muksalam 2010.03.03. 13:00

Nem olvasunk!

A magyarok 60 százaléka egyetlen könyvet sem olvas el egy év alatt. Meglepő adat, még akkor is, ha a digitális nemzedék fejlődésével kapcsolatban oly sokszor emlegetett vízió a nyomatott termékek fokozatos leépítése. Ami persze nem egyenértékű az olvasás eltűnésével, de nehezen tudom elképzelni, ahogy az Ulysses-t, vagy épp a Karamazov testvéreket eBookon olvassa valaki. Pedig környezetbarát és praktikus, mégis olyan életidegen. Még. De addig is, a társadalom több mint fele - amiben persze a gyengén látó nyugdíjasok és az olvasni nem tudó gyerekek épp úgy benne vannak, mint az erejük teljében lévő fiatalfelnőttek – nem vesz kezébe könyvet. 

Ez nem új probléma, és nem is egyedülálló Európában. Mégis, most hazai irodalomtörténészek és oktatók állítottak össze egy tanulmánykötet Az olvasás védelmében címmel, amelyben részint a megváltozott környezetre reagálni kénytelen oktatási szemléletváltásra tesznek ajánlásokat. Emlegetik azt a bizonyos szakadékot, ami az új generáció és többségi társadalom, köztük pedagógusaink között húzódik, és amely egyre tátongóbb alakot ölt az idő múlásával. A tanulmánykötet szerzői felhívják a figyelmet egyes országokra, így Finnországra, ahol a digitális nemzedék is megtalálja korosztálya olvasnivalóját. Így alkalmasint képregényeket, vagy az iskolapadban a kortárs irodalmat. Hát nem is a XVII. századi Szigeti veszedelmet, vagy a Janus Pannonius-i költészetet. Vagy képzeljünk el egy nyári szüntet, amint főhősünk egy kis twitterezés és facebookozás között elmerül Jókai leíró soraiba. Ha nem is képtelenség - hiszen kamaszodik, ráadásul Tímár Mihály már nehezen lehetne bármelyik mostani tini bálványa -, mindenesetre nem általános érvényű, maximum rétegjelenség. És persze tény, hogy a nemzeti alaptantervet nem szükséges az iwiw, facebook, twitter, chat fejlődéséhez igazítva alakítani, de az is tény, hogy Janus Pannoniuson a 21. században nem lehet olvasni vágyó, a költészet után érdeklődő generációkat nevelni, mert ha szakadék van köztünk, és a mostani digitális generáció között, akkor minek lehetne nevezni, ami mondjuk Jókai és Nick Hornby között van?
Senki nem állítja, hogy kultúrgenerációt lehet nevelni a Sin City-ből, de egy olvasni szerető, érdeklődő és a személyiségfejlődésből adódó igényszint növekedést produkáló generációt talán igen. Hajrá magyartanárok! Hajrá NAT!

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr131803338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.03.03. 18:54:19

és sok - ilyen-olyan, olykor irodalmi - blogot olvasni ér? mert nem tudom, csak nekem tűnt-e fel, de jónéhány "kortárs" honi irodalmárt lazán lealáz egy-egy "mezei" blogger.

egyittlakó (törölt) 2010.03.03. 18:58:33

"A magyarok 60 százaléka egyetlen könyvet sem olvas el egy év alatt. "

Az a 60 százalék dönti el az ország sorsát nemsokára. A jövő elkezdődött.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2010.03.03. 19:04:14

Szerintem ez nem bunkóság kérdése, hanem érdeklődési kör. Alantas dolog lebunkózni azokat, akik nem olvasnak nyomtatott irodalmat, vagy bármilyen olyan médiumot, ami nyomtatott formában közvetít információkat.

Szeretném felhívni az ezen egyéneket (és köztük engem is) bunkózók figyelmét, hogy 2010 van és van egy olyan információátadási csatornánk, hogy internet, ami a részetekről agyonaposztrofált könyvekkel ellentétben sokkal hatékonyabb módon képes arra, amire a könyveitek adott esetben nem: az információ átadása. Én vagyok a bunkó, mert nem ülök két hetet egy könyv fölött, hogy megkapjam a szükséges infóadatom, ehelyett a neten beszerzem egy fél óra alatt? Érdekes lenne ez.

Aki így vélekedik, azt megkérném, hogy járjon lovaskocsival, ne használjon turmixgépet és este ne kapcsoljon lámpát, ha lement a nap, mert az is bunkóság, hiszen a Jóisten nem azért teremtette az íccakát, hogy mi belevilágíccsunk.

Ugye, hogy ugye?

Megjegyzem, hogy én naponta kb. annyit olvasok a neten, mint amennyit egy magát egy könyvmániásnak nevező ember 3-4 nap alatt. De azért én vagyok a bunkó, ugye? :) Akkor a könyfanok viszont még nálam is lentebb vannak.

xlac 2010.03.03. 19:16:22

Nem baj olvasás helyett lehet nézni Józsi barátot meg Múnika sót attól okosodik a magyar.

Cold Heart 2010.03.03. 19:16:45

@Billy Pilgrim:

ugyan, minek...
meg a filmek is!
remény rabjai is 3 órán keresztül húzza azt, amit fél percben össze lehet foglalni. tiszta pazarlás az is

konyvelomo 2010.03.03. 19:18:57

Ha Janus Pannonius nem is, de pár kortárs író érdeklődésre tarthat számot a fiatalok körében is.
Egyébként pedig a hangsúly nem a könyveken olvasásán van, hanem magán az olvasáson, akár elektronikusan, akár papír alapon. Mert jelenleg az új kommunikációs csatornák (SMS, Twitter és tsai) csak a párszavas tartalmak befogadására ösztönöznek...

daraltbel 2010.03.03. 19:19:34

Miért ne lehetne klasszikusokat elektronikusan olvasni?
Én sok e-bookot olvasok, jobban tudok koncentrálni rájuk. A hagyományos könyvek elálmosítanak egy idő után. Azokat főleg utazás vagy várakozás közben fogysztom.

Szerintem sose volt száz százalék az olvasó emberek száma, szóval ez a statisztika így nem mond semmit. Ha mondjuk az is benne lenne, hogy pl 20 vagy 30 éve mekkora volt az arány, az informatívabb lenne.

Ez a dolog mindenesetre nekem olyan mondvacsinált problémának tűnik, szerintem a történelem során minden generáció szörnyülködött rajta, hogy a fiatalok műveletlenek hozzájuk képest.
Aztán mégis áll még mindíg a bölcsészkar.

AgentO 2010.03.03. 19:20:26

@Billy Pilgrim: brrr, abszolút hidegen hagy a szépirodalom, sőt, leginkáb taszít, elég volt belőle általános és középiskolában, azt, hogy gyakorlatilag megutáltam, köszönhetem "kiváló" irodalom tanáraimnak.
Egyébként pedig nem attól bunkó vagy nem bunkó valaki, hogy elolvas vagy sem egy könyvet évente. Pl. Gizi néni két naponta elolvas egy Danielle Steel/Leslie L. Laurence könyvet, akkor ő most finoman kiművelt?

daraltbel 2010.03.03. 19:21:48

@Tomi from Space:

Az iropdalom célja nem az információ átadása, el vagy tévedve.

Kerámia_53 2010.03.03. 19:22:10

@Tomi from Space: Igazad van ecsém, a moúnikasó neten is elérhető! Szépirodalomról meg ugyebár nem tetszett hallani a győzikétől...
Tudod én is netezek napi 4-5 órát, de mellette 2-3 órát könyvet is olvasok, mivel az irodalom és az ismeretszerzés nem adekvát fogalom...

Kerámia_53 2010.03.03. 19:22:46

@AgentO: Könyvekről, nem ponyvákról beszélünk - már ha tudod, mi a differencia.

AgentO 2010.03.03. 19:24:57

@Kerámia_53: és ki húzza meg a határt a kettő között, sőt, mikortól kezdődik akkor a "könyv", csak szépirodalmi mű lehet "könyv"?

AgentO 2010.03.03. 19:25:34

@Kerámia_53: illetve én nem minősítettelek, tehát ezt szeretném kérni tőled is, rendben?

jozinho 2010.03.03. 19:25:52

@Tomi from Space:
A könyvekben nem infók vannak. Ebben igazad van.
Amúgy (félóra) hova sietsz?

Kerámia_53 2010.03.03. 19:26:32

@daraltbel: Gondolom te is odajártál - pattanásos bölcsészek nem keverendők össze a műveltség ismérveit magukon hordozó emberekkel - az emberiség műveltebb része ugyanis nem írja a "mindig"-et hosszú í-vel! :-)

Kerámia_53 2010.03.03. 19:28:02

@AgentO: OK, téged minősít ez: "leginkáb taszít" :-)

Találós kérdés: tudod hol a hiba a fenti két szóban? :-)

daraltbel 2010.03.03. 19:28:30

@Kerámia_53:
A szépirodalom is elérhető a neten.

Eliot Rosewater 2010.03.03. 19:28:34

@AgentO: gratulálok, büszke lehetsz magadra. A ponyva- és a szépirodalom közti különbséget elmagyarázást pedig meghagyom a google-nek.

AgentO 2010.03.03. 19:28:36

Ha pl. elolvastam egy 300 oldalas technikai specifikációt / szabvány követelményrendszert, majd azt a gyakorlatba is bevezettem, mentesít a bunkóság alól, vagy az ilyen irományok is "ponyvának" számítanak? (pedig nem egyszerű a nyelvezete, pláne, hogy általában nem is magyarul íródik:))

EMU 2010.03.03. 19:29:13

Bunkó a magyar? Nem létezik, kimegy az ember az utcára, csupa finom polgárt lát, akik a világ legtökéletesebb népe. Miért lenne bunkó? Mert csak maga alá képes szemetelni? Mert büdös és ápolatlan? Ugyan már. Univerzum szerte irigyelt nép a magyar, aki mást állít az zsidócigánynarkóskomcsibuzi.

AgentO 2010.03.03. 19:29:31

@Kerámia_53: annyi a hiba, hogy elgépeltem, illetve az pedig továbbra is érvhiányra vall, hogy nekiállsz ebbe belekötni, de legyen ez a te örömöd:)

Squazee 2010.03.03. 19:31:33

Márpedig mindenki nem szeretheti a szépirodalmat, s szerintem az a bunkóság, ha valaki lenéz másokat azért, mert nem olvasnak Tolsztojt, vagy James Joyce-t.
Nekem még most egyetemen elég sok olvasnivalóm van, van olyan, amit akkor sem fogok soha elolvasni, ah kényszerítenek, de van olyan, amit kedvet adott ahhoz, hogy az író más műveibe is belekukkantsak.

Kerámia_53 2010.03.03. 19:32:00

@daraltbel: Igaz, csak sajnos nagyon kevés... A könyvtáramnak (ami pedig - sajnos - egyáltalán nem nevezhető nagynak) elenyésző részét, százegynéhány kötetet találtam meg elektronikus formában.

eloszto · http://eloszto.hu 2010.03.03. 19:32:20

Nem.

30 éves vagyok, a mai gimisektől 15 év választ el, és JP-től ugyanúgy TÖBB ÉVSZÁZAD.

Ugyanannyi kedvem volt róluk tanulni mint a maiaknak, csak ránk még ránk szólhatott a tanár, meg lehetett buktatni, stb.. Volt valami kényszerítő erő a kezében. Respekt.

Ma meg lassan elnézést kér a tanár ha kinyitja a terem ajtaját. Így nem lehet tanítani. Ja, és tanulni sem.

Transzlator 2010.03.03. 19:32:45

@Tomi from Space: Abban igazad van, hogy simán leélheted az életedet irodalom nélkül. Csak nem érdemes.

AgentO 2010.03.03. 19:33:14

@Billy Pilgrim: Amikor József Attila némi aprópénzért próbálta meg eladni papírra vetett verseit, azokat akár ponyvának is nevezhették a kortársai, idővel aztán szépirodalom lett belőle, nahát.

Kerámia_53 2010.03.03. 19:34:01

@Squazee: Persze hogy nem szeretheti mindenki a szépirodalmat - mint ahogyan mosdani, alsóneműt váltani, késsel-villával enni sem szeretnek jónéhányan. De attól még mindezen tevékenységek az általános emberi kultúrához tartoznak!

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.03.03. 19:36:33

Az iskola riasztja el a legtöbb embert az irodalomtól ez fix,mi az ,hogy _kötelező_ olvasmány ,fúj de gyűlöltem!Kb. a 20-30% érdekelt annak,ami kötelező!Akkor...Mert később szinte mindet kiolvastam,egy 16 éves gyereket kurvára nem köt le egy hosszú ágas-bogas Móricz regény,miért nem lehet több rövid novellája közül választani?És arról egy dolgozatot írni?Van egy csomó vicces ,jópofa rövid novellája.Jó értem én ,hogy meg kell ismerni egy költőt,de a magyar költészet annyira nagy és szép ,hogy azt nem lehet így tanítani.Áhh..fos az egész iskolarendszer,már tíz évvel ezelőtt is az volt,nem hiszem el ,hogy nem lehet felfogni ,hogy változtatni kell.

harisnyáspippi 2010.03.03. 19:37:35

Háhá, Janus Pannoniusnak pont vannak olyan versei, amiket élveznének a kamaszok, csak azokat pont kihagyják az irodalom tankönyvekből.

Amúgy meg azt a három darab Janus Pannonius verset mindenki kibírja, amit el kell olvasni. Persze tudom, hogy a lényeg nem ez.

Az én életemnek része a szépirodalom egészen kicsi korom óta. Ismerek nagyon értelmes embereket, akikének nem része. Attól még értelmesek, és értelmes újságokat olvasnak, vagy a neten sem a szennyet találják meg.

Persze sokan nem olvasnak semmit, vagy csak szennyet, és ez valóban baj.

De az is baj, ha nem látjuk be Jókai létjogosultságát. Miért ne olvashatna egy gyerek facebookozás és msnezés között? A könyveknek, amelyek időben, felfogásban távol van tőlünk, épp az az egyik hasznuk, hogy olyan dolgokat tapasztalhatunk meg belőle, amit a saját életünkben nem. Erre kellene rádöbbenteni a gyerekeket. A legszárazabb, legunalmasabbnak tűnő kötelezőket is érdekessé lehet tenni, lehet a bennük felvetődő problémát aktualizálni.
És persze az Anyegin meg Jókai mellett lehet Alkonyatot is olvastatni meg Büszkeség és balítéletet is. Vagy akár Da Vinci kódot. (láttam erre példát)

Diopapa_sok 2010.03.03. 19:39:10

@Tomi from Space: Ha szerinted a könyv csak az információ átadásáról szól, akkor tényleg bunkó vagy öcsém...

AgentO 2010.03.03. 19:39:39

@Transzlator:
Hát, nem vagyok egy szépirodalom rajongó, de ez a mondatszerkezet, a ragozás kissé szúrja a szememet:):):
"Abban igazad van, hogy simán leélheted az életedet irodalom nélkül. Csak nem érdemes. "

egyébként meg akkor érvénye az is, immár helyesen, hogy "lehet élni a naiv halmazelmélet ismerete nélkül, de nem érdemes" (a naiv halmazelmélet tetszőlegesen behelyettesítő kinek-kinek kedve szerint).

SakiCitizen 2010.03.03. 19:39:56

És attól lesz valaki bunkó ha nem olvas verseket? O.o

Eliot Rosewater 2010.03.03. 19:40:07

@AgentO: és ezzel mit akarsz mondani? Mert csak az látszik, hogy fogalmad sincs miről beszélsz.

Kerámia_53 2010.03.03. 19:40:25

@AgentO: A valódi érték valóban csak évtizedek, esetleg évszázadok múlva mutatkozik meg. Ki fog pár év múlva emlékezni kertészimrécskékre, lőrinczlászlókra és társaikra? Viszont Tacitus, Vergilius, Homérosz, Ovidiusz - vagy hogy a kortárs írókat említsem: Mario Varga Llosa, Ottlik Géza nevére addig fognak emlékezni, míg ember lakja e bolygót! (Mielőtt szó érné a ház elejét: Nem az általam legjobbaknak tartott írókat soroltam fel, csupán találomra 1-2 nevet!)

Kerámia_53 2010.03.03. 19:42:25

@AgentO: És ez a szórend: "nekiállsz ebbe belekötni" nem bántja a szemed? :-))))

AgentO 2010.03.03. 19:43:03

@Billy Pilgrim: lassan mondom, hogy megértsd: érvhiány, az azért kevés, hogy "Mert csak az látszik, hogy fogalmad sincs miről beszélsz."

AgentO 2010.03.03. 19:46:03

Amint úgy érzem, hogy szépirodalmat kell olvasnom, neki fogok állni, amíg nem, addig nyugodtan próbálhatnak oltogatni bölcsészek, akik hivatásszerűen pakolják a polcokat a tescoban...:)

Kerámia_53 2010.03.03. 19:46:06

Ráth-Végh írt egy könyvmolyról, aki utolsó pénzén egy fóliánst vett, de hazavinni már nem bírta, mert útközben éhen halt - ehhez képest hová alacsonyodott a világ...

harisnyáspippi 2010.03.03. 19:49:13

@AgentO: attól, hogy megélni nem lehet belőle, még értékes. A műveltséget nem pénzben mérik.

Csore60 2010.03.03. 19:49:59

Bizony modernizálni kellene az irodalom tananyagot. Ha sikerülne kedvet csinálni az olvasáshoz, akkor már lecsúsznának a klasszikusok is. Mindenek előtt azonban meg kellene tanítani OLVASNI a gyerekeket. Akinek nehézséget jelent technikailag az olvasás, attól ne várjuk, hogy élvezni fogja, amit olvas.
Hihetetlen, de az általános iskolából kikerülő gyerekek cirka 40 %-ának vannak írás-olvasás gondjai. És ez optimista becslés.

AutosVilli 2010.03.03. 19:50:31

Igy fogalmazom: Vajon lényeges e ,hogy kis hazánk tájékán,kevésbé fogan az agyak mélységeiben rejtöző tudás vágy ,ama csodálatos élményre ,midőn ülvén eregeted magad termékét alantad,s közben serceg lapozgatásod alatt a papir.Csicsergö reggelen fogysztott ,ki hűlt kávéd halmán tova lapozád é értelmét mindamaz lehetséges élvezeteknek,melyet korunk csodálatos gépe ont magából,s kerül hozzád furmányos módon némi fizetség ellenében.

Kerámia_53 2010.03.03. 19:50:33

@AgentO: Te soha nem fogod úgy érezni... Szinte hallak: "Bammeg, mijé óvassak má, abbú nincs semmi hasznom, tesó!" De mivel valahol érzed, hogy ez így nem sikk, így erre szelidíted szavaid: Az információt a gépkönyvekből szerzem!
(Nem bölcsész vagyok, hiradásipari műszerész, csak vallom: az emberiség története az irodalom története...)

Kerámia_53 2010.03.03. 19:53:12

@Csore60: Egyetértek Veled! Hihetetlen, hogy mennyire minimális ismereteket szerezve végezhető el ma a 8 általános! A kikerülők írni-olvasni nem tudnak, a szövegértelmezésük több, mint problematikus, a tárgyi tudásuk egyenlő a nullával, a logikájuk pedig genetikailag limitált - természetesen tisztelet a kivételnek!

Hümüzhümümüz 2010.03.03. 20:05:40

Én szoktam könyvet olvasni. :) 5 pont???

AgentO 2010.03.03. 20:06:09

@Kerámia_53: nézd, lehet, hogy te azt nevezed bunkónak, aki nem olvas el évente egy általad szépirodalomnak definiált könyvet, én meg azt nevezem bunkónak, aki a névtelenség mögé bújva személyeskedik. Nézd, én meg minőségbiztosítási és projektvezető vagyok egy multinacionális cégnél , rajongok pl. Gárdonyiért, Fekete Istvánért, Vernéért, de ettől függetlenül nem bocsátkozom olyan feltételezésekbe, hogy valaki bunkó, mert nem olvas el egy könyvet évente.

AgentO 2010.03.03. 20:09:46

"vallom: az emberiség története az irodalom története..." nyilván a kő/bronz/vaskor nem számít az emberiség történetébe...

gorillka 2010.03.03. 20:22:26

Érdekes vita. Tudjátok-e mik a kötelező olvasmányok általános alsóban?

belabenyo 2010.03.03. 20:26:26

Na én is beleugatok.
Mi a számít szépirodalomnak? Elvileg tudom (egy light Asimov vagy bármelyik Dűne rész biztos nem tartozik ide), de ha csak a szépirodalom számít kúltúrális irodalomnak, akkor én bizony egy oltári nagy bunkó, tapló, tirpák vagyok. Nem olvasok Jókait, Voltaire-t de még Shakespeare-t sem napi rendszerességgel, sőt X éve nem olvastam tőlük semmit. Ettől függetlenül szeretek olvasni, régebben is szerettem, csak akkor még több időm volt rá. Akkor sem olvastam "klasszikusokat", csak a kötelezőket. Volt köztük ami tetszett, volt amitől a mai napig kiráz a hideg, annyira fájt. Ja kicsit sem vagyok bölcsész.

A gyereket miért kell kényszeríteni olyan könyvekre amik rettenetesen nehezek? Miért nem próbálkozunk valami egyszerűbbel, szórakoztatóbbal, könnyebbel? Hátha attól megszereti az olvasást? (Tudom hiú ábránd; a gonosz internet meg számítógép elrabolja a lelküket.) Nekem pl gimi elején az Odüsszeia olyan szinten hülyeség volt (érthetetlen nyelvezet stb.), hogy vmi hihetetlen. Én simán bedobnék egy Rejtő könyvet vmikor a sok-sok év folyamán.

közlekedő edény 2010.03.03. 20:28:11

Az, hogy bunkók vagyunk, mert nem olvasunk, csak szemfelnyitó, nem kell így magunkra venni.
A kötelező olvasmány azért van, mert a tanárnak, tanításnak könnyebb, ha mindenki ugyan arról beszél, mert ha mindenki szabadon választottat olvasna gáz lenne, és nem palackos.
Biztos a középút a nyerő, de még az sem elterjedt. Kár.

Kerámia_53 2010.03.03. 20:29:09

@AgentO: Látszik, tisztelt(?) "minőségbiztosítási és projekvezető" (dolgozni nem is dolgoztál még életedben?), hogy valóban nem olvasol mást a "hogyan szipolyozzuk ki beosztottainkat?" brossúrán kívül... Ha 50-60 évvel előbb születtél volna, gondolom lelkesen tapsoltál volna a Szabad Nép félórákon, ahol a nyugati "dekadens" Hemingway írásait itélték el, egyben megbélyegezve a "coca-cola mámorban" fetrengő ifjúságot!
Ha olvasnál, tudnád, hogy az irodalom kezdeti megnyilvánulásai a barlangrajzok - ott és akkor úgy mesélték el az emberek életüket, vágyaikat, félelmeiket, céljaikat - vallottak érzéseikről...ami az irodalom mai napig élő célja.
De bánom, hogy eddig is vitáztam veled - "A szó veszélyes fegyver és van aki fegyvertelen"

2010.03.03. 20:37:18

Pedig én nagyon igyekszem húzni az átlagot... ;)

AgentO 2010.03.03. 20:37:30

@Kerámia_53: eléggé vad dolgokat feltételezel látatlanban és személyeskedsz, nem baj, tanulnod kell még a kommunikációt és a konfliktuskezelést (iskolában nem tanítják) nézd, 20 éves korom óta (bizony immár 14 éve)dolgozom, az első kb. 5 évet három műszakban, mellette végeztem a főiskolát, aztán sikerült eljutnom munkahelyről munkahelyre erre a szintre/pozícióba tehát hidd el, tudom mi fán terem a fizikai munka és, hogy mit jelent megdolgozni valamiért. A beosztottjaimat nem "szipolyozom ki", miért is tenném, ha ők rosszul érzik magukat a munkahelyükön, akkor én és a cég sem lehet eredményes.

Host 2010.03.03. 20:38:48

Hatásvadász kezdés.
Ha nem olcsó írás akarna lenni, akkor más nemzetek adatai is itt lennének.
Nincsenek.

Dr_utcai_arcos 2010.03.03. 20:48:31

@belabenyo: Nyugodtan számold bele Asimov-ot, és Herbert is számíthat klasszikusnak. De sorolhatjuk Tolkien-t, Salvatore-t, Feist-et ezek bármelyike több értelmet feltételez,mint egy átlagos Blikk/Bors/Metro megértése. Már régen túlléptük, hogy csak Jókai,Móricz és a "régi" klasszikusok számítsanak szépirodalomnak.

Csore60 2010.03.03. 20:51:45

@Kerámia_53:
Mindez egyenes következménye annak, hogy nem lehet buktatni, nincsenek következményei a rossz magatartásnak, és még sorolhatnám.
Követelmények nélkül nincs teljesítmény.
Nincs kimeneti követelmény, így az általános iskolából inkább továbbengedik a gyerekeket. Meg tudom érteni.
Sok összetevője van a problémának, és az elmúlt 15 évben vészesen romlott a helyzet. Ez olyan probléma, ami túlnőtt az iskolán, és az iskola, főleg a jelen keretek közt, nem is tudja megoldani.

indapass90210 2010.03.03. 21:01:55

@Billy Pilgrim: szépirodalom, hehe! Szerintem az olvasásra fogékonyak feléből kiírtották a hajlandóságot az olyan kötelező"remekművekkel", mint pl a Kőszívű ember fiai!

Kerámia_53 2010.03.03. 21:04:00

@Csore60: Így igaz - sajnos. Voltak az én időmben is jó és rossz tanerők egyaránt - de akkor valahogy tudatosították úgy a szülők, mint a tanítók bennünk, hogy játszótérre játszani jár az ember, iskolába pedig tanulni... (Igaz, akkoriban a tudást még honorálták, míg manapság csak kellően vastag pofa, mélyre nyúló nyelv és tág segg kell az érvényesüléshez - munkahelytől és főnöktől függően...)
A "rossz magatartást" pedig nagyon enyhén fogalmaztad: a tanárverést én azonnali kicsapással büntetném az ország MINDEN oktatási intézményéből + a szülőknek pár milliós pénzbirság...

nalazo 2010.03.03. 21:04:33

Az, hogy valaki nem olvas nem bunkóság, hanem az igény hiánya. Le lehet élni egy életet úgy, hogy valaki megragad a kötelező olvasmányoknál, és azok "rossz emlékénél".
Nem a szépirodalomról van szó, hanem az olvasásról, hiszen mindenki maga el tudja dönteni, hogy mit szeret olvasni. De olvas ... , mert anélkül kevesebb az ember.
Az olvasás örömet, élvezetet okoz azoknak, akiknek van igényük rá. Akiknek meg nincs, nem kell marni őket, de furcsa részükről a zsigeri idegenkedés az olvasástól és olvasóktól. Nem az igény hiánya miatt, hanem ezért lenézendől.
Aki meg összekeveri az olvasást az információátadással, meg a technikai dokumentációval, az magát témát sem érti, nem hogy érdemben hozzá tudjon szólni.

indapass90210 2010.03.03. 21:08:28

@Kerámia_53: mert unalmas, vontatott, és a mai napig emlékszem a tortúrára (pedig nem tegnap volt), amit a végigolvasása jelentett.

Janiszta · http://www.ejatekok.com/ 2010.03.03. 21:09:22

Akkor én rendesen felhúzom az átlagot:))

Csore60 2010.03.03. 21:10:39

@Kerámia_53:
A demokrácia vadhajtása szerintem, hogy a hülyeséghez, a fegyelmezetlenséghez való jog erősebb, mint a többi gyereknek a nyugodt környezethez és tanuláshoz való joga. Így aztán a renitens kisebbség ( nem etnikai alapon értve.:) ) túszul ejtette a többséget, nem lehet velük mit csinálni. Nemcsak ők nem akarnak tanulni, hanem lehetetlenné teszik, hogy más tanuljon. És nincs mit tenni, jogai vannak, 18 éves koráig iskolába kell járnia. És ezt ő is tudja.

Kerámia_53 2010.03.03. 21:11:46

@nalazo: Igény hiánya - nevezhetjük így is... Ha valaki nem törli ki, mossa meg a seggét szarás után, az is csak "az igény hiánya"? Igen, az - IS! És még valami: az emberi élet iránti igény hiánya!
Ezért is szomorú az, hogy funkcionális analfabétákból, szellemi retardáltakból a mai Magyarországon (projekt)vezetők válhatnak - lásd az egyik hozzászólót - már amennyiben hinni lehet az ilyennek...

kívülbelülálló 2010.03.03. 21:13:39

Tényleg ez lenne a bunkóság mértékegysége? Elég csak a blog.hu-n körülnézni, hogy lássuk, attól, mert x számú könyvet elolvas az illető, nem biztos, hogy jobban érti a világot maga körül, illetve képes normálisan kommunikálni a környezetében élőkkel.

A nyitottság és az értelem nagyon sok esetben nem egyáltalán függ össze az elolvasott könyvek számával...

grgabáró 2010.03.03. 21:14:06

igen, és hajrá tutijó magyar közoktatás (akinek, még mindig 1000éves a magyar történelem) , csak azért regisztráltam ide, h bemondjam, ne bunkózzál senkit általánosan, főleg ne index címlapon....és a blogger,aki nem ír a természetvédelemről és más fontos témákról, meg egy lusta bunkó, ennyi erővel, csoki

AgentO 2010.03.03. 21:18:23

@Kerámia_53: "Ezért is szomorú az, hogy funkcionális analfabétákból, szellemi retardáltakból a mai Magyarországon (projekt)vezetők válhatnak - lásd az egyik hozzászólót - már amennyiben hinni lehet az ilyennek..."

nézd, sehol nem minősítettelek, vagy neveztelek bárminek, egyszerűen elmondtam a véleményemet, szeretném hallani az érveidet, ha már ilyen bátran minősítesz, mégis miért teszed? Tudod az ilyesfajta viselkedés mélyen gyökerező problémákra enged következtetni.

kívülbelülálló 2010.03.03. 21:18:48

És még egy kiegésztés: nem csak az elolvasott könyvek számával nem függ össze, de a minőségével sem...:)

Archenemy 2010.03.03. 21:19:05

@Kerámia_53: Öregem, azért a beszélgetéseteket látva Te egy igencsak nagyképű suttyónak tűnsz :p

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 21:19:38

gratulálok mindenkinek, aki a könyvolvasás alatt a szakmai/technikai, a ponyva, illetve, a neten írt betűhányadékokat tartja könyvnek.
a könyv az egy olyan dolog, amit akkor veszel a kezedbe, ha szeretnéd elolvasni. nem azért, mert muszáj, nem azért, mert a tanárnéni a kezedbe nyomta, hanem azért, mert érdekel a tartalma. egyik sem érdekel? kegyetlenül sajnállak.
én is utáltam az általános- és középiskolai olvasmányok nagy részét, de minden este olvasok szórakozásképpen. nekem ez éppúgy hozzátartozik a napi rutinomhoz, mint másnak a reggeli kávé.
egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy a fentebb említett kategóriákon kívül nincs olyan irodalom, ami érdekelne. ez lehetetlen. de a lényeg amúgy sem azon van, hogy mit olvasol, hanem azon, hogy mindezt élvezed-e.

Kerámia_53 2010.03.03. 21:19:48

@Csore60: Tökéletesen egyetértek! Az ilyen tanulni képtelen, vagy egyszerűen nem akaró söpredéket már az első osztályban ki kellene szórni!
Fel kellene állítani egy szintet, és minden évben az alatta teljesítőket kiszórni. Végezze el az iskolát az indulók 10%-a - de azok valóban elsajátítanák a tananyagot! A maradék 90% meg mehet a selejtbe: BKV ellenőr, őrző-védő, manáger, McDonalds eladó, kutyasétáltató, WC-s néni, projekvezető, minőségbiztosító, tűzvédelmis, stb...

Taurusz 2010.03.03. 21:20:20

Általánosítasz, bunkózol, személyeskedsz, pontos adatokat nem adsz.
"Ülj le, 1-es!!!"

Kerámia_53 2010.03.03. 21:20:53

@AgentO: Csak nem magadra vetted? Tudtommal nem említettelek név szerint!

Balfake 2010.03.03. 21:21:50

A kötelező olvasmányokat utáltam (gyerekfejjel is elég szarok voltak, sajnálom), ehhez képest most egyszerre olvasok Paradise Lostot (nem a metálzenekar, hanem Milton) eredetiben, raklapnyi sci-fit (fúj, ponyva) és görög filozófiát ezer más dolog mellett. Most akkor paraszt vagyok vagy sznob, esetleg paraszt sznob?

Kerámia_53 2010.03.03. 21:23:01

@Archenemy: Hát ha így gondolod, biztosan az vagyok...:-) A nagyképűséget mindenesetre vállalom - ha már a TV-m az, én miért is ne? - a suttyóságnak több értelmezése is van, így nem tudom, érdemben melyikre is gondoltál?

Kerámia_53 2010.03.03. 21:23:46

@Balfake: Egy olvasó ember vagy, aki sajnos rossz tanárt fogott ki az iskolában...

shenk 2010.03.03. 21:26:55

Azoknak, akik nincsenek tisztában a blog.hu címlapszerkesztési elveivel: a "bunkó" szót nem a bejegyzés írója szerepelteti, mint a magyarság jelzőjét, hanem a blog.hu adminisztrátorai. Őket tessék szidni a hatásvadászság miatt.

AgentO 2010.03.03. 21:32:00

@Kerámia_53: lévén az én hozzászólásaimra adott válaszaidban is simán minősítettél nem volt nehéz rájönni, én csak a kérdéseimre várom a választ tőled.

AgentO 2010.03.03. 21:40:56

"
Archenemy · kigondoltam.blog.hu/ 2010.03.03. 21:19:05
@Kerámia_53: Öregem, azért a beszélgetéseteket látva Te egy igencsak nagyképű suttyónak tűnsz :p "
Te sem lettél név szerint említve, mégis magadra vetted nemde?:)

Balfake 2010.03.03. 21:41:21

Kerámia_53:

Nem hiszem, hogy a tanártól lett gusztustalan, gejl lelki terror pl. a Légy jó mindhalálig vagy a Kincskereső kisködmön azzal a kiberakott körtemuzsikával meg égbelátóval, vagy szted ez elképzelhető?

nalazo 2010.03.03. 21:51:59

Agent Orange! Nem baj, hogy nem olvasol. Mások nem teszik meg helyetted, de megteszik maguknak, és nagyon jól szórakoznak és nem érzik felesleges vagy sznob dolognak ezt. Téged sem az minősít, hogy olvasol-e vagy sem, hanem ahogy hozzáállsz az olvasáshoz, mint jelenséghez.

2010.03.03. 21:53:13

a fiatalok többet olvasnak bármelyik könyvmolynál. Napi 2 óra msn-ezért, 10-12 hírportál elolvasása már kb 100 oldal, ha emellé egy igazi jó RPG-t is tol a számítógépen, akkor már lazán 300 oldalnál vagyunk. A Mass Effect 2 vagy a Dragon age origins beszélgetései kb 3-4 normál könyvet lazán kitesznek, ráadásul ott abba az irányba lehet kalauzolni az érdeklődőt, amerre ő akarja, nincs lineárisan megkötve mint egy könyv esetében.

- SunDisc - 2010.03.03. 21:56:39

==== VÉLEMÉNY====

Én olvasáskor a jó történeteket keresem.

Jó történeteket ma is írnak, régen is írtak.

Ha úgy érzed, bölcsebb lettél az olvasott anyagtól, vagy egyszerűen minőségi időtöltésnek érezted utólag az olvasást - megérte sorokon át irigyelni a betűket.

Aki ezt nem igényli, lelke rajta.

AgentO 2010.03.03. 21:56:41

@nalazo: Mint mondtam olvasok, nem keveset, kérlek idézzed, hogy írtam olyasmit, hogy nem olvasnék, vagy sznob/felesleges dolognak tartanám az olvasást sőt, írókat is említettem, kiknek művei kifejezetten tetszenek.
Mindösszesen azt tartom aggályosnak, hogy egy hasracsapás "mértékegység" alapján (min.1könyv/év) próbálkoznak minősíteni, illetve természetesen csak az számít könyvnek, amit xy annak tart, eléggé beteges, nem?

igazi hős 2010.03.03. 21:59:07

Felesleges ebbe a hitvitába beleszólni, de szerintem a szavak "íze" miatt elolvasott mondatok gazdagítanak. Az Öreg halászt le lehet írni 4 mondatban, de az nem ugyanaz. (Arra most nem térnék ki, hogy milyen más egy szövetkötés mint egy ebook olvasó műanyag háza.)
És igen, nagyon fel kéne újítani a kötelező olvasmányokat. Egyperceseket kéne a felsősökkel olvastatni: van akinek egy is sok, de hátha némelyik azt mondja "Még egyet!". Az az abszurd is felmerült bennem, hogy a magyartanár azt mondaná: apával/anyával együtt válasszatok ki egy Petőfi/Arany/Ady verset, olvasd el és tanulj meg belőle 8 sort. Vagy többet. Akár az egészet. Kíváncsi lennék a szülők reakciójára.

Balfake 2010.03.03. 21:59:24

HUN_Sector:

És a MSN agyhalott hablatyolása vagy a "gyakjad jobbról a monsztát"-szintű benyögések a Dragon Agéban szted felérnek akár egy közepes ponyvával? Ne komolytalankodjunk már, ez olyan, mintha a mobilod csengőhangja menne napi 16 órában azzal, hogy mekkora nagy zeneértő vagy...

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:12:23

@Balfake: a dragon age-et azért annyiban meg kell védenem, hogy a fő szálon kívül rengeteg (több órányi) olvasnivaló akad az érdeklődő szemeknek.
csak az a baj, hogy a hozzászólók többsége az olvasást még mindig "mennyiségi" és nem minőségi alapon méri.
egyébként nagy pluszpont nalazo hozzászólónak.

2010.03.03. 22:12:38

@Balfake: kérlek szépen a Dragon age például megszégyenít egy szépirodalmi művet megfogalmazás és mondanivaló terén. Ráadásul a fiatalok többségének emészthetőbb mint egy Moliere: Tartuffe

AgentO 2010.03.03. 22:13:48

"de nehezen tudom elképzelni, ahogy az Ulysses-t, vagy épp a Karamazov testvéreket eBookon olvassa valaki. Pedig környezetbarát és praktikus, mégis olyan életidegen."
Hja, életidegen volt régebben az is, amikor olyasmiket kezdtek pedzegetni, hogy a föld esetleg nem is lapos...meg hogy nem a nap kering a föld körül...stb.

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:17:39

@HUN_Sector: és miért emészthetőbb? mert még élvezetesebb a játék. én is aktívan rombolom az agysejtjeimet a butábbnál butább játékokkal, de ettől függetlenül az olvasás nekem teljesen másfajta szórakozás, mint mondjuk a dragon age.

2010.03.03. 22:24:01

@v150r: interaktív világban felnövő generációnak interaktív cselekményekre van szüksége, melyet sok esetben a könyvből való olvasás nem elégít ki. Mint feljebb írtam egy könyv lineáris, míg sok esetben egy dollártízmilliókból, profi forgatókönyvíró és irodalmárokkal megszerkesztett játék olyan irányba kalauzolható, amerre a játékos akarja. Eközben rengeteg párbeszédet olvas, megismeri a kultúrákat, háttértörténeteket, világokat. Olyat lát, amit eddig elképzelni sem tudott. Ezt nem nagyon tudja könyv átadni. De ha már feltétlen könyv, akkor MAGUS. Ez a világ rengeteg utánaolvasást kíván, azonban mindig a mesélő rakja össze hogy az adott alkalommal bizonyos kereteken belül milyen kalandot éljenek át a játékosok. (asztali pnp szerepjáték)Ez az olvasáshoz képest sokszorosan megdolgoztatja a fantáziát és egy társasági esemény, ami mégiscsak különb egy könyvklub verselemzésénél.

2010.03.03. 22:27:28

írtam egy jó hosszú választ, erre nem küldte el a blogmotor. Szóval akkor még egyszer, csak röviden: A könyv lineáris, míg egy profi irodalmi gárdával összerakott játék nem az, ezért élvezetesebb, hogy arra megy a cselekmény fonala amerre szeretnéd. Azonban ha ragaszkodunk a könyvhöz, akkor a MAGUS-t ajánlanám. Rengeteg utánaolvasást kíván (asztali pnp szerepjáték) de jobban megdolgoztatja a játékosok fantáziáját bármely könyvnél. Pedig ugyebár azok erre lennének hivatottak.

2010.03.03. 22:28:07

erre meg elküldte... most kapok hülyét: Waaaaaaaaaaa

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:35:00

@HUN_Sector: nem állt szándékomban "felhúzni" téged, csak azt hangsúlyoztam, hogy számomra más (nem jobb, nem rosszabb) élmény egy könyv, mint egy jó szerep- vagy bármilyen más játék. ugyanakkor, a klasszikus fantasy világ kardokkal, sárkányokkal, törpékkel és tündékkel könyv formájában engem nem kötött le. bár, nincs is olyan nagy választék itthon ezekből. egyszer volt alkalmam "mágusozni" de csak külső szemlélőként, aztán több alkalom nem lett. pedig érdekes volt. jó fantáziával bíró ember számára mindenképpen jó szórakozás. de, hogy ne offoljuk teljesen szét a postot, az a baj, hogy akikről szó van úgy általánosságban, még ilyen dolgokban sem vesznek részt. vagy mondhatom úgy is, hogy még a dragon age, a mass effect, vagy a fallout története se érdekli őket. next next finish alapon. általánosítok, mert ez a személyes tapasztalatom.

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:36:31

@HUN_Sector: úgy tűnik, hogy nekem is benyelte a választ, de én várok :)

2010.03.03. 22:44:51

@v150r: Ők Doomoznak vagy Quake-eznek :)
Egyébiránt nem húztál fel, csupán megvédtem a másik oldalt, felhozva ok-okozati összefüggéseket, hogy az olvasás ma már nem csak a kinyomtatott papír+tinta kombinációt jelenti. Egyébként mivel különbözőek vagyunk lehet hogy van aki a hírlapon kívül mást nem olvas de teljes az élete. Dolgozik, hazamegy és elugrik pecázni majd este beül a haverokkal sörözni és neki így teljes az élete, nem vágyik olvasnivalóra. Csak tudod a hozzászólók egy bizonyos része ezt a képzeletbeli Gipsz Jakabot is bunkónak titulálja emiatt.

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:49:30

@HUN_Sector: valóban. nincs azzal semmi baj, ha nem igényli, de ezt azért valahol "bajnak" érzem.

2010.03.03. 23:02:02

@v150r: Azért szerintem elég idősek ahhoz hogy eldöntsék mi a jó nekik. Már az én időmben is a kötelezők röviden-t bújtuk inkább a görög drámák helyett, egy Antigone után például a falat kapartuk. Van egy határ hogy mit olvassanak el, de a mai fiatalság sem biológiailag, sem szocializáltságban nem az ami a generáció 100 éve, a mű megszületésekor volt. Nekem már a szüleim is húzták a szájukat amikor ókori vagy reneszánsz drámákat kellett olvasniuk, pedig ők még szigorúbb iskolarendszerben éltek a '60-as években (sok ruszki mű). Bízd rájuk hogy eldönthessék, akarnak e olvasni. Nem attól lesznek analfabéták, ha nem olvasnak el évente X könyvet, hanem attól ha az iskolában megutáltatják velük a szövegeket és nem tanítják ki megfelelően őket.

Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:06:28

VÉGIG SE OLVASTAM:

Anno Eger-Győr távolságon minden héten egy-egy könyv fogyott el az úton, oda és vissza, vasutazás alatt.

Próbáld ezt meg ma, amikor egy átlagos 'tucatkönyv' 2000 pénz és tavaly pl. a Debreceni Klinika pavilonjában kedvezménnyel vettem meg a "Meztelenek és holtak" két kötetét 3000-ért, és még ÉN örültem mint a hülyegyerek, mert egy valamire való klasszikus vagy sikeres kortárs regény 2-6 eFt-ba simán belefut:-(((

Erről beszéljünk, ne arról hogy HÚÚÚ, MILYEN BUNKÓ A MAGYAR, HOGY A MINIMÁLBÉR 5-10 %-ÁT NEM KÖNYVRE KÖLTI!!!!

N és hogy tovább ragozzam, ugyanezért nem vesz DVD-t se, 5-8 ezerért...

E-book...?????

Vazz, az internet előfizetések hány százaléka kapcsolódik asztali illetve noteszgépekhez???

Ki az a Rothschild, aki pl. e-book olvasásra pl odadob 100-150ezret... no jó, netezhet is, de alapvetően a notebook funkciója nem a napi 24 órás használat...

Kérek néhány arányszámot:

1. USA, GB, D, NL, stb ún. nyugati államokban jellemző internet-előfizetési díjak az átlagjövedelemhez viszonyítva

2. Ugyanezen államokban a könyvek illetve egyéb kulturális adathordozók árai az átlagjövedelemhez viszonyítva

3. Illegális e-book, DVD letöltések aránya Mo-hoz viszonyítva

4. A 3. pontban feltett kérdésre megelőlegezett irtózatos szám lehetséges okának magyarázata (netán közönséges 'lopós nemzet' vagyunk???)

kuki123 2010.03.03. 23:11:34

hát most akkor ha 1 év alatt 30 könyvet olvasok...akkor mi van?

sokan újságot és netes sajtóból többet olvas mint a könyvolvasó magyarok

továbbá a NAT Nemzeti alaptanterv egy rakás szar volt azzal kezdődöt meg az iskolarendszer szétverése...
emlékszem a natos könyvekre mindenről szóltak csak arról nem amire írták gyakorlatilag mesekönyvek lettek...értelmes gondolat nem volt benne.

ez egy fos blogposzt volt öcsém

kuki123 2010.03.03. 23:13:33

@Unter Bahn: haha a net teli van warez könyvekkel..

HP-t én is így olvastam... XD

Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:16:40

Ja, az Eger-Győr dolog 198x-ban volt...

És még valami:

Mennyibe kerül egy Jókai-összes???
És egy Rejtő-összes (mrt nem csak nevetséges dolgokat írt ám)???

Elloptam őket? Bizony el:-( Miért? Mert esélyem sincs nemhogy az 'összest', de az 'egyest' sem kifizetni.

Olvasta valaki az "Őfelsége hadihajója" c. könyvet? Pedig kiadták! Háborús regény, nem mindenki kedveli, tény hogy nem egy 'Jochen Peipper-stílus', mint ami most menő, de kétlem hogy most bárhol bárki belefut... pedig higyjétek el, jobb írás, mint a náci hősök hozsannázása vagy lezli garamvölgyi (igen, így kisbetűvel mint Nemecsek, csak az övé sosem lesz többé nagybetűs) alkotása 2-3 ezerért:-(((

Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:19:41

@volánrulz: Hát akkor nincs mese: 'lopós nemzet vagyunk'...

Én is, de főleg Te:-D

Bocs, valóban ez van: ha érdekel valami, akkor vagy nem eszel egy hétig, vagy torrentezel... ún. "irodalmi megélhetési lopás":-DDD

Balfake 2010.03.03. 23:20:37

HUN_Sector:

Terepjátékozok én is eleget, csodák csodája mégis ismerek csomó könyvet, ami jobban megmozgatott annál a rövidnadrágos Mókusnál. Mik vannak!

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.03.03. 23:26:29

@Unter Bahn: Teljesen igazad van, iszonyat drága egy-egy új könyv (pl. HP Lovecraft összes művei I-III belekerül 18.000 forintba!!!), ezért érdemes a használtakat közt keresgélni, az internet nagy, tele eladó cuccokkal és rengetegszer sikerült már megcsípnem értékes darabokat mélyen áron alul.

2010.03.03. 23:26:35

@Unter Bahn: Soha nem felejtem el hogy Veszprémben találtam egy könyvesboltot ahol Kurt Reider világháborús könyvek 400 forintos egységáron voltak. Akkor nekem is heti 2 volt a termésem egy időn át

Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:49:03

@HUN_Sector: Rémlik, hogy van Kurt Reider könyvem, de szvsz ezek már a divathullám termékei... ne legyen igazam...

Én mostanában Jókait olvasok, olyanokat, amiknek eddig a címeit se hallottam, meg könyvesboltban se láttam.

"Jókai??? Ja, az a fickó, akit a felesége kényszerített hogy írjon... az írta a Kőszívű ember fiait, a Szegény gazdagok, meg mégvalamit, csak már nem jut eszembe a FILM címe":-(((

Időnként eszembe jut az amerikai jogrendszer, ami valami semmi némbert milliós kártérítésre kötelezett pár film vagy zene miatt...

Olyankor begörcsöl a gyomrom, mert egy gyors számolás és tudom, hogy több generáción át oda (lenne) a házunk...

És nem a "mindengyűjtő" szemüvegén át nézve, hanem szigorúan csak azt nézve, ami meg is üti legalább a 4.5-ös szintet:-(((

fggeri 2010.03.04. 00:02:53

"A «balkáni ponyva» olvasásával szaturált alacsony izlésü olvasó számára «jobb lett volna, ha analfabéta marad»." (Babits Mihály)

Ne tessék megharagudni Babitsra. Az én általános tapasztalatom alapján az ember, ha valamire kijelenti, hogy hülyeség, csupán egy korlátot állít fel magának. És ebből a korlátból kibontakozhat csúnya szóval élve egyfajta taplóság. Szépirodalom: nem az a baj, hogy nem olvasnak emberek, hanem, hogy már azt se tudják, hogy mit kellene elolvasniuk... Nem is beszélve arról, hogy kimaradnak egy csomó élményből. :) De ezt nehéz számukra megmagyarázni.

pereszke 2010.03.04. 00:08:07

@Kerámia_53: Azért ha jártadban-keltedben összetalálkoznál a vakonddal, megkérhetnéd szép szóval, hogy vigyen neked oda a sötétbe legalább egy gyertyát, vagy valami. Rá fogsz majd jönni mennyivel világosabb van kint mint a fejedben. Részvétem a szüleidnek.

Unter Bahn (törölt) 2010.03.04. 00:11:01

@fggeri: Az én gyerekkorom illetve ifjúságom is úgy telt el, hogy ahogy kocsmája meg temploma, ugyanúgy könyvtára is volt minden falunak... ma jó ha még kocsmája van:-(((

A nagyobb üzemekben szintén volt vállalati könyvtár (ugye, a mocskos szocializmus???), volt kultúr-propagandista, aki ha nem KISZ-gyűlésre, de a könyvtárba mindenkit becitált.

Ma ez már nem kötelező: joga van mindenkinek műveletlennek maradni, a lényeg a Maunikasó meg a Józsibarát... nos: ezt hívják ma egy ország átlagos intelligenciájának:-(((

És engem zavar, hogy engem is belekevernek...

Unter Bahn (törölt) 2010.03.04. 00:12:28

@fggeri: Ja, ez a Babits-féle idézet nekem új volt, de egy tapintatosan bevitt KO:-)))

eax_ 2010.03.04. 01:48:08

@Kerámia_53: Jajj de bolcsesz itt valaki...

eax_ 2010.03.04. 01:53:18

@Diopapa_sok: "Ha szerinted a könyv csak az információ átadásáról szól, akkor tényleg bunkó vagy öcsém... "

Pedig barmennyire is kapalozol, a konyv csak egy adathordozo, ugyanolyan, mint mondjuk a CD, DVD, meg az EMC Symmetrix, csak dragabb, es lassabb.

Muster Mark 2010.03.04. 04:57:02

@AgentO: Nem, ez csak annyit jelent, hogy Parkinson törvénye rólad is íródott...

Muster Mark 2010.03.04. 04:57:44

@Unter Bahn: részben igazad van, csak tudod akkor is hülye volt a nép, mint a segg.

Muster Mark 2010.03.04. 04:59:36

@eax_: Technikailag igazad van. De.

Egy átlagos könyvben néhány száz K körüli infó van. Kiférne egy weblapra.

Ha azt a könyvet kiteszik egy weblapra, mégsem fogják úgy elolvasni, mint egy igazi könyvet. Valahogy az embernek pszichológiai szükséglete van rá, hogy kézbe vegye az anyagot és úgy lapozgassa.

Muster Mark 2010.03.04. 05:01:14

@Unter Bahn: Yeah, lopós nemzet vagyunk, de az pont jó. Az információt megtiltani nem lehet.

AgentO 2010.03.04. 05:42:08

@Muster Mark: Ne csak a legutolsó hozzászólást olvassad el...

Unter Bahn (törölt) 2010.03.04. 06:55:46

@Muster Mark:
"csak tudod akkor is hülye volt a nép, mint a segg."

Szerintem ebben tévedsz... Van egy réteg, amelyik konstans olvasótábort alkot, meg van az, amelyiket noszogatni kell, amíg rá nem kap.

Anno nem egy esztergályost láttam a gép mellett olvasni azon kis idő alatt, amíg egy-egy nagyobb munkadarab elkészült. Ma ugyanezért felakasztaná a vállalkozó (mondjuk akkoriban se volt szép dolog 'nemodafigyelni'.

Ma viszont akinek tényleg lenne ideje, az sem olvas vagy lényegesen más szempont alapján válogat.

Jó példa erre a mai értelmiség: egyik diplomás főnökömmel sem lehet a nőkön és pián kívül másról beszélni, láthatóan csak azt olvassák el vagy nézik meg, amit muszáj.

Ellenben a 8 általánost végzett kapus maga egy 'wikipédia', volt hogy ő ajánlott könyvet/filmet. Illetve ugyanilyen volt a saját ismeretségi köröm, pontosabban baráti kör, de az természetese, hiszen szinte az egyik meghatározó kiválasztási szempont az lehetett, hogy tudunk-e közös témát találni...

igazi hős 2010.03.04. 08:21:20

@Unter Bahn: Előttem egy könyv épp az emlegetett 80-as évekből, kiadási év 1984, ár 73 Ft. Egy akkori fizetés kb. 1/50-e. (Nem találok statisztikát, de emlékeim szerint havi 5000 már jó pénz volt akkoriban.) Azt mondod, ma egy könyv 3-4 ezer Ft, az is kb. az átlagfizetés 1/50-e. Igaz régen sokkal kevesebb dologra tudtunk költeni, maradt a "kultúrára". Ma meg inkább legyen Ödönkének PlayStationje 40-es LCD-vel, könyve már úgy is van.

Mizantrop 2010.03.04. 08:28:02

Még hogy Janus Pannonius unalmas? Mikor előjövök pl. ezzel az órán:

"SZILVIÁRÓL

Azt mondod gyereked van tőlem s jársz a nyakamra.
Szilvia, furcsa e vád s jogtalan is, kicsikém.
Mert ha te dús tövisek közt jársz, mondd, így keseregsz-e:
Vérzik a lábam, s jaj, épp ez a tüske hibás!"

...azt szeretni szokták a gyerekeim, de nagyon. Meg is jegyzik. És már "vágják" is az időmértékes verselést.

Egyébként pedig aki csak egy kicsit behatóbban foglalkozik irodalommal, az tudja, hogy nem a történet teszi az irodalmat, hanem az elbeszélés mikéntje, a nyelvhasználat mélysége. Ez különbözteti meg mondjuk Móriczot pl. Claire Kennethtől. Én bizony még Árvácskát is olvastatok 8.-ban, kövezzetek meg érte, éspedig azért, mert a saját nyelvéről - így önmagáról -is többet sejt meg az ember belőle mint egy raklapnyi Harry Potterből, nem beszélve az érzelmi azonosulásról. És értelmes beszélgetéseink vannak róla, ha hiszitek, ha nem. Rejtőt is ajánlottam már persze, de azt a fajta humort még nem igazán értették a felsőseim.

igazi hős 2010.03.04. 08:30:25

@eax_: El vagy tévedve, de ezt nem fejteném ki, mert láthatóan felesleges. Inkább egy klasszikus csattanó: "... anyád meg törölje ki a fenekét a rádióval."

Mizantrop 2010.03.04. 08:32:40

@Muster Mark: Így van. Wahorn András mondta Weiszer Alindánál két napja, hogy beszerzett egy csuda számítógépet, amely mindent tudott; olyan (kép)verset kreált, amilyet akart, olyan képet festett vele, amilyet akart, de nem ment. Rájött, hogy egy papír meg egy szerencsétlen ceruza többet ér neki. Azt mondta azért, mert fizikai találkozás, "ütközés" van közöttük. Ez az "ütközés" a művészet lényege. És ez nem lesz meg soha a képernyőn, monitoron keresztül.

Palkovics Ede 2010.03.04. 09:09:09

@egyittlakó: + @EMU:
Mekkorák Vagytok! :-) Nagyszínpad! Nagyszínpad! :-)

2010.03.04. 09:15:37

Mint bölcsész: Én olvasok "komoly" irodalmat és ponyvát is. Mikor mihez van kedvem. Az általános iskolai kötelezőkön valóban változtatni kellene, ahogy a kor változik, változik a diák és az érdeklődési kör is. Engem az Egri csillagokkal mai napig ki lehetne kergetni a világból... A régi pöttyös és csíkos könyvek sokkal több fiatal érdeklődését lekötnék, mint a Kőszívű ember fiai és sok fiatal valóban nem tud olvasni, tehát nem is élvezheti magát az olvasást.
Megértem, hogy valakinek nincs kedve olvasni az egész napos meló és az otthoni műszak után és azt is, aki fáradt és pihenésképpen "csak" ponyvát olvas. Nincs ezzel semmi baj :)

Sobrijóska 2010.03.04. 09:25:52

Ez a sok könyvet olvasni dolog szerintem egy maszlag. Azon ismerőseim, akik sokat olvasnak, leginkább ponyvát tartanak maguk elé, és egyfajta álomvilágban élnek, el vannak varázsolva.
Szerintem minden fikcióval csínján kellene bánni, ideértve a sok tévés sorozatot ill. akciófilmet is, elferdíti az ember gondolkodását.
Nem attól lesz valaki értelmes ember, hogy falja a könyveket. De ha van némi kis szabad időm ücsörgésre, akkor inkább zenét hallgatok vagy nézek valami érdekes természetfilmet.

2010.03.04. 09:31:19

@Sobrijóska: A lényeg a számodra pihentető vagy szórakoztató időtöltés. Ha zene és természetfilm, akkor az, ha kirándulás, akkor az, ha olvasás, akkor az, ha színház/mozi, akkor az. Lényeg, hogy kikapcsolj a mókuskerékből. Mindegy mivel.
Aki szeret olvasni, az úgyis olvas, aki nem, azt hiába próbálják meggyőzni.
Kultúrát nem csak könyvekből lehet "felszedni".

vizsla74 2010.03.04. 09:51:54

Sziasztok!

Elkeserítő, hogy tényleg sokan nem olvasnak, az okokat nagyjából felsorolták az előttem írók. Ami viszont még elkeserítőbb, hogy a "nem bunkó" és/vagy "olvasott" emberek között is sokan vannak, akik csak hiszik magukról, hogy különböznek az "aljánál", miközben itt fröcsögne egymásra egy ilyen oldalon. Szerintem ez is legalább ekkora probléma.
A témához:volt nekem is az életmben olyan szakasz, amikor 1 évig nem nyúltam könyvhöz, máskor pedig minden lhetséges szabadidőmben olvastam. A párom is imád olvasni, de most olyan életszakaszában van, amikor meg nincs rá ideje. Sem ő, sem én nem vagyunk másk ettől.Én például néhány éve minden nap olvasok, és könyvt olvasok, és szépirodalmat olvasok, mégis ugyanaz vagyok, mint amikor mondjuk a napilapokat faltam.
Van olyan barátom, aki talán életében nem olvasott végig egy könyvet sem, de ettől még tiszta lelkű, becsületes, dolgos, szorgalmas ember, aki értékes tagja a társadalomnak. Ráadásul emberileg túltesz számos olvasott és magát önhitten, beképzelten ngyszerűnek tartó embernél, akikből a fentebb írók között is van néhány.(a megnyilvánulásuk alaján.)
üdv

muhi 2010.03.04. 10:13:16

Mindkét oldalra figyelni kéne! Aki szereti, aki teheti, akinek igénye van rá, olvasson. Aki nem, az meg ne. Attól nem lesz pl. rosszabb szakember, csak egy kicsit tuskóbb. Ha valakinek büdös, hogy a szomszédja legnagyobb ambíciója a küszöbfény és a lakossági alkartetkó, az ne beszélgessen vele.

Sobrijóska 2010.03.04. 10:17:15

@horvister: egyetértek, csak nem értem, miért bunkózzák le itt az embert, ha nem olvas. Én meg lenyomizhatnám a sok könyvbúvárt, aki meg alig mozog vagy sportol.

mikka 2010.03.04. 10:28:17

Az emberi civilizacio csak azert letezik mert vannak konyveink..irunk es olvasunk..
Ez egy olyan teny amivel nem lehet vitatkozni..barmennyire is szeretne nehany ember. Legyen szo barmirol..az olvasas az alapja mindennek..A tudas / barmilyen tudas / nem a levegobol erkezik .. Konyvekbol..legyen az hagyomanyos vagy epp elektronikus..

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 10:30:21

@HUN_Sector: "Soha nem felejtem el hogy Veszprémben találtam egy könyvesboltot ahol Kurt Reider világháborús könyvek 400 forintos egységáron voltak."
Na ja, ezek még mindig annyi, itt Pesten is. Egyébként neki vannak még különböző álnevei, de hát Rejtőnek sem mindig ment saját név alatt ;)(Földi Pál rulez!). Egyébként ismerem a Vagabund kiadóját, a legnagyobb tintások között volt Miskolczon az egyetemen :DDD.

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 10:38:30

@horvister: amikor én annó 9-10 évesen olvastam az Egri Csillagokat meg 12-13 évesen a Kőszívű ember fiai-t én értettem és élveztem is. Sőt, szinte minden barátom. Szerintem nem a könyvvel van a hiba. És ez nem történt még 30 éve sem. Nagyon valószínű, hogy a "korcsosulás" jelenségével állunk szemben, és senki ne jöjjön azzal, hogy felgyorsult világ, meg sms, meg hasonló hülyeségek. Leírja hogy vok, meg hasonlók, de szerencsétlen már nem is tudja, mit rövidített le. Horror, horror -ha előjöhetek még egy klasszikussal J K K-től.És nem J K R ;).

Sobrijóska 2010.03.04. 10:49:03

@utcai_arcos: már megbocsáss, de mióta is olvas az átlagember? Jó ha van 60 éve, azelőtt más volt az elfoglaltságuk. Aztán jött a békeidő, mindenki olvasott meg írt, a drótkeretes szemüvegek meg csak szaporodtak. És ezek az emberek, illetve az ezen a szinten megragadt leszármazottaik nem fogják fel, hogy a 21. század már elsősorban a multimédiáé és a mozgáskultúráé. Észre sem veszik, hogy ugyanazt a béna beatfrizurát hordják, amelyet még az anyjuk koreografált meg neki, és azóta nem is volt merszük változtatni rajta. És lenézik a modern embereket.

ÁkiBáki (törölt) 2010.03.04. 11:02:59

Végül is, aki nem olvas az saját magát fosztja meg egy olyan szórakozási lehetőségtől, mely nagyon élvezetes és tartalmas egyben.
Azonban azért, mert valaki nem olvas, még nem törnék pálcát felette.
Azt a bizonyos bizonyítványt úgyis mindenki saját magáról állítja ki a viselkedésével, beszédével, modorával.
Ezek kialakításához viszont a könyvek és az olvasás csak segítség.
Nem is kevés, úgy gondolom.

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:06:06

@Sobrijóska: ezt most nem nagyon értem, de hátha. Én már közel a 40-hez, az "új" technológiát Primo-val kezdtem. Aztán volt c16,c64,+4, AT,XT,PI,stb. Most már PIV-nál járok -igen nekem elég-, van laptopom is, lapos tv is, képes a mobilom, meg térképes, de ezek mellett gyűjtöttem az évek folyamán kb 1000 könyvet, meg elovastam eddigi életemben kb 2500-3000-t (a rekordom egyszer betegen egy hét alatt 8 volt és egyszer az IC-n 2h50m alatt az Én a Robot :) ). Nem érzem, hogy elhaladt volna mellettem a világ, és össze tudom egyeztetni a multimédiát és a régi poros papíralapút. Mozgáskultúra?? Amikor nem tudom a bagózó kollégákat lecsábítani a szinte ingyenes edzőterembe,mert nincs ideje,energiája, blablája, stb. Én meg ha tudok, még mindig lemegyek 3x-4x. Ha erre gondoltál.

Sobrijóska 2010.03.04. 11:11:09

@utcai_arcos: én csak azt akartam mondani, hogy aki olvas, az lehet ugyanolyan sivár bunkó, mint aki nem. Mert egy Stephen Kinggel ne jöjjön nekem senki, hogy az majd jót tesz a kultúrának. Persze, a modern eszközök is rejtenek csapdát, internetfüggőség, a sok idióta játék.
A kultúra sokrétű, ki mit részesít előnyben: én inkább a zenét, valaki a látványt, megint más a betűt. És mindenkinek az időbeosztásán múlik, mire mennyi ideje jut.

Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2010.03.04. 11:19:12

Nem is kicsit bunkó!

Ami igazán aggasztó, az a funkcionális analfabéták száma!

I-brahi 2010.03.04. 11:23:40

Szerintem az egyik legnagyobb probléma az, hogy a mai gimnazista korosztályban nem alakítják ki az igényt a "magas kultúra" megismerésére. Példa: Egyik ismerősöm (19 éves)a múlt hétig nem ismerte Monet nevét, mert náluk a négy év gimnázium alatt teljesen elhanyagolták a rajz- és művészettörténet oktatást. És ez egy közepes színvonalú fővárosi gimnázium...

SakiCitizen 2010.03.04. 11:25:16

Olvastam Tolkient, Asimovot, meg Jókait, Mórát, Móriczot. Volt ami tetszett, meg volt ami nem. Ami bejön elolvasom, de van olyan is amitől a falra mászok, mert olyan a témája.
Viszont én inkább tudományos jellegű és/vagy ismeretterjesztő könyveket szeretek olvasni, a sok érdekesség a világról mindig jól jön.
Sőt szerintem talán még többet is ér, mint egy szimpla szépirodalmi mű, persze ha csak szigorúan gyakorlatiassági elv alapján nézzük.

Viszont az, hogy valaki bunkó-e vagy sem, azt bizony egyáltalán nem az olvasottság dönti el, mivel ha nem olvasol akkor kulturálatlan vagy nem bunkó.
A bunkó a viselkedésre vonatkozik, ki képes mennyire a társadalmi normák/erkölcsök/illemszabályok helyes alkalmazása szerint élni.
A kettő bizony nem ugyanaz.

Ja és nem bölcsész vagyok, hanem biológus...

Sobrijóska 2010.03.04. 11:31:10

@SakiCitizen: akkor régen az emberek kulturálatlanok voltak, mert nem olvastak, mert nem volt mit. Az persze ugye nem számít, hogy emellett megvolt a saját kultúrájuk, dalok, mesék, öltözékek, szokások, szertartások.
Nagyon sajnálom azokat a műembereket, akik a kultúrát csak a betűk számában mérik...

Bors Világfiak 2010.03.04. 11:41:54

csak támogatni tudom a témafelvetést, mert sztem is nagyobb a baj, mint gondolnánk

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:45:03

@Sobrijóska: kicsit sarkítasz, szerintem a jelenség viszonylag egyértelmű. aki koncertre jár, múzeumot látogat, stb. stb. nagyobb valószínűséggel fog egy könyvet is a kezébe fogni,mint aki nem. és itt ezek keresztben is működnek. azanyámuristenit, de szépen megfogalmaztam!! :DDDDD

shweir 2010.03.04. 11:45:21

@igazi hős: Képzeld, az én magyar tanárom - anno 1985-89 - annyit mondott 300-300 általad választott Ady, József Attila, Radnóti stb. sor. Én eddig azt hittem, hogy ez a szabvány eljárás. Mindig tanul valamit az ember.

MÁS kötelezők kellenek, mert az egyfajta közös alap, mondhatni legkisebb közös többszörös, egy önmagát kulturálisan meghatározó nemzet esetében.
Új kötelezők viszont tényleg nem ártanának.
Az Odüsszeia annyira fontos? Még mindig ennyire hivatkozás alap? Móricz kell? Miért nincsenek a saját zsidó-keresztény kúltúr-körönkön kívülről olvasmány? (kínai japán dél-amerikai stb.)

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:50:19

@Sobrijóska: Viszont ha nagyon a gyökeréig akarunk menni, akkor sajnos igaz. Azok voltak. Ne keverjük össze a népi kultúrát a kulturáltsággal. abban az időben a "valódi" kultúra csak a nemesség, később a polgárság is, és a papság sajátja volt. persze nem söpörhetjük a parasztságot sem a szőnyeg alá, de az inkább a mai ponyva kategóriája volt.Ez olyasmi mint a de finomat ettem tegnap. Ez jelenthet akár egy jó hagymás zsíros kenyeret is, de nem nevezném a kohnyhaművészet csúcsának ;).Na most megkapom majd a néprajzosoktól mega szakácsoktól!

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:54:26

@shweir: nyugi. amikor jelentkeztem kiegészítő képzésre hazánk egyik elit egyetemének -igen- bölcsészkarán, megkaptam a sablon kérdést, miket olvastam még tanulmányim alatt.én meg elkezdtem sorolni az amerikai novellistákat és ahogy nőtt a sor, úgy nyílt egyre tágabbra a tanárok szeme. még OTT sem volt szokás a tananyagtól eltérő szerzőket olvasni. más kérdés, hogy nálunk kötelező volt :).tehát nem csak az alapképzésünk van tele lyukakkal, hanem a szakirányú felsőoktatás is :(.

Sobrijóska 2010.03.04. 12:15:02

@utcai_arcos: na, telitalálat! Ez a baj, öcsém, kinyilatkoztad! Hogy a sok könyvmoly azt hiszi, ő ül az abszolút kultúra tetején! Valódi kultúra, röhög a vakbelem :-D.
Mitől is alacsonyabb rendű egy kultúra, amelyben a résztvevő még alkot is? Pl. főzés, nem ennek a gyümölcsét élvezed a a különböző népek gasztronómiájában?
A másik jó példa pedig a tánc. Tipikus, hogy a béna könyvmolyok gátlásosságból sosem táncolnak semmilyen iskolai vagy céges bulin. Pedig a tánc egy olyan ősi kulturális elem, amelynek a párválasztás illetve az összetartozás érzés a lényege. És ez is olyan műfaj, amelyben a résztvevő alkot, továbbviszi, életben tartja, átalakítja, hozzá teszt.
Ti viszont, akik faljátok a könyvet, ott gubbasztotok a szoba sarkában, az ugyan mitől lesz kultúra? Persze, esetleg választékosan tudtok beszélni, ha ugyan meg mertek szólalni egy társaságban.

igazi hős 2010.03.04. 12:33:13

@shweir: No akkor nem találtam fel a spanyolviaszt. Ehhez képest a hetedikes fiam ugyanazokkal a Petőfi versekkel vesződik mint én 30 éve.

@Sobrijóska: Nagyon erősen elcsúsztatsz, de sebaj. Nem a olvasás kontra főzés a téma, hanem az olvasás kontra főzőműsor (hihetetlen celebekkel). De neked ha az utóbbi a kultúra, akkor bocsásd meg a soraimat, nem akartalak összezavarni.

Sobrijóska 2010.03.04. 12:45:58

@igazi hős: hát éppen hogy te csúsztatsz. Senki nem szólt semmit a celebes főzőműsorokról, kérlek szépen.
Én itt csak azt akarom képviselni, hogy ne ájuljanak már el maguktól a "könyvfalók", hogy ők aztán a kultúra netovábbja, és aki nem olvas sokat, az csak kulturálatlan bunkó lehet. Arra próbálok rávilágítani, hogy aki nem könyvolvasással tölti a szabadidejét, az lehet, hogy más kulturális ágakban tevékenykedik, sokszor éppen aktívabban és alkotóbban, mint egy néma, gátlásos, befordult könyvmoly.
Aztán még itt jönnek a valódi kultúrával, hogy a régi parasztemberek annak ugyan nem voltak birtokában. Hát nagyon szép, mondhatom, ez a gondolkodásmód igázta le és taszította szolgasorba a világ természetközeli népeit.

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 12:52:13

@Sobrijóska: ezt biztos,hogy nekem címezted?mert valahogy nem érzem benne a felvetéseimet amire a válaszaidat írtad.

Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 12:55:44

@Sobrijóska: viszont a könyvmolyságban sajnos igazad van. én is jobban szeretek a sarokban gubbasztani, ahhoz is iszonyatos erőfeszítéseket tettek a barátaim,hogy elmenjek velük lefutni egy maratont, 8 félmaratont, 3 db 100 kilométeres teljesítménytúrát. Sajnos mivel botlábam van, csak két téncversenyt nyertem eddigi selejtes könyvmoly életemben, és amikor az edzőterembem elpuhult testemet 110 kiló alá tettem, sajnos csak kétszer sikerült kinyomnom. Kretén...

Sobrijóska 2010.03.04. 13:01:46

@utcai_arcos: figyelj, én nem ismerlek téged, nem is téged akarlak lehúzni. Én még mindig a blog alapbejegyzésével próbálok foglalkozni. Hogy mitől lesz valaki kulturált. Te biztos nagyon kulturált ember vagy, de ne nézd le azt, aki keveset olvas, mert lehet, hogy gyereket nevel, és a kevés szabadidejében inkább a nagyanyjától tanult ételrecepteket tökéletesíti - mindezt a magyar gasztronómiai kultúra érdekében.

igazi hős 2010.03.04. 14:33:01

@Sobrijóska: Továbbra is llátványosan félremagyarázol: hangzott el olyan, hogy "olvasni jobb mint főzni", "aki olvasás helyett főz az bunkó" vagy bármi hasonló? Ha igen, akkor elkerülte a figyelmemet.
Lehet, hogy van olyan, aki azért nem olvas, mert egyéb kreatív dolgai mellett nem jut rá idő/energia. Talán ismersz is ilyet, talán te is ilyen vagy. De a témaindító 60%-ból 59 nem ilyen. Eltölti az esti 1-2-3 órát a tévé előtt, ömlik felé az "információ", csak győzze feldolgozni.

Mizantrop 2010.03.04. 14:34:27

@shweir: Ödüsszeia valóban erős 15 évesen, de azért ne feledjük: "..Móricz Zsigmond a legnagyobb, ha volna legnagyobb" (Esterházy Péter). Ezt azért a Hét krajcárból, a Tragédiából, az Árvácskából is megérzed 14 évesen, hidd el. Még ha a Légy jó mindhalálig világa esetleg távolabb is esik egy mai trendi 14 évesétől.

Sobrijóska 2010.03.04. 14:59:03

@igazi hős: nem hiszem, hogy bármit is félremagyarázok. Én azt állítom, hogy attól, hogy sokan nem olvasnak könyveket (azaz hosszabb lélegzetű műveket), az még nem jelenti a kulturálatlanságot.
Kiindulhatok magamból is, én alapvetően azért nem olvasok regényeket, mert nem nagyon szeretem az önkényes fikciókat, illetve azért nem, mert számos egyéb kulturális elfoglaltságot végzek: gyereket nevelek (viselkedési kultúra), zenét hallgatok illetve zenélek, sportolok (mozgáskultúra), tévében értelmes dokumentumfilmeket (vizuális kultúra) nézek. És ezzel vége is a szabadidőmnek. És nagyon nem érzem azt, hogy kulturálatlan lennék.

igazi hős 2010.03.04. 21:34:50

@Sobrijóska: Dehogynem magyarázol félre, hiszem te akarod könyvmoly kontra "nem olvasó, de nagyon aktív" párhuzamot vonni, holott (remélem) te is érzed, hogy mindkét oldal az átlag helyett a szélsőséget veszed, hogy igazad legyen. Ez meg ugye távol van a bizonyítástól, inkább olyan mint "a nagyapám egész életében dohányzott, mégis 96 évet élt, szóval miért mondjátok, hogy a dohányosok hamarabb meghalnak".
A te példádra írhatom, hogy nem főzök (illetve csak porból meg mirelitet), de gyerekeket nevelek, zenét hallgatok, zenélgetek, kirándulok, sportolgatok a gyerekekkel. Tévét alig nézek, leginkább South Parkot.
süti beállítások módosítása