Hoffmann Rózsa egyik kedvenc fordulatává vált az elmúlt hónapokban, hogy arra biztatta a pedagógusokat, neveljék csak ki a következő Nobel-díjas generációt. Akik persze ezt kitörő örömmel fogadták.

Bár a szaktárca igyekszik kedvező képet festeni a magyar oktatás helyzetéről, azért a szakmai konferenciák, a felső- és közoktatási vezetők nyilatkozatai, a felmérések (PISA és miegymás) és persze a személyes tapasztalatok alapján tökéletesen tisztában lehetünk azzal, hogyan is állunk jelenleg.

Remek például, hogy bevezetik az életpályamodellt, nagy szükség volt már rá – azt most hagyjuk, milyen módon sikerült például azt megoldani, hogy sok pedagógus kevesebbet keresett a béremelés után. Az viszont probléma, hogy ettől mint csodafegyvertől várják a pedagógusi szakma megbecsülésének helyreállítását.

A minisztérium logikája szerint, ha pénzzel támogatjuk a szakmát, rögtön minden rendbe jön – de legfeljebb egy-két év alatt –, hiszen jelenleg azért nem túl jó az oktatás színvonala, mert a kutya se akar tanárnak menni, ugyanis annál még valószínűleg vécés néniként is többet keresne. A fizetésemelés persze jó, de személy szerint kétlem, hogy a jövő tehetséges és elhivatott pedagógusait kifejezetten a pénz vonzaná a pályára, illetve korábban kizárólag annak hiánya taszította volna el. A tanároknak ugyanis ma gyakorlatilag nincs megbecsülésük Magyarországon.

Húsz éve talán még a gyerek kapott fejmosást azért, ha megbukott egy tárgyból az iskolában – ma már nyilván a tanár a hülye, miért nem tudta rendesen elmondani, meg miért kell nyúzni a gyereket, és amúgy is, milyen hülye név az már, hogy Mr. Rasczak. A tanár a hibás mindenért – ha a gyerek rosszul teljesít, ha kerüli az iskolát meg ha összeveri az osztálytársait. Ha rászól a pedagógus, még korlátozza jogaiban a kis virágszálat. Nemcsak a szülő gondolja így, a komplett társadalom és a kormányzat sem áll messze ettől a típusú gondolkodástól – ahogyan a diplomás munkanélküliség totálisan alaptalan tévképzete, ez is makacs nézőpont, hiszen céltáblát tár elénk, van kit hibáztatnunk, és ez a lényeg. Így aztán akármilyen elhivatott valaki, tényleg csinál inkább bármi mást, csak tanítani ne kelljen.

Nem attól lesz még egy Nobel-díjas generációnk, hogy megemeljük a tanárok fizetését, és még csak cirkuszt se kapnak a kenyér mellé, hanem attól, ha elkezdünk figyelni rájuk. A pedagógusoknak, szakmai szervezeteiknek remek ötleteik lennének arra, milyen stratégiát dolgozzunk ki a köz- és felsőoktatás következő húsz évére, míg a kormányüléseken valószínűleg megoldják a gondot egy félperces prezentációval, ahol a diákon nagy, zöld dollárjeleket mutogatnak. (Vagy ilyesmi, fene tudja, hogy zajlik egy kormányülés, értenek-e egyáltalán a PowerPointhoz, és lehet-e Angry Birdsözni a pad alatt.)

A pedagógusok megbecsülését azzal lehet javítani, ha elismerjük, hogy értenek a szakmájukhoz, és megkérdezzük őket arról, hogyan is kellene azt csinálni – és ha a vezetés már hallgat rájuk, esetleg eredménye is van annak, amit mondanak, akkor talán a szülők is fontolóra veszik, hogy Gerzsonka nem azért járja harmadszor a negyediket, mert az összes tanára hülye.

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr845811249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gnme 2014.02.13. 22:00:43

az orvosoknak meg adjunk 300ft-ot

alázzuk meg őket 300-zal, hisz ez jó

há' nem?

(egyetemet végzett emberek, nyelvtudással, életekről döntenek)

300-ért bárkiről döntenek, ez tuti.

dr kíváncsivagyok 2014.02.13. 22:07:00

"Nem attól lesz még egy Nobel-díjas generációnk, hogy megemeljük a tanárok fizetését, "

De,...azért...is...

gnme 2014.02.13. 22:24:03

szomszédba' tanár lakik

csak azt látom, feszt hozzák hozzá a gyerekeket

becsengetett a polgármester is hozzánk

óÓÓ, szevasz Ká' ..háta izé keresem a kicsodát

tudom öregem, az a x/B eggyel arrébb

nagyjából azt lehet elmondani, lófaxot ér az oktatás

(egyszerűbb és hatékonyabb lenne ímélben oktatni, én csak tudom)

IPetya 2014.02.13. 22:26:55

Az iskolánkban is megjelent egy kis csapat és a minőség biztosítás fontosságára hívta fel a figyelmünket. Megkérdeztem a minőségbiztosítás azt jelenti majd, hogy a bizonyítványba beírt jegyek egyértelműen jelezni fogják a tanuló tudásszintjét. Felvilágosítottak, hogy nem csak papíron leírjuk, hogyan fogunk dolgozni.
Rengeteg papírt, egész erdőt tettünk tönkre, de az oktatás színvonala nem javult. A tanár a támadások kivédése érdekében szinte rendelésre dolgozik.
Régebben az elégséges azt jelentette, hogy a tanuló képes folytatni a tanulmányait, ma a diák kettest követel, ha mondott valamit.
Feleségem korrepetál különböző iskolából jött tanulókat és meg kell állapítania a kollégák nem elég gondosak. Igen, szükséges a szakfelügyelet visszaállítása, természetesen segítő rendszerrel.
Az egykori fasori gimnázium munkája ma is példa lehetne.

egyenlítő 2014.02.16. 16:26:55

Egy több évvel ezelőtti nemzetközi felmérés szerint a sikeres oktatás első feltétele, hogy a tanárok kezdő fizetése érje el az egy főre jutó GDP 80 %-át.

12.600 USD/év*225HUF/USD/12=236.000Ft/hó

Másfelől: "Nálunk Isten után első a tanár!" (Dél-Korea)
süti beállítások módosítása