2013.08.26. 16:16
Elindult a sakkozás az óvodai férőhelyekkel
Szeptemberben az Emberi Erőforrások Minisztériuma „népszámlálást” végez az óvodások körében; a felmérésre azért van szükséges, hogy kiderüljön: mekkora férőhelyhiánnyal kell majd számolni, ha jövőre az új köznevelési törvény értelmében minden 3 éves kötelezően megkezdi az óvodát. Az előzetes becslések szerint 15-20 ezer helyet kellene valahogy előteremteni a semmiből. A Széchenyi-tervből állítólag 10 milliárdot szánnak fejlesztésre, de az 5400 új férőhely csak 2015 első felére épülhet ki, addig pedig a jó ég tudja, hová pakolják majd a gyerekeket. Az is érdekes lehet továbbá, hová épülnek majd ezek az intézmények, az óvodák túlzsúfoltsága ugyanis abból is adódik, hogy rossz az intézmények területi eloszlása, sok helyen a férőhelyek nem feltétlenül ott vannak, ahol a gyerekek.
A nagyvárosokban és vonzáskörzeteikben évek óta zsúfoltak az óvodák, így e körzetekben sok gyereknek nem jut hely. 2012-ben is több férőhely volt, mint gyerek, mégis, valahol kétszer, háromszor többen próbáltak meg bejutni egy-egy óvodába, mint amennyi hely ténylegesen volt az intézményben. Sokszor annak sem volt esélye bekerülni egy-egy népszerűbb fővárosi önkormányzati óvodába, aki annak körzetében lakott.
Míg 2009-ben a 354 267 óvodai férőhelyen 325 677 gyermeket helyeztek el, a 2010/2011-es tanévben 370 136 férőhelyre volt 338 162 óvodás, addig a 2011/2012-es tanévben 374 870-re nőtt a férőhelyek száma, ahová 341 190 gyereket kellett elhelyezni. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a tavalyi nevelési évben 340 ezer óvodás volt országszerte.
Négy évvel ezelőtt, ha nem volt elég férőhely, a felvételnél az óvodák még rangsorolhattak és előnyben részesíthették a dolgozó anyák gyermekeit. Igaz, akkor még 5 éves kortól kellett kötelezően óvodába adni a lurkókat. Fábián Katalin, a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke még az Indexnek nyilatkozta korábban, hogy aggályosnak tartja az új törvényt, szerinte nem lesz annyi férőhely, hogy minden gyerek bekerüljön az óvodába, de nem is lenne rá szükség, hiszen sok szülő most is meg tudná oldani az otthoni felügyeletet. Sőt néhányan szeretnék is, és talán hatékonyabban tudnának foglalkozni a gyerekükkel, mint egy túlzsúfolt óvodai csoport nevelője, akinek nem jut minden esetben ideje és lehetősége az egyéni fejlesztésre.
A férőhelyek hiánya mellett felvetődik a kérdés, hogy mi van akkor, ha a gyerek hároméves korára még nem felel meg azoknak a kritériumoknak, melyek az óvodai bekerüléshez szükségesek? Ha mondjuk nem szobatiszta, vagy a beszédje nem fejlődött még ki annyira? Hogyan lesz idejük az óvodapedagógusoknak a megnövekedett csoportlétszám mellett ellátni ezeknek a gyerekeknek az egyéni fejlesztését? A változások ugyanis az óvodás csoportok létszámára is vonatkoznak: míg korábban maximum 25 fő lehetett egy csoportban, ez a szám most már 30-at is elérheti. Ekkora mennyiségnél nehezebb odafigyelni és teljesíteni az egyéni fejlesztést, felzárkóztatást, ami nagyon fontos lenne, annak érdekében, hogy később a gyerekek tényleg iskolaéretté váljanak. Ha jobban belegondolok, a korai óvodáztatás egyetlen előnye talán az, hogy a gyerekek már egészen kicsi korban egy közösség részeivé válhatnak, remélhetőleg elsajátítva minden viselkedési normát, amit az megkövetel.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Kéne a hatalom mi? 2013.08.27. 13:18:32
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
l_andras 2013.08.27. 12:16:06
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.08.27. 12:18:29
A korai óvodáztatás arra irányul, hogy a társadalom perifériáján élőket is megpróbálják közösségi normákra nevelni.
schferenc 2013.08.27. 12:34:21
Értem én a közösségi normákra nevelést, de ha én nem akarom a gyerekemet 3 évesen oviba adni, mert van aki (jobban) foglalkozik vele otthon, akkor nekem miért kell beállni e mögé az értelmetlen szabály mögé?
Ugyanez idéntől az iskolában, kötelezően délután 4-ig ott kéne lenni. Kérdem én minek? Egy elsős gyerek reggel 8-tól 4-ig?
Olyanok hozzák az adott terület törvényeit, akik még távolról sem ismerik azt. Ezek sem láttak még gyereket közelről...
Kicsit kezd szocializmus érzésem lenni, majd az állam foglalkozik (úgy-ahogy) a gyerekeddel, majd ők megnevelik olyannak, ahogyan ők szeretnék...
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.08.27. 13:26:33
"A korai óvodáztatás arra irányul, hogy a társadalom perifériáján élőket is megpróbálják közösségi normákra nevelni."
"majd ők megnevelik olyannak, ahogyan ők szeretnék..." írta más is.
Mooon 2013.08.27. 13:50:36
És ha otthon van az anyuka, és valamiért nem pont azt igényelné, hogy egy pici segítségkéntn berakja az oviba a nagyobbat, hogy kicsit utólérje magát a kisebbik gyerek mellett... akkor miért is nem lehet vele otthon? Mert ezt meg főleg nem értem.
Vagy kérvényezésre ezt valahogy megoldják, úgy mint a remek napközi kérdést?
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.08.27. 14:12:28
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.08.27. 14:15:16
Ez marhaság.
Azért kell, mert így lehet a gyerekek fejét tömni marhaságokkal. Engedelmes hűséges és buta szavazódroidokat csinálni belőlük.