁZ-al és az őket követő , vagy kapcsolatban lévő szerelői , vállakozói réteg esetében..
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 12:28:56
SZükség van az életben irodalmi ismeretekre (igen, arra is), kémiai, természettudományos ismeretekre, és konfliktuskezelésre is.
A szakmád mellett, persze.
(Másik oldal : a humán beállítottságúaknak meg műszaki-természettudományos ismeretek kellenek _ a_szakterületük_mellé_, mert ugye manapság mindenfelé gépek találhatóak, amik drágák, és pl. kell tudni vigyázni rájuk, vagy bánni velük.)
Nyilván akiknek ezek nincsenek, azok mondják, hogy nem is kellenek, mert fogalmuk sincs róla, mi az, amit nem tudnak.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 12:29:00
Persze bölcsészkém, 84 óta. Persze, gondolom azóta oktatod egy főiskolán a 30 éve is elavultnak számító elméletet, legalábbis amit írsz, az erről árulkodik.
"A te tapasztalatod a kis céget mutatja, nagyvállalati környezetről nem árulkodik."
A te tapasztalatod meg arról árulkodik, hogy egyikről sincsen fogalmad. Ha egy sor programkódot is bepötyögtél volna életedben, tudnád, hogy bármennyire is kezedbe adják azt, hogy mit csinálj, a megoldás a legtöbb esetben nem triviális. Már csak azért sem, mert a technológia is változik, meg azért sem, mert nincsen két egyforma eset, ha lenne, akkor nem alkalmaznának programozókat.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 12:35:32
Pedig van olyan, hogy helyette. Ugyanis a diákok kapacitása véges. Így az arányok is fontosak. Az irodalommal ráadásul nem az a baj, hogy oktatják, hanem az, hogy túl alacsony arányban szolgálja a kompetencia fejlesztést, túlzottan azt a célt akarja elérni, hogy alacsony kulturális szinten lévő embereknek is magas kultúrát adjon, így az eredmény egy nagy 0, mert ezt nem fogadják be, ugyanakkor emellett olvasni sem tanulnak meg rendesen.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 12:37:17
Azt meg nem lehet, hogy akkor mostantól egyáltalán nem oktatunk irodalmat.
"Ugyanis a diákok kapacitása véges. "
Ezért mondom, hogy lehetne a szakmunkásképző is 4 év. Teljesen nyugodtan.
Void Bunkoid 2012.09.25. 12:39:25
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 12:49:22
Persze, hogy nem lehet. De valahol meg kellene húzni a határt. Nézzük azt, ha nem szakmunkásképzőről van szó:
4 évet töltünk az alapkészségekkel. Utána a következő 4 év már az úgynevezett általános műveltségről szól. Az az utáni 4 év is, jó ideje szakközép iskolában is. Aki egyetemre megy, az még 60-70%-ban megkapja a töltelék tárgyakat, amelyeknek nincsen köze a szakmához, csak kell. Tehát egyetemmel számolva 17 év oktatásából durván 1,5-2 év, aminek köze van a szakmához, amit tanulunk. Emellett az alapkészségeken túl az oktatás nem ad az életben hasznos ismeretekből semmit, lásd pl. pénzügy.
Szóval valóban nem kellene átesni ló másik oldalára, és megszüntetni az irodalom oktatását, csakhogy attól a bizonyos lótól még kilométerekre vagyunk valahol a földön fetrengve.
A szakmunkásképző pedig az elmúlt 12 év kivételével 3 éves volt. Addig csűrték-csavarták, amíg 11-edik osztályig senki sem tanult szakmát, holott előtte jóval fogékonyabbak rá a diákok. Komolyan mondom, ha valaki egy az egyben vissza tudná mondani az általános iskolás és az eddigi szakmunkásképzős tananyagot, arra rámondhatnánk, hogy komoly (de amúgy hiányos, mert önkényesen van összeválogatva) műveltsége van, na de miért kellene mindenkinek ezt elérnie?
minyimaaa 2012.09.25. 13:02:15
a négy alapművelettel bizonyos algebrai struktúrákat lehetne összerakni, de
azokhoz is kellenek további, bonyolultabb fogalmak (pl descartes szorzat, műveleti tulajdonságok, ami már túlmegy az átlagos gimis tananyagon)
mindenesetre az általános iskolás tananyaggal elég sok minden leírható a 4 alapművelettel.
de pölö ott a rendezés (és így az abszlútértékes cuccos), ami nem.
ÉS ENNÉL TÖBBRE NINCS SZÜKSÉGE EGY SZAKINAK!
ursus artos 2012.09.25. 13:06:35
repecs 2012.09.25. 13:44:43
ritmikus csimpifon 2012.09.25. 14:04:57
Osztod a gyereket rendesen:)
Én is megnézném, hogy százalákosan vajon hány olyan szoftveres cég van, ahol a fejlesztők a reggeli kávéval együtt megkapják a csudaszép, gyönyörűen megtervezett, hajszálpontos UML diagramokat, és egész nap fütyörészve, gondtalanul fordítják át szeplőtelen kóddá azokat a boldogság kék madarainak füttyszavában fürödve.
fefe79 2012.09.25. 14:08:40
fefe79 2012.09.25. 14:12:22
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 14:15:59
Én pletykából hallottam, hogy állítólag a Microsoftnál így van, ugyanakkor ezt olyanok pletykálták, akik egy másik, közel hasonló nagyságrendű cégnél fejlesztettek, és ott nem így volt :-)
Nyilván amiről Környezettudatos beszélt, hogy egy bankrendszernél vannak más külső rendszerek és belső alrendszerek, amelyekhez kapcsolódni kell, az valóban így lehet, azonban az, hogy kapsz egy interfészt, amit majd a másik alrendszer fejlesztői használnak, neked meg implementálnod kell, illetve fordítva, megkapod a többi alrendszer API-ját, hogy használd, nem azt jelenti, hogy droid munkát kell végezned, és nem kell tudnod mit is csinálsz.
úgyiselfelejtem 2012.09.25. 14:31:21
Hát nem így van. Hiszen nem lehet erőltetni ilyet, ha az alapok hiányoznak.
A matek szöveges az életre készítenek fel, csak nehéz olyan példát írni, amit egy tapasztalatlan 15 éves is megért. A megértéséhez szövegértésre is szükség van, azt meg az irodalom erősíti, fejleszti. Az elkövetkezendő életében szöveges feladatokat fog megoldani, leginkább észrevétlenül. Ha meg nem tudja megoldani (pl. magánnyugdíjat hozamának kiszámítása, adócsökkentés, kamatok változása, stb.), akkor "leszarja", felőle lehet csinálni mindent.
Egy példa: a flakonra ráírták, hogy 1 literbe 5 ml kell. Én egy 4 fős csapattal (felnőttek) szemben erősködtem, hogy a 200 literes hordóba kell az egész 1 liter. Az eredmény: "fél liter kell csak, más is annyit tesz bele."
Másik példa: (diákoknak) Elmentek öten bulizni autóval 60 kilométerre, az autó fogyasztása 6l/100km. Mekkora lesz a költség fejenként? Válasz: Nekem van autóm, a többiek fizetnek mindent. (Ez ugye nem válasz, de fogalma sincs az egészről, inkább poénkodik).
Harmadik példa:(diákoknak)Szintén autós. Megkérlek, hogy vigyél el Budapestre autóval (480km oda-vissza, vidéki suli), mennyit kérsz, ha 6 literes fogyasztásod van? Válasz: Ad egy ötezrest, és rendben vagyunk. (173 Ft-os benzinárral számol!!!) Mondtam, hogy ő lesz a sofőröm :)
Viszont ilyen emberek adnak majd árajánlatot, aztán a végén kiderül, hogy háromszor annyiba kerül. Ha nem fizetsz, akkor vagy ő megy csődbe, vagy kiveri belőled az összeget, vérmérséklettől függően.
Amire (szerintem) minden szakiskolásnak szüksége lesz: matek, szövegértés, fogalmazás (irodalom, nyelvtan), és számítógépkezelés (csak az utóbbi 10 évet nézve el lehet képzelni mi lesz a következő 40-ben).
Ami nem kell: az 5 tesi a többi rovására.
Volt egy focizós hozzászólás is, hogy egy átfocizott délelőtt alatt mennyit lehet tanulni. Hát nálunk(a környékbeli iskolákban is) még focizni sem akarnak a diákot...
fefe79 2012.09.25. 14:47:47
De amikor végeznek, akkor némelyik tényleg azt hiszi, hogy a szakmunkás-bizonyítványa annyi tudást tükröz, mint egy egyetemi diploma.
Hát nem egészen...
egy_mérnök 2012.09.25. 14:51:01
"n is megnézném, hogy százalákosan vajon hány olyan szoftveres cég van, ahol a fejlesztők a reggeli kávéval együtt megkapják a csudaszép, gyönyörűen megtervezett, hajszálpontos UML diagramokat..."
.............
Nem az volt a kérdés, hogy hány van, hanem az, hogy van ilyen.
Szerintem az összes ERP rendszer fejlesztői így dolgoznak.
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 15:05:51
De senki nem állította, hogy nincs ilyen. Idézem a kiinduló, vitatott mondatot, amit Környezettudatos írt:
"egy átlag programozó a kapott specifikációt fordítja át kódsorokra"
És hogy mi az átlag programozó? Nem hiszem, hogy tévednék, ha ebből azt a következtetést vonom le, hogy akkor igenis az arányokról indult ez a vita.
tundrazuzmo (törölt) 2012.09.25. 15:40:29
Megint csak a kifogáskeresés. Pedig könnyen magvalósítható pl. csoportos projektfeladatokban. Melyik tanár alkalmas rá? Mindegyik. Aki nem, az ne menjen pedagógusnak - amely szó nem a tananyag ledarálását jelenti, ha jól tudom.
ritmikus csimpifon 2012.09.25. 15:50:19
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 15:53:15
He?
Nekünk ha 10% műveltségi volt, de azok legalább érdekesek.
Mondjuk ami kiverte a biztit, az pl. mérnökinfón a 7db ugyanolyan matematika tárgy, de az már az adott tanszékvezető saját heppje volt. És hát azt sem lehetett mondani, hogy ezek miatt volt, hogy kikerülhetett onnan olyan infós, aki nem tud bekötni egy UTP-t.
"na de miért kellene mindenkinek ezt elérnie?"
Azért, hogy ne legyenek síktahó emberek, akik egy mondatot nem tudnak értelmesen elmondani, urambocsá' leírni, akik nem fogják fel a nekik küldött szolgáltatói értesítőket, vagy mondjuk ne legyenek olyan arcok mindenhol, amiket a mónikasóban látsz, vagy pl. akik azt nézik is, mert az az ő színvonaluk...
Amúgy ja - a lótól fetrenngéstől kilométerekre vagyunk, az igaz.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 15:54:40
Nekünk pl. kurvára nem volt ilyesmi, érdemi pedo is alig. Pedig arra manapság nagy szükség van.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.25. 15:56:48
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.25. 16:00:06
Pipas 2012.09.25. 16:01:44
(1) Általános iskolában megpróbálják a gyerekeket megtanítani számolni és olvasni. Nem sikerül.
(2) A középiskolában megpróbálják megtanítani őket számolni és olvasni, a középiskolai tananyag esélytelen.
(3) Mivel középiskolában nem sikerült, az egyetemen megpróbálják őket megtanítani számolni és olvasni. Nem sikerül.
(4) Kijönnek az egyetemről, mindenki bölcsen bólogat: nem nagy szakma ez, a Béla is elvégezte pedig olvasni is alig tud.
(5) A munkahelyükön nem képesek elvégezni a munkájukat, sírnak, hogy kevés a fizetés, a cég tönkremegy, az ország tönkremegy. Elmennek Angliába csaposnak.
(6) Csaposnak jók, mert egész egyetemen kizárólag a kocsma érdekelte őket, odafigyeltek.
Akkor miért nem lehet csaposnak képezni őket és abból a párból, aki akar jó szakembert nevelni?
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 16:08:15
Pipas 2012.09.25. 16:11:53
Mondjuk kíváncsi lennék, hogy az integrálást pl. hogyan írnád le a négy alapművelettel. (Nem, nem az integrál értékének numerikus kiszámítását, mert az nyilván csak egy közelítő számítás.)
És az integrálás egyáltalán nem 'magasabb' tök alap.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.25. 16:24:22
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 16:29:28
@Pipas: Mondjuk azért nekem mérnök infón kicsit keresztbe állt a szemem, hogy komplett féléveken keresztül integrálgattunk, de egy k* oprendszert nem telepítettünk, Linuxról volt szó 2db órában (nem kurzus, alkalom), hardverről kb. semmi - azért van a lónak 1-2 oldala, amire nem kell átesni :)
Azóta a szakmában dolgozva integrálnom egyszer sem kellett, ellenben nagyon sok olyan dolgot csináltam, amit nem tanítottak egyik felsőoktatási intézményben sem, ahol végeztem.
Nem mintha nem kellene egy mérnöknek tudni integrálni, de azért arra egy félév is elég lett volna :D
(Meg mondjuk egy építészmérnöknek rendszeresen kell, de egy infósnak kevesebbszer...)
Pipas 2012.09.25. 16:34:14
Abban nekem is volt részem. Integrálásról álmodtam, azzal ébredtem, a buszon fejben integráltam... arra volt tanár. Aki ért a számítógépez, az pénzért dolgozik. ;)
Én sem integráltam azóta. Tökéletesen elegendő lett volna rá mondjuk 1x vagy max 2x45 percet fordítani.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 16:36:37
Á, kell az a fél év, amíg megtanítanak deriválni és integrálni, mert a középiskolákban nem jutottak el addig.
Féléves matek alatt gyönyörűen meg lehet tanítani.
Mondjuk az infó ilyen speciális eset, mert egy vegyészmérnök, építész, stb. is többet használja. De ők emiatt tudják is.
Pipas 2012.09.25. 16:43:43
Mennyivel jobban mennének a dolgok, ha az egyetemeken a *mai* eszközöket tanítanák és nem a tagnapiakat. :)))
egy_mérnök 2012.09.25. 17:04:50
"Megkérdezhetem a szakmád? Csak kérdem, semmi személyeskedés."
................
Betanított munkás :)
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.25. 17:10:32
Belagezapista (törölt) 2012.09.25. 17:16:48
A 70-80%-ba nem csak a humán tárgyakat számolom informatikai/műszaki szakterületen, hanem azok a matematikai és elméleti tárgyak is beletartoznak, amit adott szakma egyébként nem, vagy alig használ. Az integrálás mondjuk pont ilyen az informatikusoknál.
A mónikashow meg a hasonlók pedig a mai oktatás termékei. Ha csak annak a tananyagnak a töredékét adnák le az iskolák, de azt mindenki elsajátítaná, és olvasni is megtanulna, sőt rászokna, akkor már nem lennének műveletlenek az emberek. A mai oktatási rendszer sokat akar ezen a téren, de semmit sem ér el.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.25. 17:24:02
Aki közgazdásznak vagy mérnöknek ment, annak általában elég volt ez az alap arra, hogy tanulás nélkül is átmenjen a tipikusan 4 féléves matek tantárgyakból.
Persze az ilyen gyenge gimnáziumok sem tetszenek Rózsikának, többször hangoztatta, hogy hagyományos 4 osztályosra vagy esetleg 8 osztályosra kellene átszervezni őket...
Pipas 2012.09.25. 17:31:37
minyimaaa 2012.09.25. 17:40:40
aki elitgimibe járt az más eset.
nem elitgimi a tipikus, ezért, átlagos gimikről kellene beszélni, AHOL
nem része a tananyagnak sok minden, amit ti tanultatok.
15-16 éves korban deriválni és integrálni tanulni. na ez az elit kiváltsága.
én debilek közt jártam általános iskolába, amikor ti már kezdtétek a deriválást, ilyen az ország, ennyire nem egyenlőek az esélyek, ennyire igazságtalan a rendszer.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.25. 18:34:48
@online távmunkás: Kérdezd meg, hogy egy kissé leterheltebb pedagógusnak mennyi kedve-ideje-energiája van erre... Ismerősök, akik elmentek tanítani, kicsit általában kidolgozzák a belüket.
Te azért asszem egy jobb gimibe jártál. Nem az az átlag.
Különben akik velem jártak infótanárira, vagy mérökire, azok meg lehet, hogy könnyen átmentek matekból, de programozni nem nagyon tudtak - én meg pl. eléggé, mert ugyan szar középiskolába jártam, de otthon meg programoztam magamtól is :)
@Belagezapista: "hanem azok a matematikai és elméleti tárgyak is beletartoznak, amit adott szakma egyébként nem, vagy alig használ. "
Amit én írtam, az egy elég meredek helyzet volt. Fentebb sem mondtam, hogy nem kellene megtanítani az integrálást pl., csak hogy facepalm, hogy az adott intézményben 7 félév volt kb. Az kissé sok.
Nadiposzi (törölt) 2012.09.25. 18:36:18
Nekem az a félelmem, hogyha társadalmi szinten elkezdünk lazítani a műveltségi szinttel kapcsolatos elvárásokon, akkor az olyan lesz, mint amikro egy lelassuló repülőgép átesik, és orral beleáll a földbe. Apám egy szaki, de még emlékszik a Toldi elejére kívülről, tisztában van nagyjából a biológiával, a kémiával. Gyerekkoromban otthon könyvek vettek körül. Namost innen ha valaki nem hülye, csak felfele vihet az út jó esetben. Értem én, hogy a mai szakmunkástanulók sudribunkók, nekem ne mond, de az az elszomorító, hogy nem is szégyelik magukat e miatt. Az ugyanis, hogy minek a tudása/ismerete számít alapvetőnek, az egy olyan kimomndatlan dolog, mint egy kocsmai törzsvendég kör etikai kódexe. Ez amúgy is folyamatosan erodálódik, de ha erre még az oktatás politika is rátesz egy lapáttal, érted.
Persze valahol sokkal egyszerűbb lenne deklarálni, hogy kasztrendszer van, gammáktól az alfákig, oszt jó napot.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.26. 00:14:13
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.26. 06:31:10
Csak itt már átesett :S
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.09.26. 07:33:08
Belagezapista (törölt) 2012.09.26. 09:35:39
Én ~60 ezres városban nőttem fel, és a városnak volt 3 jónak mondható gimnáziuma, ahol ugyan nem 9-edikben, de tanítottak deriválni, integrálni is, meg úgy általában jól felkészítették az embereket a felsőoktatásra.
De én elsősorban lustaságból nem ezen iskolák egyikét választottam, hanem egy gyengébbet. És az osztálytársaim többsége is így volt vele, mert igenis mindenkinek meg lett volna az esélye bekerülni a jobb gimnáziumba, ha elég jó jegyeket szerez általános iskolában és ezek egyikébe jelentkezik. Aztán szívtam is egyetemen az elején, mivel ott nem tanították meg rendesen, így egy idős professzorhoz jártam korrepetálásra analízisből. Magamnak köszönhetem. Ellenben a város legszegényebbjeinek is volt lehetősége a 3 jó gimnázium egyikébe küldeni a gyereküket. Nyilván más a helyzet egy olyan helyen, ahol 30 km-es körzetben egyetlen középiskola van, és az pocsék, mondjuk az Arany János tehetséggondozó programot meg pont falusi, hátrányos helyzetű gyerekeknek találták ki.
A gond inkább ott van, hogy jó pár elit gimnázium nem attól elit, hogy ott jól tanítanak, hanem attól, hogy jó tanuló és tehetős gyerekeket vesznek fel, akiknek a szülei fizetnek mindenféle tárgyból a magántanárt, így szereznek nyelvvizsgákat, így készülnek jól fel az emelt szintű érettségire, és erre veri a mellét az iskola vezetése, holott a legtöbb tanáruk nagyon rosszul tanít, csak számonkérésben szigorú, vagy abban sem.
Belagezapista (törölt) 2012.09.26. 09:44:48
Én nem is értettem félre amit írtál, pontosan értettem. Én arról beszéltek, hogy nagy arányban nem szakmai tárgyakat tanítanak, ebbe nem csak a deklaráltan nem szakmai tárgyakat értem bele.
Egyébként nem értem mit értesz pontosan 7 félév alatt, 7 tárgyat vagy konkrétan matematikai analízist 7 félévig. Én egy vidéki intézmény bologna előtti tantervét ismertem, ott a műszaki informatikusok 4 félév matematikai analízist tanultak heti 6 órában, de ezen kívül lineáris algebrát 1, diszkrét matematikát 2, numerikus matematikát 1 félévben tanultak, de volt még jó pár számításelméleti tantárgyuk, amelyet a matematika tanszék oktatott, és inkább matematika volt az is, plusz pár töltelék matematika tárgyat (pl. matematikai programcsomagok), és volt kötelezően választható matematika is ezeken felül. A bolognával az analízis kisebb óraszámot kapott, és 2+1 lett belőle, a többi matek nagyjából maradt. Ami vicces volt, hogy anno a programozó matematikus szakosok kevesebb matekot tanultak, mint a mérnök-informatikusok vagy az informatikatanárok.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.26. 09:51:15
Persze mellette még volt matek, mert az kell.
Az a baj, hogy alapok mindenképp kellenek, meg egy nem szakmunkásképzőben még arra is számolni kell, hogy a diák esetleg továbbtanul, ott meg olyan dolgokat nyomnak a fejére, amikhez kellenek előismeretek (ez lenne persze az elképzelés).
Belagezapista (törölt) 2012.09.26. 10:01:22
És ha nem is kíván továbbtanulni? Van ám lehetőség 8 általános szintről is felnőttként eljutni érettségiig. A szakmunkásképzőnek meg elsősorban a szakma tanítása lenne a célja. Miért szól az oktatás 90%-ban a közismeretről, 10%-ban a szakmáról, miközben a közismeretnek talán 1%-a használódik fel az életben, 1-2%-a a szakmában?
mekeke 2012.09.26. 22:33:15
minyimaaa 2012.09.26. 23:52:32
6 év magyar ugar (rögvaló)
+
6 év elitgimi
nem rossz kombó :)
Az utolsó 100 komment: