Annyira nyomja a kormány a természettudományos területet, hogy nem lennék meglepve, ha már emiatt utálnák meg a fiatalok, és emiatt választanának teljesen más pályát. Az egy dolog, hogy a felsőoktatásban ezen, illetve a műszaki a területen van a legtöbb állami ösztöndíjas hely, hiszen ilyen végzettségű fiatalokra van leginkább szükség. Még az is érthető, hogy próbálják a fiatalokat ebbe az irányba terelni, csakhogy nem jól csinálják, a kényszer ugyanis többnyire tiltakozást szül.

A természettudományok erőltetésének legújabb színterei a kéttannyelvű iskolák, a működésüket szabályozó rendelet szerint ugyanis a 9-12. évfolyamon idegen nyelven tanítható tantárgyak közül kizárja a jelenleg legelterjedtebb matematika és történelem, valamint a számítástechnika célnyelven oktatásának lehetőségét. A Nyelvtudásért Egyesület szerint így aránytalanul eltolódna a két tannyelvű képzés a természettudományok irányába. Vajon ez véletlen lenne? Nem túl valószínű…

Ugyanakkor esélyes, hogy ezen a téren (is) visszanyal a fagyi, mivel az idegen nyelven tanítható tantárgyak körét gyakorlatilag a biológiára, földrajzra, fizikára, kémiára és az adott nyelvi civilizációra korlátoznák. A fizikához és a kémiához köztudottan reál beállítottság szükséges, vannak gyerekek, akiknek ezen tárgyak lényegének és alapjainak megértése még magyarul is igen nehézkes, nemhogy idegen nyelven.

Számukra eddig ott volt a lehetőség, hogy más tárgyakat válasszanak, most azonban ez megszűnik, kénytelenek lesznek idegen nyelven szenvedni a számukra magyarul is érthetetlen tantárgyakkal. De a másik oldalról nézve sem sokkal jobb a helyzet: lehet, hogy a gyerek értené a fizikát, de az idegen nyelven való tanítása miatt nem tud megfelelően kibontakozni ez a tehetség. Nyilván, aki kéttannyelvűbe jár, annak van érzéke a nyelvekhez, de az ilyen iskolákba járó gyerekek képességei sem egyformák.

Nem kell különösebb szakértelemmel rendelkezni ahhoz, hogy levonjuk a következtetést: ez az intézkedés ahelyett, hogy előmozdítaná, jó eséllyel alááshatja a természettudományok iránti érdeklődést. Aki nem ért hozzá, annak németül, angolul stb. kínszenvedés lesz, aki meg igen, az lehet, hogy az idegen nyelv miatt nem tud élni a tudásával. Nem volt sokkal egyszerűbb egy mindenki számára felfogható tárgyat, például történelmet tanítani a célnyelven?

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr494818115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Belagezapista (törölt) 2012.10.04. 22:47:35

Nem értek egyet azzal, hogy meghatározzák, mit nem lehet idegen nyelven tanulni, de a cikkben van pár hülyeség, és önellentmondás, legalábbis szerintem.

Jó, kezdjük azzal, hogy én azt vallom, nincsen reál és humán beállítottság. Legalábbis mint egybites vagy kétbites állapot nem létezik ilyen, inkább fokozatok lehetnek, de azok sem egyetlen skálán. Tehát van, akit jobban érdekelnek a humán, van akit jobban érdekelnek a reál tárgyak, van akinek jobban megy egyik, van akinek a másik. Van olyan aki jó matematikából, de nem érdekli, rossz irodalomból, de érdekli. Mondhatnék bonyolultabbat is.

Na de az egybites humán-reál beállítottságot maga a posztoló cáfolja meg ezzel a mondattal:
"Nem volt sokkal egyszerűbb egy mindenki számára felfogható tárgyat, például történelmet tanítani a célnyelven?"

Tehát ha ebből következtetünk, akkor a reál beállítottságú az egy felsőbbrendű lény, aki érti a matematikát és a törit is, a humán beállítottságú meg alacsonyabb rendű, aki csak az egyiket érti. Holott van olyan is, aki meg kimondottan a törit nem érti (pl. ok-okozatait) vagy nem képes megjegyezni az évszámokat.

De mondom, ettől még a lényegben egyetértek a posztolóval. Viszont olyan nagy problémának nem érzem, mert úgy gondolom a két tannyelvű iskolákba eleve a jobb képességű gyerekek mennek, akiknek nem jelent gondot természettudományt és matekot tanulni idegen nyelven. Én inkább épp fordítva aggódok, szerintem pont a matematika, amely legkevésbé alkalmas az idegen nyelv erősítésére, mert a jelölés univerzális, a szóbeliség minimális, és pont a humán tárgyak alkalmasabbak erre.
süti beállítások módosítása