Az Origo hétfőn reggel már negyed kilenckor képben volt, hogy mik is a magyar érettségi tételek. Azt, hogy az MTI-től nyúlták a hírt vagy ők nyomozták ki, talán mindegy is. A „kampánycsend” megsértése viszont nem. Az Oktatási Hivatal hiába kérte a médiát, hogy a vizsgák ideje alatt ne tegyék közzé az érettségi feladatokat, és megoldásaikat – többen sem bírták ki. Az Origo délre már a megoldásokat is közzé tette – hova lesz így az érettségi drukk és az izgalom?
Az első kérdés, ami felmerül, hogy ezek a kiváló zsurnaliszták vajon honnan tudták meg a feladatok kiosztását követően negyed órával, hogy miből kell számot adniuk a maturálóknak. Ugyanis a magyar írásbeli 240 percig tar, mialatt a vizsgázóknak két feladatlapot kell kitölteniük, először 60 perc alatt a szövegértést, majd 180 percük van a szövegalkotásra. Tehát a nagyon penge diákoknak is kell legalább a rendelkezésre álló idő fele, hogy megoldják az érettségi feladatokat. Így az szinte elképzelhetetlen, hogy 15 perc alatt kész lett valaki, majd kiszaladt beszámolni. Márpedig mindenki az érettségiről ily gyorsan távozó diákokra hivatkozik. Ez pedig csak a képzés és a belőle kikerülő fiatalok bizonyítványa – de még véletlenül sem érettségi -, hogy van olyan diák, aki esélyt sem hagyva magának, a legkisebb erőfeszítést sem teszi meg és negyed óra múlva csapot-papot otthagyva feladja az egészet. Szép jövő, vagy inkább jelen.
Ettől eltekintve a híréhes és szenzáció hajhász média is megbukott. Kérte őket az Oktatási Hivatal, hogy maradjanak csöndben, míg tart az érettségi. Persze lehetett tudni, hogy bőven lesznek, akik nem tartják be. Ők nem értették meg, miért is fontos ez: a vizsga tisztaságának megőrzése érdekében. Nincs mit ezen túlmagyarázni. Sok évre visszanyúló tradíció ez. A felnőtté válás, a nagybetűsbe lépés és nem utolsó sorban a felvételi legfontosabb mércéje ez. Az érettségi. Korábban a televízió is bemondta, ma azonban a fejlett technika világában, vigyázni kell. Ennyi. Egyszerű óvintézkedés lett volna.
Végül, pedig a feladatok, amikről délutánra szinte már száz százalékra lehetett tudni, hogy valóban velük kellett megbirkóznia a több mint 91 ezer diáknak. A szövegértés tényleg a Magyar Hírlapban korábban megjelent cikk volt, mellyel kapcsolatban a feltett kérdésekre talán még egy nyolcadikos is gond nélkül választ adott volna, nem hogy egy értelmes 18 éves, akinek egy könnyen olvasható
szöveget adtak a kezébe. A vizsga második része a szövegalkotásból állt, a diákok három feladat közül: Szabó Magda, Gelléri Andor Endre, illetve Karinthy Frigyes és Kosztolányi Dezső szövegeihez kapcsolódó feladatot választhatták. Tegyük fel, hogy az első kettő a jobb jegyre érdemes diákoknak jelentett kihívást, viszont Karinthy Frigyes Kosztolányi Dezső-paródiája az Így írtok ti kötetből igazi klasszikus irodalom órai feladat. Ezt kötelező jelleggel mindenkinek meg kellett volna tudni oldania. Nem pedig negyed óra elteltével már kint lófrálni a suli előtt és szétharsogni a médiának a feladatokat pontról pontra. Kész vicc.