2012.10.26. 14:48
Kell informatika, de nem ilyen
Digitális analfabétákat nevel az új kerettanterv az informatikatanárok szerint – és igazuk van. A hvg.hu cikkében olvasható, hogy drasztikusan csökkentik az informatikaórák számát, alsóban egyáltalán nem lesz, 5-8. évfolyamon 3,5 helyett 3, gimnáziumban 5,5 helyett 2, míg szakközépiskolában 6 óra helyett mindössze heti 1 órát tartanának. A tanárok azt mondják, és nem is tévednek, hogy ezzel igen súlyos károkat okoznak a felnövekvő nemzedéknek, a mai digitális világban ugyanis minél jobban ismeri valaki a számítógépeket, annál jobbak az esélyei a munkaerő-piacon, de lassan már szinte minden területen.
Nem vagyok, és soha nem is voltam különösebben oda az informatikáért, sőt, annak sem vagyok híve, hogy ne tanuljanak meg a gyerekek kézzel írni, mert mire felnőnek, már úgysem lesz rá szükségük. De észre kellene venni, hogy manapság a számítógépek olyan szinten vannak jelen az ember életében, hogy halálra van ítélve az, aki nem tudja rendesen használni őket. Sokunknak kell a munkához, de most már az egyetemeken és a főiskolákon is elektronikus tanulmányi rendszer működik, amit nem lehet kikerülni, így igen nagy bajban van az, aki nem jártas ebben a világban. És ez idővel csak rosszabb lesz.
Mindezek mellett az sem elhanyagolható, hogy a sokat szidott masinák igencsak meg tudják könnyíteni az ember életét – különösen mióta az internet is elterjedt. Igazuk van tehát az informatikatanároknak, amikor azt mondják, hogy súlyos probléma az óraszámok csökkentése, és több informatikára lenne szükség. Valóban többre, de nem olyanra, mint amilyen most van.
Kész vicc, hogy ma sok iskolában még mindig úgy kezdik a számítástechnika oktatását, hogy „gyerekek, ez itt az egér, ez a billentyűzet, ez a monitor, ez pedig maga a számítógép”. A mai hétévesek túlnyomó többsége gyakorlatilag egérrel a kezében születik, nagyon jól tudják, hogy mi micsoda. Ha pedig felső tagozattól, vagyis körülbelül 11 éves kortól kezdik oktatni, pláne vicc lesz. Igen, vannak kivételek, előfordulnak még olyan családok, ahol nincs gép, de ezek a gyerekek is jó eséllyel kerültek már kapcsolatba számítógéppel, akár a szomszédban vagy egy barátjuknál. Ha viszont tényleg újdonság számukra a dolog, szerintem értelmesebb lenne velük külön foglalkozni és felzárkóztatni őket, nem pedig (jó magyar szokás szerint) a többit visszahúzni.
Ha pedig sikerül túlesni az alapokon, és mindenki felismeri az egeret, jön az Excel-ben, Word-ben való, totálisan haszontalan bohóckodás, megtanulunk olyan funkciókat és billentyűkombinációkat használni, amit aztán az életben nem fogunk (tisztelet a kevés kivételnek), esetleg el is felejtünk rögtön azután, hogy megírtuk belőle a dolgozatot vagy megcsináltuk az osztályozott gyakorlatot. Mindeközben jópáran nem tudnak segítség nélkül feltelepíteni a gépre egy programot, vagy letölteni valamit a netről. Ilyen informatikaórákra valóban nincs szükség. Értelmesebbre, ami a mindennapos használathoz szükséges tudást adja, lenne, csak olyat eddig még nem nagyon sikerült megvalósítani.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2012.10.26. 18:03:28
eMJe 2012.10.26. 18:32:58
poszthoz
az alapoknak is van némi értelme, de manapság már túlzásnak érezném, ha annyira részletesen vetetnék velük, mint anno velünk. (sajnos) nem mindenkin fog meglátszani, hogy visszaveszik az óraszámot, valaki a jelenlegi mennyiséggel is elég gyér
összeesküvés elméleteseknek
le kell rombolni az informatikai oktatást, hogy a fiatalok (se) ne értsenek a számítógéphez. miért? mert így jó eséllyel nem tudják megfelelően használni (már aki), és gy kénytelen lesz a királyi tv-ből értesülni a politikai hírekről. végül is jól illene az eddigi döntésekhez, komcsiknak ez az érdekük. a fidesz tesz is érte (hülyítésért)
Feca 2012.10.26. 18:33:07
De hogy Word, Excel, Access (!!!) használata, a hotkey-ek fejből tudása legyen a gimis informatika, na az baromság.
Igen, legyen egy kis Windoz, de lássák, hogy más OS is van a világon, felhasználói programok, hálózati technológiák, algoritmusok, nyelvek, programozás, kütyük, mp3, stb.
Az a gyanúm, hogy oktatási tárca dolgozói komoly frusztrációt éltek, élnek át az IT miatt, amit aztán az infotanárokon torolnak meg.
Egyébként, úgy is van, menjenek az infotanárok 5x fizetésért az iparba,
a bölcsész meg használjon írógépet,
röhögtesse ki magát a külföldi kapcsolatainál.
Elijah_Baley 2012.10.26. 18:33:18
Asszem 2012.10.26. 18:34:14
A Word használat pedig alap. Vérzik a szívem, amikor nagytudású orvosokat látok két ujjal pötyögni, ami miatt egy recept 2 sorának megírása 10 perc, a szükséges 20 másodperc helyett.
Az igaz, hogy az informatikának naprakésznek kellene lennie. Ehhez viszont felkészült tanárok kellenek. Akik ismerik azokat a technológiákat is, amiket a gyerekek használhatnak (Facebook, Twitter), és akik meg tudják tanítani a hatékony keresést (Google) és a konstruktív internethasználatot.
Van, aki ezeket könnyedén magától megtanulja, de sokan vannak, akik szenvednek vele. És ők a mai világban még jobban le fognak maradni.
Ezt kellene belátnia a kormánynak.
Én kivenném a tantervből a kémiát, csökkenteném a fizikát, a nyelvtant (csak helyesírásra korlátoznám), viszont helyette a felszabaduló időben pont informatikát és gazdasági-jogi ismereteket tanítanék.
Kedves Loránd · http://hajnalvilag.hu 2012.10.26. 18:34:47
hajnalvilag.blogspot.hu/2012/03/programozo-szakkor-1.html
billy reed 2012.10.26. 18:44:13
Ez a rendelkezés teljesen koherens, logikusan illeszkedik Pártunk és Népünk Nagy Nemzeti Nevettet..Nevelő Programjába.
Merthogy: ugye az infó órák száma csökken, bekerül viszont a kerettantervbe a "Lovaskultúra".
Vagyis, a méleket korszerű, környezetkímélő módon, lóval fogják eljuttatni a címzettekhez!
És így a Magyar Királyi Posta ismét felvirágzik, valamint a nagy emberigény jelentősen csökkenti a munkanélküliséget is.
Éljen soká Pártunk Bölcs Vezére! Éljen és virágozzék minél tovább a Kárpátok Egén Ragyogó Fényes Csillag, Nemzeti Szabadságharcunk /győztes!/ Vezérlő Tábornoka, az Újjászületett Csaba Királyfi!
Éljen a modern 21. századi, európai Magyarország! Éljen /ha tud/!
Elijah_Baley 2012.10.26. 18:47:53
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.10.26. 18:50:11
Azt kellene először megérteni, hogy a klasszikus tanárképzési modell az informatikában nem működik. Nem lehet egy főiskolai/egyetemi képzéssel és a klasszikus tantárgyakhoz szükséges "frissítésekkel" szinten tartani a tanár tudását. Szinte hetek kihagyásával lehet teljesen lemaradni.
Sok éve készítettem fel informatika felvételire rokont. Felépítettem számára napról-napra a számítógépek működését, az operációs rendszerek és az alkalmazások egymásraépülésének logikáját stb. Na mi volt a felvételin? Norton Commanderben melyik hotkey csinálja ezt vagy azt a funkciót és hasonlók. Na menjen az ilyen tanár a búsba...
Asszem 2012.10.26. 18:52:01
És mindezek ellenére én viszonylag jó felhasználónak tartom magam, de a Word baromira le tud izzasztani, abszolút nem egyértelmű, főleg, ha más dokumentumába kell belenyúlni, sokszor nem értem, hogy mi a pék történik, szóval tök jó lenne egy oktatás...
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.10.26. 19:03:47
Franciakrémes 2012.10.26. 19:07:05
Gondolom kiadta a napiparancsot,ezt a tök fölösleges, értelmetlen dolgot száműzni kell az oktatásból.Lesz helyette foci emelt óraszámban,fakultatíve meg lábtenisz.
hoppá rézimi 2012.10.26. 19:25:53
Szerintem arról kellene tanítani a gyerekeket ami közvetlenül érinti őket. Kábé 14-15 éveseknek kellene oktatni, akiknek már szüksége lehet rá.
Nem kell DOS, Norton Commander, "perifériák", kettes számrendszer, mi-a-videókártya, és hasonló dolgok. Ezt majd a szakemberek megtanulják.
Kell Windóz (most nem kell a Linux-hiszti! Az OSX úgyis alázza a másik két oprendszert), és alapvető beállításai és használata, alap Word, Excell. E-mailezés a maga szabályaival. Internet beállításai és használata. Talán egy kis képszerkesztés. Ez kb fél tanév.
Aztán komolyabb Word és Excell, ez egy másik félév. Egy év alatt megvan.
mortullus 2012.10.26. 19:39:12
Asszem 2012.10.26. 19:40:29
mortullus 2012.10.26. 19:43:43
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.10.26. 19:52:45
keresztlányaim alsósok, interneteznek már keményen, gyerekes dolgokkal foglalkoznak, de hogy nulla informatikai kultúrájuk van az is biztos. fossák tele a közösségi oldalakat a cuki állatképekkel, lájkolnak minden szart, ömlik hozzájuk a szemét. természetesen a fél osztály ismeri egymás jelszavát a lótenyésztő játékban. ha valami nem oké inkább reggel egy új accot. hajam égnekáll. próbálom nevelni őket néha, de iszonyatos az ellenállás, mert ez most nem érdekel, de most ne szóljak bele neki az úgy jó, stbstb. és ez csak egyre rosszabb lesz, mert a saját feje után megy 4-5 évig, mert nem tanítja senki addig. utána meg már kiverni a fejéből a sok szar beidegződést majdhogyem lehetetlen feladat. heti 10 órában sem menne.
óóó de felcsesztem most az agyam. inkább abba is hagyom... :)
Sikamlós Jim DiGriz 2012.10.26. 19:55:50
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.10.26. 20:00:28
HgGina 2012.10.26. 20:02:27
Simán 10 % alatt van a normális agyszerkezetű 30 alatti, számítógéppel napi szinten foglalkozók aránya.
És a nagy IT tudás birtokában egy villanyégőt se tudnak becsavarni, fogalmuk nincs arról, hogy a 220 V ráz, és egy normális rántotthúst se tudnak megcsinálni. Tűt se tudnak befűzni. Ráadásul a fizikai állóképességük siralmas. Elhízott gombóc az egyik fele, nyápic nyüzüge a másik. Olvasni se tudnak, de miért is tudnának, ha éves átlagban egy könyvet se olvasnak el? Ugyanakkor az összes webes marhaságot fújják.
Az általános iskolában először tessék megtanítani írni, olvasni, számolni. Aztán lehet tologatni kisautó helyett az egeret. Mire itt normális számtech-képzés lesz, az még vagy 20 év. Vagy több. De nem kevesebb.
Nyunyócska 2012.10.26. 20:03:45
HgGina 2012.10.26. 20:14:31
Aztán mit szólsz, amikor a gyereked a csipesszel vagy kötőtűvel akarja a hangyát kipiszkálni a fali dugaljból? Amikor csak úgy, érdeklődőként lemegy a borospincébe meghalni a CO2-be? Amikor belehal a CO-mérgezésbe, mert hülye hozzá, hogy felfogja, milyen gáz az? Amikor villanyhajszárítóval bohóckodik a kádban? Amikor jópofa játékok közben belehal egy vékony gally eltörésébe? Amikor beszakad alatta a fél centis jég, ahogy Hummerrel megy rá? Amikor háztartási sósavat önt össze valami más, nitrogént és szént tartalmazó anyaggal? Amikor égő gyertya belobbant viaszát akarja vízzel eloltani? Amikor begyulladó vasalót akar vízzel oltani?
Na, ha ezeket akarod megrövidíteni, akkor gyanítom, ennek a felébe te is belehalnál, mert lövésed nincs egyikről se.
Pale 2012.10.26. 20:16:24
1. A diákok középiskolába kerülve semmihez sem értenek, csak a programok (játékok, windows) telepítéséhez (tisztelet a kivételnek).
2. Egy szövegszerkesztőt mindenki meg tud tanulni alapszinten használni autodidakta úton.
Lehet, hogy tipográfia legalapvetőbb szabályait sem tartja be, lehet, hogy fogalma sem lesz pl. a tabulátorok normális használatáról, és csak a beépített sablonokat tudja használni, de tud valamit kezdeni vele. Nemrégiben elég sok önéletrajzot olvastam át, amiket elektronikus úton küldtek. Elkeserítő és megdöbbentő...
3. Egy táblázatkezelő már messze nem ilyen egyszerű. Aki a szum függvényig jut el, az azt hiszi nagy profi lett.
Sok munkahelyen használják adatbázis-kezelő helyett (mert ahhoz már tényleg nem értenek), és azért az már nem mindig egyszerű (fkeres, index, hol.van, ab.***, kimutatások, stb).
Ha nagyon szűken számoljuk info alapokhoz, minimális hardverismerethez kell 20 óra, word-höz 30 óra, excel-hez 30 óra, képszerkesztéshez 20 óra, prezentáció készítéshez 10 óra. Ehhez jön még a dolgozatokra, ismétléshez miegymáshoz néhány óra. Egy tanév 37 hét. Eszerint 2 évig heti 2 óra elég a legfontosabb dolgokhoz, de nem beszéltünk még a könyvtárismeretről és egyéb elméleti anyagokról, amik most is benne maradtak a tananyagban és az adatbázis-kezelőről, ami tényleg nem túl egyszerű.
Asszem 2012.10.26. 20:20:59
Amiket te mondasz, azokat össze lehet foglalni egy órában, nem kell évekig tanulni...amiket én mondok, azok olyan készségek, amik a mindennapi életben megtérülnek.
Igen, a kémia szerintem egy tök fölösleges tantárgy, lehet, hogy valaki szereti, de a gyerekek kapacitása is véges és a mai, megváltozott világban sokkal hasznosabban kéne kihasználni a tanulási képességüket...
Asszem 2012.10.26. 20:23:52
És képzeld,nem emlékeztem rá, hogy mit tanultunk annó fizikából és kémiából. Mert ilyen az emberi elme, amelyik tudást nem használja, azt nem tartja meg, mert minek.
De tudom, hogy lehet az interneten megkeresni és a gyerek szintjének megfelelően elmagyarázni.
mrs. white 2012.10.26. 20:24:39
HgGina 2012.10.26. 20:31:02
A diáknak nincs olyan munkája 10-11 évesen, hogy ilyen marhaságokat kellene tanulnia. Ellenben játék közben - persze nem a panelház pincéjében - rá fog menni jégre, és szerintem nem örülnél, ha a gyereked beszakad a vízbe. És azért a gyerekeknek egy része nem a panelpincében játszik, hanem a folyóparton. Otthon sem tudsz minden konnektorba minden percben kiszedhetetlen vakdugót rakni, nem tudsz elzárni minden vegyianyagot. A panelban is van gáz, ami így, ősz és tél táján előszeretettel robban.
Viszont a körintegrál és a deriválás aligha fontosabb annál, hogy a sósavat nem issza az ember. Tehát inkább a matekot szüntessük meg! És az angol nyelvet is, mert azzal itthon úgyse boldogul.
Palenek nagy igaza van, a kommentek nagy része baromság. Sajnos a tied is, de ezen ne sértődj meg véletlenül se! Úgysem tudsz rajta változtatni.
HgGina 2012.10.26. 20:34:47
Sokkal nagyobb baj, hogy a gyereked se fogja tudni, és jó eséllyel ő is belehal, mert a kedves szülője lusta volt megtanulni általánosban.
Felterjesztenek még egyszer téged Darwin-díjra, erre fogadni merek.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.10.26. 20:46:46
sarkítassz! az integrálás tényleg nem fontos, a sósav igen. de fontos az összeadás, kivonás, és kurvára felesleges hogy mi az antimon vegyjele, és hány atom van a pollóniumban. ahogy az is felesleges, hogy ha elengedünk egy 34g tömegű ingagolyót 56 fokos szögből akkor a függőlegesen nyugalmi állapotban lévő 123g tömegű másik ingagolyónak mekkora erővel fog nekicsapódni, és az hány fokos szögben tér majd ki a nyugalmi állapotban, és hogy az egyszerűség kedvéért tekintsük úgy hogy a kjsérletet légüres térben végezzük.és persze az is felesleges hogy a tuvalui nemzetgazdaság hány százalékát teszi ki a gyapottermesztés...
minden tudományágban van totál felesleges rész. műszaki emberként dolgozom, és soha a büdös életben nem kellett pl a másodfokú megoldóképlet... viszont belént verték mint az állat. felkelve is tudom. fingom nincs mi az a szinusztétel, viszont ha szöget kéne számolnom tudnám mit kell beütnöm a google-be a képletért.
van gyakorlati tudás, és teljesen felesleges tudás is. amit most tanítanak annak a jórésze felesleges. a kémiaóráknak csak a kersztrejtvényekben veszem hasznát.
Asszem 2012.10.26. 20:46:52
A praktikus háztartási ismeretek (pl. elektromos tűz vízzel oltása, vagy égő olaj vízzel oltása) szerintem fontos dolog, amit a gyereknek nem az iskolában, hanem otthon a szüleitől kell megtanulni, de persze az iskolában is lehet róla szó.
Vedd észre, hogy én egy lexikális kérdésre nem tudtam válaszolni, amit a gyerek tett fel a világ működéséről, te pedig ezt párhuzamba állítod egy akkut vészhelyzettel. Remélem te is érzed, hogy sántít az érvelésed.
Továbbá mindig azt csinálod, hogy a végletekig eltúlzod, amit én mondok, majd ezt a túlzást cáfolva próbálod az eredeti mondandómat is cáfolni.
Igen, igazad van, a körintegrál és deriválás tök fölösleges gyerekeknek, de ebből nem következik, hogy a matematika is az lenne.
Igen, a citromsavciklus ismerete tök fölösleges, de ebből nem következik, hogy praktikus ismereteket ne lehetne oktatni.
Én törekszem arra, hogy a gyerekeim olyan készségekkel és ismeretekkel rendelkezzenek, amiket a világban hasznosítani tudnak.
Amiket te mondtál példaképp, azok valóban fontos és jó dolgok, de mégsem igényelnek egy teljes tantárgyat, évekig.
Amiket én hiányolok, az az informatika, a jog, és a gazdasági ismeretek, mert ezek azok a tudások, amelyek nagymértékben hozzájárulnak az ember mindannapjaihoz és meghatározzák az életminőségét.
És még mielőtt ismét előveszed kedvenc retorikai fegyvered,a túlzást, nem, nem azt mondom, hogy csak és kizárólag ezeket kellene oktatni, hanem azt, hogy ezeket is, nagyobb hangsúllyal, az olyan tárgyak rovására, mint például a kémia.
Norx 2012.10.26. 20:48:09
ppppalika 2012.10.26. 20:52:17
20 éve csinálom, nem tud. Pontosabban 100-ból 1 fő jut el magától addig, hogy hatékonyan tud használni egy szövegszerkesztőt. :(
Az autodidakta "alapszintű" használat pedig annyi hibás beidegződést hoz, hogy kinevelhetetlen, hiába látja be az eszével, hogy feleannyi idő is elég a tanult módszerrel. :(
ppppalika 2012.10.26. 20:54:33
Ez a szakközépben tanulók 6. és 9. évfolyam között megkapják heti 1 órában és annyi.
Megkapják? Megtanulják?
Asszem 2012.10.26. 20:56:17
Persze nyilván lehetne rá jó tutorialt keresni a neten, de mire oda jutnék, hogy elkezdem, mindig elfogy a motivációm :)
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.10.26. 20:58:38
Ügyesen megírt oktatóprogramok, amelyeket a hagyományos órákkal vegyesen alkalmazva játékosan lehetne elsajátítani az egészet.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.10.26. 21:13:54
igen ezeket az oktatóprogramokat meg készítse el a szaktanár otthon a szabadidejében havi 110 nettóért :)
az aki nem ért a géphez.
b verzió: pályáztassuk meg, és valami cég 2 milliárdért csinál egy szart
ez a két lehetőség van. a felvetésed jó de 2076-ig nem lesz belőle semmi használahtó
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.10.26. 21:23:28
Pale 2012.10.26. 21:27:55
Arról lehetne vitatkozni, hogy mi legyen a tananyag.
Szvsz nem kell az adatbázis-kezelés (önálló szakma) és a könyvtár-ismeret (nem ide tartozik).
Ellenben multimédiás szoftverekről több szó eshetne a digitális eszközök korában.
Pale 2012.10.26. 21:32:35
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 21:32:53
Ahhoz, hogy praktikus ismereteket lehessen tanítani, tudni kell az alapokat. Ráadásul nem szabadna elfelejteni, hogy a gimnázium olyan általános tudást ad át, ami a további tanuláshoz, problémamegoldáshoz szükséges, nem feladata közvetlenül fölhasználható dolgokat tanítani (l. esztergálás). Fizikából például egyáltalán nem lényegtelen, hogy egy felelős, szavazati joggal rendelkező állampolgár benyeli-e a greenpeace-esek hörgését az atomerőművekkel kapcsolatban, vagy sem (l. német áramárak). Elhiszi-e, hogy egyetlen gyomnövény alkalmas a leggyakoribb ötven krónikus betegség tüneteit enyhíteni egyszerre, stb.
Fizikán kívül sehol nem találkozik a diák olyan típusú problémákkal, amik komplex tervezést, az ismeretek csoportosítását, vizualizációt, stb.-t követelnének.
A jelenlegi óraszámok viszont kevesek ahhoz, hogy kellő mennyiségű érdekességet, alkalmazást és alapos megismerést lehetővé tevő módszert is alkalmazzunk (arról nem beszélve, hogy a kerettantervben megadott óraszámoktól való eltérést elvileg büntetik, tehát ha a tanár a jól megtanult részeken gyorsabban, a kevésbé érthető részeken lassabban halad, akkor törvényt sért). Jelentős óraszámemelés kellene, ami adott esetben nem jelentene nagyobb terhet a gyerekeknek, mivel teljesen más szerkezettel, teljesen más jellegű iskolai feladatokkal találkoznának, máshogyan vennének részt a tanulási folyamatban. Nyílván több frontális órát nem lehet rájuk terhelni, a jelenlegi keretek között viszont nincs értelme a fizikaórákra bízni az informatika-oktatást (úgyis előkerül a powerpoint meg az excel), mert nincs rá idő.
Pale 2012.10.26. 21:34:41
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 21:36:33
tükörfúró 2012.10.26. 21:42:47
Úristen...informatika tanár aki ugy tanit, maga is csak kb érti, önképzés nulla, az inkább ne tanítson!
Én is abban látom a problémát, hogy összevissza tanítanak, sok olyasmit is, amit teljesen felesleges, és a gyerkőc fejében végül egy nagy káosz marad, semmi más.
Elkezdik általánosban a buszokat, io egyságeket, meg ilyen baromságokat, a végére valami értelmeset is becsempésznek, office, ilyesmik, majd középben kezdik előlről az ostobaságokat, ega monitor meg ilyenek , agyam eldobtam néhány tanártol.
Sajnos idehaza emiatt még mindig az a jellemző, a felhasználói rutin, alapvető ismeretek balahol a béka feneke alatt végetérnek, ha már vezérlőpultban, vagy valahol a "beállitások" menüben kellene kettőt kattintani, ahhoz "informatikus" kell.
Gyász.
És ez nem csak a közszféra, a nyugdijas -koru- felhasználók, vagy ilyesmi, hanem telejesen komoly, akár IT közeli piaci vállakozásoknál, zömében 30körüli-alatti munkavállalókkal a versenyszférában is ez van idehaza.
Nyunyócska 2012.10.26. 21:45:29
A tanuló képes a számítógép nyújtotta lehetőségek önálló alkalmazására a tanulásban és a mindennapi életben, nyitott és motivált az IKT nyújtotta lehetőségek kihasználásában. (...) Felismeri és ki is használja az IKT nyújtotta lehetőségeket a feladatok, problémák megoldásában saját szakterületéhez kapcsolódóan." Jaja...
úgyiselfelejtem 2012.10.26. 21:47:46
Én gyakran írok programokat minden hülyeségre, egy kollégám virtuális hálózatokat épít kedvtelésből, a tanulás kedvéért (van egyébként átképzett infós kolléga is, őt említitek rossz példának). A diákoknak mégis azt kell óráról órára elmagyarázni, hogy melyik könyvtárba mentsenek, és nem kell mindig a "Mentés másként"-tal (volt 9 példányos órai munka is!)
Folyamatosan meg kell küzdeni a figyelemért, mert infóra pihenni jönnek a diákok, csak netezni akarnának. Hozzáteszem, hogy kb. 60 gép használ egy 4 megás netet, szóval folyamatos az anyázás a lassú GÉPEK miatt. Ilyen körülmények közt élmény az Adatgyűjtés tanítása...
@De gustibusaut bene, aut nihil: Ha ez irónia, akkor ez rendben van. Ha pedig valóban így gondolod, akkor nem lehet valami nagy az informatika tudásod…
A szóközzel beljebbtolást, és az enterrel lejjebbvitelt én sem szeretem, 1-1 jegy levonásával szoktam díjazni
@Asszem: nem kell mindenkinek vakon gépelnie, és nem megy mindenki egyetemre. Viszont lassan szinten dokumentumot digitálisan kell előállítani/beadni. EZÉRT kell a szövegszerkesztő ismerete.
@manmachine: Rossz iskolába jártál, vagy régen (de nem elég régen). Pont abban az időszakban, amikor átképzett tanárok lepték el a sulikat, és már nem volt elég hozzáértő, érdeklődő tanerő. Ezt én 1992, és 2000 közé teszem.
Én örülnék, ha lenne egy diákom, aki az én tudásom 1%-ának megfelelő tudással rendelkezne. Amúgy van(volt) olyan diákom, aki azt gondolta magáról, hogy sokkal többet tud, mint én. Mert ismert valami programot, amivel "hekkelt", és végigcsinált egy Photoshop videó tanfolyamot.
@hoppá rézimi:" Nem kell DOS, Norton Commander, "perifériák", kettes számrendszer, mi-a-videókártya, és hasonló dolgok. Ezt majd a szakemberek megtanulják."
Nemigen tanulnak már DOS-t, grafikus korszak van jópár éve, ha nem hallottad volna. NC helyett én ugyan oktatok TC-t, de az az én mániám. A perifériákra nincs szükség? Nyomtatókra? Szkennerekre? Fillérekért lehet venni multifunkciós gépeket, vesznek is a "gyereknek". Fényképezőkre? Kamerákra? Audió eszközökre? Egérre, touchpadra, érintőkijelzőre? Kártyaolvasókra, tárolóeszözökre, pendrive-okra, külső vinyókra, telefonokra? Tényleg, egyiket sem használja soha senki.
Külön kiráz a hideg az olyan "szakemberektől", akik leírják, hogy ExcelL.
Az informatika egyébként annyira szerteágazó, hogy egy ember nem tud minden irányban profi tudást összeszedni. Mégis ezt várják/várjátok el.
Érvényes ez a munkaadókra is. Közel 1 évig voltam munkanélküli, mert a válság miatt megszűnt a munkahelyem. Minden állásinterjún más elvárások voltak, meg a szakirányomon(programozás) belül is. Olyan technikákat, keretrendszereket kértek, amiről hallottam ugyan, de másikat használtam eddig. És persze találtak valaki mást. Ezért tanítok most.
Elfáradtam a válaszolgatásban, a többi kommentre nem reagálok :)
ui.:sok szülő úgy gondolja, hogy a gyereke profi informatikus, hisz egész nap a gép előtt ül, akkor biztos ért is hozzá. Ezt a gyerek is elhiszi. Pedig nem így van.
uui.:30-on felül vagyok, 4 éve tanítok és kikérem magamnak, hogy lehülyéznek.
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.10.26. 21:50:51
Amúgy sem életszerű, mert a tanár nem mondja meg év elején, hogy "na ezt a könyvet nem fontos megvenni, mert bele sem fogunk nézni".
Ez fordítva van, kifizetünk 50-60 ezret a könyvre, és év végén ott van 20 ezer értékű könyv, amit ki sem nyitottak.
Ez a szememben az egyik legprimitívebb magatartás, mert a legkiszolgáltatottabbakat használják ki és nézik semmibe.
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 21:51:50
A másik gond, hogy az iskolákban egy rendszer van, azt használja mindenki, nincs egy olyan homokozó, ahol lehetne játszani a beállításokkal. Az infotanárok sem tudnak semmilyen programot telepíteni, a beviteli nyelven kívül semmit beállítani, mert a hálózati jogosultságok ezt (egyébként helyesen) nem engedik meg. A géppark is teljesen homogén, a szoftverek is azok: XP, Office2003, slussz. Mi szerencsések vagyunk, van LibreOffice, amit sok helyen használnak cégek és a közigazgatás is, azt is meg tudjuk tanítani (az egyenletszerkesztő pedig sokkal jobb benne), de a legtöbb helyen ez sincs.
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 21:54:39
Én mindig megmondom előre, hogy nem kell a könyv, de a szülők mindig megveszik. Azt nem tehetem meg, hogy nem rendelek, mert akkor jön a fölháborodás, és nekem nem hiányzik, hogy raportra kelljen mennem akár a főnökeimhez, akár az iskolaszékhez, önkormányzathoz, tankerületi igazgatóhoz, stb.
z003 2012.10.26. 21:57:49
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.10.26. 22:00:48
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 22:01:23
Azaz az oktatás vélhetően ezekhez a modulokhoz igazodik. Ami megoldásként kínálkozna, hogy érdemes ezeket a részeket rövidíteni, és egy félév helyett negyed félévig tanulni a fájlkezelést, a fennmaradó időben pedig a wordot. Azonban ha csökkentik az óraszámot, 1 modulra 1 félév jut.
A jelenlegi óraszám mellett lehet gyorsítani a tempón, a tervbéli csökkentett esetében viszont nehezebben kivitelezhető.
Asszem 2012.10.26. 22:02:43
Amúgy megszoktam, hogy mindig csodabogárnak néznek, amikor ezt mondom, én is csodálkoztam volna magamon, amíg a magyarok által amúgy lesajnált amerikai közoktatásban volt szerencsém megtanulni. Mert ott felismerték, hogy több haszna van annak, ha az életre nevelik a diákokat.
Volt pl. tőzsdejáték, az egész osztály (vagyis nem osztály volt, hanem évfolyam) együtt játszott más sulik ellen, közösen kellett döntést hozni.
Volt bírósági játék is, egy bűnesetet kellett megtárgyalni, rendesen volt vádlott, bíró, esküdtek, ügyvéd. Több hétig tartott ez a projekt, ez alatt midnenkinek fel kellett készülni a rá osztott szerepekből és a végén az ebédlőben volt a "tárgyalás". Máig nem felejtem el az élményt.
És hangozzon bár röhejesen, de volt "tamagocsi" nevelés óra is, azaz lányoknak konkrétan egy kisbabát kellett vinni magukkal és szabályos időközönként megetetni (na persze nem ciciről, csak gombbal sajnos :D), ha elmulasztották és a baba "meghalt", akkor megbuktak. Nem tudom, ez amúgy választható tantárgy volt, vagy büntetés, de legalább tevőlegesen felelősségre nevel.
Aztán volt drivers education, amikor vezetéstechnikát és közlekedésbiztonságot lehetett tanulni. Ott láttam azt a filmet, amit szintén sosem fogok elfelejteni, egy ittasan vezető srác balesetet okozva megölt egy másik fiatalt és azt a büntetést kapta, hgoy annyi évig, ahány éves volt az áldozata minden héten pénteken el kell küldenie 1 dollárt postán az áldozat szüleinek. Nem az összeg számított, hanem hogy emlékezzen arra, amit tett. Az interneten rá lehet keresni a sztorira.
Matekórán emlékszem nem komplex feladatokat kellett megoldani egyedül, hanem csoportosan dolgoztunk, de volt olyan is, hogy két embert hívtak ki a táblához és a tanult tudást kellett minél gyorsabban alkalmazni, szóval versenyre is neveltek.
És persze tanítottak szereplést is, az ottani irodalom órán egy általunk választott témából kellett házidolgozatot írni és prezentálni az osztálynak úgy, hogy közben videóra vettek.
Ezeket mind le lehet nézni és kiröhögni az amerikai oktatást de el is lehet gondolkozni azon, melyik készít fel jobban az életre...
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 22:03:52
Nagyon sok mindent lehetne tanítani (az egyik diákomnak, miután állást kapott, elmagyaráztam egy pár dolgot az adózásról, amit nekem nem mondott el senki, de mindenkinek el kellene). Csakhogy erre nincsen idő, új órákat, foglalkozásokat kellene bevezetni ezekhez. Azt viszont már a szülők nem engednék, mert az ő csodagyerekeiknek föltétlenül heti kilenc edzésre és három zeneórára kell járnia a matek tagozat mellett (szerdán pedig jön sírni, hogy a gyereke csak azért nem csinált leckét, mert versenye volt a hétvégén, és ne írjak be neki egyest).
cso zsi 2012.10.26. 22:08:49
Tán 30 voltam, amikor meglett az első 286-osom, és csak 40 évesen akartam foglalkozni a szövegszerkesztő lelkivilágával.
Az is igaz, hogy 50 évesen magasról teszek arra, hogy a kinyomtatott papíron a szakember észreveszi, hogy tabulátorral, vagy szóközzel oldották meg a szövegközt.
Az informatika tantermekben még mindig a soros golyós egér, és a nagyfloppy-meghajtó robbantási rajza van a falon?
Az OSI rétegeken kívül azt is elmondják, hogy drót, vagy üvegszál kell egy normális kapcsolathoz?
Alternatív rendszerek, amik állítólag kompatibilisek a drága piacvezető termékkel? Bizonyos dolgokra elég, sokra viszont nem. Miért?
görbén felfele néző 2012.10.26. 22:09:25
Nem ez számít.
A lényeg az, hogy GONDOLKODNI kell megtanítani.
Az "Anyám tyúkját" nem azért kell megtanulni, hogy majd fölmondjuk bárkinek is, hanem azért, hogy megtanuljuk megjegyezni a dolgokat.
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 22:10:09
2012.10.26. 22:12:18
- Alap word, excel, powerpoint KELL:
Word ugye mindenhová (önéletrajz), Excel csak úgy a maga jogán baromi hasznos (saját kis táblázataik, pl. költségvetés, vagy az egyetemi tantervi háló miatt), Powerpoint az egyetemre biztosan, és mindenkinek, aki valaha olyan szakmát választ, amiben valaha prezentálnia kell. (Én programozó vagyok és néha még nekem is kell.)
- Gépírás: nekem volt akkora mákom, hogy középiskola első félévében megtanítottak. Must have.
- Minimál hardver és hibakeresés: hibakeresés alatt annyit értek, hogy majd a szerelőnek/szervizben el tudja mondani, hogy mi a gond, és ne forduljon szerelőhöz annyi miatt, hogy elfelejtette bekapcsolni a monitorját.
- Internet, keresés, HASZNOS INFÓK KIVÁLASZTÁSA a szemét közül: félelmetesen kevesen tudnak rendesen keresni, ami pedig nélkülözhetetlen skill.
- Biztonság: vírusbiztonság, személyes adatok biztonsága (pl. mindenféle regisztrációkkal és letöltésekkel kapcsolatban főleg).
- Alap beállítások windózon (pl: csatlakozás az internethez)
- Programozás játékszinten kell csak: olyasmi szinten, mint a LOGO, nem tudom, hogy van-e modern alternatíva. Nem való mindenkinek, és akinek nem való, az (jogosan) utálná. Másrészt, a mai diákoknak nehezen értelmezhetőek a parancssoros programok, mert fingjuk sincs, mi az a DOS, márpedig egy picit meredek lenne egyből grafikus alkalmazásokkal kezdeni. A játék viszont segít kialakítani az algoritmikus szemléletet, amely életfontosságú, ha később ilyesmivel szeretne foglalkozni, és amit az egyetemen nincs idő kialakítani.
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 22:12:35
Amit kritikaként lehet felróni: nem minden esetben gyakorlatias az a tudás amit az iskolákban átadnak.
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 22:14:51
Nagyon sokat szenvedünk az általános iskolák gyönge színvonala miatt: a gyerekek nem jegyzetelnek, nincs memóriájuk, alapvető kézügyességbeli dolgokat a természettudományi laboron kell megtanítanunk (olló, vonalzó, tű, fonal használata). A legtöbben a tanítójukat tegezték, így néha öt percbe telik magázva elmondaniuk egy egyszerű kérést is.
Asszem 2012.10.26. 22:16:35
Ráadásul a memoriter bár hasznos, de pont nem a gondolkodást segíti, vagyis ez attól függ, hogy mit értünk gondolkodás alatt.
Szerintem az iskolának hasznos ismereteket kellene átadnia a világról, ami segíti az embereket a hétköznapi életben történő boldogulásban.
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.26. 22:17:47
Asszem 2012.10.26. 22:21:12
Én pl. nem tudom elmondani, hogy konkrétan milyen elektrokémiai reakció fog végbemenni a gyerek testében, ha belenyúl a konnektorba, csak annyit tudok, hogy meghalhat. Nem gondolom, hogy nagyobb biztonságban lesz, ha az iskolában megtanulja ennek a kémiai-fizikai hátterét is.
A sósavkeverős cucc is hasonló, az ilyen praktikus tanácsokat el lehet mondani egy osztályfőnöki órán, a felvilágosítás mellett, de alapvetően nem az iskola feladata szerintem.
Valaki említette itt, hogy pl. az ügyfélkapu használata vagy egy adóbevallás kitöltése lehetne a feladat.
Na ezzel tökre egyetértenék.
Asszem 2012.10.26. 22:22:57
lucernaböde 2012.10.26. 22:25:11
Ha nem tanítanánk kémiát, akkor igen nagy bajban lennének azok, akik pl. orvosok, gyógyszerészek, környezetmérnökök v. hasonlók szeretnének lenni. Mert nem lehet a nulláról megtanítani egyetemi szintig néhány hét v. hónap leforgása alatt.
Arról már nem is szólva, hogy ha csak néhány emberrel kevesebbet lehet átverni áltudományos baromságokkal, akkor már bőven megérte a dolog.
Ja, és a kémia, fizika, matek tanulása fejleszti az elvont, logikus gondolkodást. És ez sem hátrány.
görbén felfele néző 2012.10.26. 22:25:37
Nem. Nem érted.
"a memoriter bár hasznos, de pont nem a gondolkodást segíti"
Ha nem tudod megjegyezni, nem tudsz róla gondolkodni.
Hogy mit értünk gondolkodás alatt, az nem valami relatív, mindenki által szabadon választható dolog - a definícióért menj a könyvtárba.
"az iskolának hasznos ismereteket kellene átadnia a világról, ami segíti az embereket a hétköznapi életben történő boldogulásban"
Nem. Nem érted.
Ezek a "hasznos ismeretek" többnyire már elavultak, mire az iskolának vége.
Pont az általad felhozott amerikai példa mutatja, hogy nem a konkrét ismereteket tanítják meg, hanem az ismeretek közötti eligazodást.
z003 2012.10.26. 22:27:49
Hunor Levente 2012.10.26. 22:30:39
Álláspontod szerint a történelem, az irodalom oktatását is mellőzni lehetne, mert aligha adnak gyakorlati tudást.
Asszem 2012.10.26. 22:32:08
Az áltudományos baromságokkal szembeni felvérteződés is jó dolog, de szerintem még középiskolás fokon sem lehet szembeszállni egy közepesen felkészült kóklerrel, tehát nem hinném, hogy ha pí vizet vagy homeopátiát akarnának eladni nekem, akkor a suliban hosszú évekkel korábban tanult ismeretanyagommal felvértezve tudnám megvédeni magam.
Inkább kritikus gondolkodást kéne oktatni. Amihez persze szükség van logikus gondolkodásra is, de arra is, hogy ez a logika ne csak steril környezetben működjön.
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 22:36:11
Szerintem igenis jó, ha valaki az iskolában hall róla, hogy az áram ráz, vagy hogy milyen tüneteket produkál az áramütés.
A sósavnak nem érdekel a reakcióegyenlete, ellenben azt igenis tudni kell, hogy mivel szabad összeönteni, mivel nem és ahogyan a nevében is benne van, savas kémhatású. Ezek ha úgy tetszik, gyakorlati ismeretek, amikre szükség van. Kérdés vajon, hogy az általad említett amerikai iskolában (ahol meglepően értelmes dolgokról esett szó), tanították-e valahol.
Asszem 2012.10.26. 22:36:23
Elég csak a wikipédia "Gondolkodás" címszavát megnézni, hogy lássuk, mennyiféleképpen lehet egy ilyen egyszerűnek látszó fogalomról beszélni.
lucernaböde 2012.10.26. 22:37:09
görbén felfele néző 2012.10.26. 22:38:07
"Az áltudományos baromságokkal szembeni felvérteződés is jó dolog, de szerintem még középiskolás fokon sem lehet szembeszállni egy közepesen felkészült kóklerrel"
Dehogynem.
Éppen elegendő az anyagmegmaradás törvénye és néhány hasonlóan egyszerű szabály ismerete, mert a kóklerokat pont ilyen egyszerű dolgokkal lehet megfogni.
Asszem 2012.10.26. 22:40:30
Annyit tudok, hogy sósavval vigyázni kell, de mivel még soha nem volt a kezemben ezért nem is érdekel a probléma.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy szép és jó a lexikális ismeretek oktatása, de ismerjük fel a korlátait is. Minden megszerzett, de nem használt tudás idővel elfelejtődik.
görbén felfele néző 2012.10.26. 22:43:09
Idézem magamat:
"nem valami relatív, mindenki által szabadon választható dolog"
ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne egynél több megközelítése, hanem azt, hogy nem végtelen, mindenki által szabadon választható, az éppen aktuális mondanivalóját alátámasztó.
z003 2012.10.26. 22:43:24
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 22:43:47
Itt és most az informatikát taglaltuk, mit érdemes és mit nem. A fájlkezelés témakör nekünk egy féléves tananyag volt heti két órában. Amit garantáltan nem használok már belőle: az a parancssor. Mert a windows 7-ben mr azt sem tudja az átlagember, hogy hogy kell előcsalni, Win98-at pedig kb senki nem telepít. Az viszont igenis haszos tudni, mire jó az exe fájl, és hogy a word dokumentumot .docx néven és ne .jar-ként keressem. Merthogy utóbbi a mobiltelefonok exe-telepítőfájljának felel meg.
Asszem 2012.10.26. 22:43:58
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 22:45:13
Asszem 2012.10.26. 22:47:24
no, és szerinted mi a gondolkodás definíciója? Te melyiket fogadod el? (figyelj arra, hogy a memoriter benne legyen, azért, hogy utána tudjak neked olyat keresni, amiben tuti nincs benne :P)
wolfgabriel 2012.10.26. 22:48:12
>> Az office csomagok piaci részesedése 2010-ben:
www.webmasterpro.de/portal/news/2010/02/05/international-openoffice-market-shares.html
"Igen, legyen egy kis Windoz, de lássák, hogy más OS is van a világon, felhasználói programok, hálózati technológiák, algoritmusok, nyelvek, programozás, kütyük, mp3, stb."
>> Nagyjából lefedted, hogy mit tanítottunk eddig. :) A "kis windoz" témához javaslom az előbbi link tartalmát megtekinteni. Ugye nem baj, ha 90%-ban arra tanítom a kölköt, ami 90%-ban elterjedt és nem arra, ami 10%-ban?
"Nem kell DOS, Norton Commander, perifériák, kettes számrendszer, mi-a-videókártya, és hasonló dolgok. Ezt majd a szakemberek megtanulják."
>> Dos és Norton már valóban nem kell. A többi az kell. Középiskolákban, gimikben ne betanított munkásokat képezzünk, hanem olyanokat akik tudják, hogy mi folyik az egyes folyamatok hátterében. Amúgy a periférák tudása az "szakembert" igénylő feladat?
"Mindig arra gondolok, hogy vajon mi a fenét tudnak neki mutatni ami ujdonságnak hat. Mert az egér billentyűzet témakörön már 4 éve túl lépett."
>> A hentesek késsel vagdossák a húst. Mivel már volt a kezemben kés is meg hús is, mi a francot tudna nekem újat mutatni egy hentes... :)
"Egy szövegszerkesztőt mindenki meg tud tanulni alapszinten használni autodidakta úton."
>>Ha az "alapszint" = másfél óra alatt enterekkel meg szóközökkel összekínlódni egy kétoldalas valamit, akkor egyetértek... :)
"Jó helyen taníthatsz, ha az iskola tolerálja, hogy a szülő/gyerek dönti el, megveszi-e a könyvet, amit a tanár felírt"
Ők döntik el, mert ők fizetnek. De van aki nem tud, és ha akarja sem tudja megvenni. Ilyen egyszerű.
lucernaböde 2012.10.26. 22:50:02
Arról meg nem feltétlenül az iskola tehet, hogy amit tanítottak az nem vált a tudásoddá.
A kémia gyakorlati hasznáról meg éppen nyithatnánk vitát, csak nem látom értelmét. Mármint a Te esetedben. Mert te utálod, és itt van a pont a mondat végén. Pedig a körülötted lévő világ tele van kémiával. És nem olyan nagy varázslat legalább az alapvető törvényszerűségeit megérteni.
görbén felfele néző 2012.10.26. 22:50:27
"Én csak nem bízok magamban :D"
Szíved joga. De azért átlagos (megtanult és megértett) középiskolai ismeretekkel a kóklerok 99%-át meg lehet buktatni.
Azt mondja "energiával feltöltött (karkötő, stb.)" - és tessen mondani hány Joule? "az nem olyan energia" - ja, vagy úgy.
Asszem 2012.10.26. 22:51:05
Nyilván ezt nem az Odüsszeia nyári szünetben történő házi olvasmányként való feladásával kellene megközelíteni :)
z003 2012.10.26. 22:54:13
Asszem 2012.10.26. 22:56:27
Igen, kémia is itt van körülöttünk. És fizikai is. Hiszen ez a számítógép is valamilyen áramos cuccal megy. Meg ilyen áramkörökkel. És absztrakt dolgokról vitatkozunk. Meg irodalomról. Mindezt vakon és gyorsan gépelve. Az egész vita alatt az egyik készségemet folyamatosan használtam, a másik hiányosságai miatt viszont még nem érzek semmi olyan hátrányt, ami megváltoztatná a véleményem.
z003 2012.10.26. 22:59:08
Ahogy ez szarul van úgy van szarul az informatika oktatása is.
görbén felfele néző 2012.10.26. 22:59:48
"szerintem a rendelkezésre álló definíciók és megközelítések már így is szinte lehetővé teszik, hogy mindenki épp azt a változatot válassza ki magának, ami a mondanivalóját éppen alátámasztja :D
no, és szerinted mi a gondolkodás definíciója? Te melyiket fogadod el? (figyelj arra, hogy a memoriter benne legyen, azért, hogy utána tudjak neked olyat keresni, amiben tuti nincs benne :P)"
Némileg kiábrándító, hogy a mondanivalóm megértése helyett pusztán kötözködésre futja.
A fenti idézet is azt mutatja, hogy érdemi válasz helyett (nagyon sokakkal együtt) relativizálni igyekszel a kérdést, ez sajnos dúl a mai (többnyire politikusi) közbeszédben.
Ui. Ha ment volna a memoriter, nem utánanézni kellene.
cso zsi 2012.10.26. 22:59:52
:)))
Számomra ez a név egy kb 30 éves (talán) kabarészámból cseng vissza, ahol épp az akkori oktatást ekézik, mivel a vizsgázó szerint "kispipinfianagykároly", de mikor visszakérdeznek, hogy ki Nagy Károly apja, akkor fingja nincs az egészről.
lucernaböde 2012.10.26. 23:00:03
VacakBlogHu 2012.10.26. 23:02:06
görbén felfele néző 2012.10.26. 23:02:21
"Ki az aki a nem zenét úgy hallgat, hogy kottát olvasgat?"
Meglepődnél, ha tudnád, hányan képesek rá.
Martian (törölt) 2012.10.26. 23:02:37
OK, de most IT-s szakképzésről vagy juzerképzésről beszélünk?
Asszem 2012.10.26. 23:10:21
a memoriteres vagdalkozásod számomra azt mutatja, hogy te mit gondolsz a tudásról.
szerinted a "gondolkodás" definícióját valamikor be kellett volna magolnom, és akkor azt ma tudnám fejből és nem lenne vita. ugye?
de azért hiába kérdezem tőled, csak nem írod le, hogy mi is ez a definíció (
ezen csodálkoznék, ha ez lenne az első alkalom, hogy ilyen vitát lefuttatok...)
Asszem 2012.10.26. 23:12:13
A dráma olvasásával sem értek egyet, engem pl. sokszor zavar az előadó interpretációja, én jobban szeretem magamban (is) olvasni ezeket mint más előadásában meghallgatni. De ez pusztán ízlés dolga.
macipower 2012.10.26. 23:13:18
cd jatek
Na, valahogy igy kezdtema a szamitogeppel valo ismerkedest valamikor a 90-es evek elejen 8-9 evesen...
Nem emlekszem hogy iskolaban sikerult barmit is megtanitani informatikabol.
Ma meg mar tenyleg szinte minden het eves - ahol van otthon gep - profin kezel egy szamitogepet.
HavasiG 2012.10.26. 23:14:28
Általános iskola:
Hardware alapok (ne verjenek át a TESCO gazdaságos csúcsgéppel karácsony előtt.), kiszuperált laptopot szedünk darabokra, rakunk össze. Perifériák (jó esetben ezt a gyerekek mondják, vagy az ügyesebbje helyre teszi a többit).
Software alapok (mi mire való, hogy lehet jogtisztán beszerezni, mi a teendő, ha nincs pénz, de kellene szoftver. Szoftverek kipróbálása. Morális kérdések - ha nincs rá pénz, vedd meg később olcsóbban, a pénz utólag is pénz. Számítógépes játékok: ingyenes, fizetős, előfizetős, mikrotranzakciós).
OP rendszer: alapvető beállítások, fájl- és mappakezelés (tömörítéssel).
Szövegszerkesztés (MS Word, google docs): Mert pontosságra, igényes munkára nevel, ki lehet élni a kreativitást.
Prezentáció (MS PP, google docs, prezi.com): ki kell állni és prezentálni. Aki telenyomja szöveggel a diát, az bukik. Aki összevissza animál, az bukik. Aki nem figyel a betűszín-háttérszín kapcsolatára, az bukik.
Ugyanitt, mint a prezentáció "kisegítő eszközei":
képszerkesztés valamivel, ami paint fölött, de a ps alatt van, leginkább Paint.NET, de vannak jó böngészős programok is, igazából a layer használat a lényeg.
Számítógépes hangok és zene: youtube-ról zenét, hangot "lopni" a minimum.
Filmvágás alapok: Youtube-ról filmet "lopni", vágni, hangsávot cserélni, több filmből összevágni, az elejére cím, a végére credits. Általában WL Movie Maker.
Táblázatkezelés: jól fejleszti a logikát, a logikus gondolkodást, jó problémamegoldó eszköz. Általában a függvényekig nem jutunk el, legfeljebb összegzés, átlag, min, max.
E-mail: ingyenes szolgáltatók (a citromél az óriáslevél csatolmánnyal bukta), melléklet csatolása, több címzett, alapvető e-mail etikett.
Digitális világ: közösségi oldalak, internetes vásárlás, veszélyek, adatbázisok alapjai (hogy lássák mi van az egész mögött), vírusok, információ gyűjtés (forrásmegjelöléssel, különben bukta), fórumok, blogok, stb.
Algoritmusok: példák a való életből, algoritmusok alapvető építőelemei (szekvencia, iteráció, szelekció).
Könyvtárismeret: lezavarni a gyerekeket a könyvtárba. :)
Mindezt lehetőleg úgy, hogy legyen köze a gyerek mindennapi életéhez, pl. karácsonyra gépet akarsz venni, asztalit. Keress a neten webboltot, van 100K jó magyar forintot, abból vegyél alkatrészt, de legyen minden, ami neked kell.
Nehézségek:
- Elsőre küzdeni kell, mert ugye FB -zni ültek be.
- Meg kell őket győzni, hogy ők ezt nem tudják. Mert úgy tudják, hogy igen. "Tudunk netezni." "Tudunk ímélezni." Csak ha a word feladatot nem nézem meg helyben, hanem elküldve kérem, akkor a fél csoporté nem jön meg.
- FB != informatika
Módszerek:
- FP csoport, ha mindenkinek van FB. (Ha nem, akkor e miatt ne regisztráljon.)
- Anyagok feltöltése googledrive -ba, twitteren megoszt. Ugyanígy házi feladat, emlékeztető, stb.
- Project munka (többen dolgoznak egy dokumentumon googledocs -ban, prezi.com -on, több mindent kell használni, folyamatosan tanuljuk a szükséges dolgokat)
- Beszélgetés arról, amire kíváncsiak
- Ha ír emailt kérdéssel, válaszolok. Ha FB-n akar csevegni, akkor csevegek. Volt, aki így értesült - még időben - a másnapi számonkérésről.
Eredmény:
Vagy van, vagy nincs. Van olyan csoport, ahol a gyerekek felháborodnak, hogy nem elég az FB -t gyűrni és dacból nem akarnak tanulni. :(
Máshol leesik, hogy mennyi minden érdekes dolog van és hogy hasznos dolgot tanul. Velük csodákat lehet művelni.
Egyéb:
- Heti egy óra kell, minden évfolyamon, legalább 5-től. Itt lehet új ismereteket átadni, aztán otthon gyakorolhatják. Ha iskolában kell gyakorolni, akkor kell heti két óra.
- Tantárgyi átnyúlások. Használjuk a táblázatkezelőt matekhoz. Készítsünk igényesen illusztrált fogalmazást szövegszerkesztőben irodalomra, stb.
A kollégákról
(A "nem szereti a tanítást" - félét hagyjuk, az úgysem csinál semmit.)
- Tudja, hogy van gép, tudja, hogy csodákat lehet vele művelni, tudja, hogy mi kellene neki a hatékonyabb tanításhoz. De nem tudja, hogyan készítse el. Senki nem mondja el neki. A továbbképzéseken a mindennapi tanári gyakorlatban használható dolgokat nem tanítanak, vagy ha mégis, akkor az iskolának nincs rá felszerelése.
- A tanárképzés leragadt 20 évvel ez előtt. A tanulók megismerésének elsődleges eszköze a családlátogatás. FB -n, Twitteren nem szabad követni a gyereket, meg különben is, fel se vegyük FB -n, mert akkor mindent látunk róla. (NORMÁÁÁLIS?)
És ez még csak ált. isk. A gimit nem írom le.
Aztán meg az infós kollégáktól kapom azt, hogy inkább mennék nyomtatót telepíteni ismerősöknek, abban több a pénz...
z003 2012.10.26. 23:15:14
Viszont a 18 éves "érett" állampolgár nem képes elkészíteni az adóbeválását. Tantárgyak alapján azt mondanám, hogy a középiskolák lakáj és társalkodónő képzők. És ki fog dolgozni?
z003 2012.10.26. 23:18:15
cso zsi 2012.10.26. 23:18:34
Hiszen az egy-két éves is látja, hogy apja-anyja dugdos valamiket a konnektorba, tehát neki is "ki kell próbálni" azt.
Mifelénk 8 évesen már rég tudja, hogy az nem játék, és veszélyes, de anya, és apa biztonságosan használja a "ketrecbe zárt oroszlánt".
Már meg tudja gyújtani a gázt a tűzhelyen, tudja, ha valamitől elaludna, akkor is el kell zárni a csapot, ha a biztonsági szelep zár. Meg tudja csinálni magának a rántottát, és egy rántott húsnak valót is összekészít, csak a fröcskölő zsírtól fél, mert az neki még túl közel van.
Lehet ám otthon is foglalkozni a gyerekkel, és akkor megtanul pár dolgot. Pedig az anyja (most épp) webes fejlesztésekkel (is) foglalkozik, az apja meg hardverezik, pc-t bont, összerak, telepít... Meg nevelgeti a gyermeket.
lucernaböde 2012.10.26. 23:20:44
Én max. négy ujjal gépelek, közben nézem a billentyűzetet, de sztem elég gyorsan megy így is. Nekem mindenesetre megfelel.
Ugyanakkor vélhetően nem lesz klórgázmérgezésem, mert nem öntöm össze a hypo-t a sósavval, ha gázszagot érzek rögtön áramtalanítok, mielőtt bármit is csinálnék (így nem robbanok fel), nem nézem meg az autó akkumulátorának folyadékszintjét öngyújtó v. gyufa fényénél (és megint nem robbanok fel), nem veszem meg sok pénzért az oxigénnel dúsított ásványvizet, mert tudom, hogy baromság (és spórolok egy csomó pénzt)...
Persze, ezt biztos lassabban gépeltem, mintha tanultam volna gépírást, de az életem és egészségem megóvása projektemmel elégedett vagyok.
Azzal meg ne etess, hogy nem utálod a kémiát. A szövegedből pont az ellenkezője jön le.
Asszem 2012.10.26. 23:21:40
Én még betenném, hogy keressenek youtube-on jó videókat kémiai reakciókra vagy tutorialokat az egyenletek megoldására :-)
z003 2012.10.26. 23:23:35
Valaki említette, hogy informatikus, vagy júzer képzés.
Itt van a kutya elásva. Bizony, hogy júzer képzésre van szükség.
Most esett le, ott a gond, hogy az informatikus szakmát akarják alapozni.
Nem kéne.
Asszem 2012.10.26. 23:24:23
Az tök más kérdés, ha valaki még blattolni sem tud, akkor csapnivaló zenész (mint én :D), de ebből nem következik, hogy akinek megadatott az ne lenne rá képes. Asszem Sólyom László szokott így szimfóniákat "hallgatni".
görbén felfele néző 2012.10.26. 23:25:37
"ki akarom húzni belőled a definíciót",
"valamikor be kellett volna magolnom"
Én azt írtam "- a definícióért menj a könyvtárba." - már ha érdekel - mert nem vagyok sem szótár, sem lexikon.
Sajnálom, ha az érveimet vagdalkozásnak gondolod, nem ez a szándékom.
Azért jó lett volna, ha az eredeti hozzászólásommal vitatkoztál volna.
:)
Most megyek,
Jó éjszakát.
HavasiG 2012.10.26. 23:28:27
Azt alapozzuk gimiben programozó szakkörön.
(Persze ez is csak egy része, de nálunk a rendszerüzemeltetőhöz nincs meg a felszerelés és én sem értek hozzá. Meg valamit hagyni kell az érettségi utáni szakképzésnek is. :))
Asszem 2012.10.26. 23:29:48
A kémiát meg tényleg nem utálom, csak ahogy tanították, azt utáltam. Pechem volt a tanárral, nyilván ez is befolyásolja a véleményemet, ez valószínűleg így van :)
z003 2012.10.26. 23:30:43
Asszem 2012.10.26. 23:34:07
a vita onnan indult ki, hogy a memoriter a gondolkodás része-e, fejleszti-e a gondolkodást. én amellett érveltem, hogy szerintem nem, a memóriát fejleszti, de attól, hogy bemagolsz 4000 oldal japán szöveget vagy megtanulod a pít 7232 számjegyig recitálni, még nem fogod tudni jobban megkülönböztetni a felszínen hasonlót a mélyben különbözőtől és észrevenni a hasonlóságot a felszínen különböző, de a mélyben hasonló dolgok között (hal-e a bálna). és ez csak egy aspektusa a gondolkodásnak.
z003 2012.10.26. 23:34:08
A backup/archive rendszerek mindig minden hazai oktatási rendszerből kimaradnak.
Asszem 2012.10.26. 23:36:53
Beethoven is tudott süketen komponálni.
prometheus_X 2012.10.26. 23:37:05
A Fidesz frontális támadást és totális háborút indított a felnövekvő nemzedékkel szemben az oktatási rendszer által (a többi frontvonal inkább közvetetten hat ki rájuk). Ez egyszerűen borzalom.
Vannak súlyos problémák az oktatás színvonalával, de ettől beszüntetni azért még nem kéne... (kíváncsi vagyok, mi lesz az infó órák helyett: hittan esetleg?)
HavasiG 2012.10.26. 23:38:10
Némi fogalmam van róla, supportoltam pár évig multinál, igaz csak DSS -en, de próbáltam figyelni a rendszergazdákra. Anyagot és segítséget is tudnék szerezni, meg vasat is biztos találnánk az iskola pincéjében, csak sok előkészület kell, nekem pedig a tanítás és a digit. napló mellé pont elég a prog. szakkör.
Talán egyszer. Értelme lenne mindenképpen, ha másért nem, hát azért, hogy az érdeklődők bepillantást kapjanak abba, hogy mit is jelenthet ez a szakma, miféle melót kell csinálni rendszerüzemeltetőként. (Hasonló a cél a prog. szakkörrel is.)
z003 2012.10.26. 23:38:23
HavasiG 2012.10.26. 23:39:41
Ma Mózes Kőtábláit kellett megcsinálni szövegszerkesztőben. Az jó? :)
(Netes keresés, szöveg másolás, beillesztés, formázás, alakzatok, kitöltés, stb.)
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 23:40:35
Már csak el kéne mutatni valahogy az illetékesekhez, hogy ilyen is van és ilyenre kellene reformálni a számítástechnika-oktatást...
z003 2012.10.26. 23:44:23
Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.10.26. 23:52:32
Ott ahol:
- üvöltöznek (és vagy naponta verekedek)
vagy
- nem hajlandók WC-t építeni
vagy
- a szülők jóval több mint napi 8 órát dolgoznak adott esetben 2 állásban, ott nem tudják tanítani, pláne nevelni otthon a gyereket.
Ezzel arra akartam utalni, hogy nagy a szórás; vannak pl a (csúnyán fog hangzani) primitívek vagy vannak akik hiába tennék meg, ha nem érnek rá, mert a kajára, számlára valót kell előteremteniük.
Valóban úgy a jó, ha otthon is meg az iskolában is. De ez nem mindenkinél vagy minden esetben van így...
görbén felfele néző 2012.10.27. 00:22:08
Óvatlanság volt visszanéznem, így látnom kellett a nem túl elegáns utánlövést.
"nalátod, nem tudod fejből"
-mondja a szelektív olvasó, holott tudván tudja, hogy nem ezt írtam.
Ugyancsak nem azt írtam, amit állítasz, hogy
"a memoriter a gondolkodás része",
ha nem volt világos, azt állítom, hogy a memoriter fejleszti a _memóriát_ és memória nélkül nincsen gondolkodás.
A "4000 oldal japán szöveget vagy megtanulod a pít 7232 számjegyig" nyílt félreértelmezés, és semmi köze az iskolai verstanuláshoz, amiről szó volt.
A vita nem azt jelenti, hogy meghamisítjuk a vitapartner érveit - az egy másik műfaj.
Az egész arról szólt, hogy több más után, most már az informatika oktatását is csökkentik (gondolom, hogy több pénz jusson futbalstadionok építésére), és én azt vetetten fel, hogy az iskolán nem azt kell számonkérni, hogy egy adott, a gyakorlati életben _most_ használható ismeretet tanítson meg, hanem, hogy képessé tegyen új ismeretek elsajátítására.
Ezt a véleményemet írtam le.
Az, hogy szerinted mi a gondolkodás, nem ennek a vitának a tárgya. Ha nyitsz egy új témát, arról is beszélgethetünk, de nem ma. :)
görbén felfele néző 2012.10.27. 00:24:11
vetetten = vetettem
Csavarhúzós 2012.10.27. 00:25:00
www.isze.hu/download/ISZE_informatika_kerettantervi_velemeny.pdf - az ISZE véleménye
www.inf.elte.hu/mot/magunkrol/hirek/Lapok/informatikakerettantervvelemeny20121026.aspx - Zsakó László
Amúgy hogy most milyen az informatikatanítás, az leginkább azért ilyen, mert mindenki azt tanít, amit jónak lát. Elvileg nem, mert van NAT és kerettanterv, de gyakorlatilag igen, főleg általánosban. Nincs ugyanis semmilyen ellenőrzés. Tévedés, hogy ezután lesz, mert Hoffmannéknál "szaktalan felügyelet" lesz, ami ama bizonyos minősítésnek is az alapja. Beül mondjuk egy magyartanár az informatikaórára, és eldönti, hogy "pedagógiailag" milyen.
Gimiben-szakközépben nagyjából az informatika érettségi követelményei orientálják az oktatást, tehát kialakult egyfajta kánon. (El is avult, leginkább a webszerkesztés rész, de úgy tűnik ki is kopik hamarosan az érettségiről.)
Asszem 2012.10.27. 00:32:42
"Nem. Nem érted.
"a memoriter bár hasznos, de pont nem a gondolkodást segíti"
Ha nem tudod megjegyezni, nem tudsz róla gondolkodni.
Hogy mit értünk gondolkodás alatt, az nem valami relatív, mindenki által szabadon választható dolog - a definícióért menj a könyvtárba."
ez ilyen magas lóról vett kioktatás, menj könyvtárba meg nem érted.
én nem meghamisítani akarom az érveidet, maximum más a véleményem.
Szerintem a memoriter nem fejleszti a gondolkodást, szerinted meg igen.
igazándiból kicsit elfogyott a türelmem, és meg is untam ezt a vitát, mert tényleg csak a stílus miatt válaszolgatok, a téma már annyira nem érdekes, úgyhogy veled ezt a vonalat itt le is zárnám, fogadjuk el, hogy nem értünk egyet, ennyi :)
flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2012.10.27. 00:59:48
Azt sem értem a nyelvtanból miért a helyesírást akarod megtartani, amikor pont fordítva van a helyzet. Amikor nincs állítmány meg alany a neten olvasható agybajnokok mondataiban, akkor is tökéletes a helyesírásuk, mert a szerkesztőben a kis piros aláhúzás megoldja a kérdést.
flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2012.10.27. 01:07:33
A mai elterjedt kezelőfelületekbe mérnök munkaórák ezreit ölték bele azért, hogy intuitív legyen a kezelésük, ezért az a természetes, hogy aki hajlandó megpróbálni megtanulni, annak sikerül. A gyerekek motivációja a játékok miatt óriási. Kisfiam most lesz 5 éves, és újratelepíti Steamről a játékait, ha egy windows újrainstall miatt épp nincs.
Asszem 2012.10.27. 01:08:08
Figyi, értem, igen, de ezt munkavédelemből is el lehetne mondani neki, aki ezt a szakmát választja és vegyszerekkel dolgozik, annak ott és akkor kellene szólni, hogy mire figyeljen.
Valahogy az én megérzésem azt súgja, hogy az iskolában tanuló emberek nagyobb többsége élete során többször fog számítógépekkel dolgozni, mint vegyszerekkel. Ezért fontosabb lenne megtanítani hatékonyabban kezelni azt az eszközt, amit úgyis naponta használnak annál, semminthogy megértsék a savak és lúgok reakcióinak okait.
Az élet ezer más területéről lehetne olyan veszélyhelyzetet felhozni, amire felkészíthetne az iskola (pl. mérgező gombák felismerése, ausztráliai mérges pókok és siklók azonosítása, mi a teendő földrengés esetén, epilepsziás beteg ellátása, stb.) valamelyik alaptantárgya, de ez szerintem mégsem indokolja az adott tárgy éveken keresztül történő oktatását.
De már csak önmagam ismétlek, nem tudok újat mondani :)
Asszem 2012.10.27. 01:09:46
flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2012.10.27. 01:12:04
flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2012.10.27. 01:18:31
kiskutyauto 2012.10.27. 01:30:18
Abszolút beleillik a konzervatív értékek névre keresztelt, álcázott inkvizítor őrület profiljába ez a jelenség... a céljk a totális elhülyítés, tömeges agyhalál.. pontosan ahogy az egyházaknak is.. (de hát nem is nagy a különbség és egyre csökken) ha okosodik, felvilágosodik, fejlődik egy társadalom, nem ill egyre kevésbé tűri a tekintélyelvet, az önkényt, a dogmatizmust, képmutatást és agymosást... ha pedig így lenne, nem is létezhetne olyan hazug, álszent, képmutató téboly hogy úgynevezett keresztény konzervatív nemzeti összefogás és a hasonló lőzungok alatt futó nyilvánvaló deszekulariázós törekvés és agymosó társadalmi elmeterror, mert mindenki kiröhögné őket.. most csak a felvilágosult progresszív emberek ill az értelmiség csekély mértékű rétege röhög illetve inkább szánakozik rajtuk és menekül az országból...
Az orbanisztáni zombitársadalom "építés" pedig úthengerként ver szét rombol le mindent amit csak tud, ami ellene dolgozik, azaz a progresszív, a fejlődés irányába mutatnak... ha ez az agyhalálbrigád marad hatalmon, akkor pár év múlva nem is lesz informatika, hanem helyette kötelező hittan...
fortissima fingus 2012.10.27. 01:44:09
Ez persze így nagyon általános, kellenek a konkrétumok is, a lényeg az, hogy az alábbi (és a jelenlegi informatikaoktatásnak köszönhető sajnos nagyon gyakori) forgatókönyv elkerülendő: a kölyök ugyan bemagolja, hogy Wordben adott funkció ott van alulról a harmadik menüpontban, ám ha az orra elé raknak egy LibreOffice-t, megzavarodik, mint vasorrú bába a mágneses mezőben...
A jó szoftverek felépítése és menürendszere logikus, ha nem tudod fejből, mi hol van, viszonylag könnyen megtalálod. Ehhez kell az a fajta szemléletmód, melyet fentebb vázoltam.
DeToXXX 2012.10.27. 01:50:02
fortissima fingus 2012.10.27. 01:57:30
gabest1 2012.10.27. 02:00:54
fortissima fingus 2012.10.27. 02:05:07
Ez igaz, de ilyen szempontból magának a memoriternek nincs sok értelme. Ugyanis nem csupán megjegyezni kell valamit, hanem rendszerbe helyezni. Az Anyám tyúkját memorizálni nem segít hozzá az értő tanuláshoz.
De szólj, ha félreértelek.
fortissima fingus 2012.10.27. 02:16:24
Ha pedig csak Windowst és MS Office-t tanítasz neki, akkor más oprendszereknél, más szoftvereknél, más platformoknál lesz "snitt".
Ez miért jobb?
Az egy dolog, hogy a MS részesedése mekkora... Szerintem kell az általános tudás, a rálátás; nonszensz, hogy egy egyébként értelmes ember az Office-t "tanulja meg", és ha a cégnél egy Thunderbirdöt dugnak az orra alá, nem tud mit kezdeni vele. (Nem túl valószínű forgatókönyv, de most nem jutott jobb példa eszembe.) Nem lehet abból kiindulni, hogy mert a MS részesedése akkora, amekkora, mindig, mindenütt a rendelkezésünkre állnak majd a szoftvereik.
fortissima fingus 2012.10.27. 02:22:22
Ez egyébként nem olyan különleges dolog, legalábbis zenei érzékkel, összhangzattan-tudással és kreativitással rendelkezők körében nem; minden zeneszerző hallja a fejében a zenét. Tán nem azonos mértékben rendelkeznek ezzel a "képességgel", de rendelkeznek.
dark future · http://www.andocsek.hu 2012.10.27. 03:31:46
Drogan 2012.10.27. 08:34:19
Tézis: vannak fekete és fehér billentyűk, melynek random megnyomása egy egy hangot ad ki.
No mi van kedveseim ennek alapján senki sem tud zongorázni??? :-)))
Drogan 2012.10.27. 08:35:34
IDKFA 2012.10.27. 08:56:03
Elijah_Baley 2012.10.27. 09:25:00
Mit tanuljanak a gyerekek? olvassanak júzermauált pl.
jo.e 2012.10.27. 09:43:03
Egyébként ez is - mint majdnem minden más tantárgy - jórészt a tanáron múlik. Van jó nyelvtanár és van béna, van jó info tanár és van béna. Van aki szerint tiszta hülyeség a 2es számrendszerrel szekálni a kölköket van aki szerint ezt feltétlenül meg kell tanítani ;)
Egyébként ha jól tudom az iskola szabadon dönthet bizonyos óraszámról. Fentebb írta valaki pl. az ügyfélkaput vagy a NAV nyomtatvány-kitöltőjét. Pont az ilyenek miatt kéne inkább több info óra, hogy ezek is beleférjenek...
qwertzu 2012.10.27. 09:46:39
Nem tudom ezen segítene-e az oktatás. Ez a sav + lúg összeöntés az idősebb takarítónők fejébe valahogy kiverhetetlenül benne van. A kollégiumban egy folyosónyi vegyész és kémiatanár nem tudta rávenni őket, hogy ne tegyék. Hiába mutogatták a dobozt, hogy rá is van írva.
jo.e 2012.10.27. 09:52:25
- Nézzétek gyerekek milyen szép, arányosan megszerkesztett ez a számozott lista. Már már mérnöki bravúrok az arányai.
- Tanárúr! Ez a b..i word már megint átsorszámozta a listámat, hol lehet ezt kikapcsolni?
- Öööö...
És itt asszem vége is lenne a szemléletmódnak :)
HavasiG 2012.10.27. 10:20:10
"ügyfélkaput vagy a NAV nyomtatvány-kitöltő"
Ezt próbáld meg egy random gimissel eljátszani, akinek annyi a motivációja, hogy meg legyen az iskola előtt/közben/után a túléléshez szükséges monster energy drink és cigi. :)
Inkább digigimis anyag (a régi esti iskola "modern" megfelelője), ott beszélgetünk is ilyesmiről. (Bankkártyás vásárlás, vásárlás külföldről, vásárlói jogok netes vásárlásnál, online szerencsejáték, adathalászat, stb).
Volt szó a kerettantervről. Sok tantárgyból lehet jó (nem tudom, nem értek hozzá, infó mellett angolos vagyok, de azt nem tanítom), infóból semmit sem mond. Ha egy frissen végzett kolléga a kezébe veszi, nem ad neki támpontot. Úgy két oldalban össze lehet foglalni, hogy mi kellene tanítani és azt is, hogy miért. Címszavakban, felsorolásként, nem barokkos bullshit-körítésben. Meg végzés előtt a módszertanos órákon. (Itt tévedünk igen nagyon ingoványos talajra...)
És az is igaz, amit sokan írtatok: egy infósnak naprakésznek kell lennie. Ha kijön egy új vívmány, megnézni mire lehet használni. A gyerek jönni fog és kérdez róla. A legrosszabb, ha a "nem tudom/nem érdekel" választ adjuk. Azzal le is írtuk magunkat. Ezért vettem nemrég okostelefont. Nincs rá szükségem, de a gyerekek kérdeznek, mert ők kaptak a szülőktől. Szereztem egyet, használom, ismerem, tudok róla nyilatkozni. Ugyanez az FB, Twitter vonatkozásában. De havonta jönnek az újdonságok, ha egy játékkal 3-nál többen játszanak egy 10-12 fős csoportban, akkor arra is rá szoktam nézni. Ez egy ilyen tantárgy. Könnyű a törisnek, az Aranybulla évről évre 1222-ben íródik meg és a tartalma sem változik. (:)) Ez az infóra nem igaz.
És ha az infós nem tartja a lépést, kihez fordulhatnak a kollégák? Helyesírás kérdésében a magyarost keresem, matekban a matekost. Az infó ott van mindenkinél, nyilván hozzám fordulnak.
Ezekkel a kérdésekkel kellene foglalkoznia bármiféle közoktatási reformnak.
(Meg az iskolaköpennyel, hogy legyenek menő "herripotteres" köpenyeink a régi nagy magyar királyok, tudósok nevével fémjelzett "házakba" sorolt diákoknak. Legalább lenne valami példakép előttük. :))
albino combino 2012.10.27. 10:30:58
A maradék viszont - tárgytól függetlenül - simán előadja az évek óta "bevált" tanagyagát és ezzel elvégzettnek tekinti a feladatát. Még egyetemen is rengeteg olyan oktató van, aki bemagolt 20 órányi anyagot, és azt minden évben szóról szóra elmondja. Akkor mit várhatunk egy évtizedek óta tanitó, fásult vidéki általános iskolai tanitótól, vajon mennyi kreativitása maradt?
Ez nem csak neked már
Felesleges azon filózni, hogy most akkor heti 1 vagy 2 infó órája legyen a diákoknak. Véleményem szerint sokkal komolyabb a gond. Szerintem az egész oktatási struktúra el van baltázva. Rengeteg haszontalan dolgot be kell magolnia már a legkisebbeknek is, és egy csomó olyan dologról amikre viszont tényleg szükség lenne még csak nem is hallanak. Pl. tegye fel a kezét akinek megmutatták középiskolában, hogy működik az adóbevallás menete, vagy hogy volt-e bármi ami nem teljesen élettől elrugaszkodott. Aki középiskola után egyből munkát keres az érettségi után az addig tanultak 90%-át egy mozdulattal dobhatja is kifelé.
jo.e 2012.10.27. 10:34:02
HavasiG 2012.10.27. 10:48:11
Pedig az is megérne egy misét, hogy töltsünk le idegen nyelvű filmeket és azon eddzük a nyelvismeretet. :)
fortissima fingus 2012.10.27. 10:50:29
Ha ebből indulunk ki, az egész informatikatanításnak nincs semmi értelme.
Én feltételeztem, hogy azért van diák, aki ennél befogadóbb; nos, nem mindegy, hogy neki mit és hogyan tanítunk.
Valóban nem vagyok tanár, de az előző hozzászólásomban vázolt problémával már szembesültem családtagjaim, ismerőseim körében.
Hogy hogyan tanítanám az általam ideálisnak tartott szemléletmódot, arról vannak elképzeléseim. Eleve nem azt mondanám a diáknak, hogy tanulja meg, melyik funkció hol található Wordben vagy Excelben, hanem elmagyaráznám, hogy a funkciók logikailag - és józan paraszti és segedelmével - csoportokba vannak sorolva (vannak kivételek, ezek a rosszul megtervezett felhasználói felülettel rendelkező szoftverek), ezekből kiindulva nagyrészt kikövetkeztethető, hogy egy ismeretlen programban az éppen kívánt funkció hol található, és ezt "éles" helyzetben gyakoroltatnám is velük. Ez így elnagyolt, de nem is akarom ennél részletesebben leírni, talán ebből is érthető, mire gondolok.
HavasiG 2012.10.27. 10:52:17
"Akkor mit várhatunk egy évtizedek óta tanitó, fásult vidéki általános iskolai tanitótól, vajon mennyi kreativitása maradt?"
A tanár motivációjának fenntartása, a kreativitás felszínre hívása, a fásultság elkerülése is lenne a célja a továbbképzéseknek. (Ez is megérne egy külön cikket...)
jo.e 2012.10.27. 11:37:30
Aki Mo-on torrentezik úgysem tudja elkerülni ezt. Nem vagyok képben, h. más országokban mennyire divat ez a regelős torrent - lehet, h. a nyelv miatt van - fura.
De a seedelés fontosságát el e felejtsd jól a fejükbe vésni !!! :)))
Egyébként a torrent sztem messze túlmutat az informatikán (még a felirat készítést gondolom ilyennek). Remek példája az annyira hiányolt összefogásnak, önzetlenségnek. Mert mi más vinne rá embereket, h. ingyen megosszanak tartalmakat ill. órákat töltsenek feliratok fordításával. (jó persze biztos van benne pénz is, de akkor is...)
jo.e 2012.10.27. 11:41:14
VacakBlogHu 2012.10.27. 11:54:48
albino combino 2012.10.27. 13:42:56
Még anno egyetemen az egyik előadó tanár elárulta a nagy titkot, hogy ha találunk egy olyan anyagot amit az oldal nem enged letölteni (fizetős, védett szakmai okosság pl.) akkor a Print Screen gomb és a paint segitségével mégis meg tudjuk szerezni. Én már majdnem elkedztem hangosan röhögni amikor észrevettem hogy körülöttem egy csomóan úgy néztek rá, mintha minimum az AIDS gyógyszerét mutatta volna meg. Pedig tényleg azt hinné az ember, hogy a netes nemzedéknek sok újat nem tudnak mutatni az "öregek"
@HavasiG: Azt kell mondanom nem sikerül túl jól az esetek nagy részében.
úgyiselfelejtem 2012.10.27. 15:39:47
@jo.e: úgy vannak vele, hogy "minekeznekem". Elő szoktam adni az osztályokban, hogy mennyi mindent kelhet majd előállítaniuk szövegszerkesztővel. Az egyik válasz: "Majd a könyvelő megcsinálja". Pénzért persze, de ez őt nem érdekli.
fortissima fingus 2012.10.27. 17:30:09
Hát, az anno (többek között) középiskolás kollégiumoknak rendszergazdaként dolgozó ismerősöm tudna erről mesélni. Sok júzer már attól sikítófrászt kapott, amikor a Firefox használatára akarta őket rábírni, csak néztek bután, hogy ez most mi.
VacakBlogHu 2012.10.27. 22:59:57
Zabaalint (törölt) 2012.10.28. 13:57:19
Zabaalint (törölt) 2012.10.28. 14:03:41
"tehát nem hinném, hogy ha pí vizet vagy homeopátiát akarnának eladni nekem, akkor a suliban hosszú évekkel korábban tanult ismeretanyagommal felvértezve tudnám megvédeni magam."
Pedig dehogynem. Pí víz nem tudom micsoda, nem is érdekel, de árulnak pl. lúgos vizet, hogy hú de jó, de én kémiából anno tanultam, hogy a csapvíz lúgos kémhatású. Vagy az oxigénes víz is hasonló dolog, biológia általános iskola, lélegzés vs. emésztő rendszer. A homeopátia meg nonszensz a magyarázatával együtt.
Zabaalint (törölt) 2012.10.28. 14:14:20
Zabaalint (törölt) 2012.10.28. 14:17:58
Amit leírsz, az alapján kurva jó tanár vagy, kevés ilyen van sajnos.
Benbe · http://www.benbe.hu 2012.10.28. 20:03:34
wolfgabriel 2012.10.29. 20:48:56
"szoktak az emberek csodálkozni azon, hogy a gyerekek milyen fiatalon megtanulják kezelni a számítógépet."
>> Jól kezelik azt a részét, amire éppen szükségük van. (Ez leginkább a játékhoz, rajzoláshoz, zene és mese hallgatáshoz, filmnézéshez kapcsolódó szoftverek kezelését jelenti, legtöbbször alapszinten. Ez nagyon jó dolog, csak ne essünk abba a hibába, hogy ezt "profi kezelésnek", vagy egyáltalán "kezelésnek" nevezzük, ne adj Isten azt gondoljuk és terjesztjük is, hogy akkor már fölösleges az info oktatás...
wolfgabriel 2012.10.29. 20:51:44
Pont, hogy ott kell nézni, mert ott szakmát is tanulnak.
Ha a gimit nézzük, akkor meg egyformán fontos minden, mert ott muszáj továbbmenni egyetemre, és akkor dől el, hogy pl. bölcsész vagy közgazdász akar lenni a delikvens.
Zabaalint (törölt) 2012.10.30. 13:49:37
Nem azt mondtam, hogy ne nézzük, hanem arról beszéltem, hogy ha nem nézzük.... Tehát arról beszélek, hogy melyek azok a tárgyak, amelyeknek nagyobb hasznát veszi az is, akinek nem az lesz a szakmája. Ezek közül kiemelkedő helyen van az informatika és az idegen nyelvek.