Újra lehetne buktatni - jött a hír, és már egymás torkának is esett két pedagógus egy reggeli rádiós beszélgetésen. Míg a PDSZ elnöke pártolta az új tervezetet, addig vitapartnere, Trencsényi László gettóiskolával és szegregációval hurrogta le - a buktatás visszaállítása már most megoszt mindenkit. Pedig nem is kell sokat visszamenni az időben, amikor még teljesen megszokott volt, hogy évet ismétel, aki nem éri el a szintet. Még alsóban is.

 
Mára viszont tombolnak a jogok, felháborodást kelt az is, ha bukik a diák, és az is, ha szöveges értékelést kap csak. Nincs arany középút. Kerpen Gábor és Trencsényi László vitája is ezt mutatja, szórták egymásra az érveket, miért rossz avagy jó, ha bukik a diák. Meggyőzni egyik sem tudta a másikat - megalkudni egyik sem akart. Kerpen szerint semmi kivetni való sincs abban, ha a gyereket nem engedi a felsőbb osztályba tanítója, hiszen az nem „bukást” jelent az iskola csataterén, hanem lehetőséget a felzárkózásra. A mellette érv egész szimpatikus volt, de nem Trencsényinek, aki nem hagyta válasz nélkül. Szerinte teljesen mindegy, hogy buktatásnak vagy évismétlésnek nevezik a módszert, az intézkedés hátterében aljas oktatáspolitikai célok rejlenek. Meggyőződése, hogy a középosztály így akarja visszahozni a szegregációs oktatást, ezért a kérdés szerinte az, hogy buktatással akarjuk-e fenyegetni az alsósokat vagy pedagógiai eszközökkel segíteni. Szemrehányó kérdésének magyarázatot is adott: nem szerencsés a kudarcos feladatot újra a már bukás stigmájával megbélyegzett gyerekre erőltetni. Mert az, állítása szerint nem lesz eredményes. Erre a józan paraszti ész logikájával is rá lehet kontrázni, hogy mekkora badarság. Még a mondás is úgy szól, hogy ismétlés a tudás anyja. A nem megszerzett tudásra nem lehet építeni. Ennyire egyszerű. Ezért továbbra is szimpatikus a PDSZ elnökének álláspontja, miszerint döntsön a pedagógus, ne büntessen a buktatással, hanem ha szakmailag úgy tartja helyesnek, akkor ne engedje a felsőbb osztályba. Trencsényi erre is felcsattant, nem érti Kerpen indokait: a pedagógusnak meg kell keresnie a szülőket, és beszélnie kell velük. Különben a buktatás, vagyis az új rendszer eredménye csak a gettóiskola lesz.
 
Igen, a szülőkkel beszélni kell, de ettől még a gyerek nem lesz okosabb. Főként, ha tanév végén teszi meg ezt a pedagógus. A gettóiskola veszélye talán egy kicsit eltúlzott, hiszen a buktatás visszaállítása nem tömeges buktatás jelent - feltételezhetően. Viszont be kell vallani, hogy a szöveges értékelést a gyerek nem veszi igazán komolyan, az már sokkal inkább motiváló erő lehet a számára, hogy ha nem tanul, akkor igenis megbukhat. Persze a buktatás visszaállítása felvet egy újabb kérdést is, méghozzá, hogy mit tudnak kezdeni a tanárok az alsóban rekedt túlkoros gyerekekkel. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr582047328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.06.01. 13:32:55

Nem ez (lenne) a legfontosabb kérdés. Alsó tagozatról nem tudok nyilatkozni, középiskolában az évismétlés sok diáknak új lehetőséget jelentett, és több haszna volt, mint kára. Legalábbis ott, ahol én tanítottam. És még negatív felhangok sem jártak hozzá.

Bors Világfiak 2010.06.02. 07:29:59

tökéletesen egyetértek az előttem szólóval
süti beállítások módosítása