„Mindenkinek tudnia kell angolul”, de azért a német nyelvet tenné első helyre az oktatási államtitkárság. Nemrég az Origo birtokába jutott egy új nyelvoktatási stratégia, mely szerint az angol helyett a jövőben a német lehetne az első nyelv, mert annak összetettebb a nyelvtana, így könnyebb lenne utána más nyelveket tanulni. A másik ok, hogy ha valaki angolul megtanul, akkor már kevésbé motivált egy második nyelv elsajátítása iránt. Több szakértő és nyelvtanár szerint ez bődületes hülyeség, kérdés, mennyire fogja ez a vélemény zavarni az államtitkárságot.

Az idegen nyelveket tanító tanárok szerint semmi alapja nincs annak a kijelentésnek, miszerint a német után könnyebb lenne más nyelveket tanulni, de az sem igaz, hogy az angol annyira könnyű lenne a maga 12 igeidejével. Az pedig, hogy az angol elveszi a motivációt egy további nyelv tanulására, pláne megalapozatlan. Az viszont igen érdekes kérdés, hogy ha Hoffmannék szerint „angolul mindenkinek tudnia kell”, akkor vajon miért erőltetik a németet első nyelvként?

Szép gondolat, hogy valaki megtanul valamennyire németül, majd beleveti magát az angoltanulásba, a szomorú igazság azonban az, hogy Magyarországon igen kevesen beszélnek normálisan akár csak egy nyelvet is, a kettő jópár ember számára szinte lehetetlen küldetés. Eredmény: sokan elmakognak majd németül, ki magasabb, ki alacsonyabb szinten, angolul viszont (ami a világnyelv, amit majdnem mindenhol megértenek, és amit „mindenkinek tudnia kell”) igen kevesen fognak elfogadható szinten beszélni.

Hogy miért? Nos, ha az angol miatt elvész a motiváció egy második nyelvre, ugyanígy elveszhet a német miatt is. A kevesebb nyelvérzékkel megáldott emberek eddig sem akartak második nyelvet tanulni, mert az elsővel is megszenvedtek/szenvednek, erősen kétlem, hogy ezen változtatna az a tény, ha nem az angol lenne ez a nyelv. Világnyelv ide vagy oda, akinek nem megy jól az első, az nem fog belekezdeni egy másodikba. Aki akar, az úgyis megtanul németül, busmanul, arabul vagy akárhogyan, akinek viszont nem megy, annak bőven elég egy – lehetőleg olyan, aminek hasznát is veheti a legtöbb országban. De nem, ha a világ angolul beszél, akkor mi csakazértis németül fogunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr104898607

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hoffmann 2012.11.10. 17:09:36

Az angol helyett a német lesz az első nyelv

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szigpet 2012.11.09. 12:59:03

Nagyon egyszerű a képlet minek kell német:

1.nem lehet vele "jobb" munkát találni külföldön, legalábbis korlátozottan.
Magyarul kényszer itthon tartás!

2. Xarra se jó a német ha pl szakirodalmat kell fordítanod, a diplomamunkádhoz, szakdolgozathoz, doktorihoz stb

3.Konferenciákon ne értsél semmit!!!

4.Azért tanulj németül, hogy megmondják állásinterjún, hogy tanulj egy normális nyelvet!!!!

Egyedül ezek az agymenések azt nem hangoztatják, hogy lesz kivitelezve ez a sok álom... :))))

szigpet 2012.11.09. 13:01:27

Bár ha azt mondanák, hogy az orosz és a kínai a jövő azt még bevenném!De németet... :)

Max 2.-nak jó angol után, szerintem!

Egon Krenz 2012.11.09. 13:11:20

Nem mindegy, hogy angolul vagy németül nem akar megtanulni a magyar? Lefogadom bárkivel, hogy a mai intézkedéseknek húsz év múlva nem lesz látható eredménye.

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 13:17:29

Eddig is 2 idegen nyelvet tanult a többség, angolt és még valamit.
Ezután sem lesz tilos angolul tanulni, ahogy eddig sem volt tilos.
Attól, hogy kötelezővé tesznek valamit, semmi nem változik, eddig is kötelező volt a legtöbb helyen angolul és/vagy németül tanulni, az emberek 90%-a mégis buta maradt, semmit nem tud ezeken a nyelveken.
Két idegen nyelv megtanulása nem olyan teljesíthetetlen feladat (nekem angol, német megvan, az oroszom megkopott), aki erre nem képes, az bizony egyet se fog normálisan tudni. Szerintem.

Az angol a legfontosabb nyelv ma a világon, emellett a német a régiónkban fontos, hiányzik a német munkaerőpiacról a képzett munkaerő, 100 milliós nyelvi tömb, aki ezt lebecsüli, az ostoba. Sok a német-osztrák cég Magyarországon, sok a befektető, sok magyar dolgozik már most is német nyelvterületen, kifejezetten a képzett munkaerőt keresik.
Az USA és a többi tengeren túli angol nyelvű állam bizony nem egyszerű célpont a magyar munkavállalóknak. Az angol világnyelv, de szerintem ma már önmagában nem elég.

Eddig is az tanult meg idegen nyelveket (és más tárgyakat, készségeket), aki akart, ez ezután is így lesz.

A német fóbia teljesen alaptalan, nem nehezebb egyik másik indoeurópai nyelvnél sem. Aki lusta, az se angolul, se németül nem fog megtanulni, és ez a magyarok 90%-ára továbbra is igaz sajnos.

m.o.p. 2012.11.09. 13:21:40

Az az egy szerű tény, hogy a környező, gazdaságilag erős országokban németül beszélnek, az semmi. Értem én. Állásinterjún is egyre többet ér a német, sőt, mivel egyre több a német cég, könnyebben is el lehet helyezkedni vele.
Külföldre pedig még jobb is. Könnyebben talál az ember munkát.
Azt viszont, hogy angol után nehezebb németet tanulni, sosem értettem. Szerintem sokkal könnyebb, mint első nyelvnek.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.09. 13:31:28

Abban az országban, ahol már mellet lehet verni azzal, hogy ki a Jani EGY idegen nyelv mímelt tudásával, majd pont ott kell bevezetni, hogy legyen egy "rámelegítő német" kötelezően.

Cseszd meg, a magyar a második
legkomplikáltabb nyelv a világon a baszk után, aztán mégis milyen helyzetben van az idegennyelv-tudás?

Ez egy irdatlanul nagy ökörség.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 13:45:57

@Gábor (Gee Halen):

"legkomplikáltabb nyelv a világon a baszk után"

Na, ez is egy irdatlan ökörség.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.09. 13:49:34

@wásztákhurwáh: Igen, csak az az egy a bökkenő, hogy No.-ban szinte mindenki beszél angolul, de pl. Angliában senki nem beszél németül. A tengeren túlról nem is beszélve, ugye.

Angol nyelvtudással így sokkal előrébb vagy mint némettel, és akkor említsünk még szót arról, hogy a globális kommunikáció is angol nyelven zajlik.

Ez nem német nyelv-ellenesség, de nem látom a logikát a kötelező német-oktatás mögött.

Ha már tényleg kötelezően akarnak egy nyelvet oktatni, nem látom értelmét miért ne az angol legyen.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 13:52:18

@m.o.p.:

Ezekben az országokban is az angol a leginkább tanult idegen nyelv. (Sőt, ez szinte az egész világra igaz, pár kivétellel.) Azaz a német plusz lehet csak, de az alap az angol.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 13:53:21

@szigpet:

A kínai nem törekszik világnyelv szerepre. Az orosz meg törekedett, de mára "csak" regionális közvetítő nyelv lett.

kerceruca 2012.11.09. 13:54:16

@wásztákhurwáh:
Igen, igazad van, tényleg sok német cég van nálunk!
A férjem is egy ilyennél dolgozik, méghozzá az egyik legnagyobb szoftverfejlesztőnél.
Német a főnöke Németországban, itthonról hetente van videokonferencia, és rendszeresen járnak ki Németországba tárgyalni...
Találd ki, milyen nyelven megy MINDEN kommunikáció (e-mail, telefon, személyes tárgyalás stb.)???
ANGOLUL!!!!! MERT AZ ÜZLETI NYELV UGYANIS AZ ANGOL!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.09. 13:57:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Lehet nem a második, de nagyon a lista elején van a kantoni, az észt, a japán, stb. társaságában. A német, pláne az angol valahol nagyon messze van az élbolytól.

Egyes források szerint meg konkrétan a baszk a legösszetettebb. Mivel soha nem tanultam baszkot, én elhiszem nekik.

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 14:06:41

@Gábor (Gee Halen): Pont azért nem kellene elhinni minden ökörséget, mert még sose tanultál baszkot.

Olyan nincs, hogy objektíve nehéz nyelv!
Olyan van, hogy egy bizonyos nyelvet beszélő számára nehezebb vagy könnyebb megtanulni az adott nyelvet.
A magyarnak szerintem a német és az angol is pont egy szinten van.
Nekem a német volt az első nyelvem, kitűnő voltam belőle, imádtam, de mert első idegen nyelvem volt, nehezebben állt rá az agyam, mint az angolra. Minél több nyelvet tudsz, annál egyszerűbb a következőt elsajátítani. Pláne, ha azok rokon nyelvek.

Németországban sokkal többen beszélnek angolul, mint Magyarországon, csak éppen ez nem jelenti, hogy minden munkakörben elég lenne az angol.
Sőt, Svédországban, Norvégiában is sokan beszélnek angolul, mégis, ha ott akarsz melózni, akkor elvárt a helyi nyelv ismerete. Ismerősöm norvég gyorsétterembe se nyert felvételt se a szinte tökéletes angoljával. Amikor már tudott norvégul, akkor szóba álltak vele, bár akkor már nem ott próbálkozott, hanem pár szinttel feljebb.

@kerceruca: örülök, hogy a férjed cégénél így van, máshol meg nem, sőt már álláshirdetésekben is úgy van sokszor, hogy angol+német a követelmény.

Én beszélek angolul és németül is, nem nagy dolog, nem kirívó eset, nyugaton ki sem tűnök vele a tömegből.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 14:09:35

@Gábor (Gee Halen):

Nincs ilyen lista, hidd el, ez teljesen komolytalan. Ugyanolyan dilettantizmus, mint az államtitkár szövege. Nincs olyan "komplikáltabb" vagy "egyszerűbb" nyelv.

magyar-magyar szótár 2012.11.09. 14:10:18

@kerceruca: Azért beszélnek a nyomorúútt németek angolul, mert senkise németül. De annyira nem, hogy ma már még a tévériportereink is csak angolul tudnak és a pestiutcán vidám némettúristákat angolul kérdeznek, hát szegények angolul válaszolnak, mondjuk egy német gimis egy kicsit jobban tud angolul, mint a riporternéni.. Ez semmi: átmegy Ausztriába riportozni és nincsen kit, oda is angolultudót küldenek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 14:10:32

@Gábor (Gee Halen):

"Egyes források szerint meg konkrétan a baszk a legösszetettebb."

Ha ilyen forrást látsz, tudd, hogy dilettáns forrás.

Mi az, hogy "összetettebb"?

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 14:13:51

@Gábor (Gee Halen): ilyen objektív lista valójában nincs

olyan van esetleg, hogy egy átlag diplomás angol anyanyelvűnek melyik idegen a nehezebb, de ez nyilván összefügg, hogy amelyik nyelv rokona a másiknak, azt könnyebben tanulja az illető nyelvet beszélő

spanyol a portugált és a katalánt elég könnyen tanulja, míg a lengyelt nehezebben... de a lengyel attól objektíve nem nehezebb

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 14:18:09

@magyar-magyar szótár: igen, ezt roppant gáznak érzem én is, hogy akármilyen német témájú riport van a tévékben, mindegy, hogy kertévé vagy közszolgálati, egy basic English-ül makogó riportert zavarnak ki általában a németekhez, osztrákokhoz, akinek a német anyanyelvű készségesen nyilatkozik angolul
szóval ez nem a németnek gáz, hanem a magyar riporternek, aki még németül se volt képes megtanulni, angolul meg tényleg a német fiatal is jobban tud nála
na ez az igénytelenség

na jó, van pár németül tudó riporter
de azért nem jellemző

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2012.11.09. 14:19:08

@Gábor (Gee Halen): Nem tudom, mit olvastál és hol, de a "legösszetettebb" nyelvek a valódi nyelvészek szerint egyértelműen a poliszintetikus nyelvek, amelyek közé olyan nyelvek tartoznak, mint az eszkimó-aleut nyelvcsalád nyelvei vagy egyes szibériai, kaukázusi és észak-amerikai indián nyelvek.

Vannak egyébként objektív felmérések is a nyelvek tanulhatóságára (pl. angol anyanyelvű tanulók mennyi idő alatt képesek adott szinten elsajátítani a nyelvet), és a helyzet az, hogy a magyar nincsen a legnehezebb nyelvek között a listán (ahol olyanok vannak, mint a mandarin, a kantoni, a koreai, a japán és az arab).

magyar-magyar szótár 2012.11.09. 14:19:17

@wásztákhurwáh: Naponta kb háromszor újul a kiajánló, aszinkronban az, amit a banda idebent lát a bloghún és a FŐKIAJÁNLÓ ami az index címlapról purcan (az igazi) Egy egy kiajánló oszlopba legalább öt fidesz illetve kormányfikázó bejegyzésnek kell lenni, plusz egy -egy díszjobber, ez Balavány vagy a mandiner. Pár marok belsős portfólióblog, sztréndzs fesön, sport, szex humor (Hírcsárda :D ) Máma nem volt leosztva a gyerekasztalhoz cucc, csak a stabil termelőkre lehet ilyenkor támaszkodni, mint a Kettős Mérce vagy a varánusz. Hát istenem, van , aki most ébredt és tessék, nemhiába. Tegmnap pl az ínségben előkerült egy külföldre a ganyé Orbánék miatt kitántorogni jaj kényszerült leány apjának, komolyan mondom rívafakasztóan sziveket tépő levele.
Ezt hívják a Tesco meg az Auchan összekovácsolásain a gyűlölet szintentartásának, tehát körbeáll a zöldségosztály és ott a reszortos elmondja BEZZEG ODAÁT A [síppaldobbalnádihegedűben] vagdalják a gólyák lábát, a roattzőccséget keverik a lejártszavút előre teszik kézhez meg ilyesmi DE MI JÓK VAGYUNK UGYE? (zúgják) JÓKJÓK
Reszortos: Most pedig munkára, e nyomisat bekeverni, a lejártszavosakat előre, HAJRÁ!
bár Gordon gyönyörűen orált, hogy nem szabad majd még egyszer valami ELLEN szavazni, de a biztos a biztos, a gyűlölet fönntartása, az beválósabb.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 14:20:23

@wásztákhurwáh:

Nyilvánvaló, hogy ha Koreában akarok dolgozni, akkor kell a koreai nyelv (kivéve ritka eseteket), de alapvetően nemzetközi nyelv csak egy van, s ez csak az angol. A spanyol és a francia sincs a kategóriájában.

Manapság Mo-n legalább alapszinten nem tudni angolul kb. olyan mint 500 éve nem tudni egy szót se latinul. Még a tanulatlan jobbágy is tudott pár mondatot latinul a templomi mise miatt. S aki végzett bármilyen alapfokú iskolát, az mindenképpen tanult latinul is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 14:23:33

@Zigomer Trubahin:

De ez se komplxitás vagy nehézség, hanem nyelvtípus.

Az emberi nyelvek besoroljatók 4 típusba. (Hozzáteszem: tiszta típus nincs, amikor azt mondom, hogy x nyelv valamelyik típusba tartozik, az azt jelenti, többnyire oda tartozik.)

S minden típus "nehéz". A különbség legfeljebb ott van, hogy a nehézség más és más helyen jelentkezik. De még ez a nehézség is szubjektív, X-nek könnyű esetleg ami Y-nak nehéz.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.09. 14:25:50

@Zigomer Trubahin:

"Vannak egyébként objektív felmérések is a nyelvek tanulhatóságára (pl. angol anyanyelvű tanulók mennyi idő alatt képesek adott szinten elsajátítani a nyelvet)"

Mindig azonban ez X nyelv szempontjából. Az amerikai Külügy listáján pl. 5 nehézségi csoport van és a magyar a 4.-ben van. Természetesen angol anyanyelvű diplomás amerikai nyelvtanuló szempontjából!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.09. 14:54:24

@Zigomer Trubahin: Na jó, én most olyan nyelvekről beszéltem, melyeket viszonylag sokan beszélnek (ebből azért kimarad a baszk, a kínai nyelvek pedig szintén nem nyelvtani bonyolultságukról híresek). A tanulási időre értettem a nehézséget, ill. "összetettséget". Nyilván nincs ilyen objktív lista, csak általánosítások, mindenesetre lényeg a lényeg: a magyar egyértelműen az egyik "legnehezebb" nyelv a világon, bármilyen objektivitásra törő mérce szerint, HR érvelése egy blődség ilyen szempontból.
@wásztákhurwáh:

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.09. 14:59:46

Ha HR el is akar érni valamit, és a Fidesznek úgy benne van a keze a médiában mint a rendszerváltás óta senkinek soha, határozzák el, hogy a küföldi filmeknek legalább 50%-a menjen feliratosan a tévében.

Egy kicseszett "Kobra Misszió IV." vagy "Szeleburdi Románcok" csak nem válik érthetetlené, ha magyar felirattal, angolul (?) megy.

kerceruca 2012.11.09. 15:24:36

@wásztákhurwáh:
Én is beszélek mindkét nyelven, de a némettel sosem tudtam igazán megbarátkozni. Igaz használnom sem kellett soha, mert a magánéletemben (nyaralás, külföldi barátok stb), és a munkám során is az angol ami elvárt volt, és amit tudtam is használni. A németet akkor használom kb. ha turistát kell útba igazítani itthon, de azért kár volt 6 évig tanulni...

A férjem 5 éve dolgozik német cégnél, de sosem volt elvárás a német, eleve úgy vették fel. Az itthoni főnöke perfekt német, de ezt max a külföldi vacsi alatt használja, mikor az üzletfelekkel enni mennek, amúgy angolul tárgyalnak.

Nem vagyok a német tanulása ellen, sőt...minél több nyelven beszél valaki, annál jobban tud érvényesülni.
De bárhova mész a világon, az angollal elboldogulsz, a némettel meg hülyének néznek...

Még Afrikában is angolt, vagy franciát tanítgatnak a gyerekeknek, nálunk meg ez a hülye cirkusz van...

kerceruca 2012.11.09. 15:31:17

Bocs, még valami: az EU hivatalos nyelve is az angol (persze, jó ha tudsz németül és a franciául is)...és ha nem kezded el időben tanulni, nem tudsz olyan helyre se elmenni dolgozni, ami ezzel kapcsolatos (pályázatírás, pályázatértékelés, jogszabályok, szakértői anyagok stb), mert az összes levelezés, tárgyalások angolul mennek, pedig ugye elég kevés a hivatalosan angol nyelvű tagállam...

m.o.p. 2012.11.09. 15:33:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Szakmunkásoknál és egyéb középfokú végzettséggel bírók boldogulásánál kifejezetten előnyös lenne a kötelező német (jelenleg komoly probléma a 20-as 30-as korosztálynál, hogy szénné erőltették az angolt, emiatt gyakorlatilag versenyhátrányban vannak az idősebbekkel szemben, akik jelentős részben németet tanultak) Aki meg ugye magasan kvalifikált szakmunkás (aka. diploma) náluk meg alap, hogy két nyelven beszélnek.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.09. 15:36:35

Hát moja daragaja padruga, le vagy maradva egy prospektussal.

Időközben Róza rájött, hogy baromságot akar csinálni, és vissza is vonta.
(Pontosabban azt mondta, hogy az csak egy munkapéldány volt, ami kiszivárgott.)

"Az idegen nyelveket tanító tanárok szerint semmi alapja nincs annak a kijelentésnek, miszerint a német után könnyebb lenne más nyelveket tanulni"
Akkor ezeknek az idegen nyelveket tanító tanároknak fenntartásokkal hidd el legközelebb azt is, amit kérdeznek.

Ugyanis más nyelveket nem könnyebb tanulni a német után, de az angol pl. pont igen, mert nagyon hasonló a nyelvtana, csak egy csomó mindent, amit a német használ, az angol MÁR nem. Pár évszázada még használta, csak kikopott.

Tehát a barmság nem EZÉRT baromság, hanem azért, mert minek másik nyelvet tanulni, ha az ember jól beszél angolul...
(Persze aki szeretne, miért ne tegye, akár ezret is, mert minden nyelvnek megvan a maga szépsége, de az életben - és nyugaton - boldoguláshoz egyébként teljesen fölösleges.)

Ráadásul minden első idegen nyelv után könnyebb megtanulni egy másodikat, mert már hozzászokik az ember egy csomó számára addig idegen megoldáshoz, ami más nyelvekben megvan (pl. a magyartól nagyon eltérő birtokos szerkezetek).

Az pedig tényleg igaz, hogy aki angolul tud, azok többsége elveszti a motivációját más nyelvek tanulására (illetve nem elveszti, hanem meg sem szerzi), mert rájön, hogy semmi értelme.

Szóval részigazságok vannak Rozikáék érveiben, de a tény az, hogy a magyarok többsége életében 1 azaz egy nyelvet fog tanulni. Ha ez a német, akkor semmilyen nyelven nem fog tudni, pont azért, mert eleinte a német nehéz, és semmi egyéb motivációt nem ad azon kívül, hogy az iskolában számonkérik, ha az angol, akkor meg legalább angolul fog tudni valamennyire. Ahol plusz motiváció az, hogy az interneten minden angolul van, meg a legtöbb zene szintén (kivétel mondjuk a Rammstein, akik menők is, és németül is ordibálnak).

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.09. 15:49:55

@Gábor (Gee Halen):
Az észt egy igen könnyű nyelv (még nem finnugoroknak is. Nem tudom, honnan szeded a butaságaidat.)

@wásztákhurwáh:
Pedig a katalán sokkal közelebb van a franciához (és még közelebb a provanszálhoz), mint a spanyolhoz. Szóval te is butaságokat beszélsz.

@magyar-magyar szótár:
Te, melyik párt is akar most olyan kampányt indítani, amelyiknek mások hibáinak felsorolása a célja?
Segítek: F-fel kezdődik, és -sz a vége. És nem fasz - azok a tagjai és támogatói.

@kerceruca:
Az EU hivatalos nyelve az összes EU-állam hivatalos nyelve. Csak azért nem 27 nyelv, mert mondjuk németül több tagországban is beszélnek.
Ezek közül a nyelvek közül csak 1 az angol. Hivatalosan pont egyenrangú a többivel.

És sem a levelezés, sem a tárgyalások nem angolul mennek, mindenki a saját anyanyelvén beszél/ír, és lefordítják a tolmácsok meg fordítók.
Azért ezt jobb, ha tudod.
Nem egy ismerősöm dolgozik kint ilyen munkakörben.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.09. 15:50:56

@m.o.p.:
Csak marhaságokat tudsz írni, vagy valami értelmeset is?

Void Bunkoid 2012.11.09. 15:53:22

@Gábor (Gee Halen): ezzel a kijelentéssel mindig csak egy bajom van, mégpedig az, hogy a filmek eredeti nyelven vagy felirattal való vetítésének nem vagyok az ellensége - ha ez MOZIBAN történik.

A tévé más tészta, tévét, főleg kereskedelmi tévét elsősorban azok az emberek (sőt, nem kell egyből "rasszistának" nevezni, mert "leagyatlanozom a tévénézőket") néznek, akik nem beszélnek idegen nyelven - nem biztos ám, hogy azért, mert buták, vagy igénytelenek, hanem mondjuk egész egyszerűen csak idősek, vagy soha az életben nem volt szükségük idegennyelvtudásra (bizony, nem mindenki dolgozik ám nemzetközi multicégnél Magyarországon).

Na, ezen embereket - vegyük példának az én idősödő szüleimet, akik szintén nem beszélnek külföldiül, annak ellenére hogy soha nem buta semmirekellők voltak, csak éppen itthon, magyar cégeknek, kizárólag magyar nyelven dolgoztak, így nem érezték szükségét idegen nyelveken megtanulni - a feliratos filmek a tévében leginkább csak idegesítik, és még azt a maradék szórakozást is elb*sszák. Ők szeretnék, ha értik, hogy mit mond a filmben szereplő karakter, DE NEM ÚGY, hogy nem is látják, mert folyamatosan egy kib*szott karaokesort kell olvasni másfél-két órán keresztül.

Erre még csak ráerősít az idős emberek már nem biztos hogy pengeéles látása is, amivel méginkább érthetetlen hablaty zagyvalékká válik az amúgy lehet, hogy jó film.

Ez az, amit már sokszor mondtam:

1. a mozit mint szórakoztatási műfaj, akár tévében akár moziban, ne akarjátok "oktatóanyagként" felhasználni, ugyanis a filmnézők _zöme_ azért eredetileg nem azért akar egy filmet megnézni, hogy nyelvet tanuljon

2. legyetek szívesek ugyanígy kardoskodni a feliratosság mellett az orosz/francia/izraeli/szuahéli/thai nyelvű filmek esetén is - valahogy ez a "nézzetek filmet felirattal" vesszőparipa és kommenterei csak angol nyelvű filmeknél szokott előjönni...

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 15:57:28

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: baromarcú, attól még a spanyol könnyen tanulja, könnyebben, tanulja mind a katalánt, mind a franciát és az olaszt is mint a lengyelt
ostoba vagy és még reklámozod is
szánalmas kis pöcs

@kerceruca: az EU-nak rengeteg hivatalos nyelve van, minden tagállam hivatalos nyelve az EU-nak is hivatalos nyelve egyben
a munkanyelv az egészen más

mellesleg senki nem állította szerintem, hogy az angol nem a legfontosabb nyelv...

@Gábor (Gee Halen): nyitott kapukat döngetsz, szerintem az internet korában ilyen kéréssel előállni szimpla maradiság
a TV a 40+ korosztály szórakozása, egy fiatal többet néz letöltött, streamelt műsort, youtube-ot, mint TV-t
jobbára angolul, akár kínai felirattal is
tudom, egyetemisták körében sokat forgok, a legtöbbnek TV-je sincs, csak laptop, minden elérhető, amit akar, sőt még több is

m.o.p. 2012.11.09. 16:00:33

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: :D Kedves vagy! Világosíts hát fel, miért fontosabb az angol egy villanyszerelő szakmunkásnak, mint a német. Vagy miért okoz gondot egy továbbtanulni vágyónak, ha a középiskolától kezdi csak el az angolt második nyelvként. Jelenleg ugyanis, én csak a hátrányát látom annak, hogy az angol van túlsúlyban a némettel szemben.

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 16:02:44

@m.o.p.: igen, angol+német, ha már valaki kezdeni akar valamit

egyáltalán ki tanul egyetlen idegen nyelvet manapság?
szakiskolások?

Void Bunkoid 2012.11.09. 16:26:54

@wásztákhurwáh: ők az élettől tanulnak gettómagyarul - néha tömegközlekedés közben majd' felröhögök, amikor szakiskola jellegű intézménynél felszáll vagy 30-40 tanuló, esküszöm hogy sokszor a kötőszavakon-névelőkön, kívül az egészből egy büdös kukkot nem értek, pedig annyira még nem vagyok öreg - valamint a gimnazisták szlengjét is meg szoktam érteni, a szakiskolásokét nem.

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 16:40:50

@Void Bunkoid: na ez az, nekik eddig is kötelező volt vagy az angol vagy a német, aztán mégsem tanultak meg idegen nyelveket, sőt még a magyar is gondot okoz nekik, ezért nem is próbálkoznak vele

sajnos vidéken, a szülővárosomban van kereskedelmi-vendéglátóipari továbbá könnyűipari és még elektronikai meg egy sima ipari szakmunkásképző
van tapasztalatom velük, ótvar egy társaság, aki oda jár, náluk mindegy, milyen óra van, német, angol vagy matematika, akkor sem ragad meg semmi

a jobb gimnáziumokban meg még a gyerekek akarnak tanulni, újabb nyelveket megismerni (van több gimi a városomban, ahol két tannyelvű osztályok vannak, anyanyelvi tanárokkal (is)
ott érdekes nincs probléma a párhuzamos angol-német-spanyol-olasz-francia tanulással
mondjuk a végzett diákok jelentős része most külföldre megy...

az akaraterőn múlik az egész, nem Hoffmann Rózsa tervezgetésén

eddig is mindenkinek ott volt a lehetőség a nyelvtanulásra (angolra, németre minimum, de orosz, francia, spanyol, olasz is annyi van, mint a szemét)

kerceruca 2012.11.09. 17:37:34

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:
Én meg olyan helyen dolgozom, ahol napi szinten mennek a kollégák Brüsszelbe tárgyalni...
A nagy tárgyalásokon, ahol a fő fejesek ülnek (és akik nem nyelvzsenik), ott tényleg van tolmács, de ahol az igazi munka folyik, a kis munkacsoportokban, ott mire lefordítják, elmegy az idő, így egyszerűbb, ha mindenki angolul tárgyal...
A munkaanyagok angolul jönnek-mennek, az EU-s pályázatok dettó angolul jönnek...és ha nem érted, és nem tudsz olyat írni, ami jó is angolul, véged van...

kerceruca 2012.11.09. 17:41:45

Amúgy bocsánat a kissé ideges hangnemért...
Most volt a kisfiam ismertetője az egyik általános iskolában.
Képzeljétek el, hogy mindenütt komplett káosz van, ahogy megyünk iskolákat látogatni.
Az egyik helyen azt pedzegették, hogy lehet, hogy a nyelvóra HELYETT (heti 1db nyelvóra van a kicsiknek) berakják a másik baromságot, az erkölcs/hittant!!
Merthogy a kötelezővé vált 5 tesióra, meg a kötelező erkölcsbaromság miatt már így is napi 4-5 órájuk van az elsősöknek...
Szóval ez a szép új jövő, én meg összeszorult gyomorral várom a jövő őszt...

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.09. 18:08:56

@kerceruca: az erkölcstan és a heti 5 testnevelés ökörség, ez tény

az angol betiltása miatti hiszti indokolatlan, eddig is volt, ezután is lesz angol nyelv tanítás, ráadásul annyi nyelven taníthatod a gyerekedet, ahány nyelven akarod, nincs megtiltva

amúgy meg a posztban emlegetett tervezet vissza lett fújva

az, hogy az angol fontos, nem kétli senki

ha bajod van a gyerek iskolájával, vidd át máshova
esetleg Ausztriába, ahogy már sok ezren teszik, ott megtanul angolul és németül is
jobban jár

leviske 2012.11.10. 19:03:25

Tehát röviden, jelképesen szeretne a kormány mélyen benyalni a németeknek. Annyira nem is hülye ötlet, csak ha annyira sikeres lesz, mint az angol oktatás, akkor az egész kidobott pénz.
süti beállítások módosítása