Például úgy, hogy plusz tudásért plusz pontokat adunk. Pofonegyszerűnek tűnik, igaz? Mégsem az. Érdekes, és megfontolandó felvetéssel állt elő a Felvételi Információs Szolgálat elnöke, Csikesz Tamás. A lényege az, hogy ne 80 pontban maximalizálják a pluszban megszerezhető pontokat az érettséginél, illetve felvételinél. Ugyanis a rendszer ma olyan, hogy egy emelt szintű érettségi tárggyal, és egy középfokú nyelvvizsgával ugyanannyi pontot lehet szerezni, mint három emelt szintű érettségi tárggyal, és mondjuk három középfokú nyelvvizsgával. Csikesz szerint a nem maximalizált pontrendszerrel motiválni is lehetne a diákokat arra, hogy minél többen, minél több tárgyból veselkedjenek neki a magasabb szintű érettségiknek, sőt minél több nyelvből tegyenek nyelvvizsgát. Ezáltal több plusz pontot szerezhessenek, növelve az esélyüket egy felsőoktatási intézménybe való bejutásra, nem mellesleg több, és magabiztosabb tudásra tegyenek szert. A FISZ országos középiskolai kutatásának eredménye ugyanis azt mutatja, hogy az érettségi évében a diákok 80%-a tervezi, hogy emelt szintű érettségit tesz, ám csak 10% teszi le valóban.
Na, végre, egy épkézláb ötlet, hogy az emelt szintű érettségi nem hogy visszanyerje régi fényét, de hogy egyáltalán értelme, és létjogosultsága legyen. A diákoknak évente csak nevetséges hányada teszi le a magasabb szintű érettségit. Semmi érdekük nem fűződik ugyanis hozzá (hacsak nem az, hogy többet tudjanak, de ezt most hagyjuk!), ahogy ahhoz sem, hogy a középfokú „hunglish” nyelvismeretet bizonyító okmányon kívül, egy másik nyelven is beszéljenek legalább középfokú, azaz „party-nyelvi” szinten.
Talán elindulhatnánk újra azon az úton, hogy felsőoktatási intézménybe csak emelt szintű érettségivel legyen esély bekerülni (a FISZ elnöke szerint ma, az erősebb szakokra is be lehet jutni középszintű érettségivel is). Ezáltal, félve mondom ki, de talán az érettségi megszerzésének megítélése is kikerülne a béka feneke alól, és a jelentősége is nőhetne.
A hír itt:

http://www.edupress.hu/hirek/index.php?pid=egycikk&HirID=21410

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr651483709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bors Világfiak 2009.10.29. 14:05:10

A felvételi pontszámítás állandó változása évről-évre új kihívás elé állítja a középiskolások továbbtanulni vágyó részét és szüleiket. Plusz pontok, tanulmányi eredmények, alkalmassági vizsga és persze az emelt szintű érettségi. Több éves stratégia kell ahhoz, hogy az ember államilag támogatott képzés keretében jusson be a kurrens szakokra és persze több éves átgondolt stratégia. Sok tízezer forint folyik el nyelvórára, előkészítőre, tesztkönyvre, sokszor igazából átgondolatlanul, hiszen hogy milyen plusz energia-, és pénzbefektetésnek volt értelme csak a felvételi évében dől el. A szabályokat pedig évente változtatják, az emelt szintű érettségi és a 200+200 –as rendszer bevezetése óta talán az „esélyegyenlőség” okán maximalizálták a vihető plusz pontokat. Ezt a nyilvánvaló, a megfelelő motiváció hiányát eredményező helyzetre hívta fel a figyelmet a FISZ, nagyon helyesen.

jankasara 2009.10.29. 17:12:53

Egyetértek azzal, hogy nem érdemes maximálni a megszerezhető plusz pontok számát, de nem fogja ez még jobban elmélyíteni a szakadékot tehetősek és szegényebbek között? Azért gondolom, mert például egy nyelvvizsga letétele lehetetlen úgy, hogy az ember csak az iskolában tanul nyelvet. Magántanár kell, tanfolyam, ami pénzbe kerül.
A mostani rendszerben viszont akárhogy nézzük mindenki mesterségesen egyenlő, nincs lehetőség a kitűnésre, a kimagasló teljesítmény értékelésére.

annacsillag 2009.10.29. 17:17:08

Tényleg jó lenne, ha komolyabba szűrnék felvételi előtt a diákokat. Talán a tandíj is mérséklődhetne azáltal, hogy nem minden hülye kerül be felsőoktatásba. Vagy az már nem lényeg a felsőoktatási intézményeknek?

zsoffi 2009.10.29. 17:18:23

nekem angol, olasz és francia nyelvvizsgám is volt a felvételi előtt, mégis ott jártam, mint az, aki nagy nehezen lerakta az MTV-n tanult angoljával az egyetlen középfokúját...

zsindely 2009.10.29. 17:21:03

Ja, ez fasze lenne, de szerintem ez nem több okos diákot, hanem több munkanélkülit eredményezne. bár ez csak rövidtávon igaz, hosszútávon persze jövedelmező lehet, ha frankón ki van építve a rendszer.

edju 2009.10.29. 17:22:00

A nyelvvizsgahelyzet valóban kaotikus, ugyanis a diploma feltétele minimum egy nyelvvizsga megléte (van olyan intézmény, ahol ez nem elegendő),és erre mindenki az egyetem vagy a főiskola utolsó éveiben döbben rá. Persze, a maximalizált pontokkal egyszerűen nincs meg a motiváció a diákokban, hogy még idejében megszerezzék a nyelvvizsgájukat, hiszen több nyelvvizsgáért nem jár még több pont. Így az lehet a fejükben, hogy minek küzdjenek meg a nyelvvizsgáért, vagyis miért tanuljanak meg több nyelven magasabb szinten, ha ezt a pontjaikban egyáltalán nem érzékelik majd. A következő probléma pedig a munkaerőpiaci belépéskor jelentkezik, amikor előnyt jelentene pl. a tárgyalóképes angol és német nyelvismeret, de sajnos a fiatal pályakezdő ezzel nem rendelkezik.

geogeo 2009.10.29. 17:24:20

@edju: Valóban. Egyetemi tanárként látom, hogy sokan ott csúsznak el a munkakereséssel, hogy túl lazán veszik a nyelvtanulást. Hiába jó mérnök valaki, ha a külföldi multinál nem elég a magyar nyelv. Lehet, hogy inkább azt veszik fel, aki a külföldi főnökkel is gördülékenyen el tud beszélgetni.

Bors Világfiak 2009.10.29. 19:26:19

az a baj, hogy az előttem szólóknak mind igaza van, csak a fő problémáról nem beszél senki, a kiszámíthatatlanságról, nem kellene szórakozni az emberekkel, egy komolyabb reform átfutása a teljes oktatási alrendszeren 15-20 év minimum, nem itt kellene kísérletezgetni évente, éppen kinek mi jut az eszébe

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.10.31. 15:32:00

Annyi kéne csak, hogy kötelező legyen az emelt szintű érettségi a felvételihez, még a bivalybasznád-alsói főiskola büfé-ruhatár szakára is. És természetesen nem a max. pontszám harmada volna a lehetséges legkisebb felvételi ponthatár, mint most, hanem a 60 %-a, mint régen (120-ból 72).
Eleve ez lett volna a célja... a középfokút egyszerűen nem erre találták ki.
süti beállítások módosítása