2013.06.17. 16:41
Fölösleges pályaalkalmassági
Írásban intézte volna el az ELTE a tanári mesterszakra jelentkező fiatalok pályaalkalmassági vizsgálatát, jobban mondva el is intézte, ugyanis május 28-án motivációs levelet írattak az intézmény tanárképzési szakjaira jelentkező hallgatókkal. Hoffmann Rózsa azonban három nappal később rájuk dörrent, mondván, ez így nem szabályos, haladéktalanul tartsák meg a szóbeli meghallgatásokat, a diákok ezért június végén, illetve június elején szóban is elmondják, miért szeretnének tanárok lenni.
Érdekes, hogy az ELTE, jobban mondva Fábri György rektorhelyettes azzal érvelt a módszere mellett, hogy „az alkalmasság mérése problematikus, azt előzetesen tesztelni nem lehet”. Vagyis tök fölösleges bármilyen előzetes felmérés, mert úgysem lehet eldönteni, hogy a jelentkező alkalmas-e tanárnak, avagy nem – pedig az ELTE érintett karán (a Pedagógiai és Pszichológiai Karon) elméletileg rendelkezésre állnak szakemberek, akik jártasak a pszichológiában.
Nyilván nem könnyű kiszűrni az alkalmatlanokat, mivel annyi esze mindenkinek van, hogy kedvesen és mosolyogva előadja, hogy kizárólag a gyerekek iránti mérhetetlen szeretet által vezérelve lép a tanári pályára, még akkor is, ha amúgy utálja a gyerekeket. De lemondani még a lehetőségről is, hogy kiszűrjük az ilyeneket, vagy legalább a feltűnően alkalmatlanokat „úgysem lehet” jelszóval, azért elég nagy luxus. Mert az, hogy írásban elintézték volna a pályaalkalmasságit, igenis azt sugallja, hogy meg sem próbálják kiszűrni azokat, akik nem valók a pályára. Személyesen, ha a szavaival nem is, a gesztusaival, mimikájával elárulhatja magát az ember, írásban viszont ez ugye kizárt.
Egyébként abban igaza van a rektorhelyettesnek, hogy gyakorlatilag semmit nem érnek az ilyen vizsgálatok, azonban nem biztos, hogy azért, mert nem lehet előre kiszűrni az alkalmatlanokat. Lehet, hogy a használt módszerrel van a gond. Valami mindenesetre biztosan problémás, mert tényleg jó néhány alkalmatlan tanár szaladgál az iskolákban. Nyilván a gyerekek sem angyalok, de érdekes módon még a legelvetemültebb osztály is találkozik egy-két olyan pedagógussal, aki el tudja érni, hogy figyeljenek rá. Akkor a másik vajon miért nem?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SemBoga 2013.06.18. 14:46:45
Moggi 2013.06.18. 14:55:12
bnblg 2013.06.18. 15:07:55
A bemenetnél egyébként is csak a legszélsőségesebb eseteket lehetne kiszűrni, a valódi alkalmasság a képzés során derül ki, elsősorban abból, hogy mennyire sikerül elsajátítania a szakmát. Gimnáziumból kilépve még senki sem kiváló tanárjelölt, akinek csak végig kell ülnie az egyetemi éveket.
ODIV 2013.06.18. 15:12:30
Igaza van a rektornak, hogy nem ment bele egy minden jogalapot nélkülöző alkalmassági vizsgába. Könnyen elveszíthette volna a székét, ha néhány önérzetes és befolyásos szülő beperli az egyetemet.
Azt ugye nem is feltételezem, hogy az ilyen szubjektív véleményekkel milyen könnyen lehet visszaélni.
webmestar 2013.06.18. 15:24:02
Főleg, hogy kb. aki jelentkezik azt ezekre a szakokra jellemzően fel is veszik. Kivéve, ha máshonnan jön (más szak pl.) mert akkor szinte biztosan kevés fogalma van a dolgokról.
Ha valaki alkalmatlan, nem kapott volna diplomát, nem? Az írásbeli is azért van, hogy egy közgazdász ne legyen mondjuk tanár, mert úgy gondolja :)
2013.06.18. 15:25:31
Kell is szűri. Sokan azért adják be tanárira is, hogy valahova biztosan felvegyék őket. Reál szakokon alacsonyak a ponthatárok, és ugyanabból kell jónak lenni, mint mondjuk egy mérnöki vagy informatikus szakon. De hallottam már kolléga szájából azt is, hogy "Azért lettem tanár, mert töriből voltam jó a gimiben".
Mikor kell szűrni? Minél előbb. Gondoljatok bele. Alkalmassági nélkül a tanárjelölt lehúz 4 évet egyetemen, mire kikerül gyakorlóiskolába. Ott derüljön ki, hogy nem alkalmas?
Mondok egy másik példát. Kerekesszékes srác szépen ellépegetett 3 évig az egyetemen fizika tanár szakon. A 4. éven bukott ki, hogy nem alkalmas. Szép dolog az esélyegyenlőség, de mutassatok már egy iskolát, ahol tudna a táblára írni, elférne a padsorok között, lenne neki lift, stb. Hogyan mutatná be a kísérleteket? Mert fizikából az a minimum, hogy van kísérlet. Belőle úgy tudom, hogy végül kutató lett, ami tök jó.
2013.06.18. 15:26:39
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:28:09
besztercei 2013.06.18. 15:28:58
A hatékony alkalmassági vizsgálat más téma lenne, de - ahogy előttem írták - ha kiszórnák az összes alkalmatlant, alig maradna tanár.
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:31:06
Egyébként délibáb az egész, olyanok is diplomát kapnak "úgyis kevés a fizikatanár" fölkiáltással, akik szerint az elektron pozitív töltésű, akik szerint a Nap egy bolygó, meg azok is, akik már a második kísérlet fizika gyakorlat alatt nem értették (és azóta sem), hogy két, egymással 120 fokos szöget bezáró erő nem alkothat erő-ellenerő párt.
Pene 2013.06.18. 15:31:33
Dirigálni azt nagyon tudnak felülről, viszont a MINŐSÉGI oktatáshoz a megfelelő feltételeket megteremteni már kevésbé. Az ELTE a minimálisan elvártakat sem tudja pocsék anyagi helyzete miatt a hallgatóinak megteremteni, erre még elkezdik "izélgetni" mind az egyetemet, mind a leendő hallgatóit...
(ODIV és bnblg pedig kifejtették a mondandóm érdemi részeit :-D)
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:41:49
Flúgatlan 2013.06.18. 15:42:17
OK, ne legyen pl. diszlexiás vagy beszédhibás az illető.
A képzés során kell kiszűrni az alkalmatlanokat.
élhetetlen 2013.06.18. 15:43:17
Pene 2013.06.18. 15:45:39
@kavics__: képzeld, vannak olyan iskolák szép számmal, ahol lenne neki lift/bejáró/feljáró, ahol tud írni a táblára, és ahol elfér a padsorok között. a hozzád hasonlóak vélhetően már huszonéves korában lelökték volna a Tajgetoszról Stephen Hawkingot, mondván, hogy úgysem tud megfordulni a padsorok között.
Asszem 2013.06.18. 15:47:26
Illetve melyek azok a módszerek, amelyekről tudja a poszt szerzője tudja, hogy a PPK oktatói felvetették, megvizsgálták és mint alkalmatlan elvetették?
webmestar 2013.06.18. 15:50:19
Én csak ezt olvastam.
Lám, az alattad kommentelő sem tudja, hogy akkor ez most mi;)
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:55:37
Haloperidol 2013.06.18. 15:58:58
A "vilaghiru" magyar orvoskepzes is azert fog hamarosan osszeomlani, mert azok az orvosok, akik a jovo generaciot okatathanak, elmentek kulfoldre a minosithetetlen anyagi es munkakorulmenyek miatt. En is 9 evet huztam le egy egyetemi klinikan, oktattam ingyen a hatalmas leterheltseggel jaro osztalyos melo mellett, de aztan 3 evvel ezelott betelt a pohar, es leleptem Angliaba. Most itt is okatatok, es ezert kulon fizetest kapok, es kulon elismerest megbecsulest.)
Sajnos Mo-n tanari palyara ma 5% szent orult es 95% selejt megy, eppen a fizetesek es a karrierlehetoseg hianya miatt. Aki egy kicsit is kiemelkedo, az dobbant kulfoldre vagy egy multinal csinalja az excel-tablazatokat sokszoros berezesert.
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:02:17
Az reális félelem, hogy eltanácsolnak a pályára alkalmasakat is egy előzetes szűrésnél, de valószínűleg nem a legszigorúbb módon kezdenék. De ha nem kezdik el a szűrést, sosem fogják tudni kitalálni, hogy hogyan is kellene csinálni. Nem lehet egy szűrőmódszert az elefántcsont-toronyban ücsörögve megtervezni. Ha rábízzuk a PPK-ra, ők láthatják a döntésük eredményeit, hiszen később a saját előadásaikon és szemináriumaikon újra találkoznak az általuk fölvettekkel, illetve azokkal is, akiken gondolkodtak, hogy eltanácsoljanak, de nem tették meg, és ez alapján tudják értékelni, hogy helyesen, vagy hibásan döntöttek-e. Ha nincs összehasonlítási alapjuk, akkor nem tudják kidolgozni a megfelelő módszereket.
Egyébként pedig nem kell mást vizsgálni, mint azt, amit egy munkahelyi felvételi elbeszélgetésen vizsgálnak manapság. Szerencsére terjed a bemutatóóra tartása, a portfolió vagy a promóvideó kérése, de jelenleg mi alapján vesznek föl tanárokat, ha nem egy évtizedek alatt a vezetőségben, munkaközösség-vezetőkben kialakult benyomás alapján? Ez sok esetben egyébként jobb, mint bármiféle érdekes névvel megáldott papíros teszt.
dzsaszper 2013.06.18. 16:03:42
dzsaszper 2013.06.18. 16:04:38
Pene 2013.06.18. 16:05:28
amikor a profjaidnak nem elhanyagolható része inkább többet kutatna, mint tanítana (mert teszem azt se kedvük, se érzékük nincs a tanításhoz, mert ők sem végzett tanárok, helyette tanítani is szerető/kényszerű kutatók), de előírt kötelező óraszámuk van, ami évről évre még nő is egyre jobban, akkor ez a helyzet, ezt kell szeretni.
vagyis nem kéne szeretni, de ne várjuk, hogy az egyetemek teljesen önállóan megoldják ezeket a problémákat, mikor éppen arról van szó, hogy van-e pénz fűtésre vagy liftre, vagy nincs. és az sem megoldás, ha kineveznek egy gazdasági felügyelőt. konszenzusos, minden felet bevonva történő egyeztetés és stratégia szükséges ezen rendszerszintű problémák megoldására.
nem látom, hogy ez akár rövid, akár középtávon meg tudna valósulni, ugyanis a mostani kormány se a konszenzus, se az egyeztetés szót nem ismeri.
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:05:31
vladimir964 2013.06.18. 16:06:21
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:08:31
élhetetlen 2013.06.18. 16:09:30
Nem tudom, hány éves vagy, és milyen tapasztalatokkal rendelkezel. Elmesélek egy régi történetet a személyes meghallgatásról. Nagy cég, van külön iformatikai részleg, de a HR akar egy saját embert, a napi dolgokra. Állás meghírdeve, jelentkező jön. Kikértek az informatikáról, hogy legyek ott, vegyek részt az illető „felmérésében”. Szakmailag jó. Nagyfőnök megkérdezi, mennyit keresett az előző cégnél (ez egy francia cég volt, és sokat, de az elmúlt). Bemondja az összeget, főnök válasza, ja, mi ennyit nem tudunk fizetni, és ezzel lezárult volna az interjú. (Én értettem, hogy arra a kérdésre, hogy mennyit keresett, nem könnyű azt válaszolni, hogy ennyit, de eljövök kevesbbért is, ez lélektan.) Én szóltam a főnöknek, hogy bocs, kérdezd már meg, hogy mennyiért vállalná az állást, a pasastól kaptam egy hálás mosolyt, és perceken belül megegyeztek. Jó vétel volt, megfelelt sok évre, de ennyi múlik azon, hogy ki ül szemben.
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:11:10
A profokkal viszont az a helyzet, hogy van néhány, aki kegyelt, bár alkalmatlan, ők tucatnyi órát tartanak egy héten, mind katasztrófa, eközben alkalmas oktatók, akiknek ugyanúgy heti hat-nyolc órát kellene tanítaniuk, kapnak kettőt, és egy cirkalmas fölmentést a dékántól a további óratartás alól, hogy "a kutatásaikkal foglalkozhassanak" (=ne avatkozzanak bele semmibe).
kisQtya 2013.06.18. 16:29:38
kisQtya 2013.06.18. 16:33:55
Nehogy már egy kerekesszékes ne tudjon fizikai kísérletet bemutatni.....
Istenem, hol élünk????
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:34:23
kisQtya 2013.06.18. 16:37:07
És mi lesz azzal, akit az elején kirostáltak (mint Major Tamás az Esztergályos Cecíliát), pedig remek tanár lenne???
kisQtya 2013.06.18. 16:39:35
Nem hinném, hogy jól érezné magát egy mai átlagos tanári karban, kilógna közülük és abból csak baj származik.
dzsaszper 2013.06.18. 16:40:38
Anno gyakorló suliban tanultam, sok kistanár fordult meg a legkülönböző tárgyakból. Mintha nem 5 év után jöttek volna gyakorlótanítani. Igaz, ez még a Bologna-rendszer előtt volt. Legrosszabb esetben a tanárképzést ki kell vonni a Bologna-rendszer alól.
kisQtya 2013.06.18. 16:41:10
:)))
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:43:29
Mindenképp több gyakorlat kellene - de ki nyomná le a szülők torkán, hogy tudottan fölkészületlen hallgatócskák kísérletezzenek az ő gyermekeiken?
kisQtya 2013.06.18. 16:45:06
Bolognaiból csak a spagetti jó.
Nagyon komoly személyiségfejlesztést kellene végigvinni a tanárképzés során.
Remélem, hogy az én lányom nem a sok+1. lesz a sok alkalmatlan, rossz tanár között.
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:47:18
Egyébként a helyzet nagyon más, mint sok kívülálló hiszi. A Magyar Nemzetben van most egy cikksorozat az alternatív iskolákról, még mindig elég nagy a hype körülöttük. Pedig a kutatók szerint ma már egy átlagos állami iskola haladóbb a legtöbb alternatívnál, különösen, mivel ők kimazsolázhatják a különböző módszerek bevált darabkáit.
Ne óvd annyira a leányodat a tanárságtól - pont az intelligenciájára és az eltökéltségére van most nagy szükség a pályán!
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 17:00:08
Már az első percben megmutatkozott egynéhány bölcsészgörl nagyszerű, fejlesztésre szoruló személyisége, amikor közölték, hogy kezdjük negyed órával hamarabb az órát, mert akkor hamarabb is vége van, és megsértődtek, amikor mi TTK-sok ezt leszavaztuk. Persze, a Kazinczy utcába Lágymányosról nehezebb odaérni, mint a Rákóczi út túloldaláról.
Volt itt egy srác, aki ideális tanári személyiségnek gondolta magát, az volt a fixa ideája, hogy a jó tanár az a diákjai barátja, és egyenlő félként kell viselkednie velük. Ezt az elképzelését több kurzuson keresztül tartotta, remélem, idővel kinőtte, mert különben nagy bajban lesz még valamelyik iskola...
Bugyuta szerepjátékokat kellett játszanunk, halálra untuk magunkat, a facilitátor pszichológus persze mindig jól leszidott minket, hogy nem dolgozunk rendesen, nem vesszük komolyan, és egyébként is, nagyon rossz a hozzáállásunk. A következő alkalommal elővettem a saját szerepjátékosi múltamat és néha kényszeredett mosolyt vágtam valamelyik hülyeségre - ezután megdícsért, hogy milyen remek átalakuláson esett át a személyiségem. Hát, őt is bármelyik hetedikes átdobná a palánkon, nagyon lehervadt, amikor tájékoztattam, hogy csak színészkedtem, és továbbra sem látom értelmét a kurzusnak.
A vezetőtanárommal tölött öt perc alatt többet fejlődtem, mint a pszichológusok minden igyekezete által. Az önmagáért való "személyiségfejlesztés" ugyan olyan, mint a "képességfejlesztés". Ha a problémamegoldó készségét szeretném valakinek fejleszteni, akkor nem elvont, távoli, tenyésztett problémákat kell tanítanom neki (ahogy Magyar Bálint tervezte a tantárgyak nélküli, készségfejlesztésre szánt ötödik osztályt), hanem fizikát kell tanítani (és jól, de ez minden esetben feltétel). A fizika többek között a fantázia fejlesztéséről, a problémamegoldásról és a világkép formálásáról szól. Tökéletes eszköz erre. Akkor viszont nem kell másik eszköz.
A tanári személyiségfejlesztésnek is remek eszközei vannak, például a mentorálás, az óralátogatás, az osztálykirándulás, az ankétok, stb. Csak amíg olyan a környezet, hogy a legtöbb tanár bátran beszél harmincöt gyerek előtt, de ha bejön egy tanár megnézni, akkor görcsbe rándul a gyomra, addig nem lehet valódi tanárfejlesztést végezni.
Zámolyi 2013.06.18. 18:05:33
Aki ezt nem tudja a felvételin, az majd megtanulja a képzés során! Azért van a tanárképzés, hogy ilyen helyzetekre felkészítsék!
Gerilgfx 2013.06.18. 18:10:33
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 18:26:58
Gerilgfx 2013.06.19. 12:56:51
egyenlítő 2013.06.23. 12:17:54
12845USD/év / 12hó/év * 226HUF/USD = 241900HUF/hó
Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.23. 22:48:03
1. az előszűrés ténye miatt csak azok választják a tanár szakot, akik remélik, hogy meg is felelnek, az alibizők, akiknek csak a papír kell, nem. Kérdezheted, ha csak a papír kell nekik, miért kell kiszűrni őket: nos, a rögvalósággal való hat évvel későbbi szembesülés segít megmutatni, hogy a tanári diplomával viszonylag biztosan lehet tanári állást szerezni, managerit pedig viszonylag bizonytalanul.
2. a szűrés elkezdésével lehetővé válik a szűrési eredmények összevetése a menet közben gyűjtött adatokkal, a gyakorló tanítások tapasztalataival és a pályakövetéssel, és így hatékonyan lehetne egy működő szűrési rendszert kialakítani. Jellegéből fakadóan lehetetlen elméleti úton kitalálni egy jó szűrési rendszert, ehhez méréseket kell végezni (a pszichológia ugyanis természettudomány, módszere a kísérletezés és mérés, nem pedig a karosszékben gondolkodás).
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.06.24. 12:32:36
Nekem anno suliban a tanáraim 2/3-a totálisan alkalmatlan volt tanárnak, pedig mind elvégezte az egyetemet/főiskolát, és többségük már jó ideje tanított. Viszont alkalmatlanság miatt csak a legextrémebb eseteket rúgják ki.