Az esetek többségében a nyelvvizsgák az égvilágon semmire nem jók, csupán arra, hogy több pontot kapjunk a felvételin, később pedig átvehessük a diplomát. A munkaerő-piacon gyakorlatilag semmilyen értéke nincs. Ez egy tény, amin sok nyelvvizsgával rendelkező van felháborodva, talán jogosan, talán nem. Mindenesetre, amíg a nyelvvizsgagyárak ontják a papírt a nulla tudással rendelkezőknek is, csodálkozni semmiképpen nem lehet rajta.

Mindig is megvoltak azok a helyek, ahol könnyen meg lehetett szerezni a papírt, még akkor is, ha messze nem volt a delikvens azon a szinten, ami elvárható lett volna. Most épp a Corvinusról derült ki, hogy gyakorlatilag bárki szerezhetett magának nyelvvizsgát 300 ezer forintért. Az ügyben állítólag olyan tanárok is benne voltak, akik több évtizede a pályán vannak, és soha, semmilyen kifogás nem érte a munkájukat.

Az egy dolog, hogy egy nyelvvizsgaközpont könnyen adja a vágyott bizonyítványt némi pénzért cserébe. Nem szép dolog ez sem, de azért egy olyan nevű intézmény esetében, mint a Corvinus, jóval durvábbnak hat. El lehet képzelni, hogy amíg le nem buktak, hány hallgató kapott tökéletesen érdemtelenül diplomát ezekkel a kamu nyelvvizsgákkal, és ami még rosszabb, hányan fogják beírni az önéletrajzukba, hogy nyelvvizsgával rendelkeznek, miközben jó páran egy normális mondatot nem tudnak összerakni az adott nyelven.

Ez természetesen megint azokkal szemben kiszúrás, akik voltak olyan „hülyék”, és tényleg vették a fáradságot arra, hogy normálisan megtanuljanak egy – vagy több – nyelvet. Ugyanis annyira elszaporodtak az ehhez hasonló módszerek, annyi a megvett nyelvvizsga, ami mögött nulla tudás van, hogy már szinte semmit nem ér, ha valaki frissdiplomásként odaírja az önéletrajzába, hogy rendelkezik ilyen papírral.

Persze, a cégek megtehetik, és meg is teszik, hogy nem a nyelvvizsgák számát nézik, hanem az állásinterjún tesztelik a jelöltet. De akkor tulajdonképpen minek is nyelvvizsgázott? Azért, hogy könnyebben bejusson a felsőoktatásba? Vagy, hogy megkaphassa a diplomáját államvizsga után? Elvileg azért szerezzük meg ezt a bizonyítványt, hogy igazolja a nyelvtudásunkat, gyakorlatilag azonban az előbb említetteken kívül semmilyen haszna nincs. Miután a diploma is megvan, már csak kidobott pénz. És nem kevés.

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr214833032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koperative 2012.10.14. 21:38:37

Szerintem ideje lenne helyesbíteni a cikken, mert kiderült, hogy a Corvinusnak semmi köze nincs a pénzért gazdát cserélő bizonyítványokhoz, csupán a helyet biztosította a vizsgákhoz.

micsoda? 2012.10.14. 22:59:06

Érdekes, a hírben érintettek sem kapkodják el a helyesbítést.

aFx 2012.10.14. 23:58:32

jó hát én is ténylegesen beszélek négy nyelven (három felső + anyanyelv), bár ebből a német kopik ki nem használat miatt... a beszélek azt is jelenti, hogy mind a négy nyelven csináltam felsőoktatásban kreditet.

cserébe Magyarországon van egy felsőm meg egy közepem, Svédországban egy felsőm (meg egy anyanyelvi felsőm és egy gimnáziumi anyanyelvinek megfeleltethető tudásom). svéd, magyar, angol napi használatban.

nade, amikor itt felvételiztem felsőoktatásba, kellett volna az angol nyelvvizsga, mert az EUROt nem fogadták el.

ötlet: Goethe, Cambridge, Allince Francais maradjon, eu nem elfogadottak nem. akkreditációk miatt trükközés se lehetne, sem nulla tudásra adott nyelvvizsgák.

egyébként meg középfokú tényleg semmire nem elég, tudás valahol a felsőfokú után kezdődik.

Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2012.10.15. 00:13:23

Örüljünk a kötelező nyelvvizsga rendszerének, legalább valami rendszerszerűen motiválja a gyerekek, fiatalok erre kevésbé fogékony részét a nyelvtanulásra. Teljesen mindegy, hogy mit ér, mit nem ér ez papírként.

A nyelvtanulás hazánkban egy túlmisztifikált, megtanulhatatlan boszorkányságként van proklamálvá. A fiatalok teljesen megosztottak, vagy kiválóan (értsd: olvasás szinten) megy nekik legalább egy nyelv, vagy egyáltalán nem tudnak egy idegen nyelven sem beszélni. Az idősebb korosztály közben önmagáról lemondva, a "túlkorosságra" hivatkozva mentegetőzik.

A hátamon feláll a szőr a "csak a papír meglegyen" kifejezéstől.

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2012.10.15. 00:18:24

gondolom az állami melóhelyeken lehet elhelyezkedni nyelvvizsgával+nulla nyelvtudással

mást nem tudok elképzelni

hajrá magyar állami dolgozó értelmiség! :)

dzsugasvili 2012.10.15. 00:37:14

Jaj, de szeretem, amikor az ilyen - vélhetőleg fővárosi - úrifiúk(lányok?), akiket valószínűleg óvodától nyolc nyelven tanítottak, külföldre hurcibálták őket évente sokszor, talán iskolába is ott jártak, de ma már majdnem biztosan vagy idegen nyelvet használó cégnél, esetleg külföldön dolgoznak, beokádják az éterbe, hogy minek nyelvvizsgázik valaki, mikor az már semmit nem ér. Mert hogy így nem foglalkoznak vele a cégeknél, meg úgy biztos pénzért veszi az illető. Meg hogy a "középfok semmire nem elég", és hogy a tudás "valahol a felsőfokú után kezdődik". Gratulálok, koma, jól megmondtad Svédországból.

Azt nem fogom fel, hogy minek kell megszólalni ilyen ügyekben? Ha neked nincs nyelvvizsgád, és így jó neked, akkor nincs gond, nem kell írni. Ha meg van, akkor megint nincs értelme. De ez, hogy így értelmetlenül lefosunk egy csomó embert, hogy biztos csalnak, nem is tanulnak nyelvet, megveszik a nyelvvizsgájukat, és akkor minek az egész, ez pofátlanság.

Én és akiket én ismerek, tanultunk különórán, iskolában, stb., utána vagy meglett a nyelvvizsga, vagy nem. De venni azt nem jutott eszébe senkinek. Hogy mit érek vele, az más kérdés, de ilyen kis okoskodó takony beosztásokra nagyon nincsen szükség.

telepi vagány (törölt) 2012.10.15. 00:42:47

@aFx: a középfok pont arra jó, ami a B2 szint leírásában szerepel
tudsz kommunikálni, de vagy profi benne

csomó helyre elég bizony a magyar középfoknak megfelelő nyelvtudás, ismerek légiutas kísérőket, akik középfokon tolják, nem is kell nekik több

pincéreket, akik középfok körül nyomják, de csak azt a korlátozott szókincset, nem is kell nekik több

ápolókat, akik középfok körül is elboldogulnak nyugaton

szakmunkásokat, akik alapfokon sem beszélnek, mégis többet keresnek külföldön, mint itthon sokan

nem lehet rögtön mindenkit felsőfokra zavarni
amúgy egyes nyelvekből a közép és a felsőfok között eltérő a lépcsőfok, amit meg kell lépni a továbblépéshez
pl. én angolból tapasztaltam, hogy alig kellett megerőltetni magamat egy jó felsőfokhoz
magamtól tanultam meg

a nyelvtudás fontos, de vannak szintjei, ezt mérni kell, mint mindent, az viszont, hogy erre a magyar nyelvvizsga rendszer a legmegfelelőbb, erősen kétlem

a kötelező felsőoktatási nyelvvizsga egy baromság, megy a könnyű, kamu nyelvvizsgák akkreditálása, kiskapuk
közben a nyelviskolák, intézmények nagyot kaszálnak

a piacnak kell kikövetelnie a tudást, ahogy mindenütt a világon

a nyelvvizsgára tanulás is egy jó motiváció a gyerekeknek, meg kell ugrani egy szintet, de sajnos a 90%-uk a szint megugrása után leépül az adott nyelvből, mert a motiváció a cél elérésével meg is szűnik

szerintem már nem olyan rossz a helyzet, mint 10-15 éve, amikor még alig beszéltek a fiatalok nyelveket
ma már sokat ismerek, akik két-három nyelvből tényleg felsőfokon vannak
az más kérdés, hogy ezek egy része a nyelveken kívül semmihez nem ért, mert olyan a diplomája (társadalomtudomány, közgáz, nyelvszakos, nem pedig mérnöki, orvos, természettudományos)
így velük a napi szappanoperáról vagy hétköznapi témákról el lehet csevegni franciául, angolul, németül, de értelmes munkát nem fognak kapni... marad a call center rabszolgaság

telepi vagány (törölt) 2012.10.15. 00:56:47

@aFx: az ötleted hatalmas ostobaságról árulkodik
szerinted a Goethe és a Cambridge rendben van, de ugyanakkor ezeknek is van középfokú, sőt alacsonyabb tudást tanúsító fokozatuk
akkor most ezek is szarok, mert azt állítod, hogy a tudás felsőfok felett kezdődik? akkor minek van Mittelstufe a Goethe-nél?
amúgy egy gimis osztálytársam a Goethe nyelvvizsgájánál is tudott csalni a honosítással
Mittelstufe mellé akkor kellett egy kétnyelvű fordítás, így ismerték el honosítottnak a 90-es években, de ő csak a honosítási részt csinálta az Oberstufe szinten, így papíron kibulizták neki a felsőfokú magyar nyelvvizsgát
Mondanom sem kell, én jobb voltam nála akkor németből.. ezért baszta a csőrömet az ügyeskedése :)

A tudás felsőfok felett kezdődik - ez hatalmas ostobaság
a középfok is tudás, pont középfokú tudás, de középfokú nyelvvizsgával rendelkezők közt is hatalmas különbségek vannak ám, egyik éppen átcsúszik, másik meg 98%-osan vágja a témát
de ez orvosi egyetemtől kezdve a fordítókig minden szakterületen megvan: a megfelelt az jelenthet egy elégséges és egy tökéletes teljesítményt is

van aki leteszi a diploma miatt, majd nemzetközi környezetben dolgozva, vagy önszorgalomból, érdeklődésből feljön profi szintre, de soha életében nem megy már el felsőfokúra, mert minek...

ismerek ezzel szemben olyat, aki már 17 évesen középfokút letette, majd egyetem alatt felsőfokút, majd rábutult egyetem hátralévő részében, ma már felirat nélkül nem is tud filmet nézni

mérni kell, mert mindent mérünk... farkat, lóerőt, nyelvtudást
csak az élet ezer területén ezerféle szókinccsel és tudásszinttel lehet boldogulni, amit a nyelvvizsgák nem mérnek

telepi vagány (törölt) 2012.10.15. 01:01:08

Azzal egyetértek, hogy a nyelvvizsga ne legyen plusz pont egy felsőoktatási felvételinél, hanem mondjuk alap követelmény.
De így is azok fognak jól járni, akik burzsuj családból jönnek, orrba szájba külön órák, külföldi csereprogramok stb. sok-sok pénzért.

A nyelvtudás ér valamit, a nyelvvizsga meg néha valósan igazol nyelvtudás szintet, néha nem...
ha meg akarnák szüntetni a sok vizsgaközpontot, az komoly érdekeket sértene, megindulna az ellen lobbi.

rcfan 2012.10.15. 01:06:21

Aki nem csak nyelvvizsgával rendelkezik, hanem beszéli is az idegen nyelvet, az bizony előnyhöz jut. Például ha csak azt nézzük, hogy nem záratja be magát 100%-ig ebbe a megjósolhatatlan jövőjű országba.

A többi csak lobogtassa bátran a papírt. Valódi nyelvismeret nélkül nem ér semmit az életben vele.

ubu1 2012.10.15. 01:54:55

Mi csak nyelvvizsgával veszünk fel embert dolgozni és nem teszteljük a tudását az állásinterjún. Elhisszük. Aztán egy szép napon kap a már ott dolgozó egy repülőjegyet a kezébe, hogy másnap vagy egy hét múlva a saját szakterületéről előadást kell külföldön tartania. Ekkor minden kiderül. A saját érdeke, hogy igazat mondjon.

Hack.Elek 2012.10.15. 02:06:42

A magyar általános- és középiskolai oktatási rendszer nagyja a nyelv megtanítására valójában nagyrészt alkalmatlan tanárokkal, teljesen rossz módszerekkel utáltatja meg a gyerekek többségével a nyelvtanulást. Ennek szerintem az az oka, hogy az egyetlen KPI az ostoba "rigó utcai" (rendszerű) nyelvvizsga teljesítése, ami olyan szinten van eltávolodva a valódi nyelvismerettől, hogy az egyszerűen rettenetes.

Az álláspiacon pedig éppen ezért nulla az értéke: mert nem nagyon korrelál a nyelvismerettel. Viszont az első interjún nagyon hamar ki tudom deríteni, hogy a leendő kollégám beszél-e angolul vagy nem, előre megkérdezni csak azok miatt van értelme, akik nem is hiszik azt, hogy ismerik a nyelvet, így nem raboljuk egymás idejét.

A nyelvismeret minimum ott kezdődik (és ebben mélyen igaza van aFx-nek, bár nem szó szerint ezt mondta), hogy legalább nagyrészt megérti az ember, miket mondanak például egy filmben. Nem a BBC-n/CNN-en (bár az is valami), és főleg nem a tanár az órán. Tapasztalataim szerint még "felsőfokú" magyar állami nyelvvizsga papírral sem egyértelmű, hogy valaki képes megérteni egy filmet, vagy egy skót kollégát telefonon. Az, hogy a gondolatait képes legyen összeszedetten, tömören, érthetően, öööö nélkül előadni, Magyarországon szinte elérhetetlen a nem nyelvszakosok között (pedig egy olyan cégnél, ahol külföldiekkel kell együtt dolgozni, esetleg érdeket érvényesíteni, ez alapvető fontosságú).

ANTI-SQUIRREL 2012.10.15. 02:06:48

Hmm. Hogy mennyit er?
30 perc nezelodes utan lehet tudni hogy mennyit er. A cegek ahol szukseg van a nyelvvizsgara (Pl.: IT)ugy hirdetnek hogy papir nem de tudas az kell!
A diplomakkal kapcsolatban is ez van.
Nagyon sok cegnel az IT-ban olyan szintu felveteli interjuk vannak, hogy mar-mar feler egy kisebb fajta vizsgaval. Ha tetszik, ha nem ez van. Ma mar senkit nem lehet megetetni, hogy na de nekem van egy kazal ilyen meg olyan papirom ==>> szoval en ezt biztosan tudom. Tegyel le tudast az asztalra, fejbol ott es azonnal...

ANTI-SQUIRREL 2012.10.15. 02:17:48

@Hack.Elek:
"hogy valaki képes megérteni egy filmet, vagy egy skót kollégát telefonon"

Ez a Skot dolog a legmelegebb az egyszer tuti! Amikor a kwick-fitt cegnel volt biztositasom a telefonos ugyintezesnel kellett rajonnom, hogy biza ez a ceg eszakon van Glasgow kornyeken. Borzalmas, nagyon kellett figyelni hogy tulajdonkeppen mirol is beszelunk. Persze az evek folyaman ha tobbet hallod, akkor az sokat segit mert hozzaszoksz. Ha elsore kellene megerteni ugy hogy meg nem volt hozza szerencsed, akkor felsofokkal is nehezen megy az egyszer biztos. TV/Radio ami segit ebben, meg a beszelgetes. (szerintem)

aFx 2012.10.15. 02:42:28

@telepi vagány: a Goethe Oberstufe C2, a Mittelstufe pedig C1. tehát a Goethe Mittel magyar felsőnek felel meg, innentől természetesen felsőnek honosították. a Certifikat a B2. egy egész évnyi végzős gimnazistából olyan tizes nagyságrend szokott eljutni Goethe Oberstufeig, jellemzően kéttannyelvűbe járt diákok közül (legalábbis 2000 körül ilyeneket hallottam). a C2 tényleg kemény, jellemzően élettapasztalat és anyanyelvi környezet kell hozzá.

középfok pedig tényleg B2 szint. angol spec eset, ott tényleg elég, de németek egy újságcikket nem tudnak műveltetés, előidejűség, véleménynyilvánítás és többszörösen összetett körmondatok nélkül megírni.

aFx 2012.10.15. 03:01:58

@Hack.Elek: akkor mégis érthető voltam:).

erről van szó. megérteni, megértetni. használni. és tudni annyira, hogy az ember az elvégzendő feladatra tudjon koncentrálni ahelyett, hogy akkor ez most hogy is van az adott nyelven?

valamint minél jobban tud az ember egy nyelvet, annál kisebb erőfeszítésbe kerül használni, szellemi munkánál meg meglátszhat a teljesítményen is, ha túl sok energia megy el a nyelvre.

2012.10.15. 05:53:22

ahhoz, h valaki ne otthon savanyodjon meg es helyi sparban toltse a polcokat, elengedhetetlen legalabb az angol mint vilagnyelv folyekony ismerete...

ha azonban valaki karrier, multiceg, kulfold haromszogben gondolkodik, kapasbol jon melle a kotelezo nemet, olasz, holland, egy eszaki nyelv szinten folyekony ismerete

aki svajcban gondolkodik, mert ugy gondolja, h szeretne egy ilyen kiraly helyen elni, akkor az angol melle a nemet/francia/ olasz triobol valasszon kettot kedvere :)

a kulonbozo idegennyelvek ismerete szelesiti a latokort es olyan kulturalis gazdagsagot ad, amit penzben aligha lehet kifejezni! :)

bontottcsirke 2012.10.15. 06:17:36

@Hack.Elek:

"A magyar általános- és középiskolai oktatási rendszer nagyja a nyelv megtanítására valójában nagyrészt alkalmatlan tanárokkal, teljesen rossz módszerekkel "....

az arra teljesen alkalmatlan gyereknek....

KenSentMe 2012.10.15. 07:14:43

A nyelvvizsgának annyi értelme van, hogy ha jelentkezel valahová, ahol kell a nyelv (pl. felsőoktatási intézménybe, akár külföldre is, vagy pl. Ausztráliába akarsz vízumot), akkor oda egyfajta alkalmassági teszt, hogy meg kell felelned egy X intézmény Y órás vizsgáján. Ezeket a teszteket jellemzően akkor kell letenni, mikor jelentkezel, mert mondjuk 1-2 évnél nem régebbi bizonyítványt kérnek (ÖSD, IELTS, TOEFL tipikusan ilyenek).

Az a magyar rendszer, hogy szerzel egy papírt (mondjuk egy retkes középfokú nyelvvizsgát), és akkor életed végéig azt hirdeted, hogy te "közel anyanyelvi szinten beszéled a nyelvet", mert van mit lobogtatnod (mikor mondjuk soha nem is gyakorolsz és felejted el a keveset is, amit tudtál), az valami marha szánalmas.

Diploma megszerzéséhez is bevezetném, hogy 1 évnél nem régebbi papír kell, és akkor nem születnének ilyen posztok, hogy mi értelme a nyelvvizsgának, mert mindenki érezné, hogy az volna az értelme, hogy mondjuk a diploma átvételekor a jelölt a képességeit egy bizottság előtt is tudja bizonyítani (és nem az, hogy legyen papírja, amivel kitörölheti a seggét).

veracity 2012.10.15. 08:09:13

@telepi vagány: Ó, pedig dehogynem!

Az én fiam vizsgázott (sikeresen) angol és német C2 fokon. A Műszaki egyetemen végezte a Bsc-t. Ma egy német egyetemen tanul, Msc-t fog majd szerezni. Volt évfolyamtársai közül 4-ről tud, akik szintén Németországban másztereznek. Ők is C2-es vizsgák után.

Ne nevettesd már ki magad, hogy a műszaki egyetemi diákok nem tudnak nyelveket! Miféle call centerezésről beszélsz?

Az a villamosmérnök, aki német egyetemen (előadások fele angolul, fele németül) szerzi a végzettséget adó papírt, az megy majd call centerezni?

Ja, hogy hülyeség a nyelvvizsga, senki se érdekel? A német egyetemeket bizony érdekli már a felvételinél is. Később meg ha csak bambulni tudsz az előadásokon, mert süket a füled a szövegre, akkor majd megveszed a diplomádat jó pénzen a müncheni műszaki egyetem valamelyik korrupt professzorától, igen, ezt képzelitek?

Környezettudatos 2012.10.15. 08:21:22

@dzsugasvili: Nagyon sok embernek meg eszébe jutott venni. Na, ez róluk szól és nem rólad. Ha nem rólad szól minek írsz? Ha meg rólad, akkor hallgass és lapíts. Tudod: Ha nem a te inged, ne öltözködj vadul.

roqfort 2012.10.15. 08:24:28

Szerintem nem "hülye" az, aki megméretteti magát egy nyelvvizsgán (ezt a felvezető blog miatt írom). Nem baj, ha van egy objektív mérce a tudásunkról. És ez a csalók ellenére is így van.
Az igaz, hogy a papír nulla tudással csak a közalkalmazott szférában ér pénzt, az iskola után. A magánszférát pedig nem érdekli a papír, csak a tudás. Tehát a dolgok lényegét tekintve a papír csak az adott pillanatban létező tudás objektv mérésére alkalmas, később semmit nem ér. De ez igaz minden tanult dologra és azok vizsgáira. Az iskola után, gyakorlat nélkül, mindent elfelejtünk. A varrást, villanyszerelést és a híd tervezést is. A gond inkább az, hogy ebben az országban nincs lehetőség a nyelvtudás megtartására. Megtanulni egy nyelvet rengeteg idő, szorgalom és pénz, aztán a legtöbb esetben még a tudás szinten tartás is probléma, kivéve akik olyan multinál, olyan pozícióban dolgoznak. Több nyelvtudásnál pedig a probléma hatványozottan igaz. Ugyanakkor az idegen nyelvtudás olyan dolog, amit még nem tökéletes szinten is érdemes művelni.

romaniarulez! 2012.10.15. 08:39:40

A nyelvvizsgákért ma Magyarországon a közigazgatásban fizetnek. A közigazgatásban pedig talán 20%-kal dolgoznak kevesebben, mint a versenyszférában, tehát majdnem a dolgozók fele ide tartozik.Itt pedig igenis számít a nyelvvizsga, fizetnek érte, nem is olyan rosszul. (De csak angol-német-francia trióért.) Az ezen háborgóknak pedig üzenem, hogy nem kell aggódni, annyira kevés nyelvvizsgával rendelkező köztisztviselő van, hogy biztosan nem ez a tétel rengeti meg az államkasszát... Valószínűleg ez, és a motiváció az indokai annak, hogy még mindig fizetnek érte, attól függetlenül, hogy kell-e ténylegesen használni a nyelvet, avagy sem. Van, ahol nyelvoktatást is finanszíroz a közig szerv, ami szintén jó, hiszen talán hosszú távon javul a közszolgák nyelvtudása, és akkor talán kevesebb ilyen ügy lesz: index.hu/gazdasag/magyar/2012/09/05/nehezen_tanul_nyelveket_az_adohatosag/#

Vizsgát mindig is lehetett pénzért venni, legyen az számvitel 3, ókór szigorlat vagy anatómia, és az angol felső sem kivétel. És ez tetszik vagy sem, mindig is így lesz. Ami tényleg probléma, hogy ma nyelvvizsga nélkül nem kap diplomát a hallgató, ez pedig arra kényszerít tízezreket, hogy mindenféle nyelviskolákban költsék a pénzüket egy olyan tudásért, ami semmi másra nem jó, csak max. a vizsga letételére, tényleges tudást nem garantál. Tudomásul kell venni, hogy a nyelvtanulás nem mindenkinek megy, és azt is, hogy nem mindenkinek van rá szüksége. A vizsgakényszer csak a nyelviskoláknak jó, senki másnak. A munkaerőpiacon teljesen ok, hogy a cég az interjún idegen nyelven is hallani akarja a jelöltet, hiszen olyan embert keres, aki megfelel az elvárásainak.
De annak sincs semmi értelme, hogy manapság már szinte fénymásolói állást nem hirdetnek meg "társalgási szintű angol nyelvtudás" nélkül...

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2012.10.15. 09:09:22

Nem azért, de akinek van 300 ezer forintja kamu nyelvvizsgára, annak az élet egyéb területein sem lesz sok baja...
Másrészt az életrajzban a "nyelvtudás" részt üresen hagyni elég kellemetlen, azt beírni, hogy "értem ám a Snoop Doggot a filmben" talán még kellemetlenebb, még ha egyébként jelzi a nyelvtudás bizonyos szintjét (:
Egyébként azzal nem tudok maradéktalanul egyetérteni, hogy aki megérti a filmeket, az lesz a megfelelő ember egy nyelvtudást igénylő pozícióba. Ha pl. komoly szakmai szókincsre van szükség adott állás betöltéséhez, oda Snoop Dogg nem lesz elég. Ha valaki fordítani szeretne, ott az idegen nyelv ismerete mellett legalább ugyanolyan fontos a megfelelő anyanyelvi tudás. De az egyszeri recepciós sem tesztelheti a kuncsaft türelmét azzal, hogy Eddie Murphy stílusában válaszol a kérdésekre.
A nyelvtudás mértéke és megfelelősége helyben fog eldőlni, a nyelvvizsga-papír pedig arra való, hogy a jelentkezőt "belövi" valahová, hogy a munkáltató még az interjú előtt rendelkezzen némi fgalmakkal arról, kivel is áll szemben. A nyelvvizsgát éppen ezért kéne sokkal komolyabban venni (nem csak a nyelvet tanulóknak, hanem a nyelvvizsgáztatóknak is)

keptelen kepkeret 2012.10.15. 09:13:32

@Hack.Elek: Haaaaat en soha nem voltam nyelvszakos, megs folyekonyan, felsofokon "oooooo" nelkul beszelek.

Szerintem ez nem nyelvaszak kerdese, valakinek van erzeke az adott nyelvhez-vagy nincs. Papirom sosem volt rola,leven angliaban ilyesmit nem kernek, de ezen a neylven targyalok, kommunikalok napi szinten, gond nelkul.

Fogalmam sincs milyen lehet egy nyelvizsga, de ha el kell magyarazni h ezt a szot miert itt es itt hasznalod, akkor eselyem nem lenne megcsinalni, mert en csak helyesen hasznalom, de par kiveteltol eltekintve nem tudnam elmagyarazni h "miert".

Szerintem egy eros kozepfokkal el lehet navigalni,foleg Budapesten. Angliaban nem tudom, en sosem alkalmaztam kozepfokon beszeloket leven nalunk kitetel az, h felsofokon beszeljen az illeto-persze csak ha nem angol, de altalaban az:-)

Az interjuk angolul folynak es a cegen beluli kommunikacio is angolul tortenik ergo senki nem tud csalni.

Persze az h valaki angol, nem jelenti azt h jol beszeli a nyelvet, elkepeszto mennyisegu pronyo el itt (is) akik szlengekben beszelnek es hasznaljak azt a szot, h "innit".

Ezzel a vilagbol ki lehet kergetni:-))

Apunak es a tesomnak kozepfokuja van, mindketto ket diplomas,de a tenyleges nyelvtudasuk szerintem max alapfok.Ok tenyleg keptelenek "ooooo-zes" nelkul beszelni.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2012.10.15. 09:24:54

@keptelen kepkeret: Az innit nem feltétlenül szleng, egész országrészek köznapi beszélt nyelvének része, max. akkor tekinthető "helytelennek", ha a királynő használja (: Briteknél sokkal több nyelvjárás és dialektus van, mint nálunk, komoly és szinte mindenki által űzött sport kitalálni három-négy szó alapján, honnan származik a beszélő.

Elijah_Baley 2012.10.15. 09:27:31

monnyuk az autóvezetéshez is papírt kérnek a sünök, oszt a gyakorlatban inkább az számít, tucc-e vezetni
:)

karosszékely 2012.10.15. 09:34:29

@veracity: Lehet, hogy a fiad két nyelven tud beszélni felsőfokon, de hogy te nem tudsz olvasni, az biztos.

Ann1294 2012.10.15. 09:42:28

A tapasztalatom: amikor azt mondtam beszelek angolul a leendo nemet fonokomet beultette a HR-es a terembe es mondta, hogy akkor kezdjuk az allasinterjut es ha minden OK a bertargyalast. Ha nem tudom megcsinalni akkor viszlat, mert a fonokkel az angol a kommunikacio nyelve.
Igaza volt, a leveleim 80%-a, telefonok, megbeszelesek... mind angolul ment. Pedig magyar ceg, Magyarorszag, mernoki munka.

Aztan rajottem miert ne csinalnam 100%-ban angolul ugy 5-6-szoros berert. :)

Ann1294 2012.10.15. 09:45:02

Ja, papirom csak alapfok a diplomahoz. Hajtottam a kozepfokot de mire megtanultam ugy dontottem mar nem is erdekel... vagy tudom, vagy nem. Nem a papir szamit.

veracity 2012.10.15. 10:27:49

@karosszékely: Miért, nem a műszakiakat nézte le az illető?

veracity 2012.10.15. 10:30:13

@karosszékely: Na jó, visszaolvasva, kicsit igazad van.

keptelen kepkeret 2012.10.15. 10:41:11

@Hack.Elek: Haaaaat en soha nem voltam nyelvszakos, megs folyekonyan, felsofokon "oooooo" nelkul beszelek.

Szerintem ez nem nyelvaszak kerdese, valakinek van erzeke az adott nyelvhez-vagy nincs. Papirom sosem volt rola,leven angliaban ilyesmit nem kernek, de ezen a neylven targyalok, kommunikalok napi szinten, gond nelkul.

Fogalmam sincs milyen lehet egy nyelvizsga, de ha el kell magyarazni h ezt a szot miert itt es itt hasznalod, akkor eselyem nem lenne megcsinalni, mert en csak helyesen hasznalom, de par kiveteltol eltekintve nem tudnam elmagyarazni h "miert".

Szerintem egy eros kozepfokkal el lehet navigalni,foleg Budapesten. Angliaban nem tudom, en sosem alkalmaztam kozepfokon beszeloket leven nalunk kitetel az, h felsofokon beszeljen az illeto-persze csak ha nem angol, de altalaban az:-)

Az interjuk angolul folynak es a cegen beluli kommunikacio is angolul tortenik ergo senki nem tud csalni.

Persze az h valaki angol, nem jelenti azt h jol beszeli a nyelvet, elkepeszto mennyisegu pronyo el itt (is) akik szlengekben beszelnek es hasznaljak azt a szot, h "innit".

Ezzel a vilagbol ki lehet kergetni:-))

Apunak es a tesomnak kozepfokuja van, mindketto ket diplomas,de a tenyleges nyelvtudasuk szerintem max alapfok.Ok tenyleg keptelenek "ooooo-zes" nelkul beszelni.

romaniarulez! 2012.10.15. 10:41:45

karosszékely-veracity:

Csúnya dolog az általánosítás, de azért a műszakira rendszerint nem nyelvzsenik, hanem matekzsenik jelentkeznek, ami így is van rendjén. Ha vannak kivételek, azok csak a szabályt erősítik, és azt mutatják, hogy vannak kivételes tehetségek is. Szvsz egy mérnök inkább a szakmájához értsen nagyon jól, ha mellette elboldogul idegen nyelven is, az csak egy plusz. De a mérnököket sosem a nyelvtudásukért szerettük, és nem is azzal kellett eladják magukat.

Nick Leeson 2012.10.15. 11:57:51

Mennyit ér egy nyelvizsga? Annyi amennyit az ember aki rendelkezik vele!
Ha lusta, sumák és nemtörődöm, akkor semmit. Ha céltudatos, szorgalmas és határozott, akkor valós tudás lesz a vizsga mögött.
Ugyan úgy ahogy a diploma mögött, vagy az érettségi mögött, vagy épp a jogosítvány mögött, stb.
Ezeket mind át lehet sumákolni, ha nem is teljesen nulla tudással pénzért, de azért minimális tudással is sok embernek van érettségije, diplomája, és jogsija...
Miért pont a nyelvvizsga lenne kakukktojás?

roka 2012.10.15. 12:01:40

Aki azt írja, hogy nincs szükség nyelvvizsga bizonyítványra az vagy irigy, vagy hülye volt megcsinálni, vagy lusta. Ha valaki tutira beszél egy nyelvet (nyelvtant) akkor fél óra alatt csinál egy nyelvvizsgát (kivétel Rigó utca, mert neki hivatása, szívatása). Az ma már tény, hogy egy cégnél nem arra kíváncsiak hogy milyen papírja van az embernek, hanem hogy mihez ért, de azért hidat tervezni diploma nélkül nem lehet. Ha valaki egy külföldi ösztöndíjat megpályáz kell azért az a kis papírka (de azért meghallgatják)hogy szóba álljanak vele.

Hack.Elek 2012.10.15. 21:21:48

@roka: Én azt állítom, hogy vannak szakmák, amikben bizony valódi nyelvtudásra van szükség, nyelvvizsgára meg nincs, pl. az IT ilyen (valójában mind ilyen, csak van néhány terület, ahol maga a papír is számít, pl. az állami szektor, ahol úgy többet fizetnek). És van nyelvvizsgám, több is, nem középfokú. :) De a kollégáimat soha nem jutna eszembe nyelvvizsga alapján megválogatni, mert a tudásával ez kevés összefüggést mutat. Az sokkal jobban beválik, ha angolul tartjuk az interjút.

aFx 2012.10.16. 21:01:26

@romaniarulez!:

a nyelv matematika.

(Chomskyt mind a nyelvészek, mind a matematikusok tanulják.)
süti beállítások módosítása