2009.10.19. 12:20
Diákok médiafalása
Azaz a mindenkit érdeklő kérdés: mit fogyasztanak a fiatalok a klasszikus média kínálatból? Az Ifjúság 2008 program 8000 fős mintán mérte le a 15-29 éves korú fiatalok média fogyasztását, avagy mit olvas, mit hallgat, mit néz az ifjúság (illetve, 2008-ban mit fogyasztott a klasszikus médiakínálatból). Régi újságírói fordulattal élve, az eredmény meglepő (ha jobban belegondolunk, nem is az). Lássuk tehát!
Az első kérdés: melyik tv-csatornát nézi leggyakrabban? Az RTL Klub fölénye itt is nyilvánvaló a TV2-vel szemben, de itt sokkal nagyobb a különbség, mint a teljes lakosság körében. Utánuk már besűrűsödik a mezőny, a „kicsik” közt lévő különbség, illetve alapvetően a nézettségük is elenyésző. De láthatóan „erősek” a tematikus csatornák (ismeretterjesztés, zene, sport, filmek). Íme az első tíz helyezett: RTL Klub (47,01%), TV2 (17, 90%), Viasat3 (3,89%), Sport1 (3, 58%), Discovery (3,53%), Viva (3,17%), m1 (2,61%), Cool TV (1,89), Spektrum (1,74%), HBO-k (1,59%). És 0,92% az egyáltalán nem tévézők aránya.
A másodlagos preferenciáknál a helyzet megfordul, itt a TV2 az erősebb, bár kisebb különbséggel. Az egyértelmű, hogy aki megunta az RTL Klubot, nagy valószínűséggel a TV2-re megy tovább, illetve fordítva. A filmőrültek pedig, ha nem találnak semmit az HBO öt darab csatornáján, a Film+-nál kötnek ki, kiegészülve a Bud Spencer/Terence Hill, illetve Csillagok háborúja-rajongókkal. Így néz ki az első tíz: TV2 (34, 67%), RTL Klub (21,54%), Viasat3 (5,81%), m1 (4,12%), Discovery (4,07%), Viva (3,26%), Sport1 (3,04%), Cool TV (2,39%), Spektrum (2,33%), Film+ (2,12%)
Második kérdés: melyik rádiót hallgatja leggyakrabban? A két nagy (Sláger, Danubius) itt is viszi a prímet, de nincs nagy különbség. Ha haloványan is, a fiatalok körében a Danubius jobban megy, és ami feltűnő, hogy a fiatalok szeretik hallgatni a helyi rádiókat. Azért is érdekes ez, mert a jövő évi választások előtt a az MSZP, és a Fidesz próbálja a két legnagyobb országos rádió-frekvenciát megszerezni. Érdekes a Gold FM jó szereplése is, hiszen ők helyi adó Kelet-Magyarországon, és ha csak a helyi hallgatottságot nézzük, bőven verik a két nagyot. Az első kilenc: Danubius (22,82%), Sláger (18,37%), helyi rádiók (11,81%), Rádió1 (7,70%), Petőfi (5,48%), Juventus (5,13%), Roxy (4,11%), Gold FM (2,17), Kossuth (2,00%), nem hallgat rádiót (8,10%)
A másodlagos preferenciák között is a Danubius vezet, de csak alig a Sláger előtt, jelentősen megerősödik a Juventus, és még mindig tartják magukat a helyi adók, a Rádió1 és a Petőfi. Az első kilenc: Danubius (22,98%), Sláger (21,80%), Juventus (11,14%), helyi rádiók (10,75%), Rádió1 (7,53%), Petőfi (5,41%), Roxy (4,00%), Gold FM (2,20%), Kossuth (1,41%)
Harmadik kérdés: melyik napilapot olvassa leggyakrabban? Írhatnánk, hogy a Blikk toronymagasan vezet, ami igaz is, viszont a helyi lapok olvasottsága kétszer akkora, mint a vezető bulváré. Érdekes, hogy a jobbra áthangolt Magyar Hírlap már tavaly lenyomta a Népszavát a korosztályban, idén biztos duplát ver rá. Az első kilenc: megyei napilap (44,06%), Blikk (18,33%), Metropol (6,11%), Nemzeti Sport (3,46%), Népszabadság (3,26%), Bors (1,83%), Magyar Nemzet (1,56%), Magyar Hírlap (0,68%), Népszava (0,48%), nem olvas napilapot (16,50%)
A másodlagos olvasottsági adatoknál derül ki a turpisság, hogy a Blikk olvasottsága sem gyenge, de egy háztartásban ha két lapot vesznek, előbb olvassák a megyei napit, majd a Blikket, de mindkettő ott van az asztalon. Sőt, itt mindenki növelni tudta olvasottságát, kivéve a helyi lapot, ami azt is jelenti, hogy azt olvassák mindenhol elsődlegesen, a többi csak adalék. Az első kilenc: Blikk (35,82%), megyei napilap (14,91%), Metropol (13,09%), Bors (8,91%), Népszabadság (6,73%), Nemzeti Sport (5,82%), Magyar Nemzet (3,64%), Magyar Hírlap, Népszava (1,64-1,64%)
Negyedik kérdés: melyik hetilapot, folyóiratot olvassa leggyakrabban? Ki lepődik meg, ha azt mondom, a Story a fiatalok körében is tarol, és itt is erősek a női lapok. Itt is látszik, hogy az újságolvasók többségét a nők alkotják. Szintén jellemző, hogy az első tízbe a politikai hetilapok közül csak a HVG tudta beverekedni magát. Az első tíz: Story (15,30%), Kiskegyed (6,73%), Nők Lapja (6,30%), HVG (4,32%), Meglepetés (2,71%), Best (2,56%), Autó-motor (1,83), Maxima (1,61%), Képes Sport (1,54%), Bravo (1,46%), nem olvas hetilapot, folyóiratot (22,47%)
A másodlagos preferenciáknál látszik tisztán, hogy az olvasók tábora mennyire elnőiesedett. Kaszálnak a bulvár, és a női lapok. Az első tíz: Story (11.66%), Best (8,37%), Kiskegyed (7,32%), Meglepetés (6,73%), Nők Lapja (5,83%), Maxima (2,39%), Tina (2,24%), Joy (2,54%) Cosmopolitan, HVG (2,09-2,09%)
Alapvetően az látszik, hogy a nyomtatott sajtó a legnagyobb vesztese a fiatalok médiafalásának. Az ifjabb generációnak még a napi sajtó egy napos átfutása is sok, nem hogy egy hetilapé. Bár az is egyértelműen látszik, hogy a helyi tartalmaknak még mindig erős vonzereje van a klasszikus médiában. De a fiatalok a képernyőt bámulják legszívesebben. Az Internet Hungary-n hallottam az adatot, hogy míg 2000-ben ugyanezen korosztály 24%-a használta az internetet, addig ez a szám ma már 80%. És egy megdöbbentő számsor a végére (mindenki maga döntse el, hogy melyik részén döbben meg!). A korosztály ugyanaz.
Internetezik, és olvas: 37%
Nem internetezik, és nem olvas: 25%
Nem internetezik, olvas: 19%
Nem olvas, internetezik: 19%
A bejegyzés trackback címe:
https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr231460132
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.