2013.09.24. 12:27
Az iskolában nem tudnak mit kezdeni a hiperaktív gyerekekkel
Legalább két hiperaktív gyerek jut majdnem minden hazai általános iskolai osztályra, a pedagógiai intézetek tapasztalatai alapján ugyanis nagyjából minden tizedik iskoláskorúnál megmutatkoznak a hiperaktivitás tünetei. A problémát tovább súlyosbítja, hogy a hazai pedagógus alapképzés során eddig is csak érintőlegesen foglalkoztak a hiperaktivitás kérdésével, nem tértek ki annak módszertanára. Ezeknek a gyerekeknek a szakszerű neveléséhez, fejlesztéséhez tehát külön gyógypedagógiai, illetve fejlesztőpedagógiai végzettség szükséges. Ideje lenne tehát, ha a pedagógusképzés tartalma is igazodna a megváltozott feltételekhez és azon pedagógusok számára is mélyebb tudást nyújtana a hiperaktív gyerekek nevelését illetően, akik nem gyógypedagógusoknak, vagy fejlesztőpedagógusoknak készülnek. Így talán kevesebb kárt is okoznának…
Sok esetben fel sem ismeri, vagy nem tud mit kezdeni a pedagógus az osztályban lévő hiperaktív gyerekekkel, a velük való foglalkozáshoz ugyanis nincs szakmailag felkészítve. Ebből adódhat, hogy a tanítók vagy a tanárok sok esetben pedagógiájuk "csődjét" jelzik a szülőknek gyermekük esetében. Azt sajnos elenyészően kevés intézmény engedheti meg magának, hogy külön fejlesztő-, vagy gyógypedagógust alkalmazzon – holott ez lenne a legkézenfekvőbb és leghatékonyabb megoldás, hiszen a pedagógusok többsége képzettségénél fogva sem tud mit kezdeni a hiperaktív gyerekekkel. Egy, a hiperaktív gyerekekkel foglalkozó szervezet, az Eleven Team által végzett felmérés szerint a hiperaktív gyerekek többsége - körülbelül 60-68 százaléka - ül hátul az osztályteremben, holott leghatékonyabban a pedagógus közelében tudna dolgozni, aki érintéssel, halk utasításokkal könnyen visszaterelheti a munkához. Jávori Ildikó szakértő még a Népszavának nyilatkozott arról, hogy szerinte ahhoz, hogy a tanórán a nevelő tartósan fenn tudja tartani egy hiperaktív gyerek figyelmét, célszerű az "unalmas" feladatokat a felére csökkenteni, vagy változatossá tenni: így amíg a többiek húsz percet tölthetnek színezéssel, a hiperaktív gyereket tíz perc után új feladattal kell megbízni. A szakértő ugyanakkor arról is beszámolt, hogy a hiperaktivitás sok pozitív tulajdonságot is eredményez, amit ha időben felismernek, a későbbiekben bátran építhetnek rá, kamatoztathatják azt. A hiperaktív gyerekek ugyanis a többi között rendkívül segítőkészek, az átlagosnál jobb problémamegoldó képességgel rendelkeznek, erős bennük a gondoskodásra való hajlam, emellett találékonyság és kreativitás is jellemzi őket.
Amerikában a hiperaktivitást orvossággal „gyógyítják”, méghozzá stimulánsokkal. Ennek „köszönhetően” az USA-ban legalább hárommillió gyerek szed napi szinten ilyen orvosságokat. A hiperaktivitást tehát főleg gyógyszeresen kezelik, mintha egy betegségről lenne szó – ezt Máté Gábor, Kanadában élő magyar orvos nyilatkozta a napokban a hvg.hu-nak. Beszélt arról is, hogy szerinte az orvostudomány rosszul fogja fel ennek a zavarnak a természetét, mert azt hiszik, hogy ez egy öröklött betegség. A helyzet viszont ennél is komplikáltabb.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bIQa 2013.09.25. 10:53:26
Mivel a pedagógusok is nők általában, fel sem foghatják mi a baj (igaz ők nem kénytelenek ülve tartani az órát). Most meg a kötelező tornaóra ellen lázadoznak minden szinten, hogy jaj vége a világnak ha a gyereket mozogni is hagyjuk egy kicsit.
Szégyen az iskolarendszerre, szégyen az amerikai "egészséglobbira", ilyen a mai világ.
P. dictus Magister 2013.09.25. 10:54:23
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.25. 10:58:56
A hiperaktív nem azt jelenti, hogy kilométer hiánya van, olvass kicsit utána!
randomuser1 2013.09.25. 10:59:18
gelsystem 2013.09.25. 11:02:55
-a mezőgazdászoknak a téltavasznyárősz
.
.
-a pedagógusnak meg a gyerek!
magyarországon bevett szokás még jelenleg is, ha minden kötél szakad, tanárnak felvesznek/felsőoktatás/
randomuser1 2013.09.25. 11:03:02
Boka1 2013.09.25. 11:04:16
Mikk^ 2013.09.25. 11:06:39
Ez valami újkori megnevezése az unalomnak?
Mert mást nem tudok elképzelni.
Van pár ismerősöm akiknek van gyerekük, de egyik se hiperaktív, pedig a 10-et vígan átlépi a gyerekszám.
Talán érdekessé kéne tenni az órákat és akkor nem lenne ilyen baromság kitalálva.
Na meg lehet, hogy a szülők felelősségét is vizsgálni kéne nevelés és étkeztetés terén.
mim 2013.09.25. 11:08:41
Ha hiperaktívnak gyanítanak valakit, tessék szépen beszélni a szülőkkel, akik majd szakemberekkel kivizsgáltatják. Ez a 10-ből 2 túl magas arány.
2013.09.25. 11:14:23
Hiperaktív lennék, ha telezabáltatnának és teleitatnának mindenféle tartósítószeres és színezékes ételekkel és italokkal a drága jó szüleim az élelmiszeriparral karöltve.
Hiperaktív lennék, ha egész nap az iskolában kellene ülnöm, napi 6-7-8 tanítási órán tanulni, meg korrepetáláson részt venni, mert a paidagógoszaimnak most még heti 4 órában fejleszteniük kell engem, és nem lehetnék napi 4 órát szabad levegőn szabadon, mint a nagyszüleim, akik iskola után szabadon fociztak a falu melletti mezőn vagy a városi grundon, levezetve a feszültségüket, így aztán eszükbe sem jutott hiperaktívnak lenni. Persze mindenre van megoldás, főleg Ámerikában, így aztán már itt is, a segítőkész gyógyszeripar, amely a profit érdekében nevet ad a bajodnak, hiperaktív vagy, beteg vagy te, bedrogozlak, letompítalak, ne fájjon már neked, jó lesz, jó....
Ginlia 2013.09.25. 11:14:58
randomuser1 2013.09.25. 11:22:35
majd amikor hároméves gyerektek két óra jáccadozás után feláll a legó mellől és soha többet, öt percnél tovább nem fog egy dolgora koncentrálni, majd gyűjjetek vissza és lássatok el praktikus táplálási szabályokkal.
faszparasztok.
lurkógyerek 2013.09.25. 11:26:49
polly graph 2013.09.25. 11:29:23
A hiperaktivitás kérdés persze inkább alsóban fordul elő, de szerintem a vagányabb srácok már ott is redbulloznak.
Sokan hiszik, hogy több mozgással megoldható lenne a "hiperaktivitás" probléma, de ez sem feltétlenül igaz, hisz a fáradt, túlpörgött gyerekek tudnak a leghiperaktívabbak lenni már egész kiskorban is.
szamaritánus 2013.09.25. 11:32:28
Gera 2013.09.25. 11:33:52
bIQa 2013.09.25. 11:38:55
Michael Phelps, minden idők legeredményesebb olimpikonja 10 évesen hiperaktív (ADHD-s) gyerek volt. Szerencsére nem bogyókkal tömték meg, hanem azt tanácsolták a szülőknek, adják be sportolni.
Sajnos a legtöbb hozzá hasonlóból a pedagógusnők mumusa lesz, akit büntetésekkel próbálnak a maguk képére formálni.
en.wikipedia.org/wiki/Michael_Phelps
"When Phelps was in the sixth grade, he was diagnosed with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)"
randomuser1 2013.09.25. 11:43:03
frikazojd · http://kocs.ma 2013.09.25. 11:50:23
Mikk^ 2013.09.25. 11:53:31
Egyébként, tényleg meg kéne figyelni azt is, hogy mi a francot eszik az a kölök akire azt mondják hiperaktív.
Mert szerintem egy étrendváltoztatással elég sokat lehetne segíteni.
Egyetemen is ezt tapasztaltam. Unalmas órák, az ember fészkelődik, mozgolódik. Akkor ott is sok volt a hiperaktív? Pedig már felnőttek voltunk.
@Gera:
nagyon ott van a link :D
És mennyire igaz is manapság. Egyetemen dolgozom és mellettünk az általános. (Nem tanár vagyok, hanem informatikus).
Nem ártana sokszor egy két sallert lenyomni.
Érdekesség: volt hogy az általános suliba mentem, mert gond volt a teremben a géppel. Míg az ajtó előtt álltam, hallottam a visítozást és röhögést a teremből. Miután benyitottam és bementem szép csend és fegyelem míg ott voltam. Kimentem, ajtó becsuk és folytatódott tovább mit félbeszakítottam.
Lehet tényleg kéne némi kiállás és "fegyelmezési eszköz" a tánroknak?
(Pedig én csak bementem és rájuk néztem :D ).
CoSinus 2013.09.25. 12:01:27
Mikk^ 2013.09.25. 12:14:33
Ahol semmilyen felelősséget ne vállalj?
Soha semmiért nem te/mi vagyunk a hibásak hanem a bankok/eu/kapitalista/zsidó/liberális...stb?
Én arra lennék kíváncsi, hogy egyáltalán minek egy csomó embernek gyerek?
Megcsinálja utána meg b@szik foglalkozni vele. A TV/számítógép/állambácsi/akárki majd megoldja.
CoSinus 2013.09.25. 12:18:51
2013.09.25. 12:27:33
A hiperaktív azért hiperaktív, mert otthon, a családban nem tanítják meg a nyugalomra, a békés állapotok megélésére, sőt, a pörgő és rohanó, egyfolytában valamivel kényszeresen, kapkodva foglalkozó környezetben ilyen helyzetek nem is teremtődnek meg a számára. Maguk a felnőttek is "hiperaktívak", és rendkívül nagy a nyomás, meg a feszültség. A gyerekek meg csak azt csinálják, amit a környezetükben is tapasztalnak.
Még a "pihenés" vagy a "kikapcsolódás" sem arről szól ma, családok tízezreinek.
Azokról a családokról már nem is beszélve, melyekben az ott fennálló szellemi színvonal miatt az egyén a békességes és nyugodt magatartás gyakorlásának belső kényszeréig még csak el sem juthat.
Az pedig, hogy a gyermekek egyértelmű, és célzatos, az adott személyiséghez illeszkedve kellően hatékony, de mégis erőszakmentes fegyelmezése ma, köszönhetően a családi életbe rendszeresen beavatkozó szélsőséges liberális "jogvédőknek", a zéróval egyenlő, mi sem mutatja jobban, hogy pl. a hétköznapokban gyakran találkozni a mindenféle kontroll nélkül, a nyílt színen hisztériázó gyerekekkel, akikre a szülei egyáltalán nem szólnak rá, ha pedig erre valaki más próbálná meg nagy merészen felhívni a figyelmet, még a t. szülők kérik ki ezt maguknak.
Érdekes, hogy mereven, fegyelmezetten, hátratett kezekkel, és figyelmesen hallgatva ültek gyerekek és fiatalok, sok évszázadon át iskolák, kollégiumok, líceumok, egyetemek padsoraiban, szigorú és kemény ítéletű tanárok diszciplinái alatt, mégis nagy tudósokká, mérnökökké, művészekké, államférfiakká, gondolkodókká lettek. Meg lehet nézni az utóbbi 500 év leghíresebb (figyelem, nem a leghírhedtebb!) embereit. Nem hiszem, hogy közülük akárcsak néhányan is "hiperaktívak" lettek volna.
És még csak nem is nem zárdákban meg kolostorokban éltek ezek az iskoláikon kívül, hiszen a játéknak, a csavargásnak, a lazulásnak megvolt akkor is a maga helye és ideje. És szintén érdekes, hogy mindettől ők még EGÉSZ emberekké lettek. A fokozott agymunkát és közlési kényszert a felsőbb oktatásban önképzőkörökkel, vitakörökkel "gyógyították, Valamint kitalálták melléjük a 19. században a sportot, a testnevelést, ami már az alsóbb iskolában is lehetővé tette a túlmozgás levezetését.
Igaz, hogy az ő világuk sem volt hiperaktív, nem jöttek másodpercenként az új infók a föld minden tájáról, nem okádta egyszerre 35 féle különböző kütyü a fejükbe a képet és a hangot, és még csak mindenféle vitaminokkal, meg serkentőkkel, fontos nyomelemekkel, adalék-vegyszerekkel és energiafokozókkal se voltak tele. És főleg nem volt előttük kirakatba, boltok polcára, meg plakátra téve a másodpercenként változó kínálatú csillióféle aktuális vicikvacak, ami után vágyakozhassanak.
Diopapa_sok 2013.09.25. 12:45:42
Ezt nem értem. Az állami fenntartású iskolák lassan 10 hónapja nem önálló költségvetési intézmények, szóval nincs "megengedheti"/"nem engedheti meg". Amit a törvény előír az van/lesz.
hambig 2013.09.25. 12:47:13
randomuser1 2013.09.25. 13:36:22
randomuser1 2013.09.25. 13:42:44
a nyavajatörősöket meg elégették boszorkányságért
kvp 2013.09.25. 13:43:47
A megoldas javareszt a gyerekek elso 1-2 vagy inkabb 1-4 eveben a megfelelo pihenesi ciklusok betartasa, mivel pl. a napi 4 ora alvas nem eleg egy ujszulottnek. Fontos az is, hogy a megfelelo ingerek erjek oket, ugyanis az inger/informacio tulterheles olyan problemakat okozhat mint a normalis ingerszint egy autista gyerek eseten.
ps: Anno en meg 40 fos osztalyban tanultam, bar az iskola a 3. osztaly elott 3 kategoriara valogatta a gyerekeket a tanulmanyaik es kepessegeik alapjan, majd eltero modon tanitottak a 3 osztalyt, igy minden gyerek nagyjabol a kepessegeinek megfelelo szintu oktatast kapott. Tovabba a sok gyerek es kis hely miatt nallunk ugy oldottak meg a testneveles orakat, hogy ha jo ido volt, akkor a kozeli parkba vittek tornazni, ha rossz akkor pedig odatoltuk a padokat az osztalyterem falaihoz es kozepen tornasztunk.
randomuser1 2013.09.25. 13:51:09
CoSinus 2013.09.25. 13:51:10
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.09.25. 13:53:12
Ugye ez most nem komoly? Nyílt óra ha annyira életszerű, mint amikor még én koptattam a padokat, ott az is megvolt egy héttel már előre, hogy aznap kitől mit fog majd a pedagógus kérdezni, és arra mi a helyes válasz. Teljesen életszerű, hogy az idegbeteg tanár majd akkor is idegbeteg lesz, ha éppen külső szemlélők is látják.
randomuser1 2013.09.25. 14:05:57
nem mind1 melyiket pofozod, az egyik gyógyul tőle, a másik nem...
Mikk^ 2013.09.25. 14:07:39
Ugyan úgy voltak ezek a betegségek, csak akkor még ezeket nem ismerték fel és rendszerint bele is haltak.
De a hiperaktivitás egy marhaság.
1 osztálytársam volt aki oxigén hiánnyal született, de ő se volt hiperaktív.
Dadogott, kicsit lassabban értett meg mindent, ellenben amit megértett az ott volt (tiszta 5-ös volt a srác).
Nem hinném, hogy mostanra mikor a várandósság/szülés már biztonságosabban levezethető (mondom én kinek a lánya 7 hónaposan halva született) több lenne a beteg gyerek.
randomuser1 2013.09.25. 14:22:13
meghóttak oszt jóvan.
így vagyunk a hiperaktív gyerekekkel is,
régen aszontuk, simán nevelhetetlenek, ma már tünetegyüttesként kezeljük.
pont olyan, mint minden psziciátriai betegség, kell hozzá egy kis absztrakció, h felfogd, a depressziós nem direkt csinálja, sőt, ő lenne a legboldogabb ha nem kéne csinálnia.
vagy meg kell élni, az is egy megismerési mód.
randomuser1 2013.09.25. 14:33:30
régen elvetélt a jóasszony, ma havonta jár terhesgondozásra ahol minden paramétert szinten tartnak a modern gyógyászat összes eszközével, aztán ami megszületik, az már nem a természet műremeke hanem az emberi tudásé.
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.25. 15:06:39
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.25. 15:07:37
Én meg kétségbe vonom, hogy Phelps ADHD-s lett volna.
Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.09.25. 15:14:26
5 éves, és kétjegyű osztásokat csinál számolós gyöngyök segítségével, akár egy órán keresztül is. (Ilyeneket, mint pl. 36-ban a 9, 60-ban a 12.) Naná, hogy fél óra színezés közben a középsőben olyan hiperaktív volt, hogy csak na. Sőt, fél óra színezés közben az első meg a második osztályban is hiperaktív lenne még mindig. Meg iskolaéretlen.
Nevetséges.
(És ezzel nem mondtam, hogy nincsenek tényleg ADHD-s gyerekek, csak mivel ezt a szerencsétlent is annak diagnosztizálták egyszer valamikor valahol, nekem kicsit gyanús a rendszer.)
Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.09.25. 15:19:29
És ha TÉNYLEG semmi, akkor esetleg ADHD, de ha csak a feladatlap, a színezés meg az írás nem köti le, az még kevés kéne hogy legyen a diagnózishoz.
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.25. 15:22:11
Egyetértek, valószínűleg a szakemberek is sok esetben tévednek.
randomuser1 2013.09.25. 15:27:14
a hiperaktív csak gyöngyözni fog, de csak ha akar, ha nem akar, akkor még testi fenyítéssel sem fogod rákényszeríteni.
a hiperaktív gyerekben az a poén, h nem lehet megváltoztatni, a körülményeket kell úgy alakítani, h neki elfogadható legyen. ehhez köll a pedagógusok ezirányú szakképzése, amiről a cikk is szól, más módszerekkel kell őket kezelni mint az átlaggyerekeket. mint ahogy a cukros gyereket se etetik mákostésztával. remélhetőleg :)
lurkógyerek 2013.09.25. 20:17:45
Miért, te voltál már ilyenen? Tapasztaltad? Vagy csak úgy gondolod? Ha azt gondolod, hogy a tanítók csak erre tanítgatják a gyerekeket heteken keresztül, rosszul sejted. Persze, felkészülnek rá. De egy " idegbeteg " tanító nem tud varázslatos órát rittyenteni. Értelmes ember látja is, ha ilyet próbál. Azt lehet látni, hogy a gyerekek a szokott rutint hozzák, vagy izgulva összezavarodnak. Mellesleg a hiperaktivitást sokszor ráfogják az iskolára nem jól felkészített, türelmetlen, izgága gyerekre. Még sokéves tapasztalattal sem mindig egyértelmű. Egy tipikusnak látszó esetet beszéltem meg a pszichológussal, és megegyeztünk végül abban, hogy csak szorongásos tünetek miatt olyan szegény.