2009.10.06. 13:45
Hamis papírokkal
Mondhatni felsőoktatási alaptéma a nyelvvizsgák ügye. Ugye?! Már megint kiderült, hogy az idén egytemen, vagy főiskolán végzettek negyede(!), nem vehette át a diplomáját c-tipusú nyelvvizsgát igazoló papír hiányában. A Nyíregyházi Főiskola végzősei tartják a rekordot, az itteni kimenősök 47%-a nem kapott diplomát, mert nem volt nyelvvizsgája, ugyanitt a hittudományi karon 62% nem lett diplomás, mert nem ismer az édes anyanyelvén kívül még egy nyelvet. Ez azért agyrém, nem? Ki a hibás, és mi lehet a megoldás? Tegyük fel, elsőként a lusta diák a hibás (legtöbbször így is van), aki már a középiskolában is csak muszájból járt nyelvórára, mindig meg volt a kettes-hármas, aztán majd csak lesz valahogy… Az egyetemi évek alatt – gondolta ő – csak meg tanulok valamilyen nyelvet. Aztán meg teltek-múltak az évek, „ej, ráérünk arra még!” most meg néznek, nincs diplomájuk. Második feltevés, hogy az egyetem a hibás, mert nem tart nyelvórákat. De könyörgöm, miért is kéne? Nem ez a feladata. Ekkor viszont felvetődik, hogy akkor anyu-apu-diákhitel finanszírozza a drága nyelvi különórákat is? És ha valakinek nem telik rá? Harmadik felvetés: a középiskola a hibás, amiért nem tanítja meg a gyereket legalább egy nyelven középfokú szinten. Tanítaná ő, de tanulási folyamat egyik részét adja csak: tanítja, de ha valaki nem tanulja, nem tud mit csinálni (ellenérvek: pikkelt rám a tanár, nem tudta a nyelvet, szar volt a tankönyv, stb. – kifogás az mindig van, igaz?!).
A nyelvvizsga-kérdés egyik legrégebbi, legdrágább, de leggyorsabb megoldása, a hamis papír. A legegyszerűbb kimenni az ecserire, és ott beszerezni a bizonyítványt: középfokú kétszáz pénz, felsőfokú kettőszázötven (akkor már legyen felsőfokú, nem? olyan sokkal nem drágább). A másik megoldás, hogy beküldesz valakit magad helyett, azaz fizetsz neki zsebbe, hogy egy pár órára ő legyen te. Ez mondjuk közokirat-hamisítással jár (ha lebuksz, irány a böri!), és csak régi tipusú személyivel lehet megcsinálni, amit az esemény után rituálisan felgyújt megbízó és megbízott. A vizsgáztatók azt gondolják minden trükköt ismernek, de a hamis papírra vágyók mindig egy lépéssel előttük járnak. Bár bűncselekménynek számít, mégis sokan ezt az utat választják, az Oktatási Hivatal adatai szerint minden tizedik nyelvvizsgapapír hamis Magyarországon. Viszont, ha hamis a nyelvvizsgád, hamis a diplomád is, ha jogilag nem is (mert nem bizonyíják rád), erkölcsileg biztos. Mondjuk, ha egy mukkot sem beszélsz az adott nyelven, az előbb-utóbb kiderül, ha meg beszéled, miért nem tanulsz kicsit, és nyelvvizsgázol?
A nyelvvizsga-kérdés megoldásának kicsit hosszabb, ámde becsületesebb, módja az úgynevezett alibi nyelvek elsajátítása. Ezeket nem azért hívják „alibinek”, mert nincsenek is igazából, hanem mert közkeletű vélekedés szerint könnyű őket elsajátítani. A legnépszerűbb kettő az eszperantó, és a lovári. Bizony ez utóbbi, az angol-német-francia-spanyol négyes után a legkeresettebb nyelv a tanulók körében. Az már más kérdés, hogy mire megy a jóember ezekkel a munkaerő-piacon.
Akkor mit tegyünk, hogy több egyetemista kapjon diplomát, a nyelvvizsga hiánya ne gátolja, és ne kövessen el bűncselekményt? 1.: felsőfokú intézménybe csak nyelvvizsgával lehessen jelentkezni ?(több egyetem is megköveteli már), 2.: tartsanak az egyetemek is nyelvtanfolyamokat? (ki fogja fizetni, az egyetem, vagy a hallgató?), 3.: nyelvvizsga nélkül is adjanak diplomát? (tudjuk, hogy ez lehetetlen)
A bejegyzés trackback címe:
https://szamarpad2014.blog.hu/api/trackback/id/tr761431431
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
nevtelen_nulla 2009.10.06. 16:34:37
"aki már a középiskolában is csak muszáLYból járt nyelvvórára"
:))))
lyuly
:))))
lyuly
XoniX 2009.10.06. 16:34:56
Nem kell rinyálni, jó ez így, ahogy most van. Mindenki szabadon eldöntheti, hogy tanul-e nyelvet/matematikát/jogot vagy sem. A Piacon majd eldől, hogy jól döntött-e vagy sem. Ha hiányos a tudása, megy vissza tanulni. Vagyis: 4. pont - mindenki a maga szerencséjének a kovácsa.
nalazo 2009.10.06. 16:35:22
A nyelvvizsga megszerzésének a hely a középiskola, az egyetemen már használni kellene a megszerzett nyelvtudást. Így hát egyetemi felvételi alapkövetelménynek kellene lennie.
kilgor 2009.10.06. 16:36:51
www.muszaly.hu és azért a nyelvVórát meg a nyelvVen
először a kedves szerző tanulja meg az anyanyelvét, azután magyarázzon az idegennyelv-oktatásról
először a kedves szerző tanulja meg az anyanyelvét, azután magyarázzon az idegennyelv-oktatásról
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.06. 16:37:43
Ha már nyelv, még ha magyar is: nem lehetne egy helyesírás ellenőrzőn átfuttatni a posztot élesítés előtt... (muszályból, meg tanulok)
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.06. 16:40:01
Szépen felkommenteltük a posztot. (amúgy újmagyarul szólva) Kérdés, hogy a poszt-toló örül-e neki?
Fanyuvo 2009.10.06. 16:40:17
Ill. kihagytad a kategóriák közül az olyat amilyen pl. én vagyok. Középiskolában is azóta is tanulom az angolt. Soha egy órát nem hagytam ki és mégse megy rendesen. Egyszerűen nulla a nyelvérzékem, mert a szorgalmammal nincs baj.
Almaspite 2009.10.06. 16:40:33
Na és ha eltörölnénk a kötelező nyelvvizsgát, mint a diploma feltételét? Hiszen ha jól emlékszem, 2004. május 01. óta a magyar is hivatalos nyelv az EU-ban...
nalazo 2009.10.06. 16:46:21
Manapság a nyelvvizsga már nem is extra, hanem elvárt dolog az esetek túlnyomó többségében. Inkább úgy kellene hozzáállni, hogy a leendő munkaerő érdekében kellene alapkövetelménnyé tenni az egytemi felvételi vonatkozásában.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.10.06. 16:46:33
szerintem középiskolában kell megtanulni, nekem is onnan van kettő nyelvvizsgám is.
Egyetértek szerzővel, miszerint sokan lusták és kifogásokat keresnek.
Egyetértek szerzővel, miszerint sokan lusták és kifogásokat keresnek.
anterosz omniposz 2009.10.06. 16:58:57
Ha már megtanulom a lovári (eszperantó) szavakat, nem értelmesebb azt az időt angol, francia, olasz, spanyol nyelvre fordítani?
Blogger Géza 2009.10.06. 17:07:41
Szerintem meg valaki lehet marha jó hittantanár, pap vagy bármi attól, hogy csak magyarul tud. Én speciel tudok két nyelven is magyaron kívül, de ha nem tudnék, az se lenne tragédia. Mondjuk nem dolgozhatnék ott, ahol most, de ez magánügy.
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2009.10.06. 17:09:21
Neked, kedves postoló, magyarul kellene előbb megtanulnod. (pl "beküldessz").
egyenlítő 2009.10.06. 17:12:11
@anterosz omniposz: azért, mert ott pontosan csak a szavakat kell megtanulni (meg néhány alapvető szabályt). A lovárinak kicsi a szókincse, az eszperantóban meg nincsenek kivételek.
Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.06. 17:13:41
"Második feltevés, hogy az egyetem a hibás, mert nem tart nyelvórákat. De könyörgöm, miért is kéne? Nem ez a feladata."
Valóban. Kivéve abban az esetben, ha elvárja az általa adott diplomához a nyelvismeretet, miközben nem írja elő felvételi követelményként.
Valóban. Kivéve abban az esetben, ha elvárja az általa adott diplomához a nyelvismeretet, miközben nem írja elő felvételi követelményként.
Mylady 2009.10.06. 17:14:53
Én gimiben nyelvi osztályba jártam.
ez jelentett 6-8 német órát egy héten (normális tanárokkal, normális tantervvel, normális könyvekkel, két 17 fős csoporttal (ami nagyon sok) - lett is sokaknak nyelvvizsgája
második nyelv az angol volt - heti 1-2(!) órában, állandóan változó tanárokkal (4 év alaltt 8-9 tanárunk volt, eltérő követlményrendszerrel stb), szar könyvekkel, 34(!) fős létszámmal
a 4. év végére senki nem tudott semmit angolból
pont mint az általános végére oroszból
Más: én csodálkozom nagyon azon, hogy ennyire nem tudnak a fiatalok nyelveket. Pedig ma már rengeteg lehetőség van a sima nyelvtanfolyamok, iskolai oktatás mellett: csereprogramok, külföldi tanév, munkavállalás, nyári egyetemek, internet
+ tele van az ország külföldiekkel, bárhol lehetne gyakorolni
azt hiszem, nagyrészt a lustaság a döntő
de ezek tényleg nem érik fel ésszel, hogy későbbi boldogulásuk múlik ezen???
ez jelentett 6-8 német órát egy héten (normális tanárokkal, normális tantervvel, normális könyvekkel, két 17 fős csoporttal (ami nagyon sok) - lett is sokaknak nyelvvizsgája
második nyelv az angol volt - heti 1-2(!) órában, állandóan változó tanárokkal (4 év alaltt 8-9 tanárunk volt, eltérő követlményrendszerrel stb), szar könyvekkel, 34(!) fős létszámmal
a 4. év végére senki nem tudott semmit angolból
pont mint az általános végére oroszból
Más: én csodálkozom nagyon azon, hogy ennyire nem tudnak a fiatalok nyelveket. Pedig ma már rengeteg lehetőség van a sima nyelvtanfolyamok, iskolai oktatás mellett: csereprogramok, külföldi tanév, munkavállalás, nyári egyetemek, internet
+ tele van az ország külföldiekkel, bárhol lehetne gyakorolni
azt hiszem, nagyrészt a lustaság a döntő
de ezek tényleg nem érik fel ésszel, hogy későbbi boldogulásuk múlik ezen???
egyenlítő 2009.10.06. 17:14:54
Azért az elgondolkodtató, hogy ha valaki fizika érettségi nélkül mehet műszaki szakra (és kaphat ott diplomát), akkor nyelvből miért nem elég ugyanott az általános- és középiskolai oktatás-tanulás?
frutella 2009.10.06. 17:15:23
Sok főiskolás, egyetemista nem tanult nyelvet a középiskolában. Itt azokra gondolok, akik még a régi rendszerben érettségiztek, amikor az orosz volt az egyetlen nyelv ami tanulható volt(nekik 35- 40 évesen már igen nehéz elsajátítani egy új nyelvet. Gondolhatjátok, hogy mennyire tanultuk és mennyire tanították. Szerintem a mai tizenéveseknek kb. ilyen lehet a kötelező angol, amit jó esetben nem az orosztanárokból átképzett angoltanárok tanítanak. Azért emlékezzünk azokra az időkre is, amikor a tanár 1-2 nyelvleckével járt előbb a tanítványainál. Tetszik-nem tetszik nagyon felhígult a nyelvtanítás... ennek a következménye az, hogy bár van kötelező nyelvoktatás, mégis kevés azoknak a száma akik valóban tudnak is egy nyelvet.
Én személy szerint eltörölném a kötelező nyelvvizsgát. Amennyiben szüksége lesz rá valakinek a munkájához, az majd megtanulja.
Én személy szerint eltörölném a kötelező nyelvvizsgát. Amennyiben szüksége lesz rá valakinek a munkájához, az majd megtanulja.
kuki123 2009.10.06. 17:15:57
Úgy örülök, hogy egyeseknek kis újukból kirázzák az angol (v. német) nyelvet.
Én meg vért izzadtam vele..és valszeg még sokan mások is.
Én meg vért izzadtam vele..és valszeg még sokan mások is.
egyenlítő 2009.10.06. 17:16:26
Azért él a mostani, negyedik lehetőség is: államvizsga után öt éven belül letenni a nyelvvizsgát, és már meg is van a diploma.
kaes 2009.10.06. 17:16:31
Eszperantó már miért lenne alibinyelv? Rádiója van tv-je, Bibliája. Az angolt 10-szer annyi idő és energia megtanulni, hogy ugyanazt a nyelvi szintet elérjük (közép- és felsőfok). Tehát az angol nyelv kinek is jó üzlet?
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.10.06. 17:18:07
@deft: azért az angol a világnyelv. Nem kell mindenbe üzleti összeesküvést sejteni.
kuki123 2009.10.06. 17:18:12
@deft: teljesen egyetértek veled
Sir Nyű 2009.10.06. 17:23:04
@Almaspite: Igazad van. Menj el mondjuk csak Becsig (nincs is messze) es probalkozz.
Vagy inkabb ne is, ne egesd mar az orszagot, lecci. Kosz.
Vagy inkabb ne is, ne egesd mar az orszagot, lecci. Kosz.
2009.10.06. 17:23:31
@deft: Mert az. Sehol, semmire nem jó.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.06. 17:24:21
@deft: egy számot kifelejtettél, hány beszélője van?
nem anyanyelvi természetesen, nem is az angol anyanyelvűekkel kell összehasonlítani.
nem anyanyelvi természetesen, nem is az angol anyanyelvűekkel kell összehasonlítani.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.06. 17:25:18
@Sir Nyű: bezzeg ha fordítva probálja ki valaki :) egyből rájön mire jó a magyar ;)
Sir Nyű 2009.10.06. 17:25:42
@egyenlítő: Azert, mert ha nem beszelsz idegen nyelveket, be vagy szoritva az itthoni sotetsegbe, elzarsz magadtol minden egyeb informaciot, gondolkodast, mentalitast stb.
Es ha azt gondolod, hogy nekunk boven eleg, ami itthon van, hat... nem ertunk egyet.
Es ha azt gondolod, hogy nekunk boven eleg, ami itthon van, hat... nem ertunk egyet.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.10.06. 17:27:19
@frutella: van valami kedvezmény, hogy 40 éves kor felett nem kötelező a nyelvvizsga. Édesanyám meg is úszta, csak én viccelődtem a rovására :)
Sir Nyű 2009.10.06. 17:27:41
@szomorutojas: Igen, van az a vicc, miszerint "Latod, fiam, ez az ember is beszelt vagy negy nyelvet, oszt megse ment vele semmire!" (Onmagan tulmutato peldamese.)
okoska100 2009.10.06. 17:30:32
Az idegen nyelvet mindenkimagának tanulja.Semmit sem ér a diploma ha nyelvismeret hiányában nem tudsz elhelyezkedni.Nekem nincs diplomám,de szinte anyanyelvi szinten beszélem az angolt ,ill.a németet,és a cégnél (külföldi multi) ahol dolgozom,a sok diplomás idegen nyelvet makogó emberke felett helyezkedem el,mind beosztásban,mind fizetésben annak ellenére,hogy a munkköröm elvégzéséhez pályázati kiírás volt a felsőfokú végzettség.
Az adott munkakörhöz tartozó feladatcsoport kezelését ugyanis diploma nélkül is meg lehet tanulni,viszonylag gyorsan,de ha pl az olasz,angol német vendéggel ,ügyféllel kell beszélni,akkor a sok diplomás makogóművész semmit sem ér a diplomájával.Ezt ismerte fel a munkáltatóm ,és fogadta el a pályázatom a vezetői állásra.
Az adott munkakörhöz tartozó feladatcsoport kezelését ugyanis diploma nélkül is meg lehet tanulni,viszonylag gyorsan,de ha pl az olasz,angol német vendéggel ,ügyféllel kell beszélni,akkor a sok diplomás makogóművész semmit sem ér a diplomájával.Ezt ismerte fel a munkáltatóm ,és fogadta el a pályázatom a vezetői állásra.
okoska100 2009.10.06. 17:33:08
@deft: Annak aki a szép diplomáját nem csak nézegetni szeretné,hanem,papírjával,meg nyelvtudásával együtt egy jó zsíros állást is akar magának.Mert nyelvtudás nélkül aligha boldogulsz komolyabb cégnél.
frutella 2009.10.06. 17:33:40
@peetmaster: Igen, ha 40 év felett kezdi az ember a főiskolát, akkor él ez a kedvezmény.
xstranger 2009.10.06. 17:39:28
20 eve nem kotelezo az orosz, nehogy mar a ket leckevel elottunk jaro tanarra fogjuk a rossz nyelvtanulast.
A legtobb helyen ket nyelvet tanitanak teljesen feleslegesen, egy nyelvet kellene (lehetoleg az angolt) de az kozepiskola vegere nyelvvizsga szintig.
Ecseri nyelvvizsga szerintem inkabb urban legend, egy perc alatt kiderul hogy nem beszelsz es egy telefon leellenorizni hogy nem szerepel az adatbazisban. Es szerintem az is ugyanolyan okirathamisitas mint a szemelyi.
A legtobb helyen ket nyelvet tanitanak teljesen feleslegesen, egy nyelvet kellene (lehetoleg az angolt) de az kozepiskola vegere nyelvvizsga szintig.
Ecseri nyelvvizsga szerintem inkabb urban legend, egy perc alatt kiderul hogy nem beszelsz es egy telefon leellenorizni hogy nem szerepel az adatbazisban. Es szerintem az is ugyanolyan okirathamisitas mint a szemelyi.
2009.10.06. 17:49:09
A válaszaim a kérdéseidre:
1.: hülyeség
2.: az ELTE-n tartanak, nagyon jókat (ex-Rigó utca) de fizetős. Innentől meg megint előjön, hogy sokkal olcsóbb, mint egy rendes nyelvtanfolyam. Ok. De csak heti 1 óra...
3.: hülyeség
1.: hülyeség
2.: az ELTE-n tartanak, nagyon jókat (ex-Rigó utca) de fizetős. Innentől meg megint előjön, hogy sokkal olcsóbb, mint egy rendes nyelvtanfolyam. Ok. De csak heti 1 óra...
3.: hülyeség
fiokosszekreny 2009.10.06. 17:55:28
Nálunk (BME) tanítanak nyelvet az egyetemen, nem is keveset: angol, német, spanyol, francia, holland, orosz, és még lehet, hogy mást is, de most ennyi jut eszembe. Eddig fizetni sem kellett érte, mostmár kb. 20 ezer Ft/félév. Ami azért nem olyan sok, mert heti kétszer másfél órás. És az első 2-3 félévben ingyen van (képzéstől függően). Ráadásul elég sok jó tanár van, én németre járok, és az egyik legjobb tanár az egyetemen, lepipálja a műszakiakat!:)
fiokosszekreny 2009.10.06. 17:59:33
Egyébként szerintem nyelvtudás nélkül egy jó diplomát se nagyon lehet összehozni (kivéve mondjuk a magyar szakon, de szerintem ott sem árt). Ha meg már a szakszöveget megérti az ember, onnan egy gagyibb nyelvvizsgát összehozni nem nagy ügy. Mert azért van mostmár elég sok nyelvvizsga központ, ahol csak meg kell jelenned, pár szót kiírsz a szótárból, meg kinyögsz a szóbelin, és a kezedben is van a papír. Persze nem sokra megy vele az ember az életben, de a diplomához elég.
hexo1 2009.10.06. 18:00:40
tapasztalatom szerint egy középfokú nyelvvizsga (egymagában) kb. annyit ér a piacon mint az érettségi. a felsőfok meg annyit mint egy gagyibb diploma. legfeljebb annyit jelez, hogy nem vagy analfabéta.
a cégek az elsők között tesztelik a nyelvtudást, gyakran olyan hr-esekkel, akik maguk sem érik el a felsőfokú szintet.
ahol valóban szükséges idegen nyelv használata, ott a hirdetésekben sem "fokot" írnak, hanem "folyékony", "aktív" stb.
a cégek az elsők között tesztelik a nyelvtudást, gyakran olyan hr-esekkel, akik maguk sem érik el a felsőfokú szintet.
ahol valóban szükséges idegen nyelv használata, ott a hirdetésekben sem "fokot" írnak, hanem "folyékony", "aktív" stb.
csati 2009.10.06. 18:02:06
Te meg legalább magyarul megtanulhatnál...
Puncskocka 2009.10.06. 18:10:25
első nyelvet még csak-csak megtanul az ember a min. 8 év alatt..., de a második nyelvet nálam is nagyon elcseszték...
Mindenki a saját szerencséje, hogy meg tud-e tanulni valamilyen nyelven...
Mindenki a saját szerencséje, hogy meg tud-e tanulni valamilyen nyelven...
Inka 2009.10.06. 18:17:38
Lehetne például megszüntetni a tv műsorok szinkronizálását, csak feliratosan adni a sorozatokat. Ekkor ha akarja, ha nem, ragad a nézőre valami a nyelvből.
A primitív svédországban vagy norvégiában például nincs/nagyon ritka a szinkron.
A primitív svédországban vagy norvégiában például nincs/nagyon ritka a szinkron.
Inka 2009.10.06. 18:19:42
szabad külföldi oldalakat is megtalálni a világhálón. ehhez sok esetben minimális nyelvtudás is elég már. (persze, aki olvasni sem tud rendesen, annak a külföldi szöveg különösen nehézkes lesz...)
egyenlítő 2009.10.06. 18:28:21
@Sir Nyű:
"Azert, mert ha nem beszelsz idegen nyelveket, be vagy szoritva az itthoni sotetsegbe, elzarsz magadtol minden egyeb informaciot, gondolkodast, mentalitast stb."
Az, hogy tudok használni egy idegen nyelvet, vagy papírom van róla, azért nem ugyanaz. Bár nyilván valamivel hihetőbbé teszi, de ugyanakkor le is veszi a felelősséget a munkaadó válláról. Persze csak akkor, ha ez a munkaadó az állam.
"Azert, mert ha nem beszelsz idegen nyelveket, be vagy szoritva az itthoni sotetsegbe, elzarsz magadtol minden egyeb informaciot, gondolkodast, mentalitast stb."
Az, hogy tudok használni egy idegen nyelvet, vagy papírom van róla, azért nem ugyanaz. Bár nyilván valamivel hihetőbbé teszi, de ugyanakkor le is veszi a felelősséget a munkaadó válláról. Persze csak akkor, ha ez a munkaadó az állam.
egyenlítő 2009.10.06. 18:32:16
Moldova írta még réges-régen:
Az óvódai felvételhez 180 centit kell tudni magasba ugrani. Felvételi vizsga nincs, az igazolást az OTP adja ki.
Az óvódai felvételhez 180 centit kell tudni magasba ugrani. Felvételi vizsga nincs, az igazolást az OTP adja ki.
lifelike 2009.10.06. 18:32:54
"muszály"
eddig olvastam
lol
eddig olvastam
lol
Hozzászóló 2009.10.06. 18:52:33
Sokszor gondolkozom azon, hogy bizony szép és jó dolog, hogy a magyar nyelv egy különleges, más nyelvekre szinte egyáltalán nem hasonlító nyelv. A probléma viszont ugyanezzel el is kezdődik, hiszen amíg
- egy szlovák kis energiabefektetéssel tanulhat meg lengyelül, oroszul, horvátul, csehül stb.
- egy francia spanyolul, olaszul, portugálul stb.
- egy dán németül, angolul, belgául stb.,
addig nekünk minden egyes nyelvnél egy teljesen más gondolkodást is el kell, hogy sajátítsunk. Ez bizony nem egyszerű, főleg akkor, ha történetesen Magyarország eléggé homogén népesség, és nagyon kevés anyanyelvű némettel, angollal stb. beszélhetnek a tanulók. Ebből kifolyólag az (eleve) akcentusos angoltanár sosem lesz olyan "élmény", mint kiülni egy angol társasággal beszélgetni akármiről.
Sajnos nálunk ilyen gyöpös módszer van, hogy be kell magolni a nyelvtant, egy rakat szót kell tudni stb. amit írásban piszok egyszerű ellenőrizni, sőt tanulni is. De ha beszélgetésre kerül a sor, ami már egy éles mércéje a tudásnak, ott bizony 10-ből 9-en elhasalnak, mert akkor már nem jönnek olyan könnyen a szavak...
- egy szlovák kis energiabefektetéssel tanulhat meg lengyelül, oroszul, horvátul, csehül stb.
- egy francia spanyolul, olaszul, portugálul stb.
- egy dán németül, angolul, belgául stb.,
addig nekünk minden egyes nyelvnél egy teljesen más gondolkodást is el kell, hogy sajátítsunk. Ez bizony nem egyszerű, főleg akkor, ha történetesen Magyarország eléggé homogén népesség, és nagyon kevés anyanyelvű némettel, angollal stb. beszélhetnek a tanulók. Ebből kifolyólag az (eleve) akcentusos angoltanár sosem lesz olyan "élmény", mint kiülni egy angol társasággal beszélgetni akármiről.
Sajnos nálunk ilyen gyöpös módszer van, hogy be kell magolni a nyelvtant, egy rakat szót kell tudni stb. amit írásban piszok egyszerű ellenőrizni, sőt tanulni is. De ha beszélgetésre kerül a sor, ami már egy éles mércéje a tudásnak, ott bizony 10-ből 9-en elhasalnak, mert akkor már nem jönnek olyan könnyen a szavak...
sertésmájkrém 2009.10.06. 19:15:44
@nalazo: Mi lenne, ha ezt a munkáltató dönthetné el?
Diploma attól még lehetne, oszt ha kell így is dolgozni az ember akkor jó, ha meg nem, akkor tanul nyelvet?
hm?
Ja, hogy így hogy nem lenne kötelező, akkor hirtelen nem lenne ennyi nyelviskola, aki képzi ugyanúgy a papírral rendelkező, de beszélni képtelen embereket az adott nyelven?
Vkinek ez is érdeke volt.
Diploma attól még lehetne, oszt ha kell így is dolgozni az ember akkor jó, ha meg nem, akkor tanul nyelvet?
hm?
Ja, hogy így hogy nem lenne kötelező, akkor hirtelen nem lenne ennyi nyelviskola, aki képzi ugyanúgy a papírral rendelkező, de beszélni képtelen embereket az adott nyelven?
Vkinek ez is érdeke volt.
kcha11 (törölt) 2009.10.06. 19:26:16
angol felsofok megvan, kinaibol kozepfokra keszulok
5 eve tanulok franciaul, de a bemutatkozas is nehezen megy... pedig nincs baj a nyelverzekemmel
5 eve tanulok franciaul, de a bemutatkozas is nehezen megy... pedig nincs baj a nyelverzekemmel
daito 2009.10.06. 19:27:04
Az a helyzet, hogy hiába tanítanak már középiskolában remek tanárok neked idegennyelvet, teszel belőle vizsgát, ha Magyarországon élsz továbbra is; és maximum az MTV Hits megértéséhez kell, pl. a vidéki magyar tájak 90%-án.
Legyünk őszinték, multinál előny, államigazgatásban pluszpénz jár érte; de ha a röcsögepusztai polgármesteri hivatalban dolgozol, akkor pont életedben nem fogod használni az olasz nyelvtudásodat, pontosabban akkor, amikor kimész Velencébe, Milánóba megnézni a galambokat.
Valaki Moldovát idézett; ha valamit az öreg remekül leír, akkor a magyar végletes hülye hozzáállást.
Tök idióta módon, kevesen beszélnek idegen nyelvet az országban?
Legyen kötelező, pl. a diplomának feltétele. Ez a módszer tuti megoldás.
Persze. Namost, szerény személyem jobban értékeli, ha az orvossá válásnak az a feltétele, hogy az illető jó legyen szakmai tárgyakból, mint mondjuk eszperantóból vagy angolból. Persze, jó az, hogy el tudja olvasni a legjobb amerikai orvosi portálok cikkeit és fejlődik, de basszus, alapvetően, amikor orvossal találkozom, az a szempont nekem idehaza, hogy gyógyítson. Magyarul. :)
Megértem, multinál mekkora előny, hogy valaki perfekt 1-2 idegennyelvből, és jobban díjazzák, díjazták egyes esetekben. Láttam magam is nem egy ilyen szituációt, olyan ül a poszton, aki szakmailag/tudás tekintetében hurkalé, de tud angolul. Ez remekül működik az olyan helyeken, ahol a sz*rt pofozgatják jó pénzért, árulják/forgalmazzák a virtuális kifliket; csak tök gáz, amikor fontos szektorokban is ez a mentalitás.
Szerintem, ha diplomához kötögetik a nyelvvizsgát, akkor csinálják úgy, hogy a diplomának van 2 fokozata.
Sima diploma és legyen a nyelvvizsgával bővített verzió; amit az egyetem-nyelvvizsga központ garantál, hogy az illető ott, úgy és azt tanulta, abból vizsgázott és kész. Mittomén, diploma környékén 1 vagy 2 év nyelvi képzés; azoknak, akiknek nincs nyelvvizsgájuk, vagy ennyivel jobbat, többet szeretnének.
Még mindig simán lehetne hittantanár Csokoládépusztán, ahol 0 szükség a nyelvtudásra.
Legyünk őszinték, multinál előny, államigazgatásban pluszpénz jár érte; de ha a röcsögepusztai polgármesteri hivatalban dolgozol, akkor pont életedben nem fogod használni az olasz nyelvtudásodat, pontosabban akkor, amikor kimész Velencébe, Milánóba megnézni a galambokat.
Valaki Moldovát idézett; ha valamit az öreg remekül leír, akkor a magyar végletes hülye hozzáállást.
Tök idióta módon, kevesen beszélnek idegen nyelvet az országban?
Legyen kötelező, pl. a diplomának feltétele. Ez a módszer tuti megoldás.
Persze. Namost, szerény személyem jobban értékeli, ha az orvossá válásnak az a feltétele, hogy az illető jó legyen szakmai tárgyakból, mint mondjuk eszperantóból vagy angolból. Persze, jó az, hogy el tudja olvasni a legjobb amerikai orvosi portálok cikkeit és fejlődik, de basszus, alapvetően, amikor orvossal találkozom, az a szempont nekem idehaza, hogy gyógyítson. Magyarul. :)
Megértem, multinál mekkora előny, hogy valaki perfekt 1-2 idegennyelvből, és jobban díjazzák, díjazták egyes esetekben. Láttam magam is nem egy ilyen szituációt, olyan ül a poszton, aki szakmailag/tudás tekintetében hurkalé, de tud angolul. Ez remekül működik az olyan helyeken, ahol a sz*rt pofozgatják jó pénzért, árulják/forgalmazzák a virtuális kifliket; csak tök gáz, amikor fontos szektorokban is ez a mentalitás.
Szerintem, ha diplomához kötögetik a nyelvvizsgát, akkor csinálják úgy, hogy a diplomának van 2 fokozata.
Sima diploma és legyen a nyelvvizsgával bővített verzió; amit az egyetem-nyelvvizsga központ garantál, hogy az illető ott, úgy és azt tanulta, abból vizsgázott és kész. Mittomén, diploma környékén 1 vagy 2 év nyelvi képzés; azoknak, akiknek nincs nyelvvizsgájuk, vagy ennyivel jobbat, többet szeretnének.
Még mindig simán lehetne hittantanár Csokoládépusztán, ahol 0 szükség a nyelvtudásra.
vividos 2009.10.06. 19:27:18
Ma már sok szakmában elengedhetetlen a nyelvtudás, ráadásul minden egyes beszélt idegen nyelv hihetetlen előnyt és pluszt jelent az életben. Nem feltétlenül a karrierben, hanem emberi kapcsolatokban, világlátásban.
Középiskolában én csak az angolt tanultam meg rendesen, a némethez már lusta voltam. Egyetemen is felvettem, de ott is lusta voltam hozzá.
Azután amikor dolgozni kezdtem, ráébredtem, hogy hiába álmodoztam mindig arról, hogy több nyelvet fogok beszélni, itt állok csak az angollal. Ezért nekiálltam a szabadidőmben (amiből bizony munka plusz később másoddiploma mellett nem volt sok) franciát tanulni. Lassan ment, de most így, négy év után a felsőfokú nyelvvizsgára készülök (nem a papír érdekel, de jobb, ha van valami cél), időközben tanultam egy kis spanyolt is, nemrég pedig újrakezdtem a németet, amiből meglepően gyorsan sikerül felzárkóznom.
Igen, áldozatot kell hozni érte, de még soha nem bántam meg egyetlen percet sem, amit nyelvtanulásra fordítottam. Rengeteg külföldi barátom van, eddig bárhová mentem a világba, sikerült megértetnem magam valamilyen nyelven (persze ehhez 90%-ban elég az angol), fantasztikus élményeket köszönhetek a nyelveknek. Szóval én mindenkit csak bátorítani tudok: soha nem késő és a kitartás mindig meghozza az eredményt.
Középiskolában én csak az angolt tanultam meg rendesen, a némethez már lusta voltam. Egyetemen is felvettem, de ott is lusta voltam hozzá.
Azután amikor dolgozni kezdtem, ráébredtem, hogy hiába álmodoztam mindig arról, hogy több nyelvet fogok beszélni, itt állok csak az angollal. Ezért nekiálltam a szabadidőmben (amiből bizony munka plusz később másoddiploma mellett nem volt sok) franciát tanulni. Lassan ment, de most így, négy év után a felsőfokú nyelvvizsgára készülök (nem a papír érdekel, de jobb, ha van valami cél), időközben tanultam egy kis spanyolt is, nemrég pedig újrakezdtem a németet, amiből meglepően gyorsan sikerül felzárkóznom.
Igen, áldozatot kell hozni érte, de még soha nem bántam meg egyetlen percet sem, amit nyelvtanulásra fordítottam. Rengeteg külföldi barátom van, eddig bárhová mentem a világba, sikerült megértetnem magam valamilyen nyelven (persze ehhez 90%-ban elég az angol), fantasztikus élményeket köszönhetek a nyelveknek. Szóval én mindenkit csak bátorítani tudok: soha nem késő és a kitartás mindig meghozza az eredményt.
HgGina 2009.10.06. 19:32:57
Én is csak addig olvastam, hogy "muszály". Na innen kezdve a szerzőtől még az általános iskolai végbizonyítványt is elvenném.
Akkor cikizz olyanokat, akiknek nincs valamely idegen nyelven vizsgája (vizsgálya sic!), amikor te legalább magyar nyelven tudsz két értelmes mondatot kiböfögni!
SeggfeLY.
Akkor cikizz olyanokat, akiknek nincs valamely idegen nyelven vizsgája (vizsgálya sic!), amikor te legalább magyar nyelven tudsz két értelmes mondatot kiböfögni!
SeggfeLY.
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.10.06. 19:42:48
Teljesen felesleges a diplomához a nyelvvizsga. Ha valaki el akar helyezkedni, akkor nyelvtudást kérnek és nem papírt. Én mondjuk speciel nem szívesen dolgoznék olyan helyen, ahol csak a nyelvtudás számít, a szakma meg nem. Mert az azt jelentené számomra, hogy nem kell gondolkodni, majd megmondják, hogy mit csináljak idegenül. Azért tanultam, hogy a tudást használjam.
Az egész ott lett elcseszve, hogy előírták a nyelvvizsgát, de nem teremtették meg hozzá a feltételeket. Jelenleg úgy működik a dolog, hogy az iskolában elbohóckodnak az órán és utána a nyelvtanár magánórában jó pénzért megtanítja, amit tudni kell. És így születik egy csomó adócsaló.
Az egész ott lett elcseszve, hogy előírták a nyelvvizsgát, de nem teremtették meg hozzá a feltételeket. Jelenleg úgy működik a dolog, hogy az iskolában elbohóckodnak az órán és utána a nyelvtanár magánórában jó pénzért megtanítja, amit tudni kell. És így születik egy csomó adócsaló.
HgGina 2009.10.06. 19:43:37
Méghogy a magyar semmire se jó?
Alig pár napja egy bécsi cégnél kellett tárgyalnom. Az ottani ember nem beszélt jól angolul, én nem beszéltem jól németül.
Az emberke született román. Következésképp egész jól megbeszéltük a dolgokat MAGYARUL.
Alig pár napja egy bécsi cégnél kellett tárgyalnom. Az ottani ember nem beszélt jól angolul, én nem beszéltem jól németül.
Az emberke született román. Következésképp egész jól megbeszéltük a dolgokat MAGYARUL.
2009.10.06. 19:55:36
szerintem nyissunk még meg pár vidéki suttyó főiskolát (meg pesten is még párat), az javítana az oktatás helyzetén.
ja, és az milyen dolog, hogy az írás-olvasás készséget megkövetelik? egy orvos attól még ki tudja venni a vakbelem, hogy nem tud olvasni, nem?
az a borzasztó, hogy tízezer számra özönlik el a munkaerőpiacot a kamu diplomások, akik egy rohadt szakcikket nem olvastak el eredeti nyelven, nem jártak utána a tartalmának más forrásokban. ja, és értelmiséginek hiszik magukat...
ja, és az milyen dolog, hogy az írás-olvasás készséget megkövetelik? egy orvos attól még ki tudja venni a vakbelem, hogy nem tud olvasni, nem?
az a borzasztó, hogy tízezer számra özönlik el a munkaerőpiacot a kamu diplomások, akik egy rohadt szakcikket nem olvastak el eredeti nyelven, nem jártak utána a tartalmának más forrásokban. ja, és értelmiséginek hiszik magukat...
Gyulimali 2009.10.06. 20:21:24
@daito:
...életedben nem fogod használni az olasz nyelvtudásodat, pontosabban akkor, amikor kimész Velencébe, Milánóba megnézni a galambokat...
Ami szerintem éppen elég ok arra, hogy megtanuld. Sokkal könnyebb (és olcsóbb is) úgy világot látni, hogy az ember beszéli az adott nyelvet.
Mondjuk az én gonosz énem személy szerint nem bánja a mai helyzetet, mert az, hogy 2 nyelven beszélek, ÉS kurrens szakmám van, nagyon könnyűvé tenné a munkakeresést.
Mondjuk, a magyar nyelvoktatásról, úgy általában, az egyetemig, eléggé siralmas a véleményem.
...életedben nem fogod használni az olasz nyelvtudásodat, pontosabban akkor, amikor kimész Velencébe, Milánóba megnézni a galambokat...
Ami szerintem éppen elég ok arra, hogy megtanuld. Sokkal könnyebb (és olcsóbb is) úgy világot látni, hogy az ember beszéli az adott nyelvet.
Mondjuk az én gonosz énem személy szerint nem bánja a mai helyzetet, mert az, hogy 2 nyelven beszélek, ÉS kurrens szakmám van, nagyon könnyűvé tenné a munkakeresést.
Mondjuk, a magyar nyelvoktatásról, úgy általában, az egyetemig, eléggé siralmas a véleményem.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.07. 21:35:17
@Herlock Sholmes: ha csak ennyi hibát vétesz egy idegennyelvű kötetlen stílusú szövegben, már nagyon jó vagy.