Írásban intézte volna el az ELTE a tanári mesterszakra jelentkező fiatalok pályaalkalmassági vizsgálatát, jobban mondva el is intézte, ugyanis május 28-án motivációs levelet írattak az intézmény tanárképzési szakjaira jelentkező hallgatókkal. Hoffmann Rózsa azonban három nappal később rájuk dörrent, mondván, ez így nem szabályos, haladéktalanul tartsák meg a szóbeli meghallgatásokat, a diákok ezért június végén, illetve június elején szóban is elmondják, miért szeretnének tanárok lenni.

Érdekes, hogy az ELTE, jobban mondva Fábri György rektorhelyettes azzal érvelt a módszere mellett, hogy „az alkalmasság mérése problematikus, azt előzetesen tesztelni nem lehet”. Vagyis tök fölösleges bármilyen előzetes felmérés, mert úgysem lehet eldönteni, hogy a jelentkező alkalmas-e tanárnak, avagy nem – pedig az ELTE érintett karán (a Pedagógiai és Pszichológiai Karon) elméletileg rendelkezésre állnak szakemberek, akik jártasak a pszichológiában.

Nyilván nem könnyű kiszűrni az alkalmatlanokat, mivel annyi esze mindenkinek van, hogy kedvesen és mosolyogva előadja, hogy kizárólag a gyerekek iránti mérhetetlen szeretet által vezérelve lép a tanári pályára, még akkor is, ha amúgy utálja a gyerekeket. De lemondani még a lehetőségről is, hogy kiszűrjük az ilyeneket, vagy legalább a feltűnően alkalmatlanokat „úgysem lehet” jelszóval, azért elég nagy luxus. Mert az, hogy írásban elintézték volna a pályaalkalmasságit, igenis azt sugallja, hogy meg sem próbálják kiszűrni azokat, akik nem valók a pályára. Személyesen, ha a szavaival nem is, a gesztusaival, mimikájával elárulhatja magát az ember, írásban viszont ez ugye kizárt.

Egyébként abban igaza van a rektorhelyettesnek, hogy gyakorlatilag semmit nem érnek az ilyen vizsgálatok, azonban nem biztos, hogy azért, mert nem lehet előre kiszűrni az alkalmatlanokat. Lehet, hogy a használt módszerrel van a gond. Valami mindenesetre biztosan problémás, mert tényleg jó néhány alkalmatlan tanár szaladgál az iskolákban. Nyilván a gyerekek sem angyalok, de érdekes módon még a legelvetemültebb osztály is találkozik egy-két olyan pedagógussal, aki el tudja érni, hogy figyeljenek rá. Akkor a másik vajon miért nem?

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr305365888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SemBoga 2013.06.18. 14:46:45

nekem elfogadható volt az érvelés, hogy a képzés folyamán jóval nagyobb valószínűséggel lehet kiszűrni az alkalmatlanokat/nem megfelelőket

Moggi 2013.06.18. 14:55:12

Ha csak az lehetne tanár, aki alkalmas rá, akkor talán 10 iskola működne az országban.

bnblg 2013.06.18. 15:07:55

Központilag előre rögzítették, hogy mit lehet ezen az alkalmasságin kérdezni és követelni. Ez a legfőbb probléma, ami miatt értelmetlen megrendezni ezt a felvételi kört. Felesleges a felvételizőnek és az oktatónak is.

A bemenetnél egyébként is csak a legszélsőségesebb eseteket lehetne kiszűrni, a valódi alkalmasság a képzés során derül ki, elsősorban abból, hogy mennyire sikerül elsajátítania a szakmát. Gimnáziumból kilépve még senki sem kiváló tanárjelölt, akinek csak végig kell ülnie az egyetemi éveket.

ODIV 2013.06.18. 15:12:30

A pszichológiai teszttel, ami alkalmas rá az a probléma, hogy nem jogszerű. Csak bíróság kérhet pszichológiai szakvéleményt valakiről.
Igaza van a rektornak, hogy nem ment bele egy minden jogalapot nélkülöző alkalmassági vizsgába. Könnyen elveszíthette volna a székét, ha néhány önérzetes és befolyásos szülő beperli az egyetemet.

Azt ugye nem is feltételezem, hogy az ilyen szubjektív véleményekkel milyen könnyen lehet visszaélni.

webmestar 2013.06.18. 15:24:02

A posztoló szemet hunyt afelett, hogy ez mesterszak. Tehát 3 évet már jártak a felvételizők egyetemre, sőt, már van DIPLOMÁJUK is. Az ide jelentkezők nagy részét ismerik már, diplomát adtak a kezükbe, nem tudom mit lehetne még kiszűrni egy ilyen vizsgán???

Főleg, hogy kb. aki jelentkezik azt ezekre a szakokra jellemzően fel is veszik. Kivéve, ha máshonnan jön (más szak pl.) mert akkor szinte biztosan kevés fogalma van a dolgokról.

Ha valaki alkalmatlan, nem kapott volna diplomát, nem? Az írásbeli is azért van, hogy egy közgazdász ne legyen mondjuk tanár, mert úgy gondolja :)

2013.06.18. 15:25:31

Igenis lehet szűrni. Aki egy bizottság előtt nem mer kiállni és beszélni, az kapásból nem alkalmas. Mit csinálna 40 kamasszal?

Kell is szűri. Sokan azért adják be tanárira is, hogy valahova biztosan felvegyék őket. Reál szakokon alacsonyak a ponthatárok, és ugyanabból kell jónak lenni, mint mondjuk egy mérnöki vagy informatikus szakon. De hallottam már kolléga szájából azt is, hogy "Azért lettem tanár, mert töriből voltam jó a gimiben".

Mikor kell szűrni? Minél előbb. Gondoljatok bele. Alkalmassági nélkül a tanárjelölt lehúz 4 évet egyetemen, mire kikerül gyakorlóiskolába. Ott derüljön ki, hogy nem alkalmas?

Mondok egy másik példát. Kerekesszékes srác szépen ellépegetett 3 évig az egyetemen fizika tanár szakon. A 4. éven bukott ki, hogy nem alkalmas. Szép dolog az esélyegyenlőség, de mutassatok már egy iskolát, ahol tudna a táblára írni, elférne a padsorok között, lenne neki lift, stb. Hogyan mutatná be a kísérleteket? Mert fizikából az a minimum, hogy van kísérlet. Belőle úgy tudom, hogy végül kutató lett, ami tök jó.

2013.06.18. 15:26:39

@webmestar: BSC diploma. Azzal elmehet kutatói szakra is. Gyereket, iskolát még nem látott az eddigi képzése alapján.

besztercei 2013.06.18. 15:28:58

Ha nem túl hatékony a szűrő, akkor lehet, hogy többet veszítenek az alkalmazásával, mint ha elhagynák. 700 embert felvételiztetni rengeteg idő és energia mindkét félnek. Különösen, ha viszonylag kevés felvételiztető van, mert akkor a végére valószínűleg már nem a jelölt alkalmassága fogja őket érdekelni, hanem az, hogy mikor lesz vége. A felvételiző meg azon moroghat, hogy miért kellett fölöslegesen odautaznia.

A hatékony alkalmassági vizsgálat más téma lenne, de - ahogy előttem írták - ha kiszórnák az összes alkalmatlant, alig maradna tanár.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:31:06

@SemBoga: A HKR nem tartalmaz olyan pontot, ami alapján a képzés folyamán ki lehetne zárni az alkalmatlanokat. Ha tudja a szaktárgyait, akkor simán kap diplomát. Vagy buktassák meg gazdaságföldrajzból, mert egy kretén?

Egyébként délibáb az egész, olyanok is diplomát kapnak "úgyis kevés a fizikatanár" fölkiáltással, akik szerint az elektron pozitív töltésű, akik szerint a Nap egy bolygó, meg azok is, akik már a második kísérlet fizika gyakorlat alatt nem értették (és azóta sem), hogy két, egymással 120 fokos szöget bezáró erő nem alkothat erő-ellenerő párt.

Pene 2013.06.18. 15:31:33

Teljesen igaza volt Fábri rektorhelyettes úrnak, slusszpoénként pedig picit fel is törölte Hoffmann Rózsáékkal a padlót.

Dirigálni azt nagyon tudnak felülről, viszont a MINŐSÉGI oktatáshoz a megfelelő feltételeket megteremteni már kevésbé. Az ELTE a minimálisan elvártakat sem tudja pocsék anyagi helyzete miatt a hallgatóinak megteremteni, erre még elkezdik "izélgetni" mind az egyetemet, mind a leendő hallgatóit...

(ODIV és bnblg pedig kifejtették a mondandóm érdemi részeit :-D)

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:41:49

@Pene: Én három éve diplomáztam az ELTÉ-n tanárként. A tárgyi környezettel semmi bajom nem volt, az oktatók közel fele viszont abszolút dilettáns, és ez nem pénz kérdése.

Flúgatlan 2013.06.18. 15:42:17

Nem lehet ilyen felmérést jól csinálni. Nemcsak az a gond, hogy nem ismer fel minden alkalmatlant egy ilyen teszt, hanem az is, hogy jó eséllyel küldenének el alkalmas embereket.

OK, ne legyen pl. diszlexiás vagy beszédhibás az illető.

A képzés során kell kiszűrni az alkalmatlanokat.

élhetetlen 2013.06.18. 15:43:17

Igen, „gesztusaival, mimikájával elárulhatja magát az ember”, de kérdés, hogy a szembenülő, felmérő milyen elvárásokkal, előítéletekkel van tele. Nem vagyok pszichológus, de biztos vagyok benne, hogy lehet készíteni egy tesztet, ami ad értékelhető eredményt. De ezt el kell készíteni, tesztelni kell, és sok szakember hozzáértése kell hozzá, és IDŐ, nem pedig egy parancs. A félórás beszégetés sz…-t sem ér. Ugyanannyi alkalmast zárhat ki, mint alkalmatlant. Ennyit arról, hogy zseniális Hoffman Rózsa „rájuk dörrent”. Megoldotta ezt is.

Pene 2013.06.18. 15:45:39

@Benbe: ha a képzési ideje alatti számtalan szóbeli vizsgán nem derül ki a jelölt alkalmatlansága, akkor egy újabb (előzetes) szóbeli elbeszélgetésen ki fog derülni? a képzést magát kellene alkalmassá tenni arra, hogy kiszűrje az alkalmatlanokat. lenne rá 5 és fél év...

@kavics__: képzeld, vannak olyan iskolák szép számmal, ahol lenne neki lift/bejáró/feljáró, ahol tud írni a táblára, és ahol elfér a padsorok között. a hozzád hasonlóak vélhetően már huszonéves korában lelökték volna a Tajgetoszról Stephen Hawkingot, mondván, hogy úgysem tud megfordulni a padsorok között.

Asszem 2013.06.18. 15:47:26

Tényleg lehet, hogy a használt módszerrel van a gond, de akkor milyen más módszert javasolna a poszt írója helyette?

Illetve melyek azok a módszerek, amelyekről tudja a poszt szerzője tudja, hogy a PPK oktatói felvetették, megvizsgálták és mint alkalmatlan elvetették?

webmestar 2013.06.18. 15:50:19

@kavics__: Akkor a poszt miért így kezdődik: "Írásban intézte volna el az ELTE a tanári mesterszakra jelentkező fiatalok pályaalkalmassági vizsgálatát"

Én csak ezt olvastam.
Lám, az alattad kommentelő sem tudja, hogy akkor ez most mi;)

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 15:55:37

@webmestar: Én tudom: mesterdiplomát adó öt éves, osztatlan képzés. A BSc/BA diplomásoknak induló mesterképzésen nincs pályaalkalmassági meghirdetve.

Haloperidol 2013.06.18. 15:58:58

@Benbe: Mar hogy a fenebe ne lenne penz kerdese.
A "vilaghiru" magyar orvoskepzes is azert fog hamarosan osszeomlani, mert azok az orvosok, akik a jovo generaciot okatathanak, elmentek kulfoldre a minosithetetlen anyagi es munkakorulmenyek miatt. En is 9 evet huztam le egy egyetemi klinikan, oktattam ingyen a hatalmas leterheltseggel jaro osztalyos melo mellett, de aztan 3 evvel ezelott betelt a pohar, es leleptem Angliaba. Most itt is okatatok, es ezert kulon fizetest kapok, es kulon elismerest megbecsulest.)
Sajnos Mo-n tanari palyara ma 5% szent orult es 95% selejt megy, eppen a fizetesek es a karrierlehetoseg hianya miatt. Aki egy kicsit is kiemelkedo, az dobbant kulfoldre vagy egy multinal csinalja az excel-tablazatokat sokszoros berezesert.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:02:17

@Pene: Kiderülhetne a számtalan szóbeli vizsgán (bár nem fog, mert tart nullához azon oktatók száma, akik tanítanak közép-/általános iskolában is), de ha ki is derül, nincs a HKR-ben rögzített módja annak, hogy eltanácsolják a pályától.

Az reális félelem, hogy eltanácsolnak a pályára alkalmasakat is egy előzetes szűrésnél, de valószínűleg nem a legszigorúbb módon kezdenék. De ha nem kezdik el a szűrést, sosem fogják tudni kitalálni, hogy hogyan is kellene csinálni. Nem lehet egy szűrőmódszert az elefántcsont-toronyban ücsörögve megtervezni. Ha rábízzuk a PPK-ra, ők láthatják a döntésük eredményeit, hiszen később a saját előadásaikon és szemináriumaikon újra találkoznak az általuk fölvettekkel, illetve azokkal is, akiken gondolkodtak, hogy eltanácsoljanak, de nem tették meg, és ez alapján tudják értékelni, hogy helyesen, vagy hibásan döntöttek-e. Ha nincs összehasonlítási alapjuk, akkor nem tudják kidolgozni a megfelelő módszereket.

Egyébként pedig nem kell mást vizsgálni, mint azt, amit egy munkahelyi felvételi elbeszélgetésen vizsgálnak manapság. Szerencsére terjed a bemutatóóra tartása, a portfolió vagy a promóvideó kérése, de jelenleg mi alapján vesznek föl tanárokat, ha nem egy évtizedek alatt a vezetőségben, munkaközösség-vezetőkben kialakult benyomás alapján? Ez sok esetben egyébként jobb, mint bármiféle érdekes névvel megáldott papíros teszt.

dzsaszper 2013.06.18. 16:03:42

Kiváncsi lennék tudományos igényességgel készült tanulmányra az alkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatban általában, illetve a központilag megszabott vizsgálatokkal kapcsolatban külön is.

dzsaszper 2013.06.18. 16:04:38

@Benbe: van tanítási gyakorlat. Na ha máshol nem, ott kellene elégtelent vagy nem felelt meg értékelést kapni.

Pene 2013.06.18. 16:05:28

@Benbe: ez azért lehetséges, mivel az oktatóid jó részének nincs is szakirányú, oktatói tapasztalata, végzettsége. amikor az egyetem arra szorul rá, hogy a kutató szakirányról érkezett PhD-zők tartsák a gyakorlatokat, mert az az egyetlen olcsó és anyagilag árható út, akkor ez a helyzet, ezt kell szeretni.
amikor a profjaidnak nem elhanyagolható része inkább többet kutatna, mint tanítana (mert teszem azt se kedvük, se érzékük nincs a tanításhoz, mert ők sem végzett tanárok, helyette tanítani is szerető/kényszerű kutatók), de előírt kötelező óraszámuk van, ami évről évre még nő is egyre jobban, akkor ez a helyzet, ezt kell szeretni.

vagyis nem kéne szeretni, de ne várjuk, hogy az egyetemek teljesen önállóan megoldják ezeket a problémákat, mikor éppen arról van szó, hogy van-e pénz fűtésre vagy liftre, vagy nincs. és az sem megoldás, ha kineveznek egy gazdasági felügyelőt. konszenzusos, minden felet bevonva történő egyeztetés és stratégia szükséges ezen rendszerszintű problémák megoldására.

nem látom, hogy ez akár rövid, akár középtávon meg tudna valósulni, ugyanis a mostani kormány se a konszenzus, se az egyeztetés szót nem ismeri.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:05:31

@Haloperidol: Nem pénz kérdése, hogy a lényeges órákat a dilettáns (vagy éppen csak kutatónak jó, de oktatni alkalmatlan) alkalmazottra bízom, vagy az egyetemen bent lévő, ott dolgozó, alkalmas, iskolai tapasztalatokkal is rendelkező emberre. Sok jó szakembert ugyanis a klikkesedés, a személyes harcok okán félreállítanak, miközben a mai napig taníthat, sőt, kerettantervet írhat olyan ember, aki szerint a fizikaórának tilos szórakoztatónak lennie. Én majdhogynem biztos vagyok benne, hogy a mai magyar fiatalok undorodása a reáliáktól nagyrészt egyetlen, nagy befolyással bíró bácsinak köszönhető, akit valaki harminc éve fölvett erre a feladatra, és azóta sem merte beismerni, hogy tévedett.

vladimir964 2013.06.18. 16:06:21

A pedagógia tipikusan az a szakma, ahol fordított bekötéssel lehet eldönteni az alkalmasságot. Ergo: előbb gyakorlatban húzzon csak le 1-2 évet, mint tanárjelölt 2, aztán ennyi idő alatt ő is rájön, egyáltalán kedve van-e ehhez az egész szarhoz, meg a mentora is megfelelő véleményt alakíthat ki róla, ez alapján eldönthető, felvegyék-e a csávót egyáltalán a tanképzőre vagy sem. Hogy ehhez pénz kell, meg körülmények? Hát igen, valóban, igen. Azonban a tét sem mindennapi: a jövendő generációk oktatói, bármilyen patetikusan is hangzik, ezen áll vagy bukik egy ország versenyképessége. és ha szar emberekkel, szar körülmények között, szart oktatunk, óhatatlanul szar lesz a vége.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:08:31

@dzsaszper: Mivel a gyakorlótanítás öt év után következik, olyankor már senkit nem tanácsolnak el. Mit kezdjen magával valaki, aki öt évet és egy csomó pénzt (ha nem is tandíjat, de lakhatást, ételt, stb.) befektetett, majd nem kapott diplomát?

élhetetlen 2013.06.18. 16:09:30

Törppilla88!
Nem tudom, hány éves vagy, és milyen tapasztalatokkal rendelkezel. Elmesélek egy régi történetet a személyes meghallgatásról. Nagy cég, van külön iformatikai részleg, de a HR akar egy saját embert, a napi dolgokra. Állás meghírdeve, jelentkező jön. Kikértek az informatikáról, hogy legyek ott, vegyek részt az illető „felmérésében”. Szakmailag jó. Nagyfőnök megkérdezi, mennyit keresett az előző cégnél (ez egy francia cég volt, és sokat, de az elmúlt). Bemondja az összeget, főnök válasza, ja, mi ennyit nem tudunk fizetni, és ezzel lezárult volna az interjú. (Én értettem, hogy arra a kérdésre, hogy mennyit keresett, nem könnyű azt válaszolni, hogy ennyit, de eljövök kevesbbért is, ez lélektan.) Én szóltam a főnöknek, hogy bocs, kérdezd már meg, hogy mennyiért vállalná az állást, a pasastól kaptam egy hálás mosolyt, és perceken belül megegyeztek. Jó vétel volt, megfelelt sok évre, de ennyi múlik azon, hogy ki ül szemben.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:11:10

@Pene: A PhD-zókkal nem volt nagy bajom, ha csak annyi nem, hogy hozzánk hasonlóan ők sem értettek egy betűt sem az előadásból. Ez egy kutatótól is gáz.

A profokkal viszont az a helyzet, hogy van néhány, aki kegyelt, bár alkalmatlan, ők tucatnyi órát tartanak egy héten, mind katasztrófa, eközben alkalmas oktatók, akiknek ugyanúgy heti hat-nyolc órát kellene tanítaniuk, kapnak kettőt, és egy cirkalmas fölmentést a dékántól a további óratartás alól, hogy "a kutatásaikkal foglalkozhassanak" (=ne avatkozzanak bele semmibe).

kisQtya 2013.06.18. 16:29:38

@webmestar: Nem mesterszak. Osztatlan tanárképzésre jelentkeztek érettségi előtt. A lányom is írt motivációs levelet, 22-én megy szóbelire.

kisQtya 2013.06.18. 16:33:55

@kavics__: Hol van olyan iskola, ahol táblára írnak. :))))
Nehogy már egy kerekesszékes ne tudjon fizikai kísérletet bemutatni.....
Istenem, hol élünk????

kisQtya 2013.06.18. 16:37:07

@Benbe: Az az ő gondja legyen, hogy mit kezd magával.
És mi lesz azzal, akit az elején kirostáltak (mint Major Tamás az Esztergályos Cecíliát), pedig remek tanár lenne???

kisQtya 2013.06.18. 16:39:35

@Benbe: Én nem drukkolok, jó lenne, ha "elmúlna" ez a tanárságmánia, mert értelmes, okos lány. ;-)
Nem hinném, hogy jól érezné magát egy mai átlagos tanári karban, kilógna közülük és abból csak baj származik.

dzsaszper 2013.06.18. 16:40:38

@Benbe: talán korábban el kellene kezdeni a gyakorlati oktatást... Esetleg sok elmélet is könnyebben érthetővé válna egy kis gyakorlati tapasztalattal.

Anno gyakorló suliban tanultam, sok kistanár fordult meg a legkülönböző tárgyakból. Mintha nem 5 év után jöttek volna gyakorlótanítani. Igaz, ez még a Bologna-rendszer előtt volt. Legrosszabb esetben a tanárképzést ki kell vonni a Bologna-rendszer alól.

kisQtya 2013.06.18. 16:41:10

@élhetetlen: EQ-t nem adnak a diplomával.
:)))

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:43:29

@dzsaszper: Kivonták, mindig is ötödévben volt a tangyak. Előtte egy-két órás mikrotanítások vannak egyes szakokon, de nem sokat érnek.

Mindenképp több gyakorlat kellene - de ki nyomná le a szülők torkán, hogy tudottan fölkészületlen hallgatócskák kísérletezzenek az ő gyermekeiken?

kisQtya 2013.06.18. 16:45:06

@dzsaszper: Azt hiszem, ennek az osztatlan képzésnek éppen az a lényege, hogy nem "bonyolai".
Bolognaiból csak a spagetti jó.
Nagyon komoly személyiségfejlesztést kellene végigvinni a tanárképzés során.
Remélem, hogy az én lányom nem a sok+1. lesz a sok alkalmatlan, rossz tanár között.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 16:47:18

@kisQtya: Mi az átlagos? A mostani tantestületem legtöbb tagja kilógna egy átlagosnak gondolt tanári karból.

Egyébként a helyzet nagyon más, mint sok kívülálló hiszi. A Magyar Nemzetben van most egy cikksorozat az alternatív iskolákról, még mindig elég nagy a hype körülöttük. Pedig a kutatók szerint ma már egy átlagos állami iskola haladóbb a legtöbb alternatívnál, különösen, mivel ők kimazsolázhatják a különböző módszerek bevált darabkáit.

Ne óvd annyira a leányodat a tanárságtól - pont az intelligenciájára és az eltökéltségére van most nagy szükség a pályán!

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 17:00:08

@kisQtya: Volt személyiségfejlesztő tréningünk - az volt a legviccesebb kurzus mind közül!

Már az első percben megmutatkozott egynéhány bölcsészgörl nagyszerű, fejlesztésre szoruló személyisége, amikor közölték, hogy kezdjük negyed órával hamarabb az órát, mert akkor hamarabb is vége van, és megsértődtek, amikor mi TTK-sok ezt leszavaztuk. Persze, a Kazinczy utcába Lágymányosról nehezebb odaérni, mint a Rákóczi út túloldaláról.

Volt itt egy srác, aki ideális tanári személyiségnek gondolta magát, az volt a fixa ideája, hogy a jó tanár az a diákjai barátja, és egyenlő félként kell viselkednie velük. Ezt az elképzelését több kurzuson keresztül tartotta, remélem, idővel kinőtte, mert különben nagy bajban lesz még valamelyik iskola...

Bugyuta szerepjátékokat kellett játszanunk, halálra untuk magunkat, a facilitátor pszichológus persze mindig jól leszidott minket, hogy nem dolgozunk rendesen, nem vesszük komolyan, és egyébként is, nagyon rossz a hozzáállásunk. A következő alkalommal elővettem a saját szerepjátékosi múltamat és néha kényszeredett mosolyt vágtam valamelyik hülyeségre - ezután megdícsért, hogy milyen remek átalakuláson esett át a személyiségem. Hát, őt is bármelyik hetedikes átdobná a palánkon, nagyon lehervadt, amikor tájékoztattam, hogy csak színészkedtem, és továbbra sem látom értelmét a kurzusnak.

A vezetőtanárommal tölött öt perc alatt többet fejlődtem, mint a pszichológusok minden igyekezete által. Az önmagáért való "személyiségfejlesztés" ugyan olyan, mint a "képességfejlesztés". Ha a problémamegoldó készségét szeretném valakinek fejleszteni, akkor nem elvont, távoli, tenyésztett problémákat kell tanítanom neki (ahogy Magyar Bálint tervezte a tantárgyak nélküli, készségfejlesztésre szánt ötödik osztályt), hanem fizikát kell tanítani (és jól, de ez minden esetben feltétel). A fizika többek között a fantázia fejlesztéséről, a problémamegoldásról és a világkép formálásáról szól. Tökéletes eszköz erre. Akkor viszont nem kell másik eszköz.

A tanári személyiségfejlesztésnek is remek eszközei vannak, például a mentorálás, az óralátogatás, az osztálykirándulás, az ankétok, stb. Csak amíg olyan a környezet, hogy a legtöbb tanár bátran beszél harmincöt gyerek előtt, de ha bejön egy tanár megnézni, akkor görcsbe rándul a gyomra, addig nem lehet valódi tanárfejlesztést végezni.

Zámolyi 2013.06.18. 18:05:33

@kavics__: "Igenis lehet szűrni. Aki egy bizottság előtt nem mer kiállni és beszélni, az kapásból nem alkalmas. Mit csinálna 40 kamasszal?"

Aki ezt nem tudja a felvételin, az majd megtanulja a képzés során! Azért van a tanárképzés, hogy ilyen helyzetekre felkészítsék!

Gerilgfx 2013.06.18. 18:10:33

pályaalkalmassági? hülyeség. ha nem alkalmas tanárnak, majd útközben kipottyan.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.18. 18:26:58

@Gerilgfx: Ez biztosan nem igaz, különben nem lenne tele a pálya alkalmatlanokkal.

Gerilgfx 2013.06.19. 12:56:51

@Benbe: nem értem, hogy az előszűrés miért változtatna ezen.

egyenlítő 2013.06.23. 12:17:54

A koreaiak kitaláltak egy remek módszert a szűrésre. A tanári fizetés náluk az egy főre jutó GDP kétszerese. Állítólag a 80 %-os kezdőfizetés is biztosítaná már a színvonalat. Ez nálunk ennyi lenne:

12845USD/év / 12hó/év * 226HUF/USD = 241900HUF/hó

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.06.23. 22:48:03

@Gerilgfx: Ha csak egy alkalmatlant sikerül kiszűrni, már megérte. Egyébként két hatásmechanizmus van:
1. az előszűrés ténye miatt csak azok választják a tanár szakot, akik remélik, hogy meg is felelnek, az alibizők, akiknek csak a papír kell, nem. Kérdezheted, ha csak a papír kell nekik, miért kell kiszűrni őket: nos, a rögvalósággal való hat évvel későbbi szembesülés segít megmutatni, hogy a tanári diplomával viszonylag biztosan lehet tanári állást szerezni, managerit pedig viszonylag bizonytalanul.

2. a szűrés elkezdésével lehetővé válik a szűrési eredmények összevetése a menet közben gyűjtött adatokkal, a gyakorló tanítások tapasztalataival és a pályakövetéssel, és így hatékonyan lehetne egy működő szűrési rendszert kialakítani. Jellegéből fakadóan lehetetlen elméleti úton kitalálni egy jó szűrési rendszert, ehhez méréseket kell végezni (a pszichológia ugyanis természettudomány, módszere a kísérletezés és mérés, nem pedig a karosszékben gondolkodás).

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.06.24. 12:32:36

@Gerilgfx:
Nekem anno suliban a tanáraim 2/3-a totálisan alkalmatlan volt tanárnak, pedig mind elvégezte az egyetemet/főiskolát, és többségük már jó ideje tanított. Viszont alkalmatlanság miatt csak a legextrémebb eseteket rúgják ki.
süti beállítások módosítása