Íme, itt a Diákhitel fénysebességgel letiltott reklámfilmje, mely sokak szerint (szerintem is) arra buzdítja a fiatalokat, hogy ne dolgozzanak az egyetem/főiskola mellett, hiszen élhetnek diákhitelből is. Az az aprócska mellékhatás, hogy már a felnőtt életük legelején el lesznek adósodva, lényegtelen.

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr814908283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

komplikato 2012.11.15. 23:52:16

"Az az aprócska mellékhatás, hogy már a felnőtt életük legelején el lesznek adósodva, lényegtelen."

Még szerencse, hogy ha dolgoznak mellette, de felvették a diák hitelt, akkor nem fordulhat elő, hogy eladósodnak. :D

Liquid_Night 2012.11.16. 00:00:23

Nyilván a hitel a baj...nem pedig az, hogy szerencsétlennek már felnőtt élete ELŐTT is csak e 2 választása van:

- vagy már most eladósítja magát
- vagy már most beáll duplarabszolgának, ahol értéktelen munkát végez, hogy javarészt értéktelen töltelékanyagot magolhasson. És már felnőtt élete ELŐTT nem marad se energiája, se ideje emberhez méltó társkapcsolatra például...

Ugyan már, a jéghegy csúcsa, képmutatás ezerrel. Nem beszélve arról, hogy semmi baj se lenne a diákhitellel, ha utána a munka világában termelnél annyit, hogy visszafizesd.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.16. 00:14:30

@Liquid_Night: Valoszinuleg sokat fordult a vilag 8-10 ev alatt, de annakidejen nem csak en dolgoztam fosuli/egyetem mellett, vagy annak utolso eveben. Nem rabszolgakent.

Liquid_Night 2012.11.16. 00:47:27

@tildy:): Rohadt sokat fordult az elmúlt 8-10 évben...nem csak jövőkép, attitűdök, illetve a fiatalság (de)kulturális öntudata terén, hanem abban is, hogy pl. egy minőségi jóllakás minimum a duplája, de inkább triplája, mint akkor...bár távol álljon tőlem a "rosszabbul élünk mint 4 éve" modorossága, de amikor az ember éhes, akkor éhes, és a diákmunka nem fizet ma 2-3x annyit, mint akkor:)

Az pedig nyilvánvaló, hogy kirívó jó példák emlegetésével nem lehet letudni tömegeket illető kérdéseket. Nyilván olyan is van, aki nyers fakérget rágva kezdte az egyetemet, és utolsó évében már hivatalból végzett orális szex várta a leendő asztala alatt. Viszont az átlagos tehetséggel, átlagos munkabírással bíró, de egyébként akár jóravaló fiataloknak ez nem játszik.

De tudod, akik tehetnének mindez ellen, azoknak jól jön ez, mert az egyetem nagyon jól beválik munkanélküliséget (is) bújtatni...

fagzal 2012.11.16. 00:51:36

Nem baj, 6 év múlva majd jön az új Fidesz kormány, és átvállalja a diákhiteleket, amiket a gonosz elmúltnyolcév miatt kellett felvennie a diákoknak.

rockjano 2012.11.16. 00:56:56

Nem azért kell majd felvennie a gyerekeimnek hpgy aludhasanak hanem mert úgy tönkrebaszták a gazdaságot hogy én már nem leszek képes fizetni nekik...

Rohadnának meg ott ahol vannak...

Liquid_Night 2012.11.16. 01:00:04

@fagzal: Roppant értékes szociológiai anyag lenne abból, ha valakik egyszer megvizsgálnák, hogy az ilyen hozzászólások írói milyen arányban pártközeli bérkommentelők, vagy végletekig impotens, böfögő állampolgárok...

fagzal 2012.11.16. 01:20:07

Tekintsük át egyébként a választékot, kik tudnának változtatni a helyzeten:

- Fidesz: diktatórikus és autokratikus, semmihez nem értő, korrupt, arrogáns, köpönyegforgató banda, amelyik "szabadságharc" ürügyén csődbe viszi az országot.
- MSZP: jellegtelen, beszürkült, megújulni képtelen, tesze-tosza halmaz, amelyik már bebizonyította, hogy nem szabad rájuk bízni semmit.
- Jobbik: valódi program nélküli, indulatokra épülő, kormányzásképtelen, nem szalonképes futballhuligánok.
- LMP: idealista, kis réteget megszólítani tudó, az intellektuális és a demagóg között csapongó, rövidesen eltűnő párt.
- DK: vezetője egy kb. X-Faktor-ban saját borzasztóságát megérteni nem képes, pofábamászó lúzer, akit soha az életben semmire meg nem választanak többet.
- KDNP: egy csak papíron létező csoport, max. imádkozni tudnak a szebb jövőért (ami annyit is ér).

Na, ennyi. Mit várunk?

Én még "ingyen" tanultam. Most minden fél évben befizetem adóba kb. az oktatásom teljes költségét. Ez a mostani perc-embereknek (=Fidesz) nem befektetés, mert ők akkor itt már nem lesznek, mire a mostani fiatalok majd pénzt hoznak.

gozos 2012.11.16. 01:26:28

Érdekes dolog a főiskola/egyetem mellett a munka. Műszaki felsőoktatás esetén az első felében tényleg rabszolgamunka akad csak (bolti rakodás, adatbevitel-jellegű rabszolgamunkák, korrepetálás).

Ám a műszaki főiskola/egyetem félidejét elhagyva már szakmai melókra is be lehet próbálkozni. Ennek több előnye is van:

1. van végre olyan pénzkereseti lehetőség, ami mégsem rabszolgamunka. Sőt érdekes!

2. végzéskor a CV-be nem a sablonos "hát végeztem" kerül bele, hanem már egy szakmai tapasztalattal rendelkező fiatalt mutat a CV.

Ezt az iskolapadból nehéz meglátni. Főleg ha még bíztatják is reklámokkal, hogy inkább bulizzon.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.16. 01:32:55

@Liquid_Night: Ha ra vagy kenyszerulve, el fogsz menni dolgozni, akar hipermarketbe, akar vallalkozokhoz, akar mashova, mert valamibol fenn kell tartanod magad. Megoldhato, korrekt modon is, csak ennyit mondok. Vagy legalabbis akkoriban megoldhato volt.

Nekem konkretan szulok megmondtak, hogy oke, akkor innentol en fizetem az egyetemmel kapcsolatban felmerulo koltsegeket( utazas, kollegium, kaja, szorakozas) , mindent.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.16. 01:37:46

@gozos: Igy van, abszolut. Egyszeruen nem ertem azokat, akik kikerulnek egyetemrol, de se szakmai gyakorlatot nem vegeztek, se sehol nem dolgoztak meg, mit varnak, tart karokkal varjak oket nulla munkatapasztalattal?

Sajnos kozeli ismerosi korben is van ra pelda, es amint munkatapasztalatra ternenek ra, mar kb teszik is le a telefont.

Franci123 2012.11.16. 06:45:58

Én is felháborodtam, amikor megláttam a filmet. Azon megy a para, hogy eladósodott az ország, és most a gyerekeket is arra biztatjuk, hogy hitelből minden megoldható??

Liquid_Night 2012.11.16. 07:46:26

@tildy:): Jó, nem akarok túlozni, és mint egyén, nyilván az érvényesülési utakat kell nézni. Viszont objektíve tényleg az a helyzet, hogy az életminőség határait alulról feszegeti elég sok jobbra érdemes fiatal. Ráadásul "még felnőtt élete előtt" el kell tudnia igazodni, ami megint vagy könnyebb, vagy nehezebb, mint annó.

Ennek tükrében még visszataszítóbb a topik, mert gáz, ha erre még mindig hitelt mutatják megoldásnak. Bár gazdasági növekedés, és stabil pénz esetében az ötlet azért nem annyira ördögtől való. Inkább néhány JÓ, tartalmas év költségeit fizesse az ember, mint az újautó-hitelt, vagy a lényegtelen fogyasztást, de ezek közül megint az utóbbiak állnak a jelen berendezkedés érdekében...

Lecsó75 2012.11.16. 08:14:38

Ez a diákhitel II az egyik legkárosabb dolog, ami történhet a felsőoktatásban. Egyrészt államadósságot növel, ami ellen küzd a vezérünk. Másrészt nem arra sarkalja az oktatási intézményeket, hogy kevesebb pénzért, hatékonyabban jobb oktatást nyújtsanak, hanem arra, hogy ugyanazt a szar képzést adják minél drágábban, hiszen úgyis kifizeti nekik a bank. Olyan szakot indítsanak, ami divatos, ne olyat, amire van kereslet. Bár ez a DHII miatt most itt összemosódik. Akkor is megkapja a pénzt, ha szarul szolgáltat.
A diáknak nincs joga színvonalat követelni a pénzéért, mert nem ő fizet a képzésért, hanem a bank és az állam. Az egyetem direktben kapja a pénzt, a diák nem lát belőle semmit. Az ő feladata akkor jön, amikor végzett. Visszafizetni a hitelt.
Ilyen felsőoktatás, ahol a teljes kötséget kifizeti a diák, sehol nincs a világon. Nem, még USA-ban sincs. Ugyanis önfenntartó felsőoktatás nem létezik, csak OV fejében. Sajnos....

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.11.16. 08:26:21

@Liquid_Night: "Viszont objektíve tényleg az a helyzet, hogy az életminőség határait alulról feszegeti elég sok jobbra érdemes fiatal."

nem mondod...!
nem beleszuletik az ember csak ugy a tutiban aztan pocskol benne boldog kis mosollyal az arcan, hanem meg kell dolgozni erte?

hihetetlen, hova jutott a vilag...;-)

ez a normalis. ezt ugy hivjak, hogy motivacio. nem mindenki szuletik ezustkanallal a seggeben es akkor bizony melozni kell mindenert. sokat. mert semmi nem jar. minden amire szukseged van, magadnak kell megszerezni.

Szoruló hurok 2012.11.16. 08:27:32

@tildy:):
2004-ben amikor elkezdtem diákmunkázni, 550-ért osztogattam Metró újságot, ami valljuk be nem egy túl komoly munka.

2012 őszén léptem ki a szövetkezetből, a jellemző órabér 535 körül volt, és ebből még adót is vontak, az adójóváírás eltörlése miatt.

És az aránytalanság nem abból adódik, hogy 2004-ben túl lettem volna fizetve, mert akkor az átlag diákmeló 450-470 körül fizetett.
Tulajdonképpen ezen kellene elgondolkodni...

Tulajdonképpen ezen kellene elgondolkodni

SpaceboyDesign · http://www.honlapkeszites-webgrafika.hu/ 2012.11.16. 08:36:31

Félretéve a „jó vagy nem jó a diákhitel” kérdést egy pillanatra:

Ezt a reklámot valaki/valakik egy kampány részének szánták. Tervezésére és elkészítésére gondolom milliókat kaptak a Diákhitel Központ Zrt. - Marketing és Kommunikációs Igazgatóság megbízásából.

Hm. Legközelebb kérdezzenek engem, az összeg tizedéért megmondom már az elején, hogy így ne csináljanak reklámot.

Liquid_Night 2012.11.16. 08:53:52

@Az igazi Sipi - Citizen of European Union: Ember, hogy ha te csak ilyen kétdimenziósan látod a dolgokat akkor mit mondjak...ha neked az nyújt öntudatot, hogy megmondod a tutit egyszerűen, akkor az is egy hozzáállás.

Viszont a motiváció fogalmában tévedsz. A motiváció az, amikor képességeidet érvényesíted kiemelkedő formában, egy jutalmazó élet keretein belül, ami neked tered ad az érvényesüléshez. Az, hogy összeszorított foggal mész előre egy ellenséges világban, az nem több, mint amit az ősember csinált. Csak ő még nem világválsággal és a középszerűség agressziójával dacolt, hanem az elemekkel. Aztán erre mondhatod hogy hülye vagyok, de ha belegondolsz, mennyivel több tudnál lenni te, vagy legalább a gyereked, ha mások lennének a játékszabályok? És mi az az erő, ami egy olyan korban téged erre kényszerít, amikor valójában béke(?), és fejlődés(?) van?

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 08:57:46

Nyilván a diákhitel magától az ördögtől származik és csakis ázsiai mélydiktaturákban létezik, sehol a demokratikus világban nincs.

Azt kellene felfogni sokaknak, hogy a tanulás főiskolai/egyetemi szinten nem hobbi, nem elfekvő munkanélkülieknek, hanem befektetés egy jövőbeli munkahely megszerzéséhez és mint minden befektetés, megodható saját erőből ha van, vagy megoldható hitelből is annak akinek nem futná saját zsebből.

Szvsz még a reklámötlet se tragédia, elvégre ha nem kell tanulás mellett robotolni a diáknak, a hajnali ujságkihordás helyett egy kiadós dugással kezdheti a napot akkor több kedve/energiája marad tanulni, jobb eredménnyel és több tudással jobb munkahelyhez juthat később, igy a hitelt is lazán vissza tudja fizetni.

Benece 2012.11.16. 09:00:14

Motiváció...aha… meg kell szerezni, el kell venni, ha nem születtél bele,...aha...ez így igen, biztos ez így teljesen jól van.
Én kérek bocsánatot ha nem motivál, a megszerzés, a fény és a pompa, megmondjuk mindaz a tutiság ami az új generációs maradj itthon reklámfilmből kiderül.

azt gondolom hogy egy nagyon összetett, és egymásra utalt, TÁRSADALOMBAN élünk, mi mindannyian, és az önző megszerző motiváció helyett talán jobb lenne, engem legalábbis jobban motiválna , ha a közösségért, egymásért, egy működő társadalomért lehetne dolgozni, nem csak a saját önző vágyaimért... a fa…ommá...abba az elbaszott gondolatmenetbe amit itt nyomnak, a tanulj fontos, jólfizető szakmát,és hóditsd meg a világot, meg aljasítsd le megad, és legyél sikeres.

- de tényleg: aki ebbe a világba sikeres az jó ember nem lehet, még ha valaha az is volt még régen mikor, nem mosták át az agyát…

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 09:03:20

@Benece: Rosszkor születtél, a Szocialista Hazáért Érdemrend Gyémánt Fokozata mint motiváló tényező jó ideje nem aktuális, és nem is egy sikeres társadalomhoz vezetett az anyagiak helyett a tásadalom elismerésével motiválni a dolgozót.

A saját önző vágyak elérésénél jobb motiváló erőt nem sikerült találni az elúlt párezer évben.

Lecsó75 2012.11.16. 09:08:24

@eßemfaßom meg áll:
Nem a (diák)hitel rossz önmagában, hanem ez a konstrukció. Egy egyre csökkenő színvonalú felsőoktatásban kerül egyre többe a tanulás. Mindegy, hogy ki fizeti, a diák, vagy a költségvetés, versenyképtelen rendszerbe pumpálnak egyre több pénzt. Ugyanolyan lufi fújódik belőle, mint az ingatlanpiacon anno. Pénzt öntenek egy rossz rendszerbe, és versenyképtelen képzést vásárolnak belőle, ami aztán nem termeli ki az árát. Tisztelet a kivételnek. De még egyszer megkérdezem: Mitől várjuk a felsőoktatás színvonalának az emelkedését? Mert ettől nem fog. Egyszerűen ebben a konstrukcióban nem érdeke az egyetemeknek...

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 09:11:52

@Lecsó75: a diáhitel nem is szinvonalemelésre van kitalálva, nem is értem hogy keverted ezt ide. Ha nem lenne dhitel, szinvonalasabb lenne az oktatás?

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 09:12:37

@Benece: Menj el ÉKoreába, ott nem fognak mindenféle saját önző vágyak beteljesitésével motiválni.

Benece 2012.11.16. 09:27:12

D ..aha...jól érvelsz...nagyon jól. Csak kicsit unalmas.
É Koreába mondjuk, ha észrevetted, diktatúra van, vagyis hatalom. Ott mással szopatják az embereket.
Ja és hozzáteszem a jól működő közösséget, nem félnótás, egoista, szociopata emberek, irányítják, akik nem értenek semmihez és még tudatlanul ostobák is. Hanem mindenki önállóan.

na és még hozzáteszem…mert látom agymosásba részesültél...ha a közösségért dolgozol, magadért dolgozol.
- csak úgy még, nyugodt és boldog is lehetsz közbe.

margaritt 2012.11.16. 09:33:07

Ha az ember nem dolgozik, 'csak szimplán' tanul, akkor nem kell korán kelni? Elvileg az órákra is be kell járni, és azok nem délben kezdődnek...

Meg hát, 'dolgozni' az sokmindent jelent. Mint előttem mondták, nem csak árufeltöltő lehetsz, hanem akár szakmai tapasztalatot is szerezhetsz munkával, és ha van ilyen lehetőség (ami sajnos ritka), annak inkább örülni kellene. Nyelvtanárként, anno magánórákat adtunk, ha nagy ritkán volt lehetőség, fordítottunk, tolmácsoltunk. Nagyon-nagyon élveztük, és inkább ezzel biztosítottuk a jövőnket, mint hitellel.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.11.16. 09:34:53

@Liquid_Night: "ha neked az nyújt öntudatot, hogy megmondod a tutit egyszerűen, akkor az is egy hozzáállás."

bakker

egy blog kommetje mi masrol szolna, minthogy megmondja az ember a tutit?
boxmeccsen nem akarod megovni az ellenfelet egy bal-bal-jobb kombo miatt?:-DDD

"Viszont a motiváció fogalmában tévedsz. A motiváció az, amikor képességeidet érvényesíted kiemelkedő formában, egy jutalmazó élet keretein belül, ami neked tered ad az érvényesüléshez. "

te ilyen bolcsesz lehetsz..

a motivacio kispajtas az, hogy dolgozz, vagy hess a francba:-)
de tudod mogottem mar van 21 ev munkaviszony es realitas:-)

"Aztán erre mondhatod hogy hülye vagyok, de ha belegondolsz, mennyivel több tudnál lenni te, vagy legalább a gyereked, ha mások lennének a játékszabályok? "

mivel az elobb volt egy igen bolere eresztett filozofikuis szoveged a motivaciorol, igy valoszinuleg ismered herakleitost is. o mondta, hogy csak a valtozas az allando..:-)
a jatekszabalyok folyamatosan valtoznak.

tanuld meg alkalmazni oket az eletedre. ezt hivjak a siker titkanak. nem a szelel szemben hugyozast.

Liquid_Night 2012.11.16. 09:36:25

@eßemfaßom meg áll: A pártállamot ne keverd már ide...egyszerű, és manipulatív az érvelésed, még akkor is, ha talán csak egy kiábrándult lélek vergődése, bár persze kiábrándultnak lenni is csak jobb birkává tesz :D

A szocializmusban nem a szép idea bukott el, hanem egy velejéig korrupt rendszer, amely a szép ideákat már irodalmilag is rég leírt módon a saját szolgálatába állította, és ez evidens. Mondjuk, szerintem nem is bukott volna el, ha az azt létrehozó elit megvénülése után jött volna generációváltás. Bár az oroszoknál ez némiképp vegyes is, de mind1.

A lényeg, hogy az embernek NEM csak önző vágyai vannak, illetve azok az önző vágyak sem biztos, hogy simán ilyenek vagy olyanok. Ez így idiokrácia...

margaritt 2012.11.16. 09:36:58

Lecsó75: "Nem a (diák)hitel rossz önmagában, hanem ez a konstrukció. Egy egyre csökkenő színvonalú felsőoktatásban kerül egyre többe a tanulás"

Egyetértek. Emellett meg a felsőoktatási intézmények 'hangulata' is változott. Sok kar inkább bulizásról, pénzfitogtatásról szól, mint tanulásról. És már nem csak azok akarnak így élni, 'tanulni', akik megtehetik, hanem azok is, akik nem. Csak utána jön a koppanás - hozzászokik a laza élethez, és ott áll eladósodva, tapasztalat nélkül, és sír, hogy diplomás, mégsem veszik fel sehová.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.11.16. 09:40:00

@Benece: akkor javasolnam a holdat egy zacsi levegovel.....

mellesleg ez a kulonbseg a szabad orszgaok es a diktatura kozott. a szabad orszagok az egyen kiteljesedeset preferaljak es azon keresztul, eros eggyenekbol akarnak eros tarsadalmat letrahozni, a diktaturak az egyen elnyomasaval, azok degradalasaval a "kicsi fogaskerek a gepezetben" filozofia szerint.

szoval van az egyenileg motivalt, individualista, ontudatos, eros polgar es vannak a diktatura szurke csuszomaszoi, barmikor lecserelheto es potolhato beszelo szerszama.

Lecsó75 2012.11.16. 09:42:21

@eßemfaßom meg áll:
Úgy keverem ide, hogy arra lett kitalálva, hogy kiváltsa a felsőoktatás költségvetési finanszírozását. Nem részben, mint a tandíj, hanem egészben. Nincs tandíj, ami részben járul hozzá a diák képzéséhez, hanem van DHII, ami teljesen fedezi azt egy jövőbeni eladósodás mellett... Ez lehetne jó is, ha nem ebben a konstrukcióban működne.
A színvonal akkor emelkedne, ha nem normatívákból és (minden szakra ugyanúgy kifizetett) diákhitelből élnének az egyetemek, hanem a felsőoktatási piacon kellene egymással versenyezniük az állam és a diákok pénzéért. Az állam és diákok pedig joggal követelhetnének színvonal emelkedést a pénzükért.
Jelenleg az a rend, hogy az állam felteszi a kezét, leszarja mi van az egyetemeken, az egyetem leszarja, mert a bankok úgyis kifizetik, a diák meg leszarja, mert nem tehet semmit, csak reménykedik, hogy a tudására szükség lesz a munkaerőpiacon, amikor végez.
Ez aztán remek

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.11.16. 09:45:56

@Liquid_Night: "A lényeg, hogy az embernek NEM csak önző vágyai vannak, "

de.
hazudhatsz magadnak, a vilagnak, alafekudhetsz barmelyik lehuzos vallasnak, vagy cuclista ideologianak. de akik ezt hirdetik azert talaltak ki, hogy az o javukra lemondj a sajat vagyaidrol es ne jelents konkurenciat az "ELET" nevu halalig tarto rallyban...

azert a helyedben ezt a cikket elolvasnam..;-)

index.hu/tudomany/2012/11/13/egyre_butul_az_emberiseg/

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.11.16. 09:52:14

@Liquid_Night: ennek a szemelyeskedesen kivul volt barmi ertelme?:-)))

mert nem cafoltad meg azt az axiomat, miszerint a kommentezes CELJA a velemenyek leirasa/kozlese (vo. "megmondod a tutit").

ezen kivul fizikai eroszakkal fenyegetozol, amit nem javasolnek, mert nem ismersz, en viszont ismerem magam..:-)

es hidd el, akik ismernek lebeszelnenek errol a fenyegetozesrol...:-)

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 10:08:35

@Liquid_Night: Ok, akkor mondj egyetlen más államformát ahol müködik az "egyént ne a saját önző céljai motiválják hanem a közösség elismerése", mert ez emlegeti a fenti futóbolond mint vágyálmot.

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 10:13:22

@margaritt: "Emellett meg a felsőoktatási intézmények 'hangulata' is változott. Sok kar inkább bulizásról, pénzfitogtatásról szól, mint tanulásról. "

20 éve voltam egyetemista, diákhitel még álomképben se létezett, mégis a bulizásról szólt a nagyrésze, de apám se azt emlegeti az egyetemi éveiről, hogy napi 24 órát tanultak a müegyetemen, hanem azt, hogy milyen nagyokat buliztak.

eßemfaßom meg áll 2012.11.16. 10:18:51

@Lecsó75: "hanem van DHII, ami teljesen fedezi azt egy jövőbeni eladósodás mellett... "

mert ugye ha nem lenne DH, akkor a semmiből teremtődne pénz és abból lehetne finanszirozni az oktatást. Valaki igyisugyis eladósodik mert az oktatás nem termel jövedelmet, eladosodgat az állam, remélve, hogy majd a diák később behozza az árát, vagy eladósodhat a diák, remélve, hogy majd jol keres és visszafizeti. Szvsz inkább a diák adosodjon el egy elég kedvezményes konstukcióval, hiszen neki a személyes érdeke elsősorban, hogy később jól keressen és ne utcaseprésre legyen csak elég a max képzettsége.

Liquid_Night 2012.11.16. 10:26:21

@eßemfaßom meg áll: Ez se ilyen egyszerű, mert ahol (többek közt) normális emberek módjára tudnak a pénzhez állni (vagyis ahol van elég ahhoz, hogy ne legyenek komplexusok miatta), ott a lóvé éppenséggel jelenthet elismerést is, és az elismerés jelenthet TŐKÉT is. Ami pedig megint csak segít bizonyos vágyak kielégülésében. Ugyan már...ha csak önző célok vannak, ha miért akkora divat a popper/feldmár/csernus féle pszichológia, vagy a coelho féle agymenés, vagy vagy vagy.

Megjegyzem, az is "önzés", amikor a múltban x egyén nekiült, és csórón, mindenki által kiröhögve megépítette a mikrométert, a telefont, vagy a gázturbinát. Az is önzés, amikor x író szintén csórón és kiröhögve megírt valamit, amit ma tanítanak...önzés, mert a saját drive-ját élte ki vele, csak abból hányan is "profitálnak" utána?

Lecsó75 2012.11.16. 10:37:37

@eßemfaßom meg áll:
Látom szándékosan nem akarsz megérteni.
Nem mondtam olyat, hogy a semmiből teremtődne a pénz a DHII helyett... A képzést mindenképpen ki kell fizetni. Vagy a diáknak, vagy az állami költségvetésnek. Eladósodik mindkettő, ezt is aláírom. De ha szart sem ér a diploma, akkor mindegy ki adósodik el, mert az utcaseprő diplomás is pénzbe kerül az államnak...

Amit te figyelmen kívül hagysz már sokadszor, az az egyetem maga, aki nincs rákényszerítve, hogy színvonalas és költséghatékony oktatással piacképes diplomát adjon, mert így is megkapja a pénzét. Erre mondtam azt, hogy nem jó így(!) a DHII. Ha az állam és a diák együtt kikényszerítené az egyetemtől a színvonalas oktatást, akkor 5 év múlva mindenki jobban járna, az állam is meg a diák is. Sőt, hosszú távon még az egyetem is.
Ha marad ez a csökkenő színvonal, csökkenni fog a diploma értéke a piacon, és nem fog idejönni a befektető, mert nincs szakképzett munkaerő. Aki meg mégis abból akar megélni, amit tanult, el fog innen menni. Ennyi...

Lecsó75 2012.11.16. 10:48:55

Nem értem, mi a baj azzal, ha egy szektortól, ami most itt a felsőoktatás, az állam vagy a piac megköveteli a költséghatékony és versenyképes működést? Ugyanez a baj a kórházakkal, a közszférával, és minden olyan vízfejű, 20 éve nem változó, elosztórendszerrel, amibe csak öntjük a pénzt, egyre többet és többet. Most az állam kivonul a felsőoktatásból, mert ez a legegyszerűbb, ahelyett hogy felvállalná a konfliktust az autonóm egyetemekkel, és hosszú távon gondolkodva megpróbálna végre valamit tényleg megreformálni. De ehhez minden kormány túl gyáva, és öncélú.

Én a műszakira jártam 10 évvel ezelőtt, és már akkor is röhej volt az egész. Az ország legszínvonalasabb műszaki felsőoktatási intézményében olyan állapotok uralkodtak, hogy csak lestem. Nem a külcsínyre gondolok, hanem arra, hogy a gyakorlati oktatás feltételei a béka segge alatt voltak, az elmélet pedig oda konvergált. A Motorok I-II. című tantárgyat pl '76-os jegyzetből kellett tanulnunk. Kérdeztük, hogy nincs újabb? Mi volt a válasz? "A motor az motor, amióta Otto feltalálta... Ja bazmeg. Fasza. Majd ha állásinterjúra jelentkezem az Audinál, ez lesz a beköszönő szövegem.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.16. 10:54:51

Azért az vicces, hogy a botrány a héten robbant ki és állítólag már 3 hete letiltották a filmet :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.16. 11:29:32

@Liquid_Night: Az átlagos diákhitel összege havi 40 ezer forint, ennyit 11-12 nap minimálbéres munkával meg lehet keresni legálisan, diákszövetkezeten keresztül. Ha kap egy óránként 700-at fizető irodai/pénztárosi munkát, akkor már havi 8-9 nap is elegendő.
Az már más kérdés, hogy a diákok többsége lusta heti 40 órát eltölteni tanulással és munkával...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.16. 11:47:39

@tildy:): Én is régebben végeztem, diákhitel nélkül, az utolsó 3 évet végigdolgozva, szakmai munkát végezve (előtte is voltak alkalmi munkáim).
Aki értelmes és a szülei nem gazdagok, azok manapság is ugyanúgy dolgoznak.

Sajnos egyre jobban elterjed, hogy a diákhitelt az is felveszi, akinek nincs szüksége rá, mert nem látják a törlesztést tehernek. Aztán csodálkoznak, amikor a NAV keresi őket pár év múlva...
Ezzel párhuzamosan sok szegényebb családból származó diák nem veszi fel a diákhitelt, főleg a család devizahiteles tapasztalatai miatt nem akarnak eladósodni. Inkább dolgoznak a pénzért, mint a régi időkben.

Liquid_Night 2012.11.16. 13:44:56

@online távmunkás: Nem tudom, hogy az óralátogatási kötelezettség mondd-e vmit...vagy a jegyzetelés, vagy a szeminárium. Persze, van ahol lehet menni levelezőre, de a levelező képzésben kapott tudás sehol sincs a nappalihoz képest, mert egyszerűen kevés az idő átadni, vagy mert a bullshit tárgyakat ott is ugyanúgy le kell tenni.

Diákmunkában ezek miatt a 4 órás játszik, és akkor az a 8-9 nap mindjárt 16-18. Ha ehhez hozzáteszed hogy az egyetemi nap is tarthat 8tól 6ig, akkor a hétvégét se hagyhatod ki munkában...így pedig visszatértünk a bérrabszolga/adósrabszolga kérdéshez.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.16. 14:51:12

@Liquid_Night: A nappali oktatásról beszéltem.

Nincs mindenhol óralátogatási kötelezettség és ahol van, ott is általában csak a szemináriumokra, gyakorlatokra vonatkozik, jellemzően 50-75%-ot írnak elő és ezt a hiányzási lehetőséget többnyire maximálisan kihasználják a hallgatók. Általában egy 150 fős évfolyamra bőven elég 100 fős előadóteremmel számolni, az sem fog megtelni soha.

A jegyzetelést már 10 éve múlt időbe tehetted. Az a néhány ember, aki bejár az órákra, telefonon felveszi az előadás, lefényképezi a táblára írt dolgokat, aztán a többiekkel megosztja. Ma már ciki laptopot bevinni és azon jegyzetelni...

A 8-tól 6-ig tartó nap nem általános, hetente egyszer vagy kétszer fordulhat elő, de akkor van 1-2 teljesen szabad munkanap is. Átlagosan hetente nagyjából 25, maximum 30 órája van ma egy hallgatónak, ha rendesen, mintatanterv szerint halad a tárgyaival.

Liquid_Night 2012.11.16. 15:26:42

@online távmunkás: Hát nézd...én 5 éve végeztem, nálunk még mindenki jegyzetelt, tollal papírral. Egyetlen laptop sem volt soha. Jegyzeteket elkérni cikinek számított, az oktatói prezentáció pedig inkább csak az oktatóak adott keretet az előadáshoz, vizsgán ketteshez is kevés volt.

Hiányzásoktól valóban nem szakadt le az ég (ugye a fejkvóta), viszont a nálunk végzettek 90% bizony bejárt, akik meg nem, azok ráhúztak 1-2 évet még, és gyakorlaton úgy égtek ahogy kell. Szabad hétköznap...talán a nyolc szemeszterből 1-ben, ha volt.

Mindez nem egy elitsuli kiemelkedő szakán volt, hanem egy normális főiskolának nevezhető intézmény normális felsőfokú képzésén. Ahol a legelső vizsgák után a társaság fele jöhetett UV-zni, és ebben szerintem nincs is semmi extra. Hol vannak még ettől még az olyanok, ahol a szakátlag 1.7...

Nyilván a lusta büfészakos megérdemli a savat, de a közkeletű vélekedéssel ellentétben még mindig van minőségi szak bőven, meg törekvő diák is bőven. És nem biztos, hogy "felnőtt élete kezdetére" már kiégett droidot kéne belőle csinálni, akár csak szimpla produktivitási okok miatt sem...

azbest 2012.11.16. 15:29:13

@online távmunkás:
errefelé (infó szakon) pár éve még tömöttek voltak az előadó termek. Az oktatás kritikája is egyben, hogy már alig jár be valaki. Emellett a gyakorlatok is elméleti irányba mentek el. Arról nem beszélve, hogy nincs már szakember, aki az infrastruktúrát tudná üzemeltetni, ezért hiába a drága és modern gépek, de egyrre használhatatlanabbak a körülmények.
A kötelezően látogatandó előadáson pedig az sem tud figyelni aki akarna a zaj miatt. A bsc tandíj 200eft, az msc 400 eft / félév... ezért.

A kreditek mennyisége elvileg annyi időráfordítást jelent, mint egy főállás. Az órák nem mindig folyamatosan követik egymást, a közbülső időre pedig sok helyen még egy szék sincs, hogy leülhessen (és mondjuk tanuljon) aki várakozik, komolyabb munkát pedig nem lehet 1-1 óra alatt végezni.

Az egyetem vezetése kifejezetten haragszik azért, ha egy nappalis dolgozik. Mit képzel magáról, hogy meg akarja keresni a tandíjra és a kajára valót. Kifejezetten hátrányos a munkára hivatkozni, ha valamilyen kérelmet ad be valaki.

Persze lehet levelezőre menni és úgy dolgozni mellette. Sokszor félévkezdés első hetében sincs még kihirdetve, hogy mikor lesznek az órák. Valamint az idióta oktatók a szénszünetre is hirdetnek vizsgát, amikor persze nem lehet megtartani mert nincs hol. A diák meg esetleg hazudni kényszerül, hogy el tudjon menni a munkából a vizsgára, mert sokszor nincsen tekintettel rá a munkaadója. Általában vizsgaidőszakra esik mindig a sürgős határidő (persze nincs elég ember a munkára).

Ezzel párhuzamosan azért bevezették a 240 órás kötelező gyakorlatot, amit magának kell intéznie a hallgatónak. Azért ennyi, mert ezért még nem kötelező fizetést adnia a cégeknek. Persze egyhuzamban, max 4 hónapig elhúzva teljesíteni kell, részletes dokumentációt is kell készíteni róla.

A lényeg, hogy elvárások vannak, a ceruza vastagon fog, de a körülmények és lehetőségek nem feltételen vannak meg. Talán azért is mert rengeteg olyan oktató lehet, akik nem végeznek valós munkát, hanem csak nagy mellénnyel előadáják a diákat, amiket pár éve összállított nekik valaki. Tisztelet azoknak akik valós munkát is végeznek, mert bizony vannak olyan tanszékek, akik nem csak papíron szakemberek, hanem tényleges kutatásokban és fejlesztésekben is részt vesznek, ami nem csak az archivumba termel.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.16. 17:16:23

@Liquid_Night: "Jegyzeteket elkérni cikinek számított, az oktatói prezentáció pedig inkább csak az oktatóak adott keretet az előadáshoz, vizsgán ketteshez is kevés volt."

Én korábban végeztem, de jegyzetet elkérni akkor csak ellenszolgáltatás (másik jegyzet, korrepetálás másik tárgyból) nélkül volt ciki. Egy 4-5 fős baráti társaság simán felosztotta egymás között a tárgyakat, ki melyikre jár be és a zh-k meg vizsgák előtt mindenki fénymásolta a többiek jegyzetét. Az oktatói prezentáció természetesen nem elég, még akkor sem, ha öregesen teleírják a diákat. Ezért kell kivenni a könyvet a könyvtárból :)

"a nálunk végzettek 90% bizony bejárt, akik meg nem, azok ráhúztak 1-2 évet még, és gyakorlaton úgy égtek ahogy kell."

Tudomásom szerint az utóbbi 5 évben a hallgatóknak a fele sem végzett időben, szóval 1-2 évet ráhúzni nem olyan nagy kivétel. Nem véletlen, hogy amikor elindult a mesterképzés, gyakorlatilag csak korábbi főiskola diplomások jelentkeztek rá az első években, mert a BA/BSc szakokat még nem fejezték be azok, akiknek az MA/MSc szakokat szánták.

"a közkeletű vélekedéssel ellentétben még mindig van minőségi szak bőven"

Ez így igaz, csak az utóbbi 10-12 évben túl sok olyan diákot engedtek be egyetemre, akiknek köze nincs az adott szakhoz, de anyuka-apuka simán fizeti vagy ő diákhitelből bulizik... Például a műszaki és informatikai képzésre egyre nagyobb arányban terelik a diákokat, egyre könnyebb volt bejutni az utóbbi években, aztán az már az oktatóktól függ, hogy a láthatóan alkalmatlan diákot megbuktatják, vagy gyerekként kezelik, hátha tanul még és később jobb lesz (ez egyébként a pedagógus szakokon tipikus hozzáállás).

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.16. 17:49:21

@azbest: Én egy nehéznek számító szakot végeztem el az egyik újabban kutatóegyetemennek kinevezett elismert intézményben nappali tagozaton úgy, hogy heti 40 órát dolgoztam mellette 3-5. évben. Ezzel nem voltam egyedül, diplomaosztón azt számolgattuk, hogy az emberek fele már legalább egy éve az aktuális munkahelyén dolgozott nem diákmunkásként. Persze nálunk első félév végén az évfolyam fele megbukott az egyik szóró tárgyból, pedig a felvételhez a maximális pontszámon kívül nyelvvizsga, OKTV eredmény vagy országos sporteredmény kellett...

Hol nincs szék leülni? Az utóbbi 12 évben felújították a legtöbb vidéki főiskolát vagy új épületet kaptak, Pesten is sok új épületet húztak fel és voltak felújítások is. Ezeken a helyeken már direkt padokat raktak a folyosókra, hogy legyen hol beszélgetni vagy az ingyen wifit kihasználva netezni.

Ha nincsenek kihirdetve az órák, az az oktatásszervezés hibája. Ilyenkor kell szólni a hallgatói képviseletnek, hogy dolgozzanak meg a pénzükért. Nálunk egyszer fordult elő, hogy a tanár el akart térni az előző vizsgaidőszak előtt kihirdetett órarendtől és követelményektől, fegyelmi lett a vége.

Az biztos, hogy rengeteg olyan tanár van, aki nem látott még egy céget sem belülről és nincs normális kutatása sem, de valakinek a valakije, ezért marad. Tudtad, hogy néhány helyen még most is sérthetetlennek számítanak azok, akiket a rendszerváltás előtt a BM és HM nevezett ki? Gyakorlatilag ők voltak a párt emberei és a besúgók...

Én örülök neki, hogy a tanáraim 90%-a tudott a saját tapasztalatából a valós életből példákat hozni, mert dolgozott az egyetemen kívül is. Nemrég olvastam, hogy nekik még van béren kívüli juttatásuk, mert a kutatási megbízásokból befolyó pénzekből tudják fizetni.

A másik probléma az, hogy a tanárok képesítését senki sem kéri számon, még az akkreditációs eljárásban sem nézik, hogy mondjuk egy egyetemi adjunktusnak van-e PhD-je vagy az oktatók megszerezték a megadott időn belül az előírt tudományos fokozatot. Pedig a felsőoktatás törvény kirúgási előírásai egyértelműek ilyen esetekben...

Kiemelkedően rossz a főiskolából egyetemmé vált karok, intézmények oktatói gárdájának tudományos minősítése, hiszen főiskolákon még doktori nélkül is docens és akár dékán is lehetett valaki az elmúlt évtizedben, miközben egyetemeken már az adjunktustól is elvárják a doktorit.

Az a helyzet, hogy a felsőoktatási intézmények jelentős része nem életképes. Ezek közé tartozik a vidéki főiskolák és a magánfőiskolák többsége is.

Liquid_Night 2012.11.16. 20:24:49

@online távmunkás:

"Egy 4-5 fős baráti társaság simán felosztotta egymás között a tárgyakat, ki melyikre jár be és a zh-k meg vizsgák előtt mindenki fénymásolta a többiek jegyzetét."

Szóval...én egy viszonylag speciális területen vagyok, alkalmazott humán tudományokról van szó. Igazából nem tudom, hogy másban ez mennyire igaz, de nálunk akkor tudtál "tanulni" (vagyis tudást elsajátítani) ha ott voltál a foglalkozásokon. Pl. a leginkább workshop jellegű pszichológia szemináriumok magától értetődően ilyenek, de még a száraznak tűnő elméleti háttér is teljesen más, ha olyan oktató adja elő, MAGYARÁZZA el, aki 30 éve gyakorlatban csinálja, és minden szavában ott az élet illata/szaga. Egyszerűen átjön a kapocs elmélet és gyakorlat között, ehhez pedig ott kell lenni, és ehhez kell(ene) a 4 év - napi 8 óra, meg az egyetemi szocializáció, a személyiségformálódás. Ezt pedig nem tudod pótolni biflázással. Területem ellenére (vagy pont azért, hehe) biztos vagyok benne, hogy mindez érvényes még elméleti reál szakokon is, hisz már jó ideje mondják, hogy a magyar, és nemcsak felső oktatás egyik nagy hibája az, hogy nulla gyakorlati készséggel jönnek ki az emberek...

Így pedig hiába képeznek öncélú magológépeket, "76os jegyzetből", mint ahogy a kolléga írta fentebb, ez már rég nem az a kor, meg nem is az a rendszer, amikor ez kellett.

Posztindusztriális világban élünk, ahol egy jó ötlet többet érhet egy élet robotjánál, és most nem kezdek bele bullshit-áradatba az innovációról, meg a kreativitásról, bár valójában nem is annyira bullshit.

Az meg pláne nem, hogy az ilyen tehetségek kibontakozásához nem a sztahanovizmus vezet, hanem emberi faktorok kifinomult fejlesztése, és kiterjedése. Van az ún. szükségletpiramis, a magasabb rendű mentális funkciók csak akkor kapnak teret, ha alatta a többi szükséglet ki van elégítve. Persze igaz, hogy ilyen tehetségek nincsenek mindenkiben, és ennek az egésznek a verseny-, és életképességéhez összességében nem árt egy már elért rugalmas, termelékeny háttér. Nálunk az sem létezik egyéb okok miatt. Sajna lemaradás van, de miközben még azt sem hozzuk be, az élboly már tovább is lép onnét, ahova tartanánk.

Liquid_Night 2012.11.16. 20:33:01

@Liquid_Night: Illetve nem workshop, hanem műhely, én kérek elnézést a kib****ott ínglish modorosságokért...
süti beállítások módosítása