2012.09.14. 09:55
Nem értéktelen a diploma – vagy mégis?
Ne szerezz diplomát, mert munkanélküli leszel, és éhen halsz – egyre többször hallok ilyen, és ehhez hasonló mondatokat elkeseredett, fiatal munkanélküliek szájából. Mindeközben ugyanakkor különböző kutatások eredményeivel bőszen bizonygatják, hogy ez nem igaz, diplomával igenis el lehet helyezkedni, ráadásul hamar, sőt, a fizetés is egészen emberi lesz. Hát, a gyakorlat nem ezt mutatja.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézetének (GVI) tanulmányából kiderül, hogy a diplomás munkanélküliek aránya nem számottevő, 5 százalék alatt van, ezért továbbra is biztatják a fiatalokat a diploma megszerzésére. Arról azonban nem esik szó a felmérésben, hogy MILYEN munkát találnak maguknak. Mert ugye, ha valaki elmegy felszolgálónak, mondjuk egy gazdasági diplomával, arról elmondhatjuk, hogy el tudott helyezkedni, de az már nem igaz, hogy a képzettségi segítette munkához. De ez az ilyen felmérések során részletkérdés.
Ha körbenézek a közvetlen környezetemben, igenis azt látom, hogy akik gazdasági, jogi, bölcsész, vagy bármilyen humán területen végeztek, nem találnak állást, akármennyire próbálkoznak. Az indok a szokásos: nem rendelkezik elég tapasztalattal. Akik alább adják az igényeiket, és a képzettségi szintjükhöz képest alacsonyabb beosztásban próbálnak elhelyezkedni, azokat azzal utasítják el, hogy túlképzettek. Ha nincs diploma, az sem jó, ha van, az sem.
Igen, tudom, ezért buzdítanak minden fiatalt arra, hogy műszaki vagy természettudományi területen helyezkedjen el. Ilyen végzettséggel valóban jóval kevesebb a munkanélküli, a gond csak az, hogy ezeknek a szakoknak a nagy részéhez bizony kell némi érzék. Hiába tudom, hogy hamar elhelyezkednék, és jól keresnék mérnökként, ha nem megy a matek meg a fizika, nem fogok tudni műszakira menni. És ezzel még vannak így egy páran. Velük mi lesz? Menjenek utcát söpörni?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
egyenlítő 2012.09.16. 19:19:33
Belagezapista (törölt) 2012.09.21. 09:28:40
Na de a gyakorlatban nem olyan típusú tanulásra van szükség, mint az iskolában.
Girhes Joe 2012.09.21. 10:36:00
Az alkalmazkodást pedig már kisiskolában kéne kezdeni, például azzal, hogy ne az irodalom legyen a leghangsúlyosabb tananyag, hanem a matek, és azt persze jól is kéne tanítani, az érdeklődést felkeltve, a módszereket alaposan elmagyarázva, a tananyag mennyisége helyett az alapok szilárd felépítésére törekedve. Az a bizonyos "érzék" a reáltudományok iránt ugyanis nagyrészt nem genetikai adottság, hanem a gyerekkori tanulás módjának, minőségének egyenes következménye.
A másik meg az, hogy változtatni kellene a mentalitáson, és vissza kellene állítani a kétkezi szakmák, meg lányoknál a főállású anyaság becsületét. Az nem egészséges állapot, hogy csak azt tekintik manapság embernek, akinek diplomája van (akkor is, ha azt az ököritófülpösi főiskola büfé-ruhatár szakán szerezte), míg a társadalmilag ezerszer hasznosabb munkát végző villanyszerelőt vagy éppen négygyerekes főállású anyukát meg lenézik. Ráadásul aki nem akar mérnöknek vagy orvosnak tanulni, az többségben "jobb híján" köt ki valamelyik humán szakon, nem azért, mert a hivatásának érzi, csak mert muszáj diplomát szerezni, elvárja a társadalom...