Újra lehetne buktatni - jött a hír, és már egymás torkának is esett két pedagógus egy reggeli rádiós beszélgetésen. Míg a PDSZ elnöke pártolta az új tervezetet, addig vitapartnere, Trencsényi László gettóiskolával és szegregációval hurrogta le - a buktatás visszaállítása már most megoszt mindenkit. Pedig nem is kell sokat visszamenni az időben, amikor még teljesen megszokott volt, hogy évet ismétel, aki nem éri el a szintet. Még alsóban is.
Mára viszont tombolnak a jogok, felháborodást kelt az is, ha bukik a diák, és az is, ha szöveges értékelést kap csak. Nincs arany középút. Kerpen Gábor és Trencsényi László vitája is ezt mutatja, szórták egymásra az érveket, miért rossz avagy jó, ha bukik a diák. Meggyőzni egyik sem tudta a másikat - megalkudni egyik sem akart. Kerpen szerint semmi kivetni való sincs abban, ha a gyereket nem engedi a felsőbb osztályba tanítója, hiszen az nem „bukást” jelent az iskola csataterén, hanem lehetőséget a felzárkózásra. A mellette érv egész szimpatikus volt, de nem Trencsényinek, aki nem hagyta válasz nélkül. Szerinte teljesen mindegy, hogy buktatásnak vagy évismétlésnek nevezik a módszert, az intézkedés hátterében aljas oktatáspolitikai célok rejlenek. Meggyőződése, hogy a középosztály így akarja visszahozni a szegregációs oktatást, ezért a kérdés szerinte az, hogy buktatással akarjuk-e fenyegetni az alsósokat vagy pedagógiai eszközökkel segíteni. Szemrehányó kérdésének magyarázatot is adott: nem szerencsés a kudarcos feladatot újra a már bukás stigmájával megbélyegzett gyerekre erőltetni. Mert az, állítása szerint nem lesz eredményes. Erre a józan paraszti ész logikájával is rá lehet kontrázni, hogy mekkora badarság. Még a mondás is úgy szól, hogy ismétlés a tudás anyja. A nem megszerzett tudásra nem lehet építeni. Ennyire egyszerű. Ezért továbbra is szimpatikus a PDSZ elnökének álláspontja, miszerint döntsön a pedagógus, ne büntessen a buktatással, hanem ha szakmailag úgy tartja helyesnek, akkor ne engedje a felsőbb osztályba. Trencsényi erre is felcsattant, nem érti Kerpen indokait: a pedagógusnak meg kell keresnie a szülőket, és beszélnie kell velük. Különben a buktatás, vagyis az új rendszer eredménye csak a gettóiskola lesz.
Igen, a szülőkkel beszélni kell, de ettől még a gyerek nem lesz okosabb. Főként, ha tanév végén teszi meg ezt a pedagógus. A gettóiskola veszélye talán egy kicsit eltúlzott, hiszen a buktatás visszaállítása nem tömeges buktatás jelent - feltételezhetően. Viszont be kell vallani, hogy a szöveges értékelést a gyerek nem veszi igazán komolyan, az már sokkal inkább motiváló erő lehet a számára, hogy ha nem tanul, akkor igenis megbukhat. Persze a buktatás visszaállítása felvet egy újabb kérdést is, méghozzá, hogy mit tudnak kezdeni a tanárok az alsóban rekedt túlkoros gyerekekkel.