2010.03.03. 13:00
Nem olvasunk!
A magyarok 60 százaléka egyetlen könyvet sem olvas el egy év alatt. Meglepő adat, még akkor is, ha a digitális nemzedék fejlődésével kapcsolatban oly sokszor emlegetett vízió a nyomatott termékek fokozatos leépítése. Ami persze nem egyenértékű az olvasás eltűnésével, de nehezen tudom elképzelni, ahogy az Ulysses-t, vagy épp a Karamazov testvéreket eBookon olvassa valaki. Pedig környezetbarát és praktikus, mégis olyan életidegen. Még. De addig is, a társadalom több mint fele - amiben persze a gyengén látó nyugdíjasok és az olvasni nem tudó gyerekek épp úgy benne vannak, mint az erejük teljében lévő fiatalfelnőttek – nem vesz kezébe könyvet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.03.03. 18:54:19
egyittlakó (törölt) 2010.03.03. 18:58:33
Az a 60 százalék dönti el az ország sorsát nemsokára. A jövő elkezdődött.
Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2010.03.03. 19:04:14
Szeretném felhívni az ezen egyéneket (és köztük engem is) bunkózók figyelmét, hogy 2010 van és van egy olyan információátadási csatornánk, hogy internet, ami a részetekről agyonaposztrofált könyvekkel ellentétben sokkal hatékonyabb módon képes arra, amire a könyveitek adott esetben nem: az információ átadása. Én vagyok a bunkó, mert nem ülök két hetet egy könyv fölött, hogy megkapjam a szükséges infóadatom, ehelyett a neten beszerzem egy fél óra alatt? Érdekes lenne ez.
Aki így vélekedik, azt megkérném, hogy járjon lovaskocsival, ne használjon turmixgépet és este ne kapcsoljon lámpát, ha lement a nap, mert az is bunkóság, hiszen a Jóisten nem azért teremtette az íccakát, hogy mi belevilágíccsunk.
Ugye, hogy ugye?
Megjegyzem, hogy én naponta kb. annyit olvasok a neten, mint amennyit egy magát egy könyvmániásnak nevező ember 3-4 nap alatt. De azért én vagyok a bunkó, ugye? :) Akkor a könyfanok viszont még nálam is lentebb vannak.
xlac 2010.03.03. 19:16:22
Cold Heart 2010.03.03. 19:16:45
ugyan, minek...
meg a filmek is!
remény rabjai is 3 órán keresztül húzza azt, amit fél percben össze lehet foglalni. tiszta pazarlás az is
konyvelomo 2010.03.03. 19:18:57
Egyébként pedig a hangsúly nem a könyveken olvasásán van, hanem magán az olvasáson, akár elektronikusan, akár papír alapon. Mert jelenleg az új kommunikációs csatornák (SMS, Twitter és tsai) csak a párszavas tartalmak befogadására ösztönöznek...
daraltbel 2010.03.03. 19:19:34
Én sok e-bookot olvasok, jobban tudok koncentrálni rájuk. A hagyományos könyvek elálmosítanak egy idő után. Azokat főleg utazás vagy várakozás közben fogysztom.
Szerintem sose volt száz százalék az olvasó emberek száma, szóval ez a statisztika így nem mond semmit. Ha mondjuk az is benne lenne, hogy pl 20 vagy 30 éve mekkora volt az arány, az informatívabb lenne.
Ez a dolog mindenesetre nekem olyan mondvacsinált problémának tűnik, szerintem a történelem során minden generáció szörnyülködött rajta, hogy a fiatalok műveletlenek hozzájuk képest.
Aztán mégis áll még mindíg a bölcsészkar.
AgentO 2010.03.03. 19:20:26
Egyébként pedig nem attól bunkó vagy nem bunkó valaki, hogy elolvas vagy sem egy könyvet évente. Pl. Gizi néni két naponta elolvas egy Danielle Steel/Leslie L. Laurence könyvet, akkor ő most finoman kiművelt?
Kerámia_53 2010.03.03. 19:22:10
Tudod én is netezek napi 4-5 órát, de mellette 2-3 órát könyvet is olvasok, mivel az irodalom és az ismeretszerzés nem adekvát fogalom...
Kerámia_53 2010.03.03. 19:22:46
AgentO 2010.03.03. 19:24:57
AgentO 2010.03.03. 19:25:34
Kerámia_53 2010.03.03. 19:26:32
Kerámia_53 2010.03.03. 19:28:02
Találós kérdés: tudod hol a hiba a fenti két szóban? :-)
Eliot Rosewater 2010.03.03. 19:28:34
AgentO 2010.03.03. 19:28:36
EMU 2010.03.03. 19:29:13
AgentO 2010.03.03. 19:29:31
Squazee 2010.03.03. 19:31:33
Nekem még most egyetemen elég sok olvasnivalóm van, van olyan, amit akkor sem fogok soha elolvasni, ah kényszerítenek, de van olyan, amit kedvet adott ahhoz, hogy az író más műveibe is belekukkantsak.
Kerámia_53 2010.03.03. 19:32:00
eloszto · http://eloszto.hu 2010.03.03. 19:32:20
30 éves vagyok, a mai gimisektől 15 év választ el, és JP-től ugyanúgy TÖBB ÉVSZÁZAD.
Ugyanannyi kedvem volt róluk tanulni mint a maiaknak, csak ránk még ránk szólhatott a tanár, meg lehetett buktatni, stb.. Volt valami kényszerítő erő a kezében. Respekt.
Ma meg lassan elnézést kér a tanár ha kinyitja a terem ajtaját. Így nem lehet tanítani. Ja, és tanulni sem.
Transzlator 2010.03.03. 19:32:45
AgentO 2010.03.03. 19:33:14
Kerámia_53 2010.03.03. 19:34:01
blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.03.03. 19:36:33
harisnyáspippi 2010.03.03. 19:37:35
Amúgy meg azt a három darab Janus Pannonius verset mindenki kibírja, amit el kell olvasni. Persze tudom, hogy a lényeg nem ez.
Az én életemnek része a szépirodalom egészen kicsi korom óta. Ismerek nagyon értelmes embereket, akikének nem része. Attól még értelmesek, és értelmes újságokat olvasnak, vagy a neten sem a szennyet találják meg.
Persze sokan nem olvasnak semmit, vagy csak szennyet, és ez valóban baj.
De az is baj, ha nem látjuk be Jókai létjogosultságát. Miért ne olvashatna egy gyerek facebookozás és msnezés között? A könyveknek, amelyek időben, felfogásban távol van tőlünk, épp az az egyik hasznuk, hogy olyan dolgokat tapasztalhatunk meg belőle, amit a saját életünkben nem. Erre kellene rádöbbenteni a gyerekeket. A legszárazabb, legunalmasabbnak tűnő kötelezőket is érdekessé lehet tenni, lehet a bennük felvetődő problémát aktualizálni.
És persze az Anyegin meg Jókai mellett lehet Alkonyatot is olvastatni meg Büszkeség és balítéletet is. Vagy akár Da Vinci kódot. (láttam erre példát)
Diopapa_sok 2010.03.03. 19:39:10
AgentO 2010.03.03. 19:39:39
Hát, nem vagyok egy szépirodalom rajongó, de ez a mondatszerkezet, a ragozás kissé szúrja a szememet:):):
"Abban igazad van, hogy simán leélheted az életedet irodalom nélkül. Csak nem érdemes. "
egyébként meg akkor érvénye az is, immár helyesen, hogy "lehet élni a naiv halmazelmélet ismerete nélkül, de nem érdemes" (a naiv halmazelmélet tetszőlegesen behelyettesítő kinek-kinek kedve szerint).
SakiCitizen 2010.03.03. 19:39:56
Eliot Rosewater 2010.03.03. 19:40:07
Kerámia_53 2010.03.03. 19:40:25
Kerámia_53 2010.03.03. 19:42:25
AgentO 2010.03.03. 19:43:03
AgentO 2010.03.03. 19:46:03
Kerámia_53 2010.03.03. 19:46:06
harisnyáspippi 2010.03.03. 19:49:13
Csore60 2010.03.03. 19:49:59
Hihetetlen, de az általános iskolából kikerülő gyerekek cirka 40 %-ának vannak írás-olvasás gondjai. És ez optimista becslés.
AutosVilli 2010.03.03. 19:50:31
Kerámia_53 2010.03.03. 19:50:33
(Nem bölcsész vagyok, hiradásipari műszerész, csak vallom: az emberiség története az irodalom története...)
Kerámia_53 2010.03.03. 19:53:12
AgentO 2010.03.03. 20:06:09
AgentO 2010.03.03. 20:09:46
gorillka 2010.03.03. 20:22:26
belabenyo 2010.03.03. 20:26:26
Mi a számít szépirodalomnak? Elvileg tudom (egy light Asimov vagy bármelyik Dűne rész biztos nem tartozik ide), de ha csak a szépirodalom számít kúltúrális irodalomnak, akkor én bizony egy oltári nagy bunkó, tapló, tirpák vagyok. Nem olvasok Jókait, Voltaire-t de még Shakespeare-t sem napi rendszerességgel, sőt X éve nem olvastam tőlük semmit. Ettől függetlenül szeretek olvasni, régebben is szerettem, csak akkor még több időm volt rá. Akkor sem olvastam "klasszikusokat", csak a kötelezőket. Volt köztük ami tetszett, volt amitől a mai napig kiráz a hideg, annyira fájt. Ja kicsit sem vagyok bölcsész.
A gyereket miért kell kényszeríteni olyan könyvekre amik rettenetesen nehezek? Miért nem próbálkozunk valami egyszerűbbel, szórakoztatóbbal, könnyebbel? Hátha attól megszereti az olvasást? (Tudom hiú ábránd; a gonosz internet meg számítógép elrabolja a lelküket.) Nekem pl gimi elején az Odüsszeia olyan szinten hülyeség volt (érthetetlen nyelvezet stb.), hogy vmi hihetetlen. Én simán bedobnék egy Rejtő könyvet vmikor a sok-sok év folyamán.
közlekedő edény 2010.03.03. 20:28:11
A kötelező olvasmány azért van, mert a tanárnak, tanításnak könnyebb, ha mindenki ugyan arról beszél, mert ha mindenki szabadon választottat olvasna gáz lenne, és nem palackos.
Biztos a középút a nyerő, de még az sem elterjedt. Kár.
Kerámia_53 2010.03.03. 20:29:09
Ha olvasnál, tudnád, hogy az irodalom kezdeti megnyilvánulásai a barlangrajzok - ott és akkor úgy mesélték el az emberek életüket, vágyaikat, félelmeiket, céljaikat - vallottak érzéseikről...ami az irodalom mai napig élő célja.
De bánom, hogy eddig is vitáztam veled - "A szó veszélyes fegyver és van aki fegyvertelen"
2010.03.03. 20:37:18
AgentO 2010.03.03. 20:37:30
Host 2010.03.03. 20:38:48
Ha nem olcsó írás akarna lenni, akkor más nemzetek adatai is itt lennének.
Nincsenek.
Dr_utcai_arcos 2010.03.03. 20:48:31
Csore60 2010.03.03. 20:51:45
Mindez egyenes következménye annak, hogy nem lehet buktatni, nincsenek következményei a rossz magatartásnak, és még sorolhatnám.
Követelmények nélkül nincs teljesítmény.
Nincs kimeneti követelmény, így az általános iskolából inkább továbbengedik a gyerekeket. Meg tudom érteni.
Sok összetevője van a problémának, és az elmúlt 15 évben vészesen romlott a helyzet. Ez olyan probléma, ami túlnőtt az iskolán, és az iskola, főleg a jelen keretek közt, nem is tudja megoldani.
indapass90210 2010.03.03. 21:01:55
Kerámia_53 2010.03.03. 21:04:00
A "rossz magatartást" pedig nagyon enyhén fogalmaztad: a tanárverést én azonnali kicsapással büntetném az ország MINDEN oktatási intézményéből + a szülőknek pár milliós pénzbirság...
nalazo 2010.03.03. 21:04:33
Nem a szépirodalomról van szó, hanem az olvasásról, hiszen mindenki maga el tudja dönteni, hogy mit szeret olvasni. De olvas ... , mert anélkül kevesebb az ember.
Az olvasás örömet, élvezetet okoz azoknak, akiknek van igényük rá. Akiknek meg nincs, nem kell marni őket, de furcsa részükről a zsigeri idegenkedés az olvasástól és olvasóktól. Nem az igény hiánya miatt, hanem ezért lenézendől.
Aki meg összekeveri az olvasást az információátadással, meg a technikai dokumentációval, az magát témát sem érti, nem hogy érdemben hozzá tudjon szólni.
Kerámia_53 2010.03.03. 21:04:41
indapass90210 2010.03.03. 21:08:28
Csore60 2010.03.03. 21:10:39
A demokrácia vadhajtása szerintem, hogy a hülyeséghez, a fegyelmezetlenséghez való jog erősebb, mint a többi gyereknek a nyugodt környezethez és tanuláshoz való joga. Így aztán a renitens kisebbség ( nem etnikai alapon értve.:) ) túszul ejtette a többséget, nem lehet velük mit csinálni. Nemcsak ők nem akarnak tanulni, hanem lehetetlenné teszik, hogy más tanuljon. És nincs mit tenni, jogai vannak, 18 éves koráig iskolába kell járnia. És ezt ő is tudja.
Kerámia_53 2010.03.03. 21:11:46
Ezért is szomorú az, hogy funkcionális analfabétákból, szellemi retardáltakból a mai Magyarországon (projekt)vezetők válhatnak - lásd az egyik hozzászólót - már amennyiben hinni lehet az ilyennek...
kívülbelülálló 2010.03.03. 21:13:39
A nyitottság és az értelem nagyon sok esetben nem egyáltalán függ össze az elolvasott könyvek számával...
grgabáró 2010.03.03. 21:14:06
AgentO 2010.03.03. 21:18:23
nézd, sehol nem minősítettelek, vagy neveztelek bárminek, egyszerűen elmondtam a véleményemet, szeretném hallani az érveidet, ha már ilyen bátran minősítesz, mégis miért teszed? Tudod az ilyesfajta viselkedés mélyen gyökerező problémákra enged következtetni.
kívülbelülálló 2010.03.03. 21:18:48
Archenemy 2010.03.03. 21:19:05
v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 21:19:38
a könyv az egy olyan dolog, amit akkor veszel a kezedbe, ha szeretnéd elolvasni. nem azért, mert muszáj, nem azért, mert a tanárnéni a kezedbe nyomta, hanem azért, mert érdekel a tartalma. egyik sem érdekel? kegyetlenül sajnállak.
én is utáltam az általános- és középiskolai olvasmányok nagy részét, de minden este olvasok szórakozásképpen. nekem ez éppúgy hozzátartozik a napi rutinomhoz, mint másnak a reggeli kávé.
egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy a fentebb említett kategóriákon kívül nincs olyan irodalom, ami érdekelne. ez lehetetlen. de a lényeg amúgy sem azon van, hogy mit olvasol, hanem azon, hogy mindezt élvezed-e.
Kerámia_53 2010.03.03. 21:19:48
Fel kellene állítani egy szintet, és minden évben az alatta teljesítőket kiszórni. Végezze el az iskolát az indulók 10%-a - de azok valóban elsajátítanák a tananyagot! A maradék 90% meg mehet a selejtbe: BKV ellenőr, őrző-védő, manáger, McDonalds eladó, kutyasétáltató, WC-s néni, projekvezető, minőségbiztosító, tűzvédelmis, stb...
Taurusz 2010.03.03. 21:20:20
"Ülj le, 1-es!!!"
Kerámia_53 2010.03.03. 21:20:53
Balfake 2010.03.03. 21:21:50
Kerámia_53 2010.03.03. 21:23:01
Kerámia_53 2010.03.03. 21:23:46
shenk 2010.03.03. 21:26:55
AgentO 2010.03.03. 21:32:00
AgentO 2010.03.03. 21:40:56
Archenemy · kigondoltam.blog.hu/ 2010.03.03. 21:19:05
@Kerámia_53: Öregem, azért a beszélgetéseteket látva Te egy igencsak nagyképű suttyónak tűnsz :p "
Te sem lettél név szerint említve, mégis magadra vetted nemde?:)
Balfake 2010.03.03. 21:41:21
Nem hiszem, hogy a tanártól lett gusztustalan, gejl lelki terror pl. a Légy jó mindhalálig vagy a Kincskereső kisködmön azzal a kiberakott körtemuzsikával meg égbelátóval, vagy szted ez elképzelhető?
nalazo 2010.03.03. 21:51:59
2010.03.03. 21:53:13
- SunDisc - 2010.03.03. 21:56:39
Én olvasáskor a jó történeteket keresem.
Jó történeteket ma is írnak, régen is írtak.
Ha úgy érzed, bölcsebb lettél az olvasott anyagtól, vagy egyszerűen minőségi időtöltésnek érezted utólag az olvasást - megérte sorokon át irigyelni a betűket.
Aki ezt nem igényli, lelke rajta.
AgentO 2010.03.03. 21:56:41
Mindösszesen azt tartom aggályosnak, hogy egy hasracsapás "mértékegység" alapján (min.1könyv/év) próbálkoznak minősíteni, illetve természetesen csak az számít könyvnek, amit xy annak tart, eléggé beteges, nem?
igazi hős 2010.03.03. 21:59:07
És igen, nagyon fel kéne újítani a kötelező olvasmányokat. Egyperceseket kéne a felsősökkel olvastatni: van akinek egy is sok, de hátha némelyik azt mondja "Még egyet!". Az az abszurd is felmerült bennem, hogy a magyartanár azt mondaná: apával/anyával együtt válasszatok ki egy Petőfi/Arany/Ady verset, olvasd el és tanulj meg belőle 8 sort. Vagy többet. Akár az egészet. Kíváncsi lennék a szülők reakciójára.
Balfake 2010.03.03. 21:59:24
És a MSN agyhalott hablatyolása vagy a "gyakjad jobbról a monsztát"-szintű benyögések a Dragon Agéban szted felérnek akár egy közepes ponyvával? Ne komolytalankodjunk már, ez olyan, mintha a mobilod csengőhangja menne napi 16 órában azzal, hogy mekkora nagy zeneértő vagy...
v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:12:23
csak az a baj, hogy a hozzászólók többsége az olvasást még mindig "mennyiségi" és nem minőségi alapon méri.
egyébként nagy pluszpont nalazo hozzászólónak.
2010.03.03. 22:12:38
AgentO 2010.03.03. 22:13:48
Hja, életidegen volt régebben az is, amikor olyasmiket kezdtek pedzegetni, hogy a föld esetleg nem is lapos...meg hogy nem a nap kering a föld körül...stb.
v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:17:39
2010.03.03. 22:24:01
2010.03.03. 22:27:28
2010.03.03. 22:28:07
v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:35:00
v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:36:31
2010.03.03. 22:44:51
Egyébiránt nem húztál fel, csupán megvédtem a másik oldalt, felhozva ok-okozati összefüggéseket, hogy az olvasás ma már nem csak a kinyomtatott papír+tinta kombinációt jelenti. Egyébként mivel különbözőek vagyunk lehet hogy van aki a hírlapon kívül mást nem olvas de teljes az élete. Dolgozik, hazamegy és elugrik pecázni majd este beül a haverokkal sörözni és neki így teljes az élete, nem vágyik olvasnivalóra. Csak tudod a hozzászólók egy bizonyos része ezt a képzeletbeli Gipsz Jakabot is bunkónak titulálja emiatt.
v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.03.03. 22:49:30
2010.03.03. 23:02:02
Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:06:28
Anno Eger-Győr távolságon minden héten egy-egy könyv fogyott el az úton, oda és vissza, vasutazás alatt.
Próbáld ezt meg ma, amikor egy átlagos 'tucatkönyv' 2000 pénz és tavaly pl. a Debreceni Klinika pavilonjában kedvezménnyel vettem meg a "Meztelenek és holtak" két kötetét 3000-ért, és még ÉN örültem mint a hülyegyerek, mert egy valamire való klasszikus vagy sikeres kortárs regény 2-6 eFt-ba simán belefut:-(((
Erről beszéljünk, ne arról hogy HÚÚÚ, MILYEN BUNKÓ A MAGYAR, HOGY A MINIMÁLBÉR 5-10 %-ÁT NEM KÖNYVRE KÖLTI!!!!
N és hogy tovább ragozzam, ugyanezért nem vesz DVD-t se, 5-8 ezerért...
E-book...?????
Vazz, az internet előfizetések hány százaléka kapcsolódik asztali illetve noteszgépekhez???
Ki az a Rothschild, aki pl. e-book olvasásra pl odadob 100-150ezret... no jó, netezhet is, de alapvetően a notebook funkciója nem a napi 24 órás használat...
Kérek néhány arányszámot:
1. USA, GB, D, NL, stb ún. nyugati államokban jellemző internet-előfizetési díjak az átlagjövedelemhez viszonyítva
2. Ugyanezen államokban a könyvek illetve egyéb kulturális adathordozók árai az átlagjövedelemhez viszonyítva
3. Illegális e-book, DVD letöltések aránya Mo-hoz viszonyítva
4. A 3. pontban feltett kérdésre megelőlegezett irtózatos szám lehetséges okának magyarázata (netán közönséges 'lopós nemzet' vagyunk???)
kuki123 2010.03.03. 23:11:34
sokan újságot és netes sajtóból többet olvas mint a könyvolvasó magyarok
továbbá a NAT Nemzeti alaptanterv egy rakás szar volt azzal kezdődöt meg az iskolarendszer szétverése...
emlékszem a natos könyvekre mindenről szóltak csak arról nem amire írták gyakorlatilag mesekönyvek lettek...értelmes gondolat nem volt benne.
ez egy fos blogposzt volt öcsém
Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:16:40
És még valami:
Mennyibe kerül egy Jókai-összes???
És egy Rejtő-összes (mrt nem csak nevetséges dolgokat írt ám)???
Elloptam őket? Bizony el:-( Miért? Mert esélyem sincs nemhogy az 'összest', de az 'egyest' sem kifizetni.
Olvasta valaki az "Őfelsége hadihajója" c. könyvet? Pedig kiadták! Háborús regény, nem mindenki kedveli, tény hogy nem egy 'Jochen Peipper-stílus', mint ami most menő, de kétlem hogy most bárhol bárki belefut... pedig higyjétek el, jobb írás, mint a náci hősök hozsannázása vagy lezli garamvölgyi (igen, így kisbetűvel mint Nemecsek, csak az övé sosem lesz többé nagybetűs) alkotása 2-3 ezerért:-(((
Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:19:41
Én is, de főleg Te:-D
Bocs, valóban ez van: ha érdekel valami, akkor vagy nem eszel egy hétig, vagy torrentezel... ún. "irodalmi megélhetési lopás":-DDD
Balfake 2010.03.03. 23:20:37
Terepjátékozok én is eleget, csodák csodája mégis ismerek csomó könyvet, ami jobban megmozgatott annál a rövidnadrágos Mókusnál. Mik vannak!
vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.03.03. 23:26:29
2010.03.03. 23:26:35
Unter Bahn (törölt) 2010.03.03. 23:49:03
Én mostanában Jókait olvasok, olyanokat, amiknek eddig a címeit se hallottam, meg könyvesboltban se láttam.
"Jókai??? Ja, az a fickó, akit a felesége kényszerített hogy írjon... az írta a Kőszívű ember fiait, a Szegény gazdagok, meg mégvalamit, csak már nem jut eszembe a FILM címe":-(((
Időnként eszembe jut az amerikai jogrendszer, ami valami semmi némbert milliós kártérítésre kötelezett pár film vagy zene miatt...
Olyankor begörcsöl a gyomrom, mert egy gyors számolás és tudom, hogy több generáción át oda (lenne) a házunk...
És nem a "mindengyűjtő" szemüvegén át nézve, hanem szigorúan csak azt nézve, ami meg is üti legalább a 4.5-ös szintet:-(((
fggeri 2010.03.04. 00:02:53
Ne tessék megharagudni Babitsra. Az én általános tapasztalatom alapján az ember, ha valamire kijelenti, hogy hülyeség, csupán egy korlátot állít fel magának. És ebből a korlátból kibontakozhat csúnya szóval élve egyfajta taplóság. Szépirodalom: nem az a baj, hogy nem olvasnak emberek, hanem, hogy már azt se tudják, hogy mit kellene elolvasniuk... Nem is beszélve arról, hogy kimaradnak egy csomó élményből. :) De ezt nehéz számukra megmagyarázni.
pereszke 2010.03.04. 00:08:07
Unter Bahn (törölt) 2010.03.04. 00:11:01
A nagyobb üzemekben szintén volt vállalati könyvtár (ugye, a mocskos szocializmus???), volt kultúr-propagandista, aki ha nem KISZ-gyűlésre, de a könyvtárba mindenkit becitált.
Ma ez már nem kötelező: joga van mindenkinek műveletlennek maradni, a lényeg a Maunikasó meg a Józsibarát... nos: ezt hívják ma egy ország átlagos intelligenciájának:-(((
És engem zavar, hogy engem is belekevernek...
Unter Bahn (törölt) 2010.03.04. 00:12:28
eax_ 2010.03.04. 01:48:08
eax_ 2010.03.04. 01:53:18
Pedig barmennyire is kapalozol, a konyv csak egy adathordozo, ugyanolyan, mint mondjuk a CD, DVD, meg az EMC Symmetrix, csak dragabb, es lassabb.
Muster Mark 2010.03.04. 04:57:02
Muster Mark 2010.03.04. 04:57:44
Muster Mark 2010.03.04. 04:59:36
Egy átlagos könyvben néhány száz K körüli infó van. Kiférne egy weblapra.
Ha azt a könyvet kiteszik egy weblapra, mégsem fogják úgy elolvasni, mint egy igazi könyvet. Valahogy az embernek pszichológiai szükséglete van rá, hogy kézbe vegye az anyagot és úgy lapozgassa.
Muster Mark 2010.03.04. 05:01:14
AgentO 2010.03.04. 05:42:08
Unter Bahn (törölt) 2010.03.04. 06:55:46
"csak tudod akkor is hülye volt a nép, mint a segg."
Szerintem ebben tévedsz... Van egy réteg, amelyik konstans olvasótábort alkot, meg van az, amelyiket noszogatni kell, amíg rá nem kap.
Anno nem egy esztergályost láttam a gép mellett olvasni azon kis idő alatt, amíg egy-egy nagyobb munkadarab elkészült. Ma ugyanezért felakasztaná a vállalkozó (mondjuk akkoriban se volt szép dolog 'nemodafigyelni'.
Ma viszont akinek tényleg lenne ideje, az sem olvas vagy lényegesen más szempont alapján válogat.
Jó példa erre a mai értelmiség: egyik diplomás főnökömmel sem lehet a nőkön és pián kívül másról beszélni, láthatóan csak azt olvassák el vagy nézik meg, amit muszáj.
Ellenben a 8 általánost végzett kapus maga egy 'wikipédia', volt hogy ő ajánlott könyvet/filmet. Illetve ugyanilyen volt a saját ismeretségi köröm, pontosabban baráti kör, de az természetese, hiszen szinte az egyik meghatározó kiválasztási szempont az lehetett, hogy tudunk-e közös témát találni...
igazi hős 2010.03.04. 08:21:20
Mizantrop 2010.03.04. 08:28:02
"SZILVIÁRÓL
Azt mondod gyereked van tőlem s jársz a nyakamra.
Szilvia, furcsa e vád s jogtalan is, kicsikém.
Mert ha te dús tövisek közt jársz, mondd, így keseregsz-e:
Vérzik a lábam, s jaj, épp ez a tüske hibás!"
...azt szeretni szokták a gyerekeim, de nagyon. Meg is jegyzik. És már "vágják" is az időmértékes verselést.
Egyébként pedig aki csak egy kicsit behatóbban foglalkozik irodalommal, az tudja, hogy nem a történet teszi az irodalmat, hanem az elbeszélés mikéntje, a nyelvhasználat mélysége. Ez különbözteti meg mondjuk Móriczot pl. Claire Kennethtől. Én bizony még Árvácskát is olvastatok 8.-ban, kövezzetek meg érte, éspedig azért, mert a saját nyelvéről - így önmagáról -is többet sejt meg az ember belőle mint egy raklapnyi Harry Potterből, nem beszélve az érzelmi azonosulásról. És értelmes beszélgetéseink vannak róla, ha hiszitek, ha nem. Rejtőt is ajánlottam már persze, de azt a fajta humort még nem igazán értették a felsőseim.
igazi hős 2010.03.04. 08:30:25
Mizantrop 2010.03.04. 08:32:40
2010.03.04. 09:15:37
Megértem, hogy valakinek nincs kedve olvasni az egész napos meló és az otthoni műszak után és azt is, aki fáradt és pihenésképpen "csak" ponyvát olvas. Nincs ezzel semmi baj :)
Sobrijóska 2010.03.04. 09:25:52
Szerintem minden fikcióval csínján kellene bánni, ideértve a sok tévés sorozatot ill. akciófilmet is, elferdíti az ember gondolkodását.
Nem attól lesz valaki értelmes ember, hogy falja a könyveket. De ha van némi kis szabad időm ücsörgésre, akkor inkább zenét hallgatok vagy nézek valami érdekes természetfilmet.
2010.03.04. 09:31:19
Aki szeret olvasni, az úgyis olvas, aki nem, azt hiába próbálják meggyőzni.
Kultúrát nem csak könyvekből lehet "felszedni".
vizsla74 2010.03.04. 09:51:54
Elkeserítő, hogy tényleg sokan nem olvasnak, az okokat nagyjából felsorolták az előttem írók. Ami viszont még elkeserítőbb, hogy a "nem bunkó" és/vagy "olvasott" emberek között is sokan vannak, akik csak hiszik magukról, hogy különböznek az "aljánál", miközben itt fröcsögne egymásra egy ilyen oldalon. Szerintem ez is legalább ekkora probléma.
A témához:volt nekem is az életmben olyan szakasz, amikor 1 évig nem nyúltam könyvhöz, máskor pedig minden lhetséges szabadidőmben olvastam. A párom is imád olvasni, de most olyan életszakaszában van, amikor meg nincs rá ideje. Sem ő, sem én nem vagyunk másk ettől.Én például néhány éve minden nap olvasok, és könyvt olvasok, és szépirodalmat olvasok, mégis ugyanaz vagyok, mint amikor mondjuk a napilapokat faltam.
Van olyan barátom, aki talán életében nem olvasott végig egy könyvet sem, de ettől még tiszta lelkű, becsületes, dolgos, szorgalmas ember, aki értékes tagja a társadalomnak. Ráadásul emberileg túltesz számos olvasott és magát önhitten, beképzelten ngyszerűnek tartó embernél, akikből a fentebb írók között is van néhány.(a megnyilvánulásuk alaján.)
üdv
muhi 2010.03.04. 10:13:16
Sobrijóska 2010.03.04. 10:17:15
mikka 2010.03.04. 10:28:17
Ez egy olyan teny amivel nem lehet vitatkozni..barmennyire is szeretne nehany ember. Legyen szo barmirol..az olvasas az alapja mindennek..A tudas / barmilyen tudas / nem a levegobol erkezik .. Konyvekbol..legyen az hagyomanyos vagy epp elektronikus..
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 10:30:21
Na ja, ezek még mindig annyi, itt Pesten is. Egyébként neki vannak még különböző álnevei, de hát Rejtőnek sem mindig ment saját név alatt ;)(Földi Pál rulez!). Egyébként ismerem a Vagabund kiadóját, a legnagyobb tintások között volt Miskolczon az egyetemen :DDD.
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 10:38:30
Sobrijóska 2010.03.04. 10:49:03
ÁkiBáki (törölt) 2010.03.04. 11:02:59
Azonban azért, mert valaki nem olvas, még nem törnék pálcát felette.
Azt a bizonyos bizonyítványt úgyis mindenki saját magáról állítja ki a viselkedésével, beszédével, modorával.
Ezek kialakításához viszont a könyvek és az olvasás csak segítség.
Nem is kevés, úgy gondolom.
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:06:06
Sobrijóska 2010.03.04. 11:11:09
A kultúra sokrétű, ki mit részesít előnyben: én inkább a zenét, valaki a látványt, megint más a betűt. És mindenkinek az időbeosztásán múlik, mire mennyi ideje jut.
Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2010.03.04. 11:19:12
Ami igazán aggasztó, az a funkcionális analfabéták száma!
I-brahi 2010.03.04. 11:23:40
SakiCitizen 2010.03.04. 11:25:16
Viszont én inkább tudományos jellegű és/vagy ismeretterjesztő könyveket szeretek olvasni, a sok érdekesség a világról mindig jól jön.
Sőt szerintem talán még többet is ér, mint egy szimpla szépirodalmi mű, persze ha csak szigorúan gyakorlatiassági elv alapján nézzük.
Viszont az, hogy valaki bunkó-e vagy sem, azt bizony egyáltalán nem az olvasottság dönti el, mivel ha nem olvasol akkor kulturálatlan vagy nem bunkó.
A bunkó a viselkedésre vonatkozik, ki képes mennyire a társadalmi normák/erkölcsök/illemszabályok helyes alkalmazása szerint élni.
A kettő bizony nem ugyanaz.
Ja és nem bölcsész vagyok, hanem biológus...
Sobrijóska 2010.03.04. 11:31:10
Nagyon sajnálom azokat a műembereket, akik a kultúrát csak a betűk számában mérik...
Bors Világfiak 2010.03.04. 11:41:54
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:45:03
shweir 2010.03.04. 11:45:21
MÁS kötelezők kellenek, mert az egyfajta közös alap, mondhatni legkisebb közös többszörös, egy önmagát kulturálisan meghatározó nemzet esetében.
Új kötelezők viszont tényleg nem ártanának.
Az Odüsszeia annyira fontos? Még mindig ennyire hivatkozás alap? Móricz kell? Miért nincsenek a saját zsidó-keresztény kúltúr-körönkön kívülről olvasmány? (kínai japán dél-amerikai stb.)
SakiCitizen 2010.03.04. 11:48:07
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:50:19
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 11:54:26
Sobrijóska 2010.03.04. 12:15:02
Mitől is alacsonyabb rendű egy kultúra, amelyben a résztvevő még alkot is? Pl. főzés, nem ennek a gyümölcsét élvezed a a különböző népek gasztronómiájában?
A másik jó példa pedig a tánc. Tipikus, hogy a béna könyvmolyok gátlásosságból sosem táncolnak semmilyen iskolai vagy céges bulin. Pedig a tánc egy olyan ősi kulturális elem, amelynek a párválasztás illetve az összetartozás érzés a lényege. És ez is olyan műfaj, amelyben a résztvevő alkot, továbbviszi, életben tartja, átalakítja, hozzá teszt.
Ti viszont, akik faljátok a könyvet, ott gubbasztotok a szoba sarkában, az ugyan mitől lesz kultúra? Persze, esetleg választékosan tudtok beszélni, ha ugyan meg mertek szólalni egy társaságban.
igazi hős 2010.03.04. 12:33:13
@Sobrijóska: Nagyon erősen elcsúsztatsz, de sebaj. Nem a olvasás kontra főzés a téma, hanem az olvasás kontra főzőműsor (hihetetlen celebekkel). De neked ha az utóbbi a kultúra, akkor bocsásd meg a soraimat, nem akartalak összezavarni.
Sobrijóska 2010.03.04. 12:45:58
Én itt csak azt akarom képviselni, hogy ne ájuljanak már el maguktól a "könyvfalók", hogy ők aztán a kultúra netovábbja, és aki nem olvas sokat, az csak kulturálatlan bunkó lehet. Arra próbálok rávilágítani, hogy aki nem könyvolvasással tölti a szabadidejét, az lehet, hogy más kulturális ágakban tevékenykedik, sokszor éppen aktívabban és alkotóbban, mint egy néma, gátlásos, befordult könyvmoly.
Aztán még itt jönnek a valódi kultúrával, hogy a régi parasztemberek annak ugyan nem voltak birtokában. Hát nagyon szép, mondhatom, ez a gondolkodásmód igázta le és taszította szolgasorba a világ természetközeli népeit.
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 12:52:13
Dr_utcai_arcos 2010.03.04. 12:55:44
Sobrijóska 2010.03.04. 13:01:46
igazi hős 2010.03.04. 14:33:01
Lehet, hogy van olyan, aki azért nem olvas, mert egyéb kreatív dolgai mellett nem jut rá idő/energia. Talán ismersz is ilyet, talán te is ilyen vagy. De a témaindító 60%-ból 59 nem ilyen. Eltölti az esti 1-2-3 órát a tévé előtt, ömlik felé az "információ", csak győzze feldolgozni.
Mizantrop 2010.03.04. 14:34:27
Sobrijóska 2010.03.04. 14:59:03
Kiindulhatok magamból is, én alapvetően azért nem olvasok regényeket, mert nem nagyon szeretem az önkényes fikciókat, illetve azért nem, mert számos egyéb kulturális elfoglaltságot végzek: gyereket nevelek (viselkedési kultúra), zenét hallgatok illetve zenélek, sportolok (mozgáskultúra), tévében értelmes dokumentumfilmeket (vizuális kultúra) nézek. És ezzel vége is a szabadidőmnek. És nagyon nem érzem azt, hogy kulturálatlan lennék.
igazi hős 2010.03.04. 21:34:50
A te példádra írhatom, hogy nem főzök (illetve csak porból meg mirelitet), de gyerekeket nevelek, zenét hallgatok, zenélgetek, kirándulok, sportolgatok a gyerekekkel. Tévét alig nézek, leginkább South Parkot.