Egy mondat, és borul máris a rendszer, de mégsem arra, amerre először gondolta volna mindenki. A Széll Kálmán Tervben valóban szerepel az egyetemi költségtérítéses képzések „kivezetése”, de ez nem azok megszüntetését, hanem a sötét jövőt jelenti. Érthetőbben pedig a tandíjak emelkedését, ennek fényében pedig kevesebb hallgatót - hiszen a költségtérítéses képzésre jelentkezőknek a képzés teljes árát kell majd kipengetniük.

 
 
Mindenki felkapta a fejét, amikor kiderült a Széll Kálmán Terv bizony mostohán bánik a költségtérítéses képzéssekkel. Persze elsőre senkinek sem volt egyértelmű, hogy akkor most ez mit is jelent, bent felejtett mondatról van-e szó. Megszűnik a költségtérítéses képzés, vagy netán pont az ellenkezője, és mindenki fizetnie kell majd a felsőoktatásért? Nem volt egyértelmű, csak az, hogy az egyetemi fizetős képzések jelentősen terhelik az állami intézményrendszert. Hmmm - népszerű érv ez, főként a rektorok körében - de erre egy kicsit később térjünk vissza. Előbb nézzük, mit is jelent az intézkedés Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke szerint. Szerinte nagyon is megmaradnak a képzések, csak az áruk változik, miután a képzések valódi költségét kellene kifizetniük a hallgatóknak. Eszerint tehát azok a fránya egyetemek ne használjanak ingyenes állami forrást, hanem fizettessék meg azt a költségtérítéses hallgatóikkal. Szép terv. Elvileg mindenki nyer rajta. Először az állam, aki ezzel spórol, másodszor pedig a munkaerőpiac, aki így megszabadulhat a népszerű szakokról kiáradó diplomás tömegtől. Hiszen ki akarná a jövőben a mostani tandíj többszörösét, s vele együtt a terembérletet, az energiaköltségeket, az amortizációt, na meg az adminisztrációt is kifizetni. Persze kalandorok akadhatnak, aki bátrak és a megdrágult körülmények ellenére is jelentkeznek költségtérítéses képzésre. Ők azok, akik gatyáig adósodnak mire végeznek, hiszen tandíjukat diákhitelből fizetik, miközben éjjelente diákmunkát végeznek…és bíznak benne, hogy a jó tündér segít majd nekik átkerülni a fizetősről, az állami képzésbe. Hiszen erre is lehetőségük van.
Felháborodott a terven a Magyar Rektori Konferencia (MRK), amely szerint hibás feltételezés, hogy a fizetős képzésekre nincs szüksége a munkaerőpiacnak. Továbbá az MRK elnöke, Sándorné Kriszt Éva azzal az érvvel sem értett egyet, hogy a költségtérítéses képzéseket folytató egyetemek az állam infrastruktúráját használják bevételeik növelésére. Reményeik szerint az intézkedés pedig nem arról szól, hogy megszüntetik a költségtérítéses képzéseket - az ugyanis súlyos csapás lenne a hazai felsőoktatásnak. Persze mondta ezt még azelőtt, hogy Kósa is megtette a tippjét azzal a bizonyos mondattal kapcsolatban.
Az eredményre meg várunk türelmesen, s talán már senki sem lepődik meg semmin…
 

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr412719020

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A múlt elkezdődött 2011.03.09. 00:49:49

p { margin-bottom: 0.21cm; }Némi mélázást követően alighanem egy közepesen virgonc agyú macskatáp-készítő kisiparos is könnyed eleganciával leli meg, milyen kitörési pontok mutatkoznak az egyre nyomorúbb gazdasági és még pokolibb mentális állapotba s...

Trackback: A múlt elkezdődött 2011.03.09. 00:49:46

p { margin-bottom: 0.21cm; }Némi mélázást követően alighanem egy közepesen virgonc agyú macskatáp-készítő kisiparos is könnyed eleganciával leli meg, milyen kitörési pontok mutatkoznak az egyre nyomorúbb gazdasági és még pokolibb mentális állapotba s...

Trackback: Takarékos oktatás 2011.03.08. 23:42:20

Az oskolák, no, azok osztán kit érdekelnek, ugyi? Mer' hisz abból nem lészen kenyér, sőt viszi csak a köznek pénzit, amiből amúgy is oly kevéske vagyon! Hát zárják csak be, amelyik nem köll – gondolom, valami ilyesmit vél a jelenlegi hatalom a...

Trackback: Iskolakötelezettség – 15 éves korig 2011.03.08. 20:55:06

Nincs róla mit mondani. Véleményem szerint – ha igaz, ha nem – az ötlet is önmagáért beszél. Valaki piásan álmodozott és most véletlenül kikerült a nép elé az ötlet.  De. De lehet, hogy a probléma, amelynek kezelésére az ötlet megszül...

Trackback: Jóléti rendszerváltás - elfújta a Széll? 2011.03.08. 19:36:37

Ténytár Az Orbán-kormány a 2011. március 1-én bejelentett változtatásokkal gyakorlatilag felszámolja a jóléti rendszervált&a

Trackback: Selyemzsinór a főbírónak 2011.03.08. 19:23:27

Szerencsétlennek tartja Balsai István, ha a jogalkalmazó beleszól a törvényhozás folyamatába. A fideszes képviselő mindezt azután jelentette ki, hogy Baka András, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöke szerencsétlennek nevezte a hétfőn elf...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vinyi 2011.03.08. 19:35:35

"Sándorné Kriszt Éva azzal az érvvel sem értett egyet, hogy a költségtérítéses képzéseket folytató egyetemek az állam infrastruktúráját használják bevételeik növekedésére..."

Pedig de. Mindenhol. Egy egyetem összes létesítménye, berendezése állami tulajdon.

GoodBye Paris 2011.03.08. 19:43:53

ezen a bejelentésen, hogy fizessünk még többet én eléggé felháborodtam. hova és mire föl?
jelenleg csinálom a gépész szakot. fizetek 160 e-t félévente. csökkentik az órák számát, persze a tandíjat nem csökkentik. a csökkentett órák miatt az előadók nem adják le az anyagot, de vizsgán megszopatják vele az embert. milyen szolgáltatás ez? kb. olyan ez, mintha építtetnék egy házat és a kivitelező a tetőt már nem húzza fel, mert arra nem jut ideje. de a pénzt azt lenyúlják. hányok

iqsamp 2011.03.08. 19:45:24

A probléma ott kezdődik, hogy a második diploma alapból fizetős. Az persze nem baj, hogy másodjára nem mehet az ember államilag finanszírozott képzésre, de ha a költségtérítést megfizethetetlenné teszik, akkor Magyarországon senkinek nem lenne két diplomája. Persze most képzelem, amint a proli réteg felhördül, hogy minek az.. de pl. olyan végzettségű embereket lőnénk ki, mint orvos&mérnök, közgazdász&matematikus, nem beszélve olyanokról, akik jobban el akarnak mélyedni saját szakmájukban, pl. olyan szájsebész fogszakorvos, aki el akarja végezni az általános orvosit. Magyarán a legfelső szakembergárdától fosztanánk meg magunkat. Ez a javaslat egybevéve azzal, hogy a kötelező iskolalátogatást levinnék 15 éves életkorra végleg betenne az amúgy is halódó magyar oktatásnak.

Csak így tovább!

vinyi 2011.03.08. 19:52:55

iqsamp: A probléma ott kezdődik, hogy jelenleg az "államilag támogatott" képzés költségei sincsenek kifizetve, az egyetemek ezért kényszerülnek rá a fizetős képzésekre. Ezt kellene felszámolni.

soproni1 2011.03.08. 19:54:25

Pár éve még ezért a HÖOK utcán volt a bérharagosokkal ( akiket megkérdeztek, senkit sem érintett, de mindenki ismert olyat, akit érintett ).

Ha majd egyszer rájön a magyar, hogy nem a lakás a befektetés, hanem a használható tudás meg az egészség.
Bár a magyar egyetemek messze vannak a használható tudás oktatásától, de, ha kihalnak az öreg oktatók, talán van remény.

fotelagy 2011.03.08. 20:02:47

Nyugodjatok meg, nem lesz valtozas a felsooktatsban, mert a fiatal oktatok is ugyanolyan hulyek

Anonimama 2011.03.08. 20:07:12

@soproni1: Szerintem nincs... nem akarlak kiábrándítani, de a magyar felsőoktatásban az oktatók átlagéletkora 50 év fölött van, ugyanis azért a nettó 110 ezerért, amit egy tanársegéd kap, lasszóval kell az embereket összefogdosni egy PhD-képzésre. Aki igazán tehetséges, a versenyszférában ennek a többszörösét is megkeresheti, és már az egyetemeken is csak azok maradnak oktatni, akik máshová nem jók. Ez a szomorú valóság (kivételt talán a vidéki főiskolák képeznek, ahol ez viszonylag jó állásnak és fizetésnek számít). Esetleg marad a tehetséges is, de akkor csinálja mellette a saját vállalkozását, stb. és egy idő után nem tud lépést tartani a legújabb kutatási eredményekkel, az oktatást és kutatást hanyagolja, és sorolhatnám. Szerintem ha az öregek kihalnak, akkor kezdődnek majd az igazi problémák.

fotelagy 2011.03.08. 20:14:12

@Anonimama: Ilyen melyen nem ismerem a problemat, csak az latszik, hogy az lenne a legjobb, ha minden oktatot elzavarnanak szantani, es kezdenek elolrol az egeszet.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 20:24:01

@Anonimama:
Hát, azért nem feltétlenül a leghülyébbje marad állami ösztöndíjas PhD-ra - inkább nevezném őket fanatikusoknak, akikben valami belső perverzió folytán csak bizsereg valami belső késztetés arra, hogy elmélyedjenek szakmájuk rejtelmeiben. Aztán, ha a három év 90 rugós ösztöndíj után még marad és elvégzi, majd szembesül azzal, hogy 110 nettót kap kézbe közalkalmazottként, pénz az nincs semmire, miközben a volt évfolyamtársak a versenyszférában messze jobban állnak. "És nézdmár, külföldön micsoda ösztöndíjak vannak!" Na szóval ezek után valóban nehéz kellően motivált oktatókat keríteni akárhonnan. A slusszpoén meg most jött, miszerint zárolunk pár milliárdot az egyetemtől és az akadémiai kutató műhelyekről, ÉS az egyetemeket elvágjuk az őket eddig életben tartó költségtérítéses képzéstől is (ööö izé: akkor a külföldi/határon túli/másod diplomásokkal mi lesz??).
Így lesz a pocsékul fizetett felsőoktatásból pocsékul fizetett és fűtetlen felsőoktatás :P

Anonimama 2011.03.08. 20:25:07

@fotelagy: Szerintem itt is vannak jó és kevésbé jó szakemberek, mint bárhol máshol: ahogy vannak jó és rossz orvosok, jó és rossz mérnökök, úgy vannak jó és rossz egyetemi/főiskolai oktatók. Azért ebben a szakmában sem lehet mindenkit egyöntetűen lehülyézni. Viszont az utánpótlással tényleg komoly problémák vannak, sajnos, mert akiknek maradniuk kellene, azok máshol kamatoztatják a tudásukat.

Anonimama 2011.03.08. 20:26:07

@sirdavegd: Igen, van néhány fanatikus, csak túl kevés...

soproni1 2011.03.08. 20:26:50

@Anonimama:

Ezért kell tizedelni az egyetemeket. A magánszféra külföldön nagyon jó egyetemeket tud működtetni. Nálunk még az ódon falakra vagyunk büszkék, a fejlett országokban meg a nanotechnológiára ( ezek nem Európában vannak).
Simán betiltanám a tankönyveket már középiskolában is, hiába tiltakozna a nyomdaipari szakma, meg a szakma nagy öregjei, akiknek hiányozni fog a papír illata.

Anonimama 2011.03.08. 20:28:31

@sirdavegd: Valóban az történik, sajnos igazad van a fotelagynak írt kommentedben... :(

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 20:29:59

Egyébként felőlem nyugodtan le lehet még ennél is jobban zülleszteni a felsőoktatást, csak akkor nem beszéljünk "tudásalapú társadalomról", meg tűzzünk ki magunk elé olyan célokat, hogy 2020-ra a mostani 30 év alatti korosztály 30%-a rendelkezzen legalább BA diplomával. Nem beszélve a K+F 3%-os GDP-hez mért arányának eléréséről, ahol a meglévő 1,8% is csak 80%-os állami segítséggel volt elérhető.

Más kérdés, hogy az ilyen bajai, meg nagyatádi és potykahaknádi képzőhelyeket szépen be lehetne csukni, mert az valóban parasztvakítás, amit művelnek.

fotelagy 2011.03.08. 20:31:29

Akkor megiscsak kapisgalom mar: aki jo, az elmegy mashova, akkor ki marad?

Anonimama 2011.03.08. 20:32:40

@soproni1: Azért nem kell a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönteni.

Murderface 2011.03.08. 20:35:16

@vinyi: sőt, még a diplomamunkád is :D

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 20:35:19

@Anonimama:
Hát, érdemi fizetést max docensként lehet kapni. Persze ahhoz kell PhD, 8 év oktatási gyakorlat, nemzetközi publikációk, konferencia részvételek... Ez végső soron elvárható, és mondhatni kellemes elvárás, ámde: azért hülyét ne csináljunk a felsőoktatás oktató-kutató állományából, hogy az összes lehetséges pénzforrást elvesszük tőlük (OTKA az megpusztult effektíve), mert így tényleg az lesz, hogy 6 professzor és 30 docens mellett kapirgál majd 2 PhD-s és 3 tanársegéd :P (ez most csak az arányok kedvéért mondtam - a minimális létszám egy kar esetében 40 főállású oktató)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 20:41:39

@vinyi: Hát, miután állambácsi nem ad kellő finanszírozást a saját egyetemének a működésére, kénytelen kimenni a piacra.
Számomra sajátos fejlemény, hogy a pompás zárolások és a képzési szerkezet trancsírozása közepette a pénznyelő HÖK-ök érintetlenek maradtak. Pedig a derék kis maffiózók rendelkeznek a szenátusokban a szavazatok harmadával, diszponálnak a hallgatói normatíva jelentős hányada fölött, idiótábbnál idiótább tanulmányi és vizsgaszabályzatokat fogadnak el. Nem beszélve arról, hogy a prominens HÖK vezetők ugyebár nem éppen 3+2 év alatt szokták elvégezni az egyetemet (sőt, szolgálati idejük alapján docensi pályázatot is benyújthatnának).
Na szóval: ugyan miért vannak ENNYIRE csöndben a drága HÖK-ök? Csak nem...??

Fertőtlenítés a faluban 2011.03.08. 20:41:49

@GoodBye Paris:
A műszaki és természettudományos képzést preferálják. Lehet, hogy átmehetsz állami finanszírozásba, mert bővítik a keretet.
Többet csak nem kell fizetned, inkorrekt lenne, ha nem hagynák meg az alacsonyabb tandíjat kifutó jelleggel.

Murderface 2011.03.08. 20:42:25

@sirdavegd: Ja, ismertem pár ilyen embert. Aki nem hagyta félbe a PHD-jét, az a doktori védés másnapján már nem volt az országban :D
Egyébként tényleg nagyrészt idióták phd-znek manapság. Mármint nem azért idióták, mert ilyen kevésért teszik, hanem agyilag zoknik :D

Anonimama 2011.03.08. 20:42:53

@sirdavegd: Szted a docens nettó 160-180 ezer forintja már érdemi fizetés? Egy "versenyképes" diplomával rendelkező pályakezdő is megkeres ennyit, és még csak nemzetközileg elismert szakembernek sem kell lennie. Viszont amit az arányokról írsz, tényleg így van, és én is felháborítónak tartom, amit a felsőoktatással akarnak művelni (illetve műveltek/művelnek). Nyilván a pénztelenség és a források újabb és újabb elvonása is mind hozzájárul a színvonal folyamatos romlásához, amit itt felróttak a többiek. Én ezért írtam sorponi1-nek, hogy ne reménykedjen.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 20:50:31

@Murderface:
Mondhatni: nem csupán az öt éves képzés állománya hígult fel. Más kérdés, hogy egynémely doktori iskolák esetében közhely, hogy nem feltétlenül nevezhetőek "doktorinak" vagy épp "iskolának" (vagy, hogy-hogy nem egyiknek sem).
De a PhD-s állat esetében mondjuk azért erős a tudományos szűrő. Mert az effektíve tök mindegy, van-é fokozata valakinek, vagy nincs. Mert az is csak egy papír. Ellenben az már sokkal hangsúlyosabb, hogy milyen publikációi vannak, ip faktor, kutatási tapasztalatok, korábbi projektek... Az egyetemi szférában persze súlyosbító tényező, hogy az állománynak nem elég jó kutatónak ÉS projekt menedzsernek lennie (=összekaparni a pénzt kutatásra külföldről/cégtől/álla...hehehe), de még oktasson is, meg készüljön fel rája. Meg még valamiből meg is kéne élni, mert a nagyokosok jönnek a remekbe szabott 3 gyerek 4 kerék 5 szoba szöveggel, aztán, ha nem akarja egy szép napon valami iq politikus fejére húzni a pianínót, akkor kell valami másodállás.

Fertőtlenítés a faluban 2011.03.08. 20:50:32

@soproni1:

Általában nem az ódon falakkal büszkélkedő egyetemekkel van baj, inkább az utóbbi húsz év vadhajtásaival kéne valamit kezdeni.
Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy százéves egyetem minden szakja színvonalas, és életképes szakembereket termel, de inkább egy jól bevált, gyökerekkel rendelkező intézmény, mint egy pár év alatt összedobott valami.

sajtoskenyér 2011.03.08. 20:53:52

A költségtérítéses képzéssel az a legnagyobb baj, hogy alacsonyabb (sokszor jóval alacsonyabb) ponthatárral lehet bejutni rá, mint ugyanazon a szakon az állami képzésre. Ergo ha fizetsz, gyengébb teljesítménnyel is bekerülhetsz. Mivel azonban relatíve nem magas a költségtérítés összege, így a diák számára "könnyebben" kifizethető (részletekben, diákhitelből, munkából, szülői segítségből). Így viszont nincs sem serkentő, sem visszahúzó ereje a fizetés tényének.

A másoddiplomás és külföldiek számára biztosított képzésben fenn kell tartani a költségtérítéses rendszert.

fakopács 2011.03.08. 20:53:53

Valamit nem értek. Volt egy népszavazás a tandíj ellen. Akkor az most már a kétharmados államformájú Magyarországon nem érvényes?
Vagy ez nem tandíj, csak szopatják a költség térítéseseket? Az a szlogen hogy ne az emberekkel fizettessék meg, az már nem ér?

Dr Kangörény 2011.03.08. 20:53:59

Van egy-két olyan főiskola, ami alapból fizetős szakokat indított és pár év elteltével mellékesen indított államilag finanszírozott szakokat.

És milyen meglepő, nem volt elviselhetetlenül drága a fizetős szak és milyen meglepő, nem az állami támogatásból finanszírozták a fizetős szakokat.

Az orbán csomag pedig visszahozza a kommunizmust, amikor az állam döntötte el, milyen szakon, ki tanulhat a felsőoktatásban. Végre a fideszes tótumfaktumok beleszólhatnak ebbe is, élhetnek a protekciójukkal itt is.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 20:54:03

@Anonimama: Nono, 160 nettó emlegetésével nem romboljuk a népnevelő hülyehogyeztcsináljaennyiért tanársegéd munkamorálját :D :D :D
Egyébként állítólag a professzorok megkeresnek havi 300-at is, persze 50 éves koruk után. Minőség. Életpálya.
De: még mindig jobb, mint középiskolákban oktatni, ahol még a remekbe szabott szülőket is kezel(tet)ni kell.

fakopács 2011.03.08. 20:55:56

@Fertőtlenítés a faluban: Jaja, én pl nem tudom mit keres Óbudán egy külön egyetem.
Nem lehet valami nagy szám. Jó, jó, tudom, én vagyok a rátarti volt ELTE-s.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 21:00:15

@sajtoskenyér:
Na jó, de ha valaki gyenge képességű, akkor bent is fog parkolni 8 évig, míg véglegesen ki nem hullik. Kivéve persze, ha a legrosszabb történik, és elmegy még hökösnek is közben.
Az ilyen márkás históriák jelenléte az oktató számára egyfelől bosszantó, mert még három év után, a 9. vizsgaalkalomra se tudja megtanulni az anyagot, másfelől egyfajta kellemes kozmikus állandót jelent egy ismerős arc a tömegben :D :D :D

soproni1 2011.03.08. 21:02:43

@Fertőtlenítés a faluban:

A régi szar mindig jobb.

A Graphisoft alapítója csinált nemrég egy fizetős iskolát. Még külföldön is elismerik ( nálunk nem ).
Egy modern, jól felszerelt, iparvállalatok által támogatott iskola lehet akár egy városszéli Tesco-csarnok is.
Mondjuk filozófusokat nem ott kell oktatni.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 21:03:46

@fakopács:
Hát, attól, hogy egy főiskolát átnevezünk egyetemmé, attól az még főiskola marad. Más kérdés, hogy "Bolognában", ahol noname főiskoláknak megengedjük, hogy master képzést indítsanak, van-e logikai tartalma az főiskolák és az egyetemek megkülönböztetésének... Oké, utóbbiban kutatnak is, meg tudományosabbak, tehát jobban megdolgoznak a kevesebb pénzért :D

Savonarola_67 2011.03.08. 21:07:41

Kormányzatunk újabb gumicsontot dobott a nép közé. Az meg farokcsóválva rohan utána! Amíg a felsőoktatás helyzetén rágódik mindenki, nem foglalkozik mással...
Ehhez is "ért" mindenki, mint a focihoz. És ha már foci: jól tudom, hogy kb. annyi pénzt vonnak el a felsőoktatástól, mint amennyit a debreceni focistadionra költenek?
Bun-da, bun-da...

Fertőtlenítés a faluban 2011.03.08. 21:10:32

@fakopács:

Nem feltétlenül rájuk gondoltam. Az persze jogosan merül fel, hogy miért akar minden (nem integrált) főiskola egyetemmé válni.
Azokra főiskolákra, egyetemekre utaltam fentebb, amelyek főleg költségtérítéses szakokkal mennek, a hallgató kipenget 100-200 ezret, az állam meg még bedob mellé további egymilliót.

fotelagy 2011.03.08. 21:13:18

A magyar felsooktatastol az osszes penzt el kene vonni.

juliska1960 2011.03.08. 21:16:46

Vajon ezek a vármegye bírók, főispánok. nádorok, ezek hol tanultak anno annak idején kinek a pénzéből lettek ilyen nagy egerek?Érdekes akkor még ugyan olyan szegények voltak mint a többiek, csak az a baj hogy a cickányokat már akkor is tolták felfelé. Ez lett a vége ha a patkány magasabbra kerül mint az megilletné. Azt hiszi hogy az veleszületett joga.

iqsamp 2011.03.08. 21:19:47

@vinyi: Mármint mit kéne felszámolni? A költségtérítéses képzést? Mert ha senki sem fog költségtérítésre jelentkezni, akkor abból nem lesz pluszbevétel. Az egyetlen megoldás a tandíj valamilyen formában történő bevezetése lenne. Ezt azonban a vizitdíjjal egyetemben ördögtől valónak bélyegezték, most meg nem akarnak önellentmondásba keveredni és inkább hülyébbnél-hülyébb javaslatokkal állnak elő.

nélkülözhetetlen kézikönyv 2011.03.08. 21:21:20

Hát igen. Megszűnt az adójóváírás az önállóan befizetett tandíj után....
/Ugyebár mindenki tudja, hogy mainapság nem árt az embernek állandóan továbbképeznie magát. (Szerencsés esetben munkáltató állhatja, de meggyőződésem, hogy ő se fog örülni a megnövekedett költségek miatt..)/
Emellett az a tudat, hogy lófaszt se tanítanak -vegyük példaként a levelezős képzést- a kedves diákoknak, mert az alapelv az, hogy tanuld meg otthon/add le a házit/gyere vizsgázni.

Ez alapesetben úgy néz ki -egyetem/szak/tanár megnevezése nélkül-, hogy másod évtől szinte brahira jársz be, míg 3. évben szinte minden tanár leszar. Szeptemberben van egy találka, megmondja, hogy nem tart órát a félévben, zh-t írsz decemberben és jelentkezz vizsgázni. (ENNEK EGETVERŐ A REZSIJE EGYÉBKÉNT) Gyakorlatilag még a világításért se kell fizetnie az egyetemnek, csak beszednie az alapdíjat és a kreditdíjat, ami egyébként nem kevés.... PLÁNE, HA FIGYELEMBE VESSZÜK AZ ÁR/ÉRTÉK ARÁNYT.
Szóval nem idegen érzés, hogy LÓBASZÁS FEJÉBEN LESZÁMLÁZNAK MINDENFÉLÉT, HOLOTT TIZEDÉT SEM NYÚJTJÁK. Már elnézést, de ezt én szolgáltatásnak fogom fel. A pénzemért megfelelő minőséget akarok.

FAZIT: Szóval eddig se volt nagyon elégedett az ember azzal, amit a pénzéért kapott. Most ezt /valószínűsíthetően/ drágábban adni, több, mint gáz.

Fertőtlenítés a faluban 2011.03.08. 21:23:58

@soproni1:

A gázgyár helyén lévő intézményről most hallottam először (szégyen rám nézve), remélem valami jó dolog sül ki belőle.
A színvonal nem hiszem, hogy a húzónevektől függene, inkább sikerüljön sok fiatal kutatót összeszedni-ott tartani, akik a tényleges melót végzik. Megfelelő pénzzel össze lehet szedni 5-10 jó nevű professzort más egyetemekről, de attól lesz igazi műhely, ha alattuk dolgozik 50-100 lelkes/megszállott fiatal.
Remélem az AIT ilyen (lesz).

nemecsekerno_007 2011.03.08. 21:24:21

Egyetértek fotelagy-gyal. Mindenkit kirúgni, bevonni a cégeket a finanszírozásba és a képzésbe és csak azután felvenni alkalmazottakat. A takarítástótól a tanszékvezetőig.

aztán indulhat a verseny.

Khayness 2011.03.08. 21:26:06

Az oktatók körmére mikor fognak ránézni?

Viszik haza a zsíros fizetést, csak presztízsből tanítanak pár mellékállás mellett, azt lerendez egy egész évfolyamot 30 perc alatt a vizsgán, hogy mihamarabb szabaduljon.

A felsőoktatásban mindenki ludas.

nemecsekerno_007 2011.03.08. 21:26:44

@thephasztosz:

Eddig nem fizettél tandíjat, így nem is nagyon kérhetsz számon semmi a "pénzedért" Ha fizetni kell, akkor a többség nagyon meg fogja nézni, hogy milyen a minőség. Persze csak a fizetős oktatás nem hoz minőségi javulást.

iqsamp 2011.03.08. 21:33:23

@Khayness: Nem akarlak kiábrándítani, de zsíros fizetésről szó sincs. Bármelyik multinál messze többet lehet keresni. A felsőoktatás színvonala meg változó. Összességében sajna nem túl jó, de azért vannak erősebb egyetemek/szakok, ahol tanítanak is valamit.

fotelagy 2011.03.08. 21:35:33

@iqsamp: Igen vannak, de nem itthon.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 21:35:49

@iqsamp: csak valahogy a hallgatók sem feltétlenül a "minőség" irányába mozognak. Különben a Kandó, meg Gábor Dénes és egyéb papírgyárak eltűnnének a pöcegödörben...

tölgyes 2011.03.08. 21:42:38

A legkeményem szakokra költségtérítésest már eddig se vettek fel. Ennek oka az, hogy ha valaki nem tudja teljesíteni a felvétel elvárásait sem, akkor nincs reménye arra, hogy a szakot költségtérítéssel elvégezze... Vagyis a költségtérítés lehetőséget adott a gyengébb, de módosabb gyerekek számára.:(

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.03.08. 21:59:16

Már nem azért a tízfillérért, de ki az a hülye, aki tök értéktelen diplomáért kiad 300-600 ezernél többet? Ki, ki? Merthogy nekem legalább ennyibe került 3 év villmérnökin, de ki nem fizettem volna olyan diplomáért amivel kitörölhetem a sejhajom . ( Beszámítottak 1.5 évet, azért ennyi "csak")

De komolyan, ki fizetne a "semmiért"? Oké esetleg akinek nagyon sok pénze van és nem tudja hova tenni, bár Magyarországon nem eza jellemző.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.03.08. 22:01:15

@tölgyes: ó dehogynem, nézd mega nyíregyi repmérnökit. Egy időben 6 !!!! embert vettek fel államin, a maradékot szemeszterenként 1 millás tandíjjal költségtérítésesen. Mivel egyedüli repmérnöki képzés odahaza, szerinted mennyien akartak bejutni?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.03.08. 22:07:20

@sirdavegd: Jártál-e életedben a KAndóra? Vagy csak kitalálod, hogy "papírgyár"?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.03.08. 22:11:07

@tildy:): OMG, addig kommentel az ember, míg csak összehoz valami hülyeséget.
Nem Kandó. Kodolányi. Ezer bocs.
Na, befogom mára a számat, mert keverem a sezlonyt a fazlonnyal.

kacsa. 2011.03.08. 22:29:20

Ha beszüntetnék a költségtérítéses képzést, akkor elég sok (köztük több nevesebb) egyetem lehúzhatná a rolót.
A karon, ahova járok, a diákok fele külföldi és a borsos tandíj ellenére magyarok is járnak költségtérítésesre, ugyanis az egyik szak csak itt van az országban. Ha jól emlékszem, a külföldiek kb. 1,5X annyit fizetnek, mint a magyarok. És még így is spórolnak, gyakran pénzhiányra hivatkozva nem vesznek meg valamit.

Fertőtlenítés a faluban 2011.03.08. 23:14:30

@tildy:):

Akad ilyen a családomban. Média szak...

Fertőtlenítés a faluban 2011.03.08. 23:22:27

@kacsa.:
Nem beszüntetnék, hanem nem járna állami támogatás a költségtérítéses hallgatók után => ki kell fizetni a teljes költséget.
A neves egyetemek ne a rolót huzigálják, hanem az életképes karokat/szakokat fejlesszék, amiket az állami pénz lenyúlására hoztak létre, azoknak a sorsán pedig gondolkodjanak el.

iqsamp 2011.03.08. 23:37:33

@Fertőtlenítés a faluban: de ha megemelik a költségtérítést sokan inkább bele sem vágnának, tehát nem állna több pénz a házhoz, csak kevesebb hallgató végezne. Ne csak az ilyenekre gondolj, mint pl. kommunikáció szak, van egy csomó másoddiplomás is, aki értelmes dolgot tanulna (lásd fentebb az érvelésem).

kacsa. 2011.03.08. 23:48:56

@Fertőtlenítés a faluban: Remélem, hogy igazad van és a kivezetés tényleg csak nyelvbotlás volt.
Az életképes szakok fejlesztéséhez az kellene, hogy az egész állami támogatást átgondolják: amíg arra megy ki a játék, hogy több diák -> több fejpénz, addig az az egyetem érdeke, hogy alacsony költségű "alibiszakokat" indítson. Tudtommal ugyanannyi pénz jár egy orvosért és egy bölcsészért is. Mellesleg kíváncsi lennék, hogy melyik szaknak mennyi az "önköltsége", kijön-e az állami támogatásból.
A sok szak/egyetemnek van egy olyan "előnye" is, hogy pl. egy szakos kar nem lehet, ha meg akarja őrizni az önállóságát, indítania kell még egy szakot. A kisebb egyetemeket pedig egy időben szerették összevonni. Meg is lett az eredménye.

brlv24 2011.03.09. 00:04:16

@tildy:): "diplomáért kiad 300-600 ezernél többet?"

Hat mondjuk arra feled Nagyonnagy-Britanniaban:) 9000 font az eves tandij:) Es arra sem olyan tul magas a kovetelmeny. Sot, az egy ket elit helyet kiveve siralmas. Jartam oda, ugyhogy tudom. :)

tcom 2011.03.09. 00:04:44

Különösen cinikus ez a Fidesz szájából, aki 8 éven keresztül egy emberként hördült fel, ha a szocialista kormányok azon panaszkodtak, hogy nagyon sokba kerül az államnak az oktatás.

Kedves Szijjártó Petike, hol vagy? Miért nem állasz ki, hogy a kormány tönkre akarja tenni a magyar oktatást, hogy a dráguló tandíjak, a 15 éves korhatár a szegényebbek lehetőségeit csökkentik. JA hogy ti töröltétek el a helikopterek, luxus jachtok, luxus ingatlanok után fizetendő különadót, ti módosítottátok úgy az adószabályokat, hogy csak a gazdagabbak járjanak jól?

Másrészt én az amerikai oktatási rendszer híve vagyok. Ott keményen fizetni kell a tandíjat, csak a legjobbak kapnak ösztöndíjat. A tanulók százszor is meggondolják, hogy mennyi félévet lógjanak a felsőoktatásban az adófizetők pénzén, és tanulás mellett dolgoznak ahol tudnak. Hogy miért az USA a világ vezető hatalma, az egyik leggazdagabb országa mégis? Ja hogy ott nem voltak Kádárok, Gyurcsányok, Orbánok?

brlv24 2011.03.09. 00:06:43

@nemecsekerno_007: "Mindenkit kirúgni, bevonni a cégeket a finanszírozásba "

Ezzel az a baj, hogy a cegeket nem lehet bevonni. Amelyiket belehetett mar reg bent van, bar most a valsag utan inkabb csak mutatoban:)
A tobbi meg azt mondja, hogy a felsooktatas az allam feladata, persze utana odabofogik, hogy a friss diplomas nem ert semmihez. :)

brlv24 2011.03.09. 00:09:10

@tcom: "Ja hogy ott nem voltak Kádárok, Gyurcsányok, Orbánok?"

Meg az oroszok sem:)

Elstron 2011.03.09. 00:22:49

@soproni1: Igen, ezeken az egyetemeken a tandíj alaphangon milliós nagyságrendben mérhető. Hány ember engedhetné meg magának az országban? Amúgy a tucatfősulik szanálásával én is egyetértek, de erre nincs politikai akarat (nyilatkozatokból kiderül).

@sirdavegd: A docensi kinevezésnél a 8 év gyak. erősen illuzórikus, jó lesz az inkább 20-nak is a valóságban.

@Fertőtlenítés a faluban: A költségesek után most sem kapnak semmilyen állami támogatást, itt arról van szó, hogy az oktatásra használt infrastruktúrát is fizettessék meg velük pluszban (amit egyébként lehetetlen kalkulálni egy főre).

Amúgy a költségtérítéses képzés nagy arányban a másoddiplomásokat érinti (én is az vagyok), így pont a legjobb képességű / akaratú embereket próbálják tovább nyomorítani.

A Corvinuson 225000-t fizetek félévente, ezt hova akarják még tovább emelni? A felvehető diákhitel 250.000, hogyan fogja fedezni? Jah, a mesterképzés díja 390000!

Miről beszélnek a tisztelt politikusok?

Nem Moby 2011.03.09. 01:36:42

Ez óriási! Nekem eddig félévente 200ezer a tandíj kifizettem már több, mint 1milliót erre többszörösére akarják emelni? Kénytelen leszek abbahagyni az egyetemet, de akkor milyen jövő elé nézek? Egy érettségivel éljem le az életem? Akkor nyugodtan megölhetem magam, mert az a kilátástalan élet, ami így várna rám az nem kell! Az a szörnyű, hogy ezt komolyan gondolom! Mi van a tandíjas népszavazással? Ott sokkal kevesebb pénzről volt szó és ágáltak ellene! Hogy dögölne meg a fidesz! Ha tényleg megteszik meg fogom vizsgálni annak a lehetőségét, hogy visszapereljem az eddig befizetett tandíjat, mivel ellehetetlenítik a tovább folytatást!

sanche_ 2011.03.09. 01:41:09

Itt az a disznóság, hogy tele van az ország olyan szakokkal és karokkal, melyek csak hobbinak jók, jól tudjuk, hogy aki elvégez egy xy nemtommit, az úgyis vagy munkanélküli lesz, vagy írországban takarító. És, ha minden igaz, akkor nekik továbbra se kell majd fizetniük. Félreértés ne essék. Nem baj, ha valakit érdekel a svédisztika. De jól tudjuk, hogy ez csak egy hobbi, azt viszont fizesse(akár teljes egészében). Ugyanakkor egy mérnökszakot pl minek megszívatni? Miért jó, ha kevesebb mérnök lesz és ugyanannyi bábszínházelemző? Inkább pont az egyensúlyt kéne megtalálni..egy olyan rendszerben, ahol azok a TÁMOGATOTT szakok, ahol munkaképes emberek jönnek ki az iskolából...Ahol nem, ott meg a támogatottságot újra kell gondolni részben legalábbis. Az is nevetséges, hogy nem állami felsőoktatási intézményt nem támogatnak. Ezt, hogy? Ismétlem, a mongolisztika megéri, de egy informatikus főiskola, ha épp nem állami, akkor nem? Ez az ország tényleg megőrült. Vagyis a kormány..Nem is értem mit akarnak. Rendbetétel helyett csak vagdalkoznak értelmetlenül..

@tcom: Hát nem azért gazdag amerika. A vezető tudósaikat mai napig lasszóval fogják külföldről. Azért gazdag amerika, mert jól jött ki a második világháborúból, kész, ennyi. Kialakította ezt a játékbirodalmat és mint a játék kitalálója, saját szabályai szerint játszhat benne. ezt nevezzük ma világgazdaságnak. Semmi köze ennek ahhoz, hogy amerikában milyen a felsőoktatás.
Aztán amerikában akkor is megélsz jól, ha nincs munkád, ráadásul, mivel tenyésztik a világ legbutább emberfajtáját, így nem gond, ha nincs diplomád, munkát úgyis találsz. És mondom, meg is élsz belőle.

Itthon, ha olyan lenne az oktatás, akkor nem lenne diplomás gyakorlatilag, még diákmeló mellett SE. Ugyanakkor diploma nélkül meg munkát iszonyatosan nehéz találni, ha kevés a diplomás, akkor vagy elköltözik jópár cég, vagy külföldieket hoznak. Szép világ lenne. Vagyis: lesz.

zyran 2011.03.09. 03:07:56

@Fertőtlenítés a faluban: ha jól emlékszem, a bolognai rendszer, amit itthon próbáltak meghonosítani pont arról szólt, hogy azokat a szakokat támogatják, amiből hiány van, vagy előreláthatólag hiány lesz. amiből meg túlképzés van, azt vagy nem, vagy kevésbé. így még akár életképes is lehetne/lehetett volna az ötlet.

zyran 2011.03.09. 03:22:12

jut eszembe. ezek után át/visszanevezni a moszkvát széll kálmán térre, felesleges... igen: esélyes, hogy az lesz, mint anno. csak azok, akik közel állnak, hosszabb a nyelvük, stb.
ellenben a kedves szülőkkel se értek egyet, akik azt vallják, hogy a gyermeküknek márpedig egyetemre kell menniük. még ha agyfa**t is kap a gyerek tőle, és x év alatt végzi el, akkor is. ilyen szempontból kezdek egyetérteni azokkal, akik viszont ki akarják tolni a pályaválasztást a mai középiskolai helyett néhány évvel későbbre. valljuk meg, sajnos lassabban érnek, lassabban jönnek rá, hogy mit akarnak. (tisztelet a kivételeknek ofkoz) inkább toljuk ki a középiskolai oktatást még vagy két évvel (nem kötelezően) és ha akkor se jön rá, simán visszahoznám mondjuk a sorozást. sok fiatalra ráférne. én mondjuk kifejezetten sajnálom, h vége lett. talán nem itt tartanánk. még ha háborúba sose kerül, legalább megtanul szabályokat, amik néha határozottan hasznosak...
de mellékesen: szakmunkásból egyre kevesebb lesz. csak csodálkozik az ember, hogy mennyit kérnek el mondjuk egy lakásfestésért, amit kb 15 évvel ezelőtt még egy baráti társaság simán megcsinált ingyen, anyag és sörköltségen, mert megtanulták valahogy.......

Bebes 2011.03.09. 04:03:12

@kubana: "Hát nem azért gazdag amerika. A vezető tudósaikat mai napig lasszóval fogják külföldről. Azért gazdag amerika, mert jól jött ki a második világháborúból, kész, ennyi."

Te nagyon el vagy tévedve. A "lasszóval fogás" pl. azt jelenti, hogy a kutya nem akar magától odamenni. Tényleg úgy gondolod, vak véletlen volt, hogy éppen Amerika jött ki jól a háborúból, ezzel az erővel mi is lehettünk volna a helyükben? Persze akinek az üzemmérnöki képzés a komoly, a "svédisztika", anglisztika, de akkor már a történelem szak is csak hobbi lehet, az nyilván így száll le a lóról: vitának helye nincs, Amerika a hülyék országa, minden ennek ellentmondani látszó tény hamis.
Amúgy az Amerikával példálózás a felsőoktatásban csak félrevisz, más hagyomány, más gazdasági környezet, ebben inkább az európai mintákra kéne figyelnünk.

cellimega 2011.03.09. 06:35:27

Nagyon jó ötlet állami egyetemeken megtiltani a ktg.térítéses képzést.
Azonnal megjelennének magáncégek (vlsz a mostani egyetemi oktatókkal), és megindulna a verseny köztük, ami még a tandíj csökkenését is eredményezhetné.
De ha nem is, a színvonal előbb-utóbb biztosan emelkedne a mostanihoz képest.

Végre egy igazán jó ötlet, de a sok ellenérdekelt (mostani rendszerből jelentős jövedelemhez jutó) már meg is fúrta. Kár érte.

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 07:20:14

Korrektebb lenne, ha az állami finanszírozott képzéseket szüntetnék meg, mert ez egy bődületes nagy hazugsága a magyar oktatás-politikának, hogy felsőoktatásban bárminek is szabad ingyenesnek lennie.

Egyszer egy oktató egy előadáson feltette a kérdést: "Hölgyeim, és uraim! Ki az, aki dolgozik egyetem mellett?"
Körülbelül négy-öt hallgató tette fel a kezét a száz fős előadóban. A prof erre megjegyezte: "Érdekes, az én időmben ez pont fordítva volt".

Furcsa, hogy azok a diplomák többet értek.

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 07:29:52

@kubana: Egyrészt az egyesült államok nem jóléti ország! Ne az amerikai filmekből tájékozódj, a szegények szegényebbek, mint itthon, a néhány jómódú pedig sokkal gazdagabb, a bérek alig nőnek, az árak viszont nagyon, tehát csak a társadalmi szakadék mérete nagyobb. És egészségbiztosítása sincs mindenkinek, ha orvoshoz megy, az ellátás teljes költségét ki kell fizetnie, ami ritkán áll meg 20ezer dollár alatt. Én ezt nem hívnám gazdagságnak, meg jólétnek.

Az tény, hogy az ország területén soha nem vívtak háborút, de ez csak egy része a képletnek.

A tudósokról meg: csak olyan országokból tudnak nagy koponyákat szerezni, mint Magyarország. Miért? Mert itt kiműveljük a nagy koponyákat INGYEN, aztán a kutatásra vonatkozó jogszabályok olyan elbaszottak, hogy az ember inkább kimegy az egyesült államokba kutatni. Próbálnának meg egy német, vagy pláne egy angol szakembert kicsábítani, nem menne, mert nem tudnának neki annyit fizetni. Itthon soha nem becsültük meg a tudósainkat.

regress 2011.03.09. 07:54:11

@Gerzsonka: büfé szakon biztos van idő külön munkára,de ne hasonlitsd már össze a 40-évvel ezelőtti követelményeket a mostanival.

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 07:55:53

@regress: Édesapám vegyésznek tanult, és dolgozott mellette. De ám legyen: mondj még egy országot, ahol van államilag finanszírozott főiskolai/egyetemi képzés!

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 07:56:51

@regress: "ne hasonlitsd már össze a 40-évvel ezelőtti követelményeket a mostanival."
Mondjuk igazad van... 40 évvel ezelőtt sokkal magasabbak voltak az elvárások, mint egy mai diplomásnak...

Elstron 2011.03.09. 08:15:37

@Gerzsonka: Az oktatód hazudott! Mármint, hogy az ő idejében fordítva volt az arány...

Az oktatás pedig azért ingyenes, mert az országban hatalmas az állami re-disztribúció, nagyok az adóterhek, így az állam emelt szintű szolgáltatásokat nyújt, pl. ingyenes oktatás.

regress 2011.03.09. 08:18:15

@Gerzsonka: szerintem édesapád nehezen érettségizne le most

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 08:28:09

@Elstron: Hiszek neked, majd biztos jön az is, hogy apám is hazudott, de ezen már rég túl léptem.

Igazából az a bajom, hogy nem érzem a logika helyességét, amikor ingyen kineveljük a nagy elméket, akik kimennek angliába, ausztriába, és itt hagynak minket a szarban.

De hadd kérdezzem meg: szerinted ez jól van így?

@regress: Aztakurva! Ne haragudj, de ez FAIL, mégpedig nem is kicsi!

Láttál te 2010-es emelt szintű érettségit? Én láttam. Szinte hibapont nélkül oldottam meg, pedig nem ma végeztem a gimnáziumban. Az egyetemre nem bejutni nehéz, hanem bent maradni, érettségit meg minden hülyének adnak ma már. Igaz régen is átrugdostak mindenkit kettessel, de akkor külön egyetemi felvételi volt, ami sokkal keményebb volt, mint az érettségi, gyakorlatilag kizárólag a középiskolai tanulmányokra hagyatkozva "lehetetlen" volt megugrani. (Emlékszem az informatikai felvételihez egy Pascal, vagy C programot kellett írni olyan időszakban, amikor az informatika-oktatás kimerült abban, hogy DOS parancsokat tanultunk. Mindenképp kellett pluszban készülni az egyetemi felvételire.

Továbbra sem értem, miért jó az államilag finanszírozott képzés, és szívesen olvasnék egy listát azokról az országokról, ahol ingyenes a felsőoktatás, és semmilyen embargó/gazdasági szankció nincs érvényben más országokkal szemben.

Elstron 2011.03.09. 08:53:35

@Gerzsonka: Számos "öreg" diplomást ismerek, de egyikőjük sem dolgozott egyetem mellett, hozzátenném, hogy én dolgozom, fejlesztő mérnökként. Eleve, régen hol dolgoztak volna? Nagy gyárak voltak, nem létezett a diákmunka intézménye, mint ma.

Egyébként munka mellett nem is lehet normálisan tanulni, legalábbis ha szellemi munkát végzel, mint én, akkor teljesen kikészül az agyad...

Arról nem is beszélve, hogy diákként nem keresel annyit, amennyiből 1. fenntartod magad, 2. még tandíjat is fizetsz.

Arról nem is beszélve, hogy vidéki városokban kvázi munkalehetőség sincs, még a normál munkavállalók sem tudnak elhelyezkedni, nem hogy a diákok...

"akik kimennek angliába, ausztriába": erről van valami statisztikád, vagy csak sima demagógia? Elárulom: A diplomások nagy része itthon marad, néhány szakma van csak, ahol ez nem igaz, lásd: orvos. Erre pedig nem az a megoldás, hogy felnyomjuk a tandíjat, hanem normális fizetést adunk nekik.

www.fn.hu/allas/20060824/tandij_egesz_europaban_vihart_kavar/

Tandíjjal kapcsolatban ezt találtam, azóta nem tudom, hogy mi változott. A lényeg, hogy EU nagy részében nincs klasszikus tandíj, ill. előre fizetendő díj. A különböző, kisebb összegű sarcok pedig nálunk is vastagon működnek: tárgy-újrafelvételi díj, UV díj, kérvények díja, stb...

nadiposzata 2011.03.09. 08:54:06

@Elstron: A Budai kart kéne látogatnod ott a mesterképzés csak 200000 Ft. :)
Akciós, csak ha végezni szeretnél fog megemelkedni apróbetűs rejtett költségekkel.

Elstron 2011.03.09. 08:56:53

A K karon is csak 280000, a parkász, lecsós képzés pedig nem igazán vonz. :)

nadiposzata 2011.03.09. 09:00:42

@Elstron: én meg számos "öreg" diplomást, aki igen.

nadiposzata 2011.03.09. 09:01:57

@Elstron: én a növényvédelmi mérnökösködésről beszéltem. Az még bőven hagyományos kertész.

huncsongor 2011.03.09. 09:03:29

@regress: lol?! a középszintűt egy 5.ikes megtudja írni úgyhogy ne bukjon meg. Persze egy emelt informatikán elbukna..
@Gerzsonka:
Vannak szakok ami mellett nem lehet dolgozni. pl: orvosi van pár nálam jobb képességű tehetséges ismerősöm aki annak tanul, és segget törölni meg heti 1 szabad délutánra alig van idejük, nemhogy dolgozni.

Szerintem nagyobb szórás kéne akinek 5ös átlaga van az egyetemen az kapjon 50e ösztöndíjat. De aki bukdácsol és anyu apu úgyis befizeti neki a költség térítést, és azért van bent mert akkor a szülei nem baszogatják hogy nem csinál semmit és nem dolgozik hanem 10félév alatt végezz, na arra kibasznék félévente 1milás tandíjat.

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 09:04:09

@Elstron: Kulcsszó: egyetemi város. Kevés oktatási intézmény, adott esetben sok diákkal, akik egy külön erre a célre létrehozott városban élnek, ami az egyetem köré épült. Itt minden munkát a diákok végeznek, illetve cégek R&D központjai végzik itt a kutatást. Példa: Espoo.

Egyébként két szálon kell válaszolnom neked:
- A logikádat követve a költségtérítéses képzés változása gyakorlatilag ellehetetleníti a felsőoktatást - ugye emlékszel arra a jogszabályra, hogy a legrosszabb átlagúak átsorolhatóak költségtérítésesre?

- szerintem egy félévente 100-150 ezer forintos tandíj MINDENKINEK, amit lehet diákhitelből is fizetni sokkal igazságosabb, mint hirtelen minimum kétszeresre emelni a költségtérítéseket az olyan szakra járóknak, így továbbra is az általános, de mérsékeltebb tandíj mellett vagyok, szemben a költségtérítések hirtelen irreális emelésével.

El kéne már felejteni, hogy az egyetemi képzés ajándék! Ha egyetemre mész, azt azért teszed, mert sokkal megbecsültebb, jobb munkád lehet, és bizony a fizetéseden is meg fog látszódni.

Ergo: ez egy egész életre szóló, nagyon komoly elhatárózással járó befektetés!

Persze, hogy a diákok tüntetnek, jóhogy, én is kimennék állami finanszírozottként, ha kiderülne, hogy fél év múlva fizetnem kell, ez logikus reakció! De felülről nézve akkor sincs logika az ingyenes felsőoktatásban!

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 09:05:16

@huncsongor: Egy rendes tandíj-rendszernek ugyanúgy része az ösztöndíj. De nem olyan, mint ma, ami az állami finanszírozás miatt jó, ha eléri a 30ezret egy summa cum laude tanulónál.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.03.09. 09:05:34

@brlv24: Jelen esetben Magyarországról beszéltem, én is ott végeztem egy állami meg másoddiplomaként egy költségtérítéses szakot. Ha végig fizetem a másodikat, és nem fogadnak el 1.5 évet az infóból , akkor nem állt volna meg 700-900 ezer forintból. Tudom, itt egy szemeszter ennyi, csakhogy vannak jóféle ösztöndíjak. Ha meg skóciába megy az ember, és ott van 2-3 évig suli előptt, akkor meg ingyen van a főiskola/egyetem ott.

Elstron 2011.03.09. 09:19:00

@Gerzsonka: "El kéne már felejteni, hogy az egyetemi képzés ajándék!" - Nem ajándék, hanem a társadalmi szerződés része. EU-szinten is az élvonalban van a hazai adóterhelés, ennek fejében az állam "ingyenes" szolgáltatásokat nyújt, úgy mint egészségügy, oktatás, kultúra.

Lehet itt Amerikát csinálni, csak akkor az ottani adórendszert is szépen honosítsuk meg, fizetős egészségüggyel, oktatással, stb. Az nem megy, hogy fenntartjuk a mostani rendszert, és még fizetősség tesszük a nagy állami szolgáltatásokat is.

Az egyetemváros koncepció pedig elvetélt ötlet itthon. Itt nincsenek nagy kutatóközpontok, amik meg vannak, azok nem egyetemistákra vágynak, hanem végzett, képzett szakemberekre.

snorbi 2011.03.09. 09:19:42

"Az egyetemek sem ússzák meg a Széll Kálmán Tervet"

Nem hittem, hogy tényleg bejön Orbánéknak ez a béna marketingfogás. Tévedtem, ugyanis senki sem Orbán-csomagként emlegeti a dolgot - pedig ha más nem, akkor dacból sokan megtehetnék.

(Egyébként nem olvastam a cikket :)

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 09:21:50

@Elstron: Fizetős egészségügy: egyetértek: vizitdíj.
Alacsonyabb adók: vállalkozóként nem tudok nemet mondani, ma ebben az országban nincs vállalkozó, aki mindent rendesen bevall (max a multik, akik megtehetik), éppen az irreálisan magas adóterhek miatt.
Fizetős felsőoktatás: ne légy demagóg, nem azt mondtam, hogy amerikai mintára évente 20ezer dollár legyen a tandíj, de legyen általános tandíj, igen.

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 09:24:22

@Elstron: "Itt nincsenek nagy kutatóközpontok, amik meg vannak, azok nem egyetemistákra vágynak, hanem végzett, képzett szakemberekre."
Ennek az okaiba belegondoltál? Az elbaszott jogi szabályozást már említettem fentebb. Nem egy R&D központ működik egyébként magyarországon, akik egyetemről szívják a mérnökeiket. Ericsson, Nokia Siemens Networks példa csak. Ők nem "képzett" mérnököket keresnek, hanem friss diplomásokat.

nabazzmeg 2011.03.09. 09:33:16

1. ALK vagy MLK képzéseken jellemzően havi 10-16 órát adnak le a fizetős levelezőknek, általában több száz embernek egyszerre. Költsége nem sok (1 előadó, 1 tanár) A tankönyveket megküldik ugyan, de a felét nem is kell használni általában (tanárfüggő, hogy jegyzet kell, előadásanyagok <pdf> vagy COEDU-s anyag)
2. Távoktatásban, mi a fészkes fene költsége van már az államnak, egyetemnek?! A szerverek működtetése, a COEDU/Neptun csiszolgatása?
Egyszerű áremelésről van itt szó, nem megszüntetésről. Különben meg szüntessék meg, majd bejön szépen a magánszféra és a VERSENY. Akkor fognak csak sírni a sok rektorok és dékánok.
Vagy lehet tanulni pl. bécsi egyetemen is távoktatásban, 7-800 €-nál ott sem több egy félév, úgyhogy van alternatíva bőven.

Elstron 2011.03.09. 09:51:33

@Gerzsonka: A diákmunka nem egyenlő a pályakezdők foglalkoztatásával. Nem is értem, hogy hogy jön ide. Diákmunka = egyetemi éveid KÖZBEN végzett munka! Egyébként én is dolgoztam fejlesztő központban, legfeljebb fél évre vettek fel gyakornokokat, bagóért. Erre nem lehet alapozni megélhetést, és tandíjat.

Az amerikai modell pedig addig nagyon tuti, amíg tudsz dolgozni, nem vagy beteg, és sikeres vagy. Emiatt van az, hogy olyan bűnözési ráta, akkora társadalmi különbségek különbségek vannak az Egyesült Államokban.

Egyébként a hazai társasági adókulcs a legalacsonyabb Európában, már vagy 15 éve. ;)

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 10:03:21

@Elstron: A kutatóközpontokat te hoztad be, kicsit csodálkoztam is, de belementem, egye fene. :)

A lényeg: nem amerikai modellt kívánok, már megint mondanom kell. Fizetős felsőoktatás =/= amerikai modell, a franc se akarja, hogy 20ezer dollár körül járjon egy hazai szemeszter, de a 100-150ezer körüli összeg az diákmunkával, és diákhitellel is kitermelhető, ha valaki diplomát akar, és arra már épp elég, hogy a komolytalanokat kiszűrje. Nézz el egy FürgeDiák / Universitas(MelóDiák) irodába. A legtöbb, aki ott dolgozik, azért teszi, hogy naponta, két naponta mehessen bulizni. Igen, közben egyetemre jár. Igen, a spuri/fű/eki nem olcsó, meg kell dolgozni érte. Igen, ezek mind államira járnak. Közben a költségtérítésesek már manapság is vért izzadnak, mert normális diákmunkát az "ingyenélők", (akik nem befektetésként tekintenek az egyetemre, hanem újabb pár év henyélésként) elvették.

Elstron 2011.03.09. 10:26:09

@Gerzsonka: Az amcsi modelles válasz a korábbi hozzászólásodra ment.

A kutatóközpontot pedig te hoztad fel, lásd: "illetve cégek R&D központjai végzik itt a kutatást. Példa: Espoo."

A hsz-ed második része pedig nettó demagógia, nem tudom, hogy milyen egyetemekre jártál, de nálunk marhára nem az a módi, hogy kétnaponta bulizzon valaki, amit egyébként sem tartanék akkora problémának. Van pár éve fiatalon, ekkor használja ki az ember a szabadidejét, utána úgyis végigdolgozza az életét...

Mellesleg azzal egyetértek, hogy 100-150K kitermelhető diákhitellel, meg melóval (ahol van diákmunka lehetőség), kérdés, hogy igazságos lenne-e, lásd: adórendszerrel kapcsolatos kommentem.

Csak mellékesen említeném meg, hogy normális diákmunka nem létezik, kivéve mondjuk az én szakmámat (programozó). A többiek 400-500 Ft-os órabérért robotolnak a mekdönciben, és hasonló dzsuva helyeken. Ebből tényleg a hétvégi bulira való jön össze, mert megélni nem lehet belőle.

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 10:33:29

@Elstron: Tudom, hogy 400-500 Ft-ért robotolnak. A mindennap bulizás csak kijön belőle. Akkor mi lenne, ha mondjuk valaki, aki TÉNYLEG tanulni szeretne, az tudna ott dolgozni? Na mi? Az, hogy meglenne a tandíj?

De még mindig ott a diákhitel, ha ez nem tetszik. Ha valaki igazán diplomát akar, eg tudná oldani.

És ne mondd már nekem, hogy az ingyenesség nem értékeli le a diplomát, mert ez borzalmas butaság. Az ingyenesség mindent leértékel. MINDENT!

Legyen 100-150ezer / szemeszter a tandíj MINDENKINEK. A legjobb 15%-nak ne kelljen tandíjat fizetnie, viszont kapjanak jó magas ösztöndíjat (az általános tandíj képes kitermelni, most jó, ha egy 20-30 körül kap egy SUMMA CUM LAUDE)

Megvan a motiváció, az államnak nem kell feleslegesen költenie, aki TÉNYLEGESEN diplomát akar, az diákhitelből is fizetheti, és akkor a diákmunkából tud folyamatosan bulizni, viszont ha nagyon nagyon akar diplomát, akkor tanul, és kap olyan ösztöndíjat, hogy nem kell melóznia. Igaz, akkor bulizni se nagyon jár el, de ezért hívják befektetésnek.

Mégis mi lenne ezzel a gond, őszintén?

nemecsek ernő áruló 2011.03.09. 10:35:21

@Elstron: Jobban végig olvasva igazából ahogy látom, egyetértünk. :)))

Elstron 2011.03.09. 10:50:09

@Gerzsonka: A végéről kezdem: semmi gond nem lenne vele egy kvázi gazdag országban, sőt, elvi szinten 100%-ig egyetértek veled, mindenben (adókönnyítéssel, persze). DE!

Nálunk az emberek egy jelentős része (pár évvel ezelőtti adat: 30%, azóta ez nőtt) a létminimum alatt él. Ezek az emberek nem tudnák taníttatni a gyermekeiket, így a társadalmi szakadék még tovább növekedne, és semmilyen kitörési lehetősége nem lenne ennek a rétegnek.

Még most is hatalmas költségei vannak egy felsőoktatási hallgatónak (főleg, ha kollégista). Egy anatómiai atlasz 40.000 Ft., egy Befektetések c. könyv 10.000 minimum. Ha hozzá számolod a kaját, kolit / albit, minden egyéb frinc-francot, akkor havonta 50ezer simán összejön. Emiatt dolgozik a diákok nagy része, nem pedig azért, hogy elbulizza.

De ne mondd, hogy csak kötekedem (mert tényleg nem):

Valóban, rengeteg a léhűtő, ingyenélő hallgató. Sok a buta gazdag gyerek (Gyurcsány fia csoporttársam :)), sokan tényleg csak bulizni jönnek - ez mondjuk leginkább a másodrangú egyetemekre / főiskolákra igaz, nem az "elit" helyekre.

Nyilván bennem is él egy kép a lehetséges megoldásról, de az nagyon sok érdeket sértene. Pokorni is megmondta, hogy ha valóban minőségi felsőoktatást akarnának csinálni, akkor 7 egyetem maradna az országban. Szerintem még annyi sem.

A másik butaságuk, hogy a mérnök képzést akarják nyomni. Könyörgöm, már most is ott a legalacsonyabbak a ponthatárok, a BME-n 550-en kezdtünk mérnök infón, a fele kihullott az első évben! Pedig ez elvileg az ország legjobb ilyen képzése. Attól, hogy tovább növelik a keretszámokat, még nem lesznek okosabbak a hallgatók, és ugyan az a 200 fő (optimista becslés) fog bennmaradni, legfeljebb többen buknak ki.

Mit lehet tenni?

Vidéki iskolák kőkemény visszanyesése, különösen a társtud. területen, illetve képzések felülvizsgálata. Van rá akarat? Nincs!

Addig meg felesleges tandíjról beszélni, mert az csak egy "olcsó", felszínes megoldása lenne a problémának.

Rektor6000 2011.07.11. 17:37:18

Hát annyit a figyeszkácskák fineszes kis lenyúlós tarhálós ostoba dilettáns garázdálkodásairól. Most már mindenki tudja azt hogy mi a széll kálmán terv miután már mindenkinek tele a cipőtalpa vele és minek utána már mindenki megútálja úgy a fideszkákat mint a sz@rt az ostobaságaikkal együtt.
A széll kálmán terv=egyszerűen egy felesleges ostoba köpönyegforgató tarhálós gerinctelen aljas zsidrákpatkánypicsácskákat nyalizgató ócska lenyúlós szélhámosság. Sajnos az említett marhaság csak az egyik dilettáns ostoba bornírt idióta baromsága hülyesége agyatlan hordószónoklata bohóckodása a fideszocskáknak.

Rektor6000 2011.07.11. 17:52:41

Azért valaminek örülni is tud az emberfia.
Állítólag ho@fma@nny közölte a lemondását.
Nos már ideje is lenne mielőtt lezüllesztené lenyúlná tönkretenné a híresen jó felsőoktatásunkat is az említett személy inkább távozzon el máshova én is azt mondom. Biztosan mások is a pokolba kívánják az említett személyt(pl. pokorny is) úgyhogy ideje is van a távozásának.

Rektor6000 2011.07.11. 17:54:37

Az oktatás a kultúra a legfontosabb szakterületek egy nemzet túlélésének a legeslegfontosabb dolgai. Továbbá a felsőoktatásban van egy országnak egy nemzetnek a legfontosabb a legnagyobb tőkéje szellemi potenciálja amelyet nem szabad kidobni az ablakon ostoba módon elkótyavetyélni! Nem szabad éppen ezért az említett esszenciálisan stratégiailag a legfontosabb dolgok vezetését dilettánsokra bízni.

Rektor6000 2011.07.22. 18:08:34

Éppen az emltettek miatt is nem szabad hagyni azt hogy lemészárolják szétbarmolják lezüllesszék lenyúlják ostoba ocsmány agyatlan hitvány gagyi módokon néhány töketlen ostoba műkedvelő köpönyegforgató senkiházi idióta vidióta zsivány gagyicsanygyili a csotanygyili xp.-kák meg .......manny ribanckák a jól működő Egyetemeinket és Főiskoláinkat.
süti beállítások módosítása